Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik heb mijn onderdelen zelf samengezocht en naar Ernie Frieke gebracht. Die is iets duurder als Hilset, heeft iets meer ervaring maar mijn volgende set gaat ook terug naar hilset aangezien frieke niet meer spaakt als je zelf de onderdelen aanlevert.
    Ik heb mijn set rond de 500euro betaald maar gebruik wel een 240s achternaaf.
    Welke spaken heb je gebruikt ?

    Ik heb net twee ZTR crest velgen gekocht op CRC voor een 50euro per stuk maar heb er al spijt van .
    Ondertussen een Tune Kong en Tune Cannonball op de kop kunnen tikken en had deze graag opgespaakt met de nieuwe FRM velgen. Zou op 1150-1180 gram moeten komen.
    Met de Crest zou ik op 1300 gram komen wat natuurlijk ook al zeer mooi is.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten

      Kga eens die tubeless onderzoeken, eventueel zou ik dat wel overwegen idd.

      Als je voor tubeless gaat, ga dan ineens voor een notubes oplossing , dat is in mijn uitgebreide ervaring het allerbeste.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
        Ik heb mijn onderdelen zelf samengezocht en naar Ernie Frieke gebracht. Die is iets duurder als Hilset, heeft iets meer ervaring maar mijn volgende set gaat ook terug naar hilset aangezien frieke niet meer spaakt als je zelf de onderdelen aanlevert.
        Ik heb mijn set rond de 500euro betaald maar gebruik wel een 240s achternaaf.
        Welke spaken heb je gebruikt ?

        Ik heb net twee ZTR crest velgen gekocht op CRC voor een 50euro per stuk maar heb er al spijt van .
        Ondertussen een Tune Kong en Tune Cannonball op de kop kunnen tikken en had deze graag opgespaakt met de nieuwe FRM velgen. Zou op 1150-1180 gram moeten komen.
        Met de Crest zou ik op 1300 gram komen wat natuurlijk ook al zeer mooi is.
        Ik dacht dat Hilset gestopt was?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
          Fiets weegt normaal rond de 10 kg alleen zitten er nu de dure wielen onder van de HT aangezien die in de winter toch niet buiten komt.
          Voor de rest eigenlijk allemaal onderdelen gebruikt die ik nog had liggen
          Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
          Ik heb nooit 10 kg gezegt
          Nu zit hij op 9,6 kg
          normaal rond de 10 kg
          toch wel dus, je moet hier extra extra opletten

          Comment


          • Hilset is gestopt met de winkel.
            onderhoud van fietsen die hij zelf verkocht heeft doet hij nog.
            Wielen spaken is hij nooit mee gestopt. Is qua wielspaken in mijn ogen de betere mss zelfs de beste in Belgie

            Ik heb nooit gezegt dat de fiets op de foto 10 kg woog.
            Heb alleen gezegd dat hij nu met de lichte wielen erin 9,6 weegt en met zijn normale wielen ROND de 10kg (niet 10kg rond ). Afhankelijk van de banden is dit tussen de 10.2 en 10.5 schat ik

            Comment


            • Ah ok, al mijn fietsen wegen "rond" de 10kg
              De zwaarste wel een kilo 500 meer maar soit .

              Comment


              • ja sorry, zit teveel op mtb.be
                fiets van 10,9 kg is daar ook rond de 10 kg

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                  Als je voor tubeless gaat, ga dan ineens voor een notubes oplossing , dat is in mijn uitgebreide ervaring het allerbeste.
                  OK, na wat research kom ik tot de vaststelling dat het voordeel van Tubeless de druk is die je makkelijk laag kan zetten én de lekbestendigheid, mss ook het gewicht (??). Je hebt systemen waarbij je de band vult met lucht of met een bepaalde vloeistof.

                  In principe kan je normale banden gebruiken en normale velgen (of een combinatie van beiden) maar best is waarschijnlijk direct een tubeless velg + speciale band te kiezen.

                  Nu nog ff opsnorren waarvoor 'Notubes' staat...

                  Comment


                  • www.notubes.com

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                      Tjah, blijkt dat na googlen idd wel geen merk te zijn zeker. Man man, way to go... I'll check it out, thx

                      Comment


                      • Non-tubeless velg en non-tubeless band (tubeless zijn meestal een pak zwaarder). Speciaal velglint erin en die vloeistof en 't is gepiept...
                        Last edited by ; 14/09/2010, 17:59.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
                          Kerel das wel serieus de moeite Way to go als ik dit zo zie, nice...
                          Bwa, ik heb het geluk dat ik zonder veel te trainen redelijk goed ben. Wat kracht heb ik van nature wel in huis. Tot een 50-tal km kan ik mijn weinige gereden kilometers camoufleren. Vanaf dan begint dat op te spelen. Mijn compagnon, die uiteindelijk 20 minuten vroeger is binnengekomen en dus een pak beter is kan ik het de eerste 40 km knap lastig maken. Maar eigenlijk is da geen faire vergelijking, ik ben 21, hij 35 ofzo. Ik doe wel maar zo'n 1300-1600 km per jaar, hij zo'n 10000. In het laatste jaren van mijn middelbaar reed ik wel meer. Nu vind ik, doordat ik op kot zit, door examens en blok, minder tijd om te gaan rijden.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                            Bwa, ik heb het geluk dat ik zonder veel te trainen redelijk goed ben. Wat kracht heb ik van nature wel in huis. Tot een 50-tal km kan ik mijn weinige gereden kilometers camoufleren. Vanaf dan begint dat op te spelen. Mijn compagnon, die uiteindelijk 20 minuten vroeger is binnengekomen en dus een pak beter is kan ik het de eerste 40 km knap lastig maken. Maar eigenlijk is da geen faire vergelijking, ik ben 21, hij 35 ofzo. Ik doe wel maar zo'n 1300-1600 km per jaar, hij zo'n 10000. In het laatste jaren van mijn middelbaar reed ik wel meer. Nu vind ik, doordat ik op kot zit, door examens en blok, minder tijd om te gaan rijden.
                            Als je van nature dergelijke inspanning kan doen, zoveel te beter dan. En dat op kot zitten en fietsen, been there done that

                            Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                            Non-tubeless velg en non-tubeless band (tubeless zijn meestal een pak zwaarder). Speciaal velglint erin en die vloeistof en 't is gepiept...
                            Het wel raar dat je een niet aangepaste -band en velg gaat gebruiken net om die techniek aan te wenden, dat terwijl er speciale velgen én banden zijn. Er moet toch een verschil zijn in constructie van zowel velg als band voor speciaal tubeless gebruik?
                            Ik zie nu wel dat de speciale tubeless banden 200gr zwaarder zijn dan de 'gewone' banden. Dus er moet wel een ander voordeel aan zijn, zeker als blijkt dat veel profs met tubeless rijden... Rare dinges allemaal, ik blijf het verder uitzoeken

                            Comment


                            • vergeet niet dat je bij gewone banden een binnenband nodig hebt, komt kwa gewicht niet veel minder dan tubeless zonder .
                              En bij notubes moet je de vloeistof meetellen.

                              het grote voordeel van notubes is dat je minder snel plat gaat dan met tubeless. Ideaal zou zijn notubes met tubeless banden, maar dan zit je wel zwaar kwa gewicht. En aan je wielen wil je zo weinig mogelijk gewicht.
                              Je rijdt met dezelfde lage drukken als tubeless, dus mega-grip. Je moet die lage drukken wel gewoon worden.

                              Ik ga van de winter nog een set wielen notubes laten zetten.
                              Last edited by ; 14/09/2010, 21:07.

                              Comment


                              • tubeless velg (zoals de 819) werkt best samen met een tublessband
                                de band is dikker uitgevoerd en de zijflanken zijn wat steviger, ook is de 'bead' van de band iets dikker zodat de band niet zomaar van de velg af kan.

                                Het is perfect mogelijk om een gewone buitenbandband op een tubless velg te leggen, ook zonder binnenband. Het kan dan wel zijn dat u band langzaam afloopt omdat de band niet echt bedoeld is voor tubeless gebruik. Door het gebruik van Latex gaat ge dit tegen.
                                Ook is het mogelijk dat uwe band van de velg loopt als is deze kans redelijk klein.

                                dan heb je de gewone velgen. Deze kun je na ombouw ook gebruiken als tubless.
                                Dit wordt gedaan op de gettotubless manier (check youtube) of door een rimstrip van bv notubes,joesnoflat,.... deze rinstrip zorgt ervoor dat er geen lucht door de nippelgaten ontsnapt en dat er minder plaats is tussen de 'velg bodem' en de 'velg haak'. Uwe buitenband blijft dan beter zitten maar de kans dat hij van de velg loopt is nog behoorlijk groot. ook altijd latex nodig

                                dan de laatste, tegenwoordig meest gebruikte en de lichste oplossing
                                velgen die notubes ready zijn ZTR velgen van notubes zijn de bekenste, maar er zijn nog andere zoals FRM, extralite,...
                                Deze zijn opzich al wat lager, er is dus minder plaats tussen velgbodem en velg haak.
                                De spaakgaten worden afgedicht met een soort sticker zodat de lucht niet langs de nippels eruit kan en je kan een gewone buitenband monteren met latex.
                                Op het mtb forum is laatst een hele discuttie geweest welke nu de beste velg velg was.
                                ik heb het er over gehad met Luc van Hilset en met Ernie Frieke en dit is de algemene conclusie

                                goedkoop,licht en stevig -> ZTR crest, is breder en zorgt voor een band met groter volume
                                licht all day setje -> FRM XMD, lasknobbel die het de spaker moelijker maakt, spaakgaten zo geboort dat de spaakspanning hoger kan liggen als bij ZTR, lichter en goedkoper als de ZTR

                                Verder zijn alle buitenbanden te gebruiken voor notubes maar ik raad persoonlijk schwalbe en de supersonic lijn van continental af. Flanken zijn te dun om goed tubless te krijgen.

                                Comment


                                • Dus een gewone velg i.c.m. gewone band en rimstrip/latex is eerder af te raden, of is de kans dat de band van de velg loopt belachelijk klein?

                                  Comment


                                  • Ik heb ZTR Olympics met de Schwalbe Nobby Nic en notubes vloeistof op de Merlin .
                                    Banden gaan inderdaad af, na een winter binnen staan ze plat. Maar op een paar dagen ga je dat niet merken.
                                    Ben er slechts 1 keer mee platgereden door een scheur in de band. Dus wat je zegt over Schwalbe kan ik beamen.
                                    Toevallig rij ik echter graag met het Nobby Nic profiel, mijn andere favo is Conti Mountain King. Dus beide niet te stevig aan de zijkanten

                                    Comment


                                    • JanC, van een gewone velg zal een gewone band niet gauw aflopen.
                                      Het is enkel met een gewone band op een tubeless velg dat je moet opletten

                                      Comment


                                      • Ah zo.
                                        Ik ben dat eigenlijk halvelings aan het overwegen, maar ik rij zelden lek en ik dénk ook dat ik dat gewicht nauwelijks ga voelen...
                                        Nog maar even met binnenbanden voortdoen dan...

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                                          Ah zo.
                                          Ik ben dat eigenlijk halvelings aan het overwegen, maar ik rij zelden lek en ik dénk ook dat ik dat gewicht nauwelijks ga voelen...
                                          Nog maar even met binnenbanden voortdoen dan...
                                          Bij de overstap merkte ik ook een serieus verschil in rijgedrag : veel soepeler en dus meer grip en gevoel, 't is niet enkel de mindere kans op lekrijden hoor

                                          Comment

                                          Working...
                                          X