Mededeling

Collapse
No announcement yet.

MTB (tour/freeride) trip in de Alpen, zomer 2010 : tips & advies

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Zalig!

Ik kom al meer dan 25 jaar met de koersfiets in de Alpen, het wordt eens tijd om met de MTB naar ginds te gaan peins 'k.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
      lol, suuuuperfotos, ik heb extreem belachelijk veel goesting

Ook met gehuurde bike ?
      Nee, no way.

Als ik op mijn bike stap ken ik de staat van onderhoud, heb ik reserve remblokjes bij me die passen... heb ik een reserve drop out bij me voor het geval mijn derailleur de drop out verkloot heeft (valpartij, achter een tak blijven haken, drop out breekt dan in principe af).
      En ik kén mijn vering, die is ingesteld en ingereden zoals dat mij bevalt.

Helaas is de bike op de foto's inmiddels wel gestolen. Dat was er een van de categorie freeride. Dit jaar ga ik met een bike categorie all mountain (140mm veerweg) en voor ons gebruik is dat uitstekend geschikt.

Singletracks, wielen die grotendeels op de grond blijven, af en toe ook een stukje omhoog. Zuivere downhill vind ik minder geslaagd. Wij kiezen eigenlijk altijd voor mega toertochten met zwaar de nadruk op de afdalingen :-) (3000hm negatief, 500hm positief - klimmen dus-)

Comment

• Mooi verblijf!

Wilde deze link met jullie delen:

www.MTBM.nl

Ben vorig jaar met deze organisatie op pad geweest en was werkelijk te gek. Ben/ was zelf beginner en ben zeer geod begeleid. Ik kan zowiezo de Portes du Soleil aanraden, super gebied!

Groeten!

Comment

• Het is weer van dat, deze zomer!

Mayonaise stelt voor om de periode (die tussen 16 en 24 juli ligt) af te laten hangen van het weer. Inderdaad leuk om onder een zomerzonnetjes hellingen af te knallen, in de regen moet dat minder leuk zijn.

Omdat L2A een groot gebied is met vrij veel pistes, meeeer dan voldoende shops om fietsen en protectie te huren, en wij twee er nog maar één rode piste gedaan hebben en nog geen zwarte (en zelfs de groene en de blauwe zijn al verdomde leuk), gaan we deze zomer terug naar Les 2 Alpes.

Drie of max 4 dagen ter plekke, in een ruim appartement. Onze kar zit al vol met ons getweeën en onze bikes, maar dat betekent niet dat er misschien nog forummers hetzelfde doen?

Jupke? (echt maat, gij gaat daarvan smullen, u kennende) Lotuzzz? Onze vaste bikers hier? Zeker te overwegen...

Edit: Naish 'k zie je bericht nu pas (was op verlof, snorry). Yep, zal wel weer door gaan. Wij hebben dan congé (Gentse Feesten) en 't is gewoon veel te max wijs om niet te doen. En het valt goed betaalbaar te houden. Met eigen fiets en zonder brokken heb je enkel je transport H&T en je logies. Eten en veel bier drinken moet je in België immers ook doen tijdens de GF, so. Staat genoteerd! Komt maar 'es een dagske mee freeriden. Echt zalig.
          Last edited by ; 06/04/2011, 15:42.

Comment

• Tempting!

Maar dan moet ik eindelijk eens een MTB aanschaffen (voorlopig alleen maar koersfiets)...

Comment

• Ik denk dat je best een fiets huurt, tenzij je in de polders ook op iets met een veerweg van minstens 140 mm wil rijden.
              Allez, ik weet niet of minder ook doenbaar is, maar ik heb het topic destijds gelezen en het kwam erop neer dat de downhillfietsen stabieler waren, en dus veel meer plezier gaven. Maar daar wil je geen TT mee rijden.

Comment

• Zaligheid.

Ik pak deze keer m'n fiets niet mee. Echte DH-fietsen zijn stabieler, sneller te rijden en veel minder vermoeiend om mee te rijden..

3 dagen vind'k het best. Langer moet 't imo en die van m'n portemonnee niet zijn.

Comment

• Zou ik ook wel eens willen doen zo'n trip maar ik ben een grote schijter als het aan komt op downhill.
                  Ik heb vorige zomer in Tsjechië eens downhill gegaan op een rode piste en dat was me toch wel een stuk te stijl :p

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 8000rpm Bekijk Berichten
                    Zou ik ook wel eens willen doen zo'n trip maar ik ben een grote schijter als het aan komt op downhill.
                    Ik heb vorige zomer in Tsjechië eens downhill gegaan op een rode piste en dat was me toch wel een stuk te stijl :p

Verstand op nul en gaan, voor sommigen is dat iets makkelijker natuurlijk

Soms zijn die pistes idd iets te straf, heb ook al een paar keer gedacht van wtf, hier kan je toch nooit al fietsend af .

Maar doe het nu al een jaar of 15 en ik ben zeker geen held in die dingen, maar als je je grenzen een beetje kent moet het zeker lukken. Ik zou zeggen, zeker eens proberen

Comment

• Kun je in L2A eigenlijk ook gewoon mountainbiken (dus routes volgen)? Of is dat daar niet zo de moeite?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 8000rpm Bekijk Berichten
                        Kun je in L2A eigenlijk ook gewoon mountainbiken (dus routes volgen)? Of is dat daar niet zo de moeite?
                        alles waar ge af kunt, kunt ge ook op hé

er zijn ook tourroutes ja, maar ik heb me daar niet zo ... euhm ... op geconcentreerd :mrgreen:

wat betreft downhill fietsen tgo mijn fiets:
                        - stabieler vind ik ze niet, wel integendeel: die dingen zijn erg zwaar en log, en veren zo gigantisch makkelijk in achteraan dat je snel een whimpy feeling hebt erop
                        - ze hebben veel meer veerweg en dat maakt het grote verschil (samen met de stevigheid): grote oneffenheden van 10 à 20 cm hoog knal je gewoon over door op je pedalen te gaan staan en effe je benen in te trekken, terwijl je met een gewone fiets daar een behoorlijke bunny hop voor moet doen of errond rijden
                        - het felst voelbare verschil in rijden is m.i. dat je met zo'n dh fiets gewoon "op" het pad moet blijven, maakt niet uit waar ... terwijl je met een normalere fiets echt op 5 cm na je pad zeer zorgvoldig moet uitkienen ... dus met zo'n dh ga je makkelijker snel omdat je iets minder concentratie moet hebben voor je rijlijn
                        - een erg klein verschil qua rijden vond ik de vering, daarmee bedoel ik: ik dacht dat zo'n ding dat meer dan 20cm veert een zeeeer zeer zachte eerste paar cm zou hebben en zo dus alles plat zou walsen en je stuur niet meer zo zou trillen ... nou mis poes, je hebt meer veerweg voor de zware klappen meet de kleine trillingen komen even goed door
                        - een groot voordeel van een huurfiets: het ding is steviger en als je breuk hebt, dan ben je (grotendeels) verzekerd ... als je je eigen fiets wreckt dan ben je niet zo lollig uiteraard
                        - op de twisty single tracks die minder steil zijn en echt snel en diep genomen kunnen worden ben ik zeker dat een gematigd freerider met een allmountain fiets even snel is als met een downhill fiets ... 't is pas op rood en op bepaalde ruwe stukken dat een dh fiets echt beduidend beter wordt

ik denk het met m'n eigen fiets te doen, omdat 1 ik die goed ken en zo'n huurfiets daar scheelt toch altijd wel iets aan (bv remhendels die je tot tegen de handlebar kan trekken en zo van die dingen) en 2 omdat het gewoon de max is om zoiets met je eigen fiets te doen

verschil tussen mayo en mezelf: zijn fiets heeft 0 cm veerweg achteraan en een kleine 10 vooraan, mijn fiets heeft redelijk wat veerweg achteraan en 12cm vooraan én heeft ook een veel grotere balhoofdhoek ... mocht ik in mayo z'n plaats zijn, ik liet m'n hardtail ook thuis :mrgreen:

bijkomend feit om mijn fiets te nemen: ik ga daar niet even zot mee doen als met zo'n huurfiets, op moeilijker pistes bovendien, waardoor de kans op een grote misstap met lichamelijke gevolgen kleiner is ... als ik zie hoe die regular downhillers ingepakt zijn, dan waren wij met onze knie-, elleboog-, pols- en rugbescherming en met onze gewone mtb-helm maar stom bezig eigenlijk ... die mannen rijden met een full body armour, sommige met nekbeschermer (hans) en een full face helm ... lijkt me toch niet te min

daarmee: denk dat 'k 't terug met de mijne doe

Comment

• Iemand enig idee of de liftjes in L2A in september nog volop in gebruik zijn in de week? We plannen een downhill tripje, maar kunnen enkel in de 2de week van september.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySteve Bekijk Berichten
                            Iemand enig idee of de liftjes in L2A in september nog volop in gebruik zijn in de week? We plannen een downhill tripje, maar kunnen enkel in de 2de week van september.
                            Zou me vreemd lijken als ze niet meer regelmatig worden gebruikt in die periode, maar ik kan het niet garanderen. Tenslotte kan je ginder ook in de zomer gaan skiën in het hoogst gelegen deel.
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                              Zou me vreemd lijken als ze niet meer regelmatig worden gebruikt in die periode, maar ik kan het niet garanderen. Tenslotte kan je ginder ook in de zomer gaan skiën in het hoogst gelegen deel.
                              Zo vreemd is dat niet... in PDS is het eind augustus gedaan.. en draait enkel nog een individueel liftje ...

Comment

Working...
                              X