Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Naven met losse lagers kan je gewoon aanspannen hoor. De kogeltjes hoeven er niet uit, al kan het geen kwaad om ze eens te kuisen en van nieuw vet te voorzien.
    Op mijn vorige MTB had ik industriële lagers, waarbij je dus niets kan aanspannen. Best grappig dat ik op een bepaald moment speling had op mijn achterwiel (aan de naaf dus) en die speling een paar dagen later zo goed als verdwenen leek. Coda Expert-naven.
    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
      Het was op de body van de casette dat ik speling had, ik heb de body vervangen.

Op de naven zelf kan je relatief makkelijk zelf, as eruit draaien, nieuwe balletjes erin, goed wat vet en mooi terug aandraaien dat het net niet klemt.

Als de billekens en het vet nog goed zijn kan je gewoon wat bijdraaien.
      Merci, ga ik eens naar proberen te kijken binnenkort.

Intussen ook mijn stuur een spacer (cm denk ik) lager gezet én eindelijk klikpedalen en dito schoenen gekocht. En ook wat winterkledij, ben er gereed voor

Is wel een lekker verschil met vastgeklikte voetjes
      Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
      Bestelt
      1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

• Ik vind het ook super na een paar vallen.
        Binnenkort ook eens voor winterkledij zien, maar korte broek is voorlopig nog wel te doen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten

Is wel een lekker verschil met vastgeklikte voetjes
          En het resulteert nog in een flinke rendementswinst ook.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
            Ik vind het ook super na een paar vallen.
            Binnenkort ook eens voor winterkledij zien, maar korte broek is voorlopig nog wel te doen.
            Vandaag was het toch al net iets te fris met korte broek vond ik. Met een paar regenvlagen en een noordoostenwind er bovenop... brrrrr.

Comment

• Wat een prachtframe...

Comment

• De racekings liggen terug in de kelder. Geax Barro tot in de lente zeker ? Gisteren kwamen ze al goed van pas, behoorlijk vettig.

Comment

• Hoe poetsen jullie eigenlijk jullie MTB?

Comment

• Ik persoonlijk:
                    Afwassen met water en een spons. De ketting, derailleurs en tandwielen maak ik proper met een vod en wat wasbenzine. En dan gewoon terug de ketting smeren.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                      Ik persoonlijk:
                      Afwassen met water en een spons. De ketting, derailleurs en tandwielen maak ik proper met een vod en wat wasbenzine. En dan gewoon terug de ketting smeren.
                      Da's eigenlijk zowat de beste manier.

Comment

• Ok, dan deed ik het precies toch goed

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Da's eigenlijk zowat de beste manier.
                          Da's toch hoe dan ook een miserie, neen? Ben gisteren anderhalf uur bezig geweest de laatste modderrestjes uit mijn derailleurs en remmen te pietsen...

Hebben jullie daar tips voor?

Comment

• Met de tuinslang erop. Als je weet waar je mag spuiten, en waar je dat niet mag , is er geen probleem. Best zo snel mogelijk na de rit voor de modder aankoekt, dan valt alles er direct terug af.
                            Eergisteren in geen kwartier de boel afgespoten en droog gewreven.
                            Ketting smeren doe ik zowiezo niet, enkel met ice wax. Derailleurs en dergelijke smeer ik trouwens ook niet, tenzij soms ook wat ice wax.

Comment

• vorig jaar had ik een fles holmenkol dirt protect ofzoiets.
                              als ik de fiets daarmee inspoot (frame) dan kon ik na het fietsen gewoon de modder eraf spuiten. klinkt logisch maar dit was toch nog iets anders als gewoon afspuiten.
                              Een keer de laag erop hield dat 2-3 keer afspuiten, daarna moest je het opnieuw doen.
                              Was ideaal voor de winter maar vond de bus persoonlijk te duur en mss ook te slecht voor het milieu. Maar het werkte wel.

Comment

• Simpel : met de hogedrukreiniger (alhoewel niet volle bak), waarbij ik de wielnaven ontzie (en ook wel de trapas). Eventueel hardnekkig vuil verwijder ik gewoon met mijn handen. Beetje afdrogen, zeker de ketting en dan terug smeren met Morgan Blue.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                  Simpel : met de hogedrukreiniger (alhoewel niet volle bak), waarbij ik de wielnaven ontzie (en ook wel de trapas). Eventueel hardnekkig vuil verwijder ik gewoon met mijn handen. Beetje afdrogen, zeker de ketting en dan terug smeren met Morgan Blue.
                                  Bij het afdrogen maakt de handdoek veel uit? Want ik merk op mijn zwarte lak dat het allemaal strepen zijn, geen krassen, maar oppervlakkige strepen (die evenwel niet meer uit gaan). (erg vergelijkbaar met swirls op een wagen)

Kan je daar iets aan doen (wax-it gewijs) ?

Comment

• Waxen.
                                    Echt waar, gewone goedkope wax voor auto's helpt daar tegen.

Comment

• Ik droog m'n fiets niet af na het poetsen. Het meeste water schud ik eraf en ik rij een kort ritje om 'm te drogen. Droogresten zijn er niet, ik was m'n fietsen immers met regenwater en daar zit geen kalk in.

Comment

• Ik gebruik Houtboenwax met bijenwas om de frames terug nieuw te maken.
                                        Ruikt nog lekker ook. En ik kan eventueel ook met autowax een krasje eruit halen

Comment

• Ik heb zomer en winterfiets. Als een sesoen gedaan is haal ik die hele fiets uit elkaar, smeer alles, voorzie van nieuwe lagers indien nodig etc.
                                          Kader probeer ik kleine krassen weg te werken met "wondersteen"
                                          Daarna goed poetsen en simoniseren. Aangezien ik ondertussen toch met de andere fiets verder kan kijk ik gewoon wanneer ik even een uurke kan werken aan de fiets. Fiets ligt zolang wel in de kelder in stukken uit elkaar tot ongenoegen van mama

Comment

Working...
                                          X