Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Shimano beweert zelfs dat een 3x10 dan weer nog beter is en je sneller vooruit komt.
Omdat er minder spanning op de ketting zou komen door de kleinere stapjes die je neemt en je tevens veel beter je "cadans" kan houden door de kleine tussen stapjes.
Ik heb mijn bedenkingen bij een 3x10, maar wat ze als positief zeggen kan ik wel volgen. Zeker voor een gemiddelde rijder.
2x10 (kan je al vinden op het net) raden ze dan weer vooral aan voor full suspension omdat het............minder frictie geeft waardoor je de achtervering minder in werking stelt.....
Shimano is calling the technology in the new 3x10 groupsets 'Dyna-Sys' and has some impressive technical jargon behind the advantages of a 10-speed drivetrain. So what are the benefits of 10-speed? Shimano cites reduced friction, closer shift ratios and minimised cadence change as being the key points.
Shimano beweert zelfs dat een 3x10 dan weer nog beter is en je sneller vooruit komt.
Omdat er minder spanning op de ketting zou komen door de kleinere stapjes die je neemt en je tevens veel beter je "cadans" kan houden door de kleine tussen stapjes.
Ik heb mijn bedenkingen bij een 3x10, maar wat ze als positief zeggen kan ik wel volgen. Zeker voor een gemiddelde rijder.
2x10 (kan je al vinden op het net) raden ze dan weer vooral aan voor full suspension omdat het............minder frictie geeft waardoor je de achtervering minder in werking stelt.....
Kleinere stapjes? Tegen dat je op een parcours als Houffalize de juiste versnelling hebt gevonden, is het al niet meer de juiste versnelling.
Ik overdrijf mss, maar je snapt me wel.
Voor een recreatieve gebruiker zie ik er het nut toch niet van in.
Oh, nog een leuk systeempje: Rohloff. Weegt wel wat en is verre van goedkoop, maar is voor de rest ideaal in onze streek (vooral bij modder). Las ik toch. Zelf geen ervaring mee.
Als ze dat systeem nu eens goedkoper en lichter konden maken (mits hogere verkoopsaantallen moet dat lukken) ...
Shimano is calling the technology in the new 3x10 groupsets 'Dyna-Sys' and has some impressive technical jargon behind the advantages of a 10-speed drivetrain. So what are the benefits of 10-speed? Shimano cites reduced friction, closer shift ratios and minimised cadence change as being the key points.
En dat levert in de praktijk echt voordelen op? Voelbare voordelen bedoel ik dan, langere levensduur van de onderdelen, betere prestaties (lees sneller aan 'de meet'),... ?
review uit wired.com, maar ik kan er zo veel bezorgen. Als je nu nog niet gaat gaan geloven dat het MINDER FRICTIE geeft.....nee ik klets uit mijn nek......
@Jakkel: ik stel voor dat je me een review bezorgt waarin dit totaal tegengesproken word. Als ik er je vele kan bezorgen waar men dit als een duidelijk punt aangeeft en jij jouw stelling niet. Lijkt het me enigszins logisch dat ik geen onzin verkoop.
En dat ge zooo op de man speelt, ligt me zwaar op de maag. Ik vind dat not done, en je gaat me dat hier ook nooit zien doen. Trouwens wil je met mijn verkooppraatje even nachecken hoe weinig dat ik tussenkom in "merken"kwesties, juist om zo goed als mogelijk enige neutraliteit aan boord te leggen. Ik wil het u zien doen als je belangen hebt.....
SRAM XX Mountain-Bike Component Group
Mountain-Bike Upgrade Package Pimps Your (2-Wheeled) Ride
Sram’s new XX mountain-bike component group will transform anyone’s riding experience, from hardcore racers to weekend explorers. If you want to upgrade your bike with a simpler, lighter and more comfortable ride, XX delivers.
Now you may be wondering just what is a component group? And why do I need one? In this case it’s upgraded derailleurs, brakes, shifters, cranks, chainrings and a cassette. (There’s an even-pricier kit with XX-branded forks available for $1,500 extra.)
Why should you consider shelling out big bucks for all this gear? We’ve got three reasons.
1) It’s lighter than what you’re riding now.
2) It narrows the space between your feet. This keeps you from getting bowlegged when you pedal. With your hips, knees, and feet aligned, you’ll be faster and more comfortable.
3) It reduces cross-chaining. This is when you’re in the outermost chain ring and innermost gear on a 3×9, and the chain gets bent because of stretching. That’s hard on you and your bike.
The XX Sram component group offers a 2×10 setup that keeps the chain in a straighter line throughout the gears.
But wait: 2×10 = 20, and 3×9 = 27. So wouldn’t a 2×10 setup like XX mean fewer gears? Yes and no.
Standard 3×9 systems like you’re familiar with have redundant gears. Say you’re in your middle ring in front. As you shift in the back, you’ll enter gear combinations that are equal to combinations that also exist with your smallest and biggest rings. If you do the math (don’t — it’s a pain in the ass), you’ve actually got closer to only 22 distinct gear ratios.
XX minimizes the redundancies to deliver basically the same gearing, but in a simpler and lighter package. We’ve been riding an XX setup in the Rocky Mountains since September and have noticed pronounced acceleration when ascending and a great deal more comfort when descending.
For well over $2,000, this bike upgrade is certainly not cheap. (You’re not going to install it on your Huffy.) But for all you folks who think your Gary Fisher or Moots rig can’t possibly be improved, think again. This mountain-bike upgrade is the best performance enhancement you can get short of buying a whole new bike. WIRED Best front-shifting performance in the mountain-bike industry. 2x setup allows for a narrower, more comfortable stance. TIRED Not even remotely budget-friendly. Narrower spacing means crank arms won’t work on all frames — check before you buy.
Kleinere stapjes? Tegen dat je op een parcours als Houffalize de juiste versnelling hebt gevonden, is het al niet meer de juiste versnelling.
Ik overdrijf mss, maar je snapt me wel.
Voor een recreatieve gebruiker zie ik er het nut toch niet van in.
Oh, nog een leuk systeempje: Rohloff. Weegt wel wat en is verre van goedkoop, maar is voor de rest ideaal in onze streek (vooral bij modder). Las ik toch. Zelf geen ervaring mee.
Als ze dat systeem nu eens goedkoper en lichter konden maken (mits hogere verkoopsaantallen moet dat lukken) ...
Ooit een toertoch in Malmedy mee gedaan. Hou je voorwiel is tegen de grond met zoveel meer gewicht achteraan, bij een moderate klim?
Nee serieus lijkt me interessant voor "wandelaars" in de bergen. Het is trouwens wel populair in Nederland moutainbike land
Nee serieus is technisch gezien super, maar totaal niet bruikbaar voor een echte mountainbiker.
En dat gewicht achteraan is en blijft zeer onaangenaam bij het klimmen.....zelfs bij een gewone klim.
Nee serieus lijkt me interessant voor "wandelaars" in de bergen. Het is trouwens wel populair in Nederland moutainbike land
Nee serieus is technisch gezien super, maar totaal niet bruikbaar voor een echte mountainbiker.
En dat gewicht achteraan is en blijft zeer onaangenaam bij het klimmen.....zelfs bij een gewone klim.
Wordt dan ook vooral gebruikt voor echt modderige omstandigheden. Reden temeer voor mij om het niet te kopen, want ik haat modder.
review uit wired.com, maar ik kan er zo veel bezorgen. Als je nu nog niet gaat gaan geloven dat het MINDER FRICTIE geeft.....nee ik klets uit mijn nek......
@Jakkel: ik stel voor dat je me een review bezorgt waarin dit totaal tegengesproken word. Als ik er je vele kan bezorgen waar men dit als een duidelijk punt aangeeft en jij jouw stelling niet. Lijkt het me enigszins logisch dat ik geen onzin verkoop.
En dat ge zooo op de man speel, ligt me zwaar op de maag. Ik vind dat not done, en je gaat me dat hier ook nooit zien doen. Trouwens wil je met mijn verkooppraatje even nachecken hoe weinig dat ik tussenkom in "merken"kwesties, juist om zo goed als mogelijk enige neutraliteit aan boord te leggen. Ik wil het u zien doen als je belangen hebt.....
Man, je hebt lange tenen, zo simpel is het. Hou nu in godsnaam op over dat ik je aanval, want dat doe ik NIET!
En nee, ik heb geen review. Ik hoef er ook geen, al die praatjes op het internet, meer dan de helft is voorgekauwde commerciële praat. Alles wat nieuw is en op de markt komt wordt als 'wauw' beschouwt.
Ik zie nog steeds geen ENKEL praktisch voordeel, hoe hard je ook probeert. Ja het is wat lichter en de afstand tussen de trappers is wat minder. Maar da's ook het enigste praktische voordeel dat ik daar uit kan opmerken! En dan nog, ik heb nooit problemen gehad met dat die triple van me ervoor zou zorgen dat m'n benen ver uiteen zouden staan ofzo. Minder frictie? Niks minder frictie als je je ketting juist ligt. En moest het al meer frictie zijn, in de praktijk ga je 'r niks van merken.
En zo discreet ben je niet over uw merken. Iedereen weet hier voor welke merken je staat.
Daar gaan we weer en wordt de discussie plots nog verder open getrokken....
Merken:
Ik heb alleen geantwoord en bij mijn weten 1x eens alles op een rijtje gezet na 6 maand forum als antwoord op een vraag. Er zijn er trouwens meer dan genoeg die niet eens weten voor welke merken ik sta. En je gaat me zeer zeer zeer weinig die merken horen vernomen. Ook niet bij deze unieke gelegenheid
Ik gebruik hier veel meer de merknamen van wagens dan van vélos en reclame maak ik al zeker niet.
Tja, frictie. Ok jij zegt dat na mijn mening, de mening van de fabrikanten die het op de markt zetten, de meningen van de vakpers deze mensen allemaal fout zijn.....kan ik weinig tegen in brengen. Alleen dat jij de wijsheid in pacht hebt dan maar. .
En ik praat dat zeker niet allemaal na, want ik heb mijn bedenkingen over 3x10. Bedenkingen die ook medewerkers van die merken hebben (terwijl men over 2x10 unaniem is). Voor de pers zijn mening over 3x10 is het nog wat te vroeg. Dus verkoopspraatjes? euhhhhhhhhh? Ik ben verdorie zelf kritisch en denk niet dat dit dus een marketingstunt of verkooppraatje is, integendeel?
In de praktijk zal je minder frictie wel merken. Natuurlijk draait het bij fietsen om minieme verschillen, het is dan ook evolutie en geen revolutie op dat vlak. Maar dat geldt denk ik voor veel producten die al lang bestaan........
Gisteren nog eens over nagedacht en eigenlijk gaat een smallere ketting minder laterale krachten ondervinden bij schuin leggen dan een bredere.
Wat wel meer sleet ondervindt bij (extreem) schuin leggen (of het nu 3x9 of 2x10 is) zijn de zijkanten van de tanden van de kransjes.
Verder viel me net voor het slapen gaan deze gedachte binnen :
Waarom stelt zich eigenlijk niemand vragen bij de wegfietsers waar het merendeel op 2x10 zit en wat smalend over 3x10 gedaan wordt ?
Verder viel me net voor het slapen gaan deze gedachte binnen :
Waarom stelt zich eigenlijk niemand vragen bij de wegfietsers waar het merendeel op 2x10 zit en wat smalend over 3x10 gedaan wordt ?
Omdat wegfietsen qua versnellingen veel minder kritisch zijn en veel minder slijtage ondervinden.
De range van de snelheden waarmee je rijdt, is veel groter bij mtb. Je moet je pedalen nog rond krijgen bij 8 per uur op een technische steile klim, terwijl het gros van de wegfietsers aan die steile klimmetjes in de Pyreneën en Italiaanse Alpen niet eens begint ?
Verder viel me net voor het slapen gaan deze gedachte binnen :
Waarom stelt zich eigenlijk niemand vragen bij de wegfietsers waar het merendeel op 2x10 zit en wat smalend over 3x10 gedaan wordt ?
De behoefte om op een wegfiets een 32 - 25 (zoals bij de triples dikwijls de kleinste verhouding is) is er niet meteen altijd bij veel wielertoeristen. En dat smalend doen over een triple zul je mij helemaal niet zien doen. Ik vind het iets super.
Maar voor die triple bestaat een 2 x 10 alternatief voor mensen die niet superman zijn! Het compact crankstel (vb. 50 - 34). Dat vind ik nu eens een prachtuitvinding waar ik me totaal geen vragen bij stelde toen het gelanceerd werd. Voor de niet competitierijder is dit dé oplossing. Met een 34 - 25 kom je als wielertoerist al heel ver. Met m'n 39 vooraan moet ik andere kransjes steken achteraan om 't hooggebergte aan te doen, met een compact zou dat niet hoeven. Volgende crankstel op de koersfiets wordt zeker een compact!
ik zoek een nieuwe MTB in de prijsklasse < cannondale
ik heb véél positiefs gehoord over Cube, iemand ervaring mee?
Anders wordt het weer een Scott.
Ik heb tot nu toe altijd hardtail gereden, ik overweeg om naar een exemplaar met achtervering te gaan maar schijnt is dat een hele aanpassing.
Oja, schijfremmen V/A zijn een must
Als merken je geen bal interesseren. Dan zijn er heel goede prijs/kwaliteitsfietsen op de markt. Shoppen bij Cube, Radon, Canyon,... is eigenlijk altijd oké. De extra perikelen die kunnen ontstaan bij garantiegevallen moet je 'r dan wel bijnemen. Maar bij sommige grote merken loopt dat ook niet altijd van een leien dakje.
Comment