Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe MTB-er

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Nieuwe MTB-er

Hallo,

Ik open dit topic omdat Ik van plan ben om te beginnen mountainbiken.
    Ik ben is bij mensen (die er iets van weten) aant rondvragen wat het beste voor mij zou zijn als beginner.
    Ik weet dat er een ruim assortiment is van fietsen en dat er geen "slechte" fietsen meer gemaakt worden. Toch wil ik eens zien wat het beste is qua prijs/kwaliteit.

Wat zouden jullie mij daarin kunnen aanraden?
    Qua budget weet ik niet echt wat voorop te stellen, zal dat wel zien wat er als kanshebbers voorop komen.
    Graag zou ik al een vrij compleet systeem hebben dat ik later niet veel moet beginnen knoeien met vanalles en nog wat. Wat bedoel ik hiermee (voorvering, eventueel schijven, goeie groep,...)

Ik ben 1m93 groot, wat voor kader zou ik dan best nemen?

Mvg,
    Jonathan
    BMW 118D E87 M-pack

Al eens advies gaan vragen bij een deftige fietsenmaker in de streek? Zou ik alleszins doen, in jouw geval. Vooral om een idee te krijgen welke maat jou het best zou passen.
    En moet het om een nieuwe fiets gaan, of kan een tweedehandse ook?
    Onder de nieuwe kan je nu nog wel koopjes doen door een model van 2009 te kopen.
    Qua afmontage: koop niets met een afmontage die minder is dan Shimano SLX. Deore zit daaronder. Deore XT en XTR zitten erboven.
    Qua voorvork: Rock Shox Reba, Fox F32 bv. Die vorken zullen je heel lang rijplezier verschaffen.
    Als je zelf aan je fiets kan werken, kan je eventueel via internet bestellen (bv. bij Canyon in Duitsland), maar ik veronderstel dat je als beginner liever bij een fietsenmaker koopt? Kijk anders eens wat die in zijn winkel heeft staan.
    120d Hatch Edition Sport

Comment

Als je niet per sé een nieuwe wil, tweedehands zoeken met wat Beta zegt (minimum SLX of SRAM X.7 en zien dat je hydraulische schijfremmen hebt als je schijfremmen wil en geen mechanische).
      Als je een nieuwe wil, hangt veel van je budget af. Ik ben zelf al een tijd aan het zoeken naar iets rond 1000 euro. Ik vrees wel dat tegen deze tijd de meeste 2009 modellen de deur uit zijn...

Met wat onderhandelen denk ik dat je bij Bulls bijvoorbeeld goed zit met de Copperhead 3 Plus (XT met een Reba en Formula RX schijfremmen): http://www.bulls.de/nl/collectie/cro...ad-3-plus.html

Canyon heeft de Grand Canyon AL 6.0 voor 999 euro (+verzending, niet te onderhandelen): http://www.canyon.com/_nl/mountainbi...ke.html?b=1802 Ik lees vooral veel verhalen over moeilijke garantievoorwaarden, zij het dan bij de carbon frames. De afmontage is ook iets minder dan bij de andere twee fietsen hier.

Radon heeft op dit moment (is nog steeds het 2009 model) ook een knap ding voor 1049 euro (+verzending, niet te onderhandelen) met XT/X.9, een Reba en Avid Juicy 7 remmen: http://www.radon-bikes.de/xist4c/web...0_id_5621_.htm

Nadeel bij de laatste twee is dat ze enkel via internet verkopen, en je dus voor herstellingen op jezelf aangewezen bent of op een bereidwillige fietsenwinkel. Daar waar je de Bulls gewoon in een fietsenwinkel kan kopen. Ik denk dat er geen betere nieuwe koop is in een gewone winkel dan die Bulls, qua prijs-afmontage. Er zijn mensen die zweren bij een frame van echt bekende merken, maar dan heb je een veel mindere afmontage voor je 1000 euro. 't Is maar wat je belangrijk vindt...

Comment

Als je groot bent, zou ik niet het allergoedkoopste kader nemen, die plooien en buigen.

Radon wordt er hier veel aangehaald, en ik was daar eigenlijk ook heel content van.
        Ne ZR black of zoiets had ik toen.
        Afmonteren met XT en dtswiss wieltjes, HS33 remmen erop.
        Mudproof, laag onderhoud.
        Had de mijne nooit mogen verkopen.

Comment

Hallo,

Ondertussen heb ik al is met mijn broer onderhandeld en ik kan zijn MTB overnemen.

Dit betreft een Scott Express Racing (2004).
          Deze heeft schijfremmen van Hayes en heeft een Shimano LX groep

Ik weet wat deze fiets altijd heeft meegemaakt en hoe deze is onderhouden (=voordeel)

Hij zou er nog 350€ van willen.

Lijkt jullie dit redelijk?

Mvg,
          Jonathan

Foto van gelijkaardige MTB (= juist dezelfde):
          BMW 118D E87 M-pack

Comment

kan toch nie da niemand kan helpen?
            BMW 118D E87 M-pack

Comment

Lijkt me een vrij goede prijs, als 'ie in goede staat verkeert althans toch (slijtage tandwielen en ketting, werking vork, algemene staat,...)

Btw, het is een Scott 'Expert Racing' en geen 'Express Racing'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Lijkt me een vrij goede prijs, als 'ie in goede staat verkeert althans toch (slijtage tandwielen en ketting, werking vork, algemene staat,...)

Btw, het is een Scott 'Expert Racing' en geen 'Express Racing'.
                Ik weet wat er altijd mee gebeurd is, dit vind ik ook een voordeel... Ik ga hem zoiezo op onderhoud doen om hem klaar te hebben voor het begin van het (mijn) seizoen.

Merci voor de verbetering.

Hoe staan deze fietsen juist aangeschreven? en de onderdelen?
                BMW 118D E87 M-pack

Comment

Ik neem aan dat uw broer ongeveer even groot is als u?
                  Anders gaat de kadermaat niet kloppen.
                  Shimano LX is nu SLX, best een goede groep.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TDCi Bekijk Berichten
                    Ik weet wat er altijd mee gebeurd is, dit vind ik ook een voordeel... Ik ga hem zoiezo op onderhoud doen om hem klaar te hebben voor het begin van het (mijn) seizoen.

Merci voor de verbetering.

Hoe staan deze fietsen juist aangeschreven? en de onderdelen?
                    Ik heb het type daar net boven denk ik (competition racing) in 2004 nieuw gekocht. Geen klagen van die fiets. Voor zover ik iets van mtb's ken is dat een redelijk racy frame. Zithouding is nogal ver voorover gebogen en hij laat zich goed in de bochtjes gooien. Onderdelen bij de mijne waren wel cava. Maar na ongeveer 6 jaar is wel zowat alles al vervangen.

De wielnaven zaten erdoor na een jaar of drie. Ik heb toen dan maar meteen een setje mavic's gekocht (vraag me niet welke, dat ben ik vergeten, 't was 170 euro voor een set ofzo) die het tot op de dag van vandaag nog altijd goed doen. Voorderailleur is vervange, balhoofd ook, ketting en tandwielen al meer dan één keer (lees: veel). Sinds een week of twee staat er ook een nieuwe achterderailleur op. Bottom Bracket zit ik ook al aan nummer 2 - of was het al drie?.

Het enige nadeel waar ik zo de vinger op kan leggen is dat die kabels redelijk onbeschermd vanonder langs het frame lopen. Die lijken op die manier nogal snel te verslijten. Mijn vader zijn merida heeft daar precies minder last van.

Bij mijn fiets is het ook zo dat de remhevel tegen de bovenbuis kan slagen. Dat is één keer gebeurd als gevolg van een redelijk zware valpartij. Een redelijke bluts in de bovenbuis was het resultaat. Maar het frame houdt het nog tot op de dag van vandaag. Dat voorval is ook al enkele jaren geleden.

Mijn mening: da's een fiets die een stootje kan verdragen. Ik ben er niet bepaald lief mee en die doet dat goed.

Comment

Scott is een zeer gekend merk in het wereldje. De Racing-modellen zijn, rara, vrij racy naar houding toe. Als de maat goed is, is er geen probleem.
                      Of 350 € een goeie prijs is? Geen idee. Hangt ook af van hoe de fiets nu afgemonteerd is. Ik veronderstel dat de Hayes-remmen achteraf gemonteerd zijn? Mss zitten er dan ook andere wielen in, of hadden de standaardwielen al remschijfbevestigingspunten op de naven?
                      120d Hatch Edition Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                        Scott is een zeer gekend merk in het wereldje. De Racing-modellen zijn, rara, vrij racy naar houding toe. Als de maat goed is, is er geen probleem.
                        Of 350 € een goeie prijs is? Geen idee. Hangt ook af van hoe de fiets nu afgemonteerd is. Ik veronderstel dat de Hayes-remmen achteraf gemonteerd zijn? Mss zitten er dan ook andere wielen in, of hadden de standaardwielen al remschijfbevestigingspunten op de naven?
                        De schijven zijn indd achteraf gemonteerd geweest en de naven hadden reeds de voorziening. Ma kbedoel gewoon met 350€ doek der toch gene miskoop mee? 100% zeker zeit ge nooit.
                        BMW 118D E87 M-pack

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TDCi Bekijk Berichten
                          De schijven zijn indd achteraf gemonteerd geweest en de naven hadden reeds de voorziening. Ma kbedoel gewoon met 350€ doek der toch gene miskoop mee? 100% zeker zeit ge nooit.
                          Nee, zeker nt als het van je broer komt.
                          Ziet er goed onderhouden uit.
                          En om te beginnen is dit zeker meer als goed genoeg.
                          Ik zou hier persoonlijk nt over twijfelen, maar het is natuurlijk aan u om te beslissen.

Comment

Ik zou toch afdingen. Naar 250 €.

120d Hatch Edition Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BenP Bekijk Berichten
                              Nee, zeker nt als het van je broer komt.
                              Alsof dat dat altijd een garantie is.

Comment

Working...
                              X