Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
    Dag kindjes, ben hier ook nog eens
    ...zegt het grootste kind.
    En 't was hier eindelijk net zo gemoedelijk geworden...





    Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
    Heb een 29er testbike, daarnet een toerke gedaan op mijn plaatselijk (vrij technisch) rondje van ong. 15' en meteen (dus met nul km gewenning) mijn beste tijd verbeterd met 20"

    Wat meest opviel : betere grip in de bochten (groter contactoppervlak ?), hogere snelheid rechtdoor, meer comfort. Ik vrees dat het een dure testrit was...
    Ik sta nog altijd sceptisch tegenover zo'n 29'er voor algemeen gemiddeld gebruik. Ook al heb ik er nog niet mee gereden. In theorie zou 'ie in het voordeel zijn op rechte stukken maar het slechter doen op technische 'keer-, draai- en optrektoestanden' i.v.m. de roterende massa die toeneemt door de grotere wielen en dat ze ook meer plaats innemen natuurlijk. Ik vind het geheel er ook niet onmiddellijk goed uitzien voor de gemiddelde grootte van mens.

    Comment


    • Voor jou zal 't een raar zicht zijn, idd.

      In tegenstelling tot wat ik dacht gingen de bochtige singletracks OOK vlotter, wellicht omdat de banden meer contactoppervlak hebben waardoor de bochtjes vlotter worden genomen. Niks gemerkt trouwens van trager optrekken, was ook een lichte bike (Flash 29er carbon met XO en ZTRvelgen, ong. 10kg).

      Zitpositie is iets meer rechtop omdat de voorbouw een stuk hoger komt. Stuur staat ook een stukje dichter (de zit is dus wat korter) maar blijkbaar komt me dat goed uit, ik zat meteen goed en als pluspunt had ik deze keer geen rugpijn.

      Ik ben in elk geval overtuigd...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
        Welke vork? Sommige vorken verliezen een beetje olie.
        Fox 32 F90RL, maar tot nu toe zijn die vorkpoten altijd kurkdroog geweest. En 't is duidelijk maar aan één kant.
        Om de hoeveel tijd moet dat normaal op onderhoud? iI heb die nu zo'n 1,5 jaar, pakweg 5000 km.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
          Hmm, daarnet gemerkt dat er een oliefilm hangt op mijn linkervorkpoot.
          Van vorige week is er niet meer mee gereden, toen heb ik niks gemerkt. Hij veert nu ook makkelijker precies.
          Ik zou denken dat hij dan ook luchtdruk verloren is? Olie en lucht zitten toch in gescheiden circuits, of heb ik het verkeerd?
          Maar bon, de dichting zal dus versleten zijn, is dat zelf te vervangen of begin ik daar beter niet aan?
          Met te weinig olie zal de vork idd sneller in- en uitveren. Er is dus minder demping. Nadelig gevolg: hij wordt meer springerig.
          Welke vork? Hou oud? Heeft hij al een onderhoud gekregen?
          Persoonlijk zou ik ermee naar de dealer gaan.
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
            Fox 32 F90RL, maar tot nu toe zijn die vorkpoten altijd kurkdroog geweest. En 't is duidelijk maar aan één kant.
            Om de hoeveel tijd moet dat normaal op onderhoud? iI heb die nu zo'n 1,5 jaar, pakweg 5000 km.
            Oh, je antwoordde net.

            Ze raden aan om een Fox elk jaar te laten onderhouden. Veel hangt natuurlijk ook af van het gebruik (in duur en intensiteit).
            Ik zou de bike gewoon binnen steken voor een onderhoud van de vork.
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • de twitter van nys:

              Met de fully 10sec sneller in afdaling, met de hardtail 10 sec sneller bergop. Ra ra wat zal het worden.
              10sec verliezen door die ene kg extra, dat lijkt me toch wel erg veel....

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
                de twitter van nys:



                10sec verliezen door die ene kg extra, dat lijkt me toch wel erg veel....
                Het zal niet van die ene kilo komen hoor , rij eens een stevige beklimming met een goede HT en dan met een fully en je zal direct het antwoord kennen

                Vandaag het toch niet kunnen laten en deze morgen rond 11 u vertrokken in Schorisse ( Herdermarathon ) , ik had me voorgenomen ergens rond de 50 a 60km te doen , uiteindelijk zijn het er 68 geworden , wat gewisseld in splitsingen maar achteraf had ik het beter op 60 gehouden , een beetje teveel om goed te zijn eigenlijk voor me. Met de hand ging het al bij al goed, niet veel last van gehad, wel onaangenaam in de prikkeldraad beland door eentje die dacht dat ie sneller dan mij kon langs een prikkeldraad , nu de mens heef zich wel uitgebreid geexuseerd maar het kwaad was al geschied , een lijntje of 3 in de arm en behoorlijk bloederig...
                Verder een toporganisatie ! Uitstekende bepijling, seingevers, bevooradingen en niet in het minst het parkoer, nog nooit zo'n mooie georganiseerde tocht gereden, nauwelijks asfalt gezien in deze ! Nog nooit zo'n zware ook maar dat zal aan de povere conditie gelegen hebben.... 68km , avs 18.6 en 1416 hm. Volgend jaar proberen te starten met een betere conditie.
                Last edited by Audidriver; 21/05/2011, 18:18.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                  Het zal niet van die ene kilo komen hoor , rij eens een stevige beklimming met een goede HT en dan met een fully en je zal direct het antwoord kennen

                  Vandaag het toch niet kunnen laten en deze morgen rond 11 u vertrokken in Schorisse ( Herdermarathon ) , ik had me voorgenomen ergens rond de 50 a 60km te doen , uiteindelijk zijn het er 68 geworden , wat gewisseld in splitsingen maar achteraf had ik het beter op 60 gehouden , een beetje teveel om goed te zijn eigenlijk voor me. Met de hand ging het al bij al goed, niet veel last van gehad, wel onaangenaam in de prikkeldraad beland door eentje die dacht dat ie sneller dan mij kon langs een prikkeldraad , nu de mens heef zich wel uitgebreid geexuseerd maar het kwaad was al geschied , een lijntje of 3 in de arm en behoorlijk bloederig...
                  Verder een toporganisatie ! Uitstekende bepijling, seingevers, bevooradingen en niet in het minst het parkoer, nog nooit zo'n mooie georganiseerde tocht gereden, nauwelijks asfalt gezien in deze ! Nog nooit zo'n zware ook maar dat zal aan de povere conditie gelegen hebben.... 68km , avs 18.6 en 1416 hm. Volgend jaar proberen te starten met een betere conditie.
                  Nys:
                  Keuze gemaakt,hardtail.
                  Thoja, als je de achtervering lockt dan zie ik echt het probleem niet. Als het gewoon een stevige offroad klim is, dan kan ik mij idd perfect voorstellen dat een HT veruit de betere keuze is, en in vele van de parcours hier is dat ook zo. Maar als het een technische klim is met veel putten en wortels dan kan je veel beter in het zadel blijven en meer kracht geven ipv omhoog te wippen op een HT. Zo zit het bij mij althans...

                  Toch echt wel een zware tocht ook, 3,5h MTB'n en 1400hm is echt niet zomaar een ritje...Vandaag de Mandeldalroute gedaan, 44km, 125hm

                  Comment


                  • Hier zal het morgen ook behoorlijk pittig worden... Van hier naar Lommel soeverein is een 12-tal kilometer, en dan de 40 km, en dan weer terug.
                    Zal wel een dikke 64 - 65 km worden. Ik verwacht dat de tocht snel zal zijn, maar ook zwaar door het vele losse zand...
                    Op zich is die afstand en snelheid geen probleem - ware het niet dat ik dit week-end al 130 km gedaan heb... Ik voel de benen al!

                    Maar toch - ik ga me helemaal geven morgen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                      Het zal niet van die ene kilo komen hoor , rij eens een stevige beklimming met een goede HT en dan met een fully en je zal direct het antwoord kennen

                      Vandaag het toch niet kunnen laten en deze morgen rond 11 u vertrokken in Schorisse ( Herdermarathon ) , ik had me voorgenomen ergens rond de 50 a 60km te doen , uiteindelijk zijn het er 68 geworden , wat gewisseld in splitsingen maar achteraf had ik het beter op 60 gehouden , een beetje teveel om goed te zijn eigenlijk voor me. Met de hand ging het al bij al goed, niet veel last van gehad, wel onaangenaam in de prikkeldraad beland door eentje die dacht dat ie sneller dan mij kon langs een prikkeldraad , nu de mens heef zich wel uitgebreid geexuseerd maar het kwaad was al geschied , een lijntje of 3 in de arm en behoorlijk bloederig...
                      Verder een toporganisatie ! Uitstekende bepijling, seingevers, bevooradingen en niet in het minst het parkoer, nog nooit zo'n mooie georganiseerde tocht gereden, nauwelijks asfalt gezien in deze ! Nog nooit zo'n zware ook maar dat zal aan de povere conditie gelegen hebben.... 68km , avs 18.6 en 1416 hm. Volgend jaar proberen te starten met een betere conditie.
                      Vind ik toch niet slecht, ik heb de 50km gedaan aan 17,5 gemiddeld

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                        Het zal niet van die ene kilo komen hoor , rij eens een stevige beklimming met een goede HT en dan met een fully en je zal direct het antwoord kennen

                        Vandaag het toch niet kunnen laten en deze morgen rond 11 u vertrokken in Schorisse ( Herdermarathon ) , ik had me voorgenomen ergens rond de 50 a 60km te doen , uiteindelijk zijn het er 68 geworden , wat gewisseld in splitsingen maar achteraf had ik het beter op 60 gehouden , een beetje teveel om goed te zijn eigenlijk voor me. Met de hand ging het al bij al goed, niet veel last van gehad, wel onaangenaam in de prikkeldraad beland door eentje die dacht dat ie sneller dan mij kon langs een prikkeldraad , nu de mens heef zich wel uitgebreid geexuseerd maar het kwaad was al geschied , een lijntje of 3 in de arm en behoorlijk bloederig...
                        Verder een toporganisatie ! Uitstekende bepijling, seingevers, bevooradingen en niet in het minst het parkoer, nog nooit zo'n mooie georganiseerde tocht gereden, nauwelijks asfalt gezien in deze ! Nog nooit zo'n zware ook maar dat zal aan de povere conditie gelegen hebben.... 68km , avs 18.6 en 1416 hm. Volgend jaar proberen te starten met een betere conditie.
                        Ik ben ginder gepasseerd. Met de koersfiets ... Wist niets van die marathon eigenlijk.
                        Die parking zag er wel proper uit. De stofwolken achter de wagens die vertrokken waren ongezien. Echt niet normaal. En al dat stof op die karren die er nog stonden ...
                        Damn, ik zou mijn kar 500 meter verder zetten.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • Morgen eens naar een Cannondale f600sl in Sobe team kleuren zien, altijd al een zwak gehad voor dat kleurtje. Kwestie van de collectie Cannondale's nog wat uit te breiden

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                            Ik ben ginder gepasseerd. Met de koersfiets ... Wist niets van die marathon eigenlijk.
                            Die parking zag er wel proper uit. De stofwolken achter de wagens die vertrokken waren ongezien. Echt niet normaal. En al dat stof op die karren die er nog stonden ...
                            Damn, ik zou mijn kar 500 meter verder zetten.
                            Had ik het geweten, dan had ik hem ook ergens anders gezet. Mijn mountainbike was ook al onder stof voor ik begon :p

                            Comment


                            • ik ben ook de herdermarathon gaan rijden.
                              gestart voor de 130+10 maar omdat het zo druk was veel tijd verloren aan de bevooradingen en technische stukken.
                              afgekort naar de 105.
                              ben daar 2 jaar geleden geweest en vond het toen toch toffer.
                              Nu veel te druk en maar enkele stukken "bos" de rest allemaal verbindingstukken op asfalt en veldwegen om die stukjes aan elkaar te rijgen.

                              Ben mss te verwend hier in de streek waar ik normaal fiets

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySteve Bekijk Berichten
                                Morgen eens naar een Cannondale f600sl in Sobe team kleuren zien, altijd al een zwak gehad voor dat kleurtje. Kwestie van de collectie Cannondale's nog wat uit te breiden
                                ziet er nog goed uit.
                                Pas op met die sobe kaders, das besmettelijk

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                                  ik ben ook de herdermarathon gaan rijden.
                                  gestart voor de 130+10 maar omdat het zo druk was veel tijd verloren aan de bevooradingen en technische stukken.
                                  afgekort naar de 105.
                                  ben daar 2 jaar geleden geweest en vond het toen toch toffer.
                                  Nu veel te druk en maar enkele stukken "bos" de rest allemaal verbindingstukken op asfalt en veldwegen om die stukjes aan elkaar te rijgen.

                                  Ben mss te verwend hier in de streek waar ik normaal fiets
                                  Ik ben pas vertrokken tegen 10.45u en ik heb eigenlijk de hele toch de indruk gehad dat er bijna geen volk was.... Op veel stukken kon ik zowel voor als achter mij geen enkele biker bespeuren... Aan de bevooradingen stonden telkens slechts ne man of 20. Ik hoorde ook wel klagen dat er s'morgens vroeg heel veel volk was ( toen ik inschreef hadden ze al tegen de 2000 man naar het schijnt ). De drukste plaats was de ijskelder maar die ben ik probleemloos tot boven gereden. In het Livinenbos was het ook vrij druk, voor de rest was ik bijna alleen op baan, enfin dat gevoel had ik toch. Vond het parkoer toch heel mooi, zeker als je uit de westvlaanders komt is dit toch wel het paradijs. Persoonlijk vond ik niet dat er teveel baan inzat toch zeker niet in de kortere afstanden, in de lange afstanden misschien wel iets meer om van bos tot bos te kunnen komen ?
                                  Stof was er genoeg, die parking met auto's amai , allemaal auto wassen vandaag , gelukkig stond die vol tegen dat ik er was en heb ik in een zijstraatje op enkele 100m een plaatsje gevonden.
                                  Last edited by Audidriver; 22/05/2011, 10:31.

                                  Comment


                                  • Ne maat van mij na een recent zwaar Ardenneritje :

                                    Men hardtail gaat buiten vliegen en moet terug een fullsuspension hebben.Adri reed precies met een Rolls Royce zo vlot ging hij over al de obstakels met zen Merlin fullsuspension.
                                    ....
                                    Om maar te zeggen..

                                    Gisteren in de streek van Solwaster met m'n Merlin afdalingen genomen waar ik met een hardtail zelfs niet zou aan denken.
                                    Ook die waar je in de AT in Theux binnenvalt (is een GR) inclusief de trappen op het einde.
                                    En in de klimmen met rotsen en wortels blijf je gewoon trappen terwijl alles netjes gladgestreken wordt door de vering.

                                    Maar op andere parkoers kan een HT natuurlijk in het voordeel zijn.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                      Ne maat van mij na een recent zwaar Ardenneritje :

                                      Om maar te zeggen..

                                      Gisteren in de streek van Solwaster met m'n Merlin afdalingen genomen waar ik met een hardtail zelfs niet zou aan denken.
                                      Ook die waar je in de AT in Theux binnenvalt (is een GR) inclusief de trappen op het einde.
                                      En in de klimmen met rotsen en wortels blijf je gewoon trappen terwijl alles netjes gladgestreken wordt door de vering.

                                      Maar op andere parkoers kan een HT natuurlijk in het voordeel zijn.
                                      Idd, ben wel benieuwd waar we een 29 hiertussen kunnen zetten.

                                      Nys:
                                      Hardtail, 8.3kg, tuben dugast 47 rhino(druk. 1.4)
                                      Voor iemand van +-67kg is dat echt wel weinig druk

                                      Comment


                                      • Het was vandaag weer een schitterende dag om te Mountainbiken...
                                        Om 8h bij Werner afgesproken, dus ik ben hier om kwart voor 8 vertrokken. Onderweg begon het al te regenen, dus ik was al redelijk nat toen ik daar was. Gelukkig heb ik bij Werner een regenjas kunnen lenen, anders was ik helemaal zeiknat geworden.
                                        Van daaruit op het gemakje vertrokken richting de Soeverein in Lommel, ik zat op 16,XX kilometer toen ik daar aan kwam. De donkere wolken hadden ondertussen plaats gemaakt voor opklaringen, en het begon al wat warmer te worden.
                                        Regenjassen uit, en begonnen aan de 40 km!
                                        Het ging meteen de brug over richting Luycksgestel en zoals ik dacht, hebben we een heel groot deel van die vaste route gedaan. Ondanks dat ik dit week-end toch al 130 km gedaan had voelde de benen erg goed, maar ik vertrouwde het zaakje toch niet echt... Ik dacht bij mezelf, beter nu wat rustiger fietsen en er tegen het eind een goei lap op geven. Ik wilde eerst op zeker spelen, niet dat ik maar goede benen had voor 5 km ofzo.
                                        Ik heb me wel weer heerlijk geamuseerd. Stroken van 100'en meters met glooiende heuvels waar je over kunt glijden als het ware, en dit met toch dik 30 kmh!
                                        Dat werd dan weer afgewisseld met scherpe bochten en zanderige stroken waar het echt stampen was... Het was iets minder losse zand door de regen, maar de regen heeft eigenlijk enkel de bovenste centmeter "verhard". Daaronder nog een overvloed aan los zand
                                        De bevoorrading volgde eigenlijk al snel, en de benen waar nog altijd goed. Dus van toen af een tandje bijgestoken. Mijne kameraad is toen goed onderuitgegaan terwijl hij probeerde te volgen, na die valpartij heeft ie het opgegeven
                                        De laatste 10 km echt goed doorgereden, dat waren ook doorgans hardere single tracks tussen vijvers en meertjes, met hier en daar een goede afdaling of klim door losse zand.

                                        Uiteindelijk op het gemakje (toch nog tegen 34 - 35) naar huis gereden, en zo komen we vandaag weer op dik 70 km.
                                        Nu de benen toch maar eventjes laten rusten, beetje last van de rechterkuit.
                                        Das just, seffens fiets nog poetsen

                                        Comment


                                        • Vraagske. Ik ben enorm content van mijne nieuwe fiets, er is enkel 1 iets dat mij toch serieus stoort. En het zou niet mogen zijn!

                                          Het gebeurt eigenlijk bij verschillende versnellingen, dus niet één en dezelfde. Ik verander ook niet van versnelling, de ketting ligt al een tijdje zo. Maar het is doorgaans als ik vol doortrek (los zand, of een brugje op, of ... ) dat ik dan - niet meteen bij het vol doortrekken - eerst een knak hoor en dan draait mijn crank heel eventjes door. Een half rondje ofzo.
                                          In het begin was dat éénmalig, echter nu toch wel wat vaker... Vandaag toch een 4 - 5 keren op deze toertocht. Het kan goed zijn dat de versnelling al een halve kilometer zo ligt, en als ik dan kracht begin te zetten - niet meteen - maar na een paar omwentelingen hoor ik een krak, of knak.
                                          Wat zou dat kunnen zijn?
                                          Ik heb 'm nog niet kunnen binnensteken voor zijn 500 km beurt, dat zal ik waarschijnlijk deze week doen. Dat hoort niet voor een fiets van dit bedrag, en ie moet dat maar herstellen. Maar waar kan dit aan liggen?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X