Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Met klikpedalen is dat nochtans simpel... een boomstam/borduur van 15cm is bvb geen probleem : stuur optrekken en dan achterwiel omhoog via de klikpedalen (maar idd : zoiets moet je ook kunnen zonder klikpedalen doorhet verleggen van je gewicht)
Ik ben vorige week nog op m'n gezicht gegaan omdat ik dacht dat ik nog even goed stoppies kon uitvoeren als 10 jaar geleden.
Springen zonder klikpedalen lukt nog altijd, benieuwd om dat eens te proberen met klikpedalen, loop je geen risico dat je uitklikt als je teveel met je pedalen je achterwiel in de lucht probeert te trekken? Achterstevoren fietsen lukt ook nog(het nut ervan is beperkt maar ik kan het!).
Bij springen met klik pedalen moet je er echt rekening mee houden dat je vast zit. Zeker als je gewoon bent om te springen zonder. Je zou niet de eerste zijn die zo z'n achterkant veel te hard omhoog trekt.
Wheelie kan ik dus ook niet, maar ik oefen er ook niet op, heb echt schrik om op mijn rus/achterhoofd te vallen..
Bij springen met klik pedalen moet je er echt rekening mee houden dat je vast zit. Zeker als je gewoon bent om te springen zonder. Je zou niet de eerste zijn die zo z'n achterkant veel te hard omhoog trekt.
Wheelie kan ik dus ook niet, maar ik oefen er ook niet op, heb echt schrik om op mijn rus/achterhoofd te vallen..
Ik probeer meestal m'n rus thuis te laten als ik ga fietsen...
Het zou een klein mirakel zijn moest ik slechts 5 maal sterven op dat tochtje Moet wel heerlijk zijn om daar te rijden, ookal betekent dat het einde van mijn leven.
Kan vreemd klinken, maar hier heeft het gemis van een voorvering een voordeel. Je fiets kan namelijk vooraan niet dichtklappen waardoor je dan over kop gaat.
Is ook zowat het enige echte voordeel van het ontberen van vering bergaf.
Kerel kan wel een stukje rijden hoor. Maar ik denk mits weer wat gewenning aan zulk technisch rijden en een serieuze verkenning van het te rijden traject het me grotendeels nog wel zou lukken... denk ik. Is moeilijk te zien op een video wat de echte moeilijkheidsgraad nu wel is, je kan dan ook niet zomaar zeggen dat het je wel of niet lukt. Vroeger was ik daar veel mee bezig met dat gestunt(el)
Springen over obstakels tot ongeveer 30 cm hoog, wheelies (geen al te lange echter), stoppies, draaien op voorwiel en surplacen zijn (waren) geen probleem. Ik had zelfs zo'n eigen 'surplacestuntje' bedacht, zittend op het zadel, stuur 90° draaien en beide voeten op het voorwiel om zo de fiets in balans te houden en de handen van het stuur, en dan hopen dat je niet valt. Ik heb daar zelfs ergens nog een kort videofragment van... .
Kan vreemd klinken, maar hier heeft het gemis van een voorvering een voordeel. Je fiets kan namelijk vooraan niet dichtklappen waardoor je dan over kop gaat.
Is ook zowat het enige echte voordeel van het ontberen van vering bergaf.
Daar heb ik ook al aan gedacht.
Is het dan verstandiger om op de echt technische stukken de lockout te gebruiken, of ga je daar je vork mee naar de knoppen helpen?
Ik ben technisch nogal een kluns (in vgl met de "echte" bikers), springen zonder klikpedalen kan ik bvb niet, een wheelie lukt ook niet enz...
Er zijn maar weinig mensen die een échte wheelie kunnen uitvoeren. Dus balanceren op het achterwiel en een klein beetje met de achterrem werken.
De meesten trekken het voorwiel omhoog en moeten steeds sneller rijden om dat wiel in de lucht te houden. Dat is imo geen wheelie.
Een echte wheelie kan ik ook niet, maar ik oefen daar ook nooit op. Met klikpedalen vind ik het iets te riskant. Met gewone schoenen op SPD's is in feite al niet veel beter. Ik heb nog wel een MTB staan met gewone pedalen, maar die heeft dan weer achtervering (die oude Cannondale SE2000). Ook verre van ideaal vanwege het pompende effect.
Technisch ben ik ook niet echt goed, maar bepaalde tricks heb ik wel behoorlijk goed onder de knie. Surplacen bv. Dat lukt mij quasi eindeloos. In ideale omstandigheden (een licht hellend vlak, geen wind) kan ik zelfs even surplacen zonder handen.
Achterstevoren fietsen kon ik ook (kont en handen op het stuur, voeten op de pedalen). Ik veronderstel dat dat nog altijd zo is, maar het is wel lang geleden dat ik het nog deed.
Een kleine 180° op het voorwiel draaien lukt ook nog min of meer.
Wat we vroeger ook nogal eens deden is het voorwiel omhoog trekken, dat hoog tegen een muur plaatsen en zo springen. Een maat van mij deed dat op den duur zelfs zonder muur: dus voorwiel de lucht in en ter plaatse op het achterwiel staan springen.
Springen zonder klikpedalen lukt mij wel een beetje, maar ik ben er nooit echt goed in geweest.
Daar heb ik ook al aan gedacht.
Is het dan verstandiger om op de echt technische stukken de lockout te gebruiken, of ga je daar je vork mee naar de knoppen helpen?
Als het echt steil wordt, heb je idd niet veel aan vering. Ben zo eens over het stuur van mijn Super V gegaan op erg steil afdalingetje. Gewoon door net even aan mijn voorrem te komen. Gevolg was immers dat de voorvering naar beneden dook en dat de achtervering wat uitveerde.
Resultaat: ik over mijn stuur en mijn fiets wat verder met het buitenblad op een boom geknald. Eerst dacht ik dat enkel het buitenblad krom was, dus kocht ik een nieuw. Toen dat gemonteerd was, merkte ik dat de spider (dat was een vaste op het Coda Expert-crankstel) ook krom was. Gevolg: een volledig nieuw crankstel mogen kopen. En aangezien dat helemaal in het begin van de Octalink was en Cannondale op die trend bij MTB's wou vooruitlopen door het monteren van trapassen van racefietsen i.c.m. de eigen aangepaste MTB-crankstellen, mocht ik nog een nieuwe trapas kopen ook. Het enige alternatief was een XTR-crankstel, omdat de XTR-trapas dezelfde afmetingen had als de trapassen voor racefietsen in die tijd. Heb toch maar gewoon een XT-crankstel en -trapas gekocht.
Lockout is niet iets wat je te zwaar moet belasten. Hangt natuurlijk wel af van hoe men die lockout precies bewerkstelligd, puur mechanisch of hydraulisch..
Lotuzzz, jij bolt tegenwoordig met Speed Kings rond zeker? Hoe bolt dat op de weg, vlotjes of stroef?
Ik zoek nieuwe banden, denk dat het Continentals zullen worden maar ik twijfel nog tussen de 3 Kings.
Ik doe redelijk wat asfalt (uit noodzaak om op onverhard te geraken), rij zelden als het nat ligt. Ik vind lange levensduur best belangrijk (dus geen SS toestanden voor mij) en lekbestendigheid is ook een vereiste (maar ook hier weer, gewoon van die lichte versies wegblijven denk ik, Protection zal niet nodig zijn).
Wat zou het best zijn, en wat is eigenlijk het verschil tussen een MK en SK (want die profielen zien er gelijkaardig uit)?
De afdaling rechts langs het lint : moeilijk te schatten, maar 7,5m naar beneden op misschien 15m => 50% ? Nu 't was wel goed te doen omdat het beneden nog een stuk rechtdoor ging... Als je boven staat lijkt het echt wel of het veel steiler naar beneden gaat als op die foto.
Bah, da's nen dzjoef en ge staat beneden, geen boomkes of wortelkes en ander gespuis dat u onderuit kan halen. Easy dus behalve dat ge daar niet alleen rijdt hee
Lotuzzz, jij bolt tegenwoordig met Speed Kings rond zeker? Hoe bolt dat op de weg, vlotjes of stroef?
Ik zoek nieuwe banden, denk dat het Continentals zullen worden maar ik twijfel nog tussen de 3 Kings.
Ik doe redelijk wat asfalt (uit noodzaak om op onverhard te geraken), rij zelden als het nat ligt. Ik vind lange levensduur best belangrijk (dus geen SS toestanden voor mij) en lekbestendigheid is ook een vereiste (maar ook hier weer, gewoon van die lichte versies wegblijven denk ik, Protection zal niet nodig zijn).
Wat zou het best zijn, en wat is eigenlijk het verschil tussen een MK en SK (want die profielen zien er gelijkaardig uit)?
Ik bol ook met Speed Kings. Standaard op de Taurine.
En ik bol ook bijna niet in de modder. Voor mij volstaan die banden dus wel. Nu, de meest slijtvaste zijn ze ook niet hoor. Ik denk dat Z-Maxen beter scoren op dat vlak. Heeft ook veel te maken met de kleine noppen op de Speed Kings natuurlijk.
Bah, da's nen dzjoef en ge staat beneden, geen boomkes of wortelkes en ander gespuis dat u onderuit kan halen. Easy dus behalve dat ge daar niet alleen rijdt hee
PS : 100% = 45 graden voor de duidelijkheid.
Klopt, simpel behalve het moment dat je beneden komt, da's echt wel een klap. Maar zoals je hier eerder postte zou het daar beter zijn om de voorvork te blokkeren ? De klap is dan wel feller maar de bike klapt dan idd niet toe...
Comment