Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
    Ik wist een nieuwe Deore LX groep te koop staan, maar ik vind hem niet meer terug.
    Ik dacht dat het op mountainbike.be/forum was, als je even zoekt vind je hem miscchien.
    Ook opletten met standaarden voor trapaslagers, montagetype van voor- en achterderailleur.
    Gezocht en niks bruiksbaars gevonden.

    Ik vraag me af; kan ik niet gewoon mijn voorste tandbladen en achterkassette+ wiel vervangen en de rest gewoon demonteren en eens grondig kuisen?

    Comment


    • Normaal gezien wel.
      Ik zou ineens ook nieuwe trapaslagers (bottom bracket), derailleurwieltjes en ketting steken.
      De rest is in principe perfect terug werkend te krijgen. Maar het enige dat je dan niet vervangt zijn de twee derailleurs en de crank op zich. En de shifters.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
        Welke groepen bestonden er toen en welke (huidige) groepen zien er ongeveer hetzelfde uit?

        Kan ik voor elke groep nog draaischakelaars krijgen ipv die trek en duw knoppen?

        (10 jaar geleden was ik 8 jaar oud eh )
        Ik vind dat geen enkele groep nog op een oude lijkt.
        120d Hatch Edition Sport

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
          Niet per se he, gewoon body vervangen denk ik en als ie een 9-speed wil moest hij dat sowieso al doen.
          Idd, maar als je dan toch bezig bent.
          Een nieuwe body op een versleten naaf monteren, vind ik de moeite niet waard. En de wielen uit elkaar halen om nieuwe naven te monteren, is ook de moeite niet waard. Komt nog eens bij dat de velgen zelf ook al wel een beetje uitgesleten zullen zijn.

          Anders in Duitsland een setje Mavic-velgen met SLX- of Deore XT-naven? Kost niet zo veel (ongeveer 100 € met SLX).
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
            Gezocht en niks bruiksbaars gevonden.

            Ik vraag me af; kan ik niet gewoon mijn voorste tandbladen en achterkassette+ wiel vervangen en de rest gewoon demonteren en eens grondig kuisen?
            Eén wiel vervangen zou ik persoonlijk niet doen. Vooral omdat het niet echt staat, vind ik, maar ook wel omdat de voorste velg best wel uitgesleten kan zijn na tien jaar. Tenzij je de fiets niet zwaar gebruikt hebt, maar ik denk niet dat dat het geval is.
            Als je de cassette vervangt, moet je ook de ketting vervangen, maar daarom nog niet per sé de kettingbladen vooraan. Hangt er ook een beetje van af hoeveel je je ketting juist laat verslijten eer je ze vervangt.
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • De helft van de tandjes van de kettingbladen is afgesleten, vervanging dringt zich aan.
              Ook de ketting moet vervangen worden want ze is uitgerokken.

              De kassette zelf is nog in goede staat vind ik, maar een paar maanden geleden informeerde ik daar eens naar in de winkel en men zei mij dat je best alle tandwielen en ketting vervangt (?)

              Comment


              • Dat klopt, best cassette, ketting en middenblad tegelijk vervangen. Want als je bvb de ketting vervangt en afgesleten cassette laat zitten, zal deze binnen de kortste keren de ketting terug uitrekken.

                De rest zou ik laten zitten - met dien verstande dat alles nog goed werkt en eens goed gekuisd wordt , tenzij je niet op een Euro moet kijken, dan kan je de derailleurs, schakelaars en wielen meevervangen.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                  De helft van de tandjes van de kettingbladen is afgesleten, vervanging dringt zich aan.
                  Ook de ketting moet vervangen worden want ze is uitgerokken.

                  De kassette zelf is nog in goede staat vind ik, maar een paar maanden geleden informeerde ik daar eens naar in de winkel en men zei mij dat je best alle tandwielen en ketting vervangt (?)
                  De cassette moet idd zeker mee vervangen worden.
                  Als enkel het middenblad versleten is, kan je enkel dit vervangen. Zijn er echter nog bladen versleten, koop dan direct een nieuw crankstel. Ook te overwegen als je een upgrade wil naar een beter en lichter crankstel.
                  120d Hatch Edition Sport

                  Comment


                  • Duh, als bvb ook je buitenblad versleten is koop je toch gewoon ook een buitenblad, meteen een heel crankstel vervangen zegt ie

                    Ik heb onlangs buiten- en middenplateau (TA) vervangen + ketting en cassette (XT), kostte mij 138 euro.
                    Last edited by ; 12/12/2010, 21:57.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                      Duh, als bvb ook je buitenblad versleten is koop je toch gewoon ook een buitenblad, meteen een heel crankstel vervangen zegt ie

                      Ik heb onlangs buiten- en middenplateau (TA) vervangen + ketting en cassette (XT), kostte mij 138 euro.
                      Bij de minder dure groepen kan je dikwijls al beter gans de boel vervangen. Een compleet Deore crankstel heb je al voor zo'n 50 euro.

                      Enfin, MR. Begin al eens met gewoon de ketting en de cassette te vervangen? Trapt na montage de boel nog door op 't buitenste voorblad en/of middenblad. Dan kan je nog altijd afwegen om het nuttig is deze te vervangen of voor een gans nieuwe te gaan.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                        Duh, als bvb ook je buitenblad versleten is koop je toch gewoon ook een buitenblad, meteen een heel crankstel vervangen zegt ie

                        Ik heb onlangs buiten- en middenplateau (TA) vervangen + ketting en cassette (XT), kostte mij 138 euro.




                        Dus even recapituleren: een buitenblad alleen kost 25 €, een volledig crankstel mét lagers 52 €.
                        En ik neem Deore als voorbeeld omdat het huidige crankstel een Alivio is.
                        OK, tuurlijk is een middenblad goedkoper dan een buitenblad, maar dan nog. Voor dat beetje extra geld heb je een nieuwer, lichter crankstel met daarenboven nieuwe lagers. Kan geen kwaad na tien jaar, lijkt mij.
                        Dus gestéld dat het buitenblad moet vervangen worden (daar had ik het over, niet als alleen het middenblad moet vervangen worden) koop je beter meteen een volledig crankstel.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • Dat is meteen het enige voordeel van die goedkope groepen, dat ze goedkoop zijn

                          Comment


                          • Gisteren mijn nieuwe handschoenen getest en goed bevonden, geen koude koude vingers gehad.

                            Comment


                            • Mja , het was gisteren wel bijna zomer in vergelijk met vorige week..
                              Probeer vanavond nog eens, dat zal een beter test zijn

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                Duh, als bvb ook je buitenblad versleten is koop je toch gewoon ook een buitenblad, meteen een heel crankstel vervangen zegt ie

                                Ik heb onlangs buiten- en middenplateau (TA) vervangen + ketting en cassette (XT), kostte mij 138 euro.
                                Waar besteld?

                                Moet dit ook dringend doen.

                                Wou bij bij bike-components.de bestellen.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                  http://www.bike-components.de/produc...ch-4-Arm-.html



                                  Dus even recapituleren: een buitenblad alleen kost 25 €, een volledig crankstel mét lagers 52 €.
                                  En ik neem Deore als voorbeeld omdat het huidige crankstel een Alivio is.
                                  OK, tuurlijk is een middenblad goedkoper dan een buitenblad, maar dan nog. Voor dat beetje extra geld heb je een nieuwer, lichter crankstel met daarenboven nieuwe lagers. Kan geen kwaad na tien jaar, lijkt mij.
                                  Dus gestéld dat het buitenblad moet vervangen worden (daar had ik het over, niet als alleen het middenblad moet vervangen worden) koop je beter meteen een volledig crankstel.
                                  Als je een C'Dale crankstel had genomen, wil ik je deze rekening nog eens opnieuw zien maken.
                                  De meeste BB30 crankstellen trouwens, zijn een stukje duurder.
                                  Vergeet niet dat niet iedereen zijn trapstel kan vervangen, en dat werk van de fietsenmaker ook moet betaald worden.
                                  Een paar inbus of torx schroeven lossen en vastzetten, lukt de meesten wel..

                                  Comment


                                  • Hier wordt soms toch wat gezegd hoor... .

                                    De rekening voor een (duur) Canondale BB30 crankstel hoeft hier gewoon niet gemaakt te worden. Als iemand achter adviezen vraagt voor een vervanging van de bladen van z'n goedkoop Alivio crankstelletje op z'n toch al redelijk gedateerde fiets, dan geef je simpelweg een 'gepast' advies.

                                    Dus... nog eens Martini Racing. Koop u zo'n compleet nieuw Deore crankstel voor 50 euro (Deore is trouwens ook een betere groep dan Alivio). Je hebt dan voor de prijs van 2 nieuwe vervangingsbladen een compleet nieuw kwalitatief beter crankstel, nieuwe voorbladen, nieuwe lagers en al de rest inbegrepen.

                                    En... MR is bereid om de handen uit de mouwen te steken, dus hij ziet het zeker zitten om het zelf te vervangen. En als 'm toch wat gaat sukkelen, hij zal ongetwijfeld wel iemand kennen die 'm kan helpen daarbij. Crankstellen monteren en demonteren is echt niet een onoverkomelijke karwei hoor...

                                    Dus... voor 50 euro gaat 'ie gesteld zijn.

                                    Comment


                                    • Trouwens gelezen dat je met en stalen middenblad minder kans hebt op chainsuck, klopt dat?

                                      En ik ben wat aan het soeken geweest op bikecomponents en vind dat niet meteen precies, iemand een linkje?

                                      Comment


                                      • deze is staal met kunststof, iemand ervaring mee?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                          Waar besteld?

                                          Moet dit ook dringend doen.

                                          Wou bij bij bike-components.de bestellen.
                                          Gewoon bij de fietsenmaker hier, XT-cassette was tijdelijk 38 ipv 76 euro. Persoonlijk vind ik TA-kettingbladen slijtvaster dan die van Shimano zelf + merkelijk minder duur... Schakelt wel ietsje minder vlot van midden- naar buitenblad.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X