Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes

    Uit "De Standaard"

    Meer ongevallen met fietsers na aanleg rotondes
    • dinsdag 08 juni 2010, 22u45
    • Bron: belga
    • Auteur: bvb
    Op kruispunten die omgevormd zijn tot rotondes is het aantal verkeersongevallen waarbij fieters betrokken zijn met 27 procent gestegen.





    Bij de zwaarste ongevallen, met doden of zwaargewonden, neemt het aantal ongevallen met 45 procent toe, zo blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Hasselt, bericht TV Limburg dinsdag.
    Verkeersdeskundige Stijn Daniels onderzocht 148 Vlaamse rotondes. De meeste ongevallen vinden plaats bij ronde punten met aanliggend fietspad.
    De fietser denkt daar dat hij beschermd is, maar is kwetsbaar omdat de bestuurder niet altijd de fietser gezien heeft, bijvoorbeeld door de dode hoek. Daniels pleit daarom voor rotondes met vrijliggende fietspaden.

  • #2
    Ik vind het persoonlijk ook gevaarlijker dan kruispunten.
    Zelfs mét vrijliggend fietspad.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
      Ik vind het persoonlijk ook gevaarlijker dan kruispunten.
      Zelfs mét vrijliggend fietspad.
      Inderdaad. Ik rij altijd goed in't midden, op die manier kunnen ze u niet omver rijden bij het afslaan en het is nu niet dat de autobestuurders daardoor veel worden opgehouden.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
        Ik vind het persoonlijk ook gevaarlijker dan kruispunten.
        Zelfs mét vrijliggend fietspad.
        met vrijliggend fietspad zijn wel voor koning auto, driehoeken voor de fietsers

        Comment


        • #5
          Defensief rijden als fietser is de opdracht. Dan kan er zelden iets gebeuren...

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Defensief rijden als fietser is de opdracht. Dan kan er zelden iets gebeuren...

            Da's moeilijk

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Greg Bekijk Berichten
              Da's moeilijk
              Of je kan er zo hard over vlammen dat ze u niet kunnen raken, da's ook een mogelijkheid!

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Of je kan er zo hard over vlammen dat ze u niet kunnen raken, da's ook een mogelijkheid!
                Ogen toe

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Greg Bekijk Berichten
                  Ogen toe
                  Voor altijd dan misschien...

                  Comment


                  • #10
                    Het moet eigenlijk al een groot rondpunt zijn om een apart fietspad te hebben en daar is het niet altijd aangewezen op het rijweggedeelte te rijden.
                    Maar idd, defensief rijden is de boodschap.
                    Ik kan mijzelf nu niet direct een gevaarlijke situatie uit mijn verleden op een rondpunt inbeelden. Wel een hoop situaties waarin ik mijzelf op het fietspad van de hoofdweg bevond en waarbij automobilisten zonder voorrang toch vlak voor mijn neus afsloegen of de weg op reden. Alsof ze denken dat een fietser niet sneller dan 20 km/h rijdt.
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • #11
                      Zelf de slimste zijn he..

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                        Zelf de slimste zijn he..
                        De truk is : als zwakke weggebruiker (te voet of met de fiets) nooit het pad van een auto kruisen voor dat je oogcontact hebt gemaakt met de conducteur.
                        Geen oogcontact -> stoppen en wachten tot de auto voorbij is.
                        Zo heb ik het mijn kinderen geleerd.

                        Comment


                        • #13
                          oogcontact wordt steeds lastiger met verduisterd glas

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                            Het moet eigenlijk al een groot rondpunt zijn om een apart fietspad te hebben en daar is het niet altijd aangewezen op het rijweggedeelte te rijden.
                            Maar idd, defensief rijden is de boodschap.
                            Ik kan mijzelf nu niet direct een gevaarlijke situatie uit mijn verleden op een rondpunt inbeelden. Wel een hoop situaties waarin ik mijzelf op het fietspad van de hoofdweg bevond en waarbij automobilisten zonder voorrang toch vlak voor mijn neus afsloegen of de weg op reden. Alsof ze denken dat een fietser niet sneller dan 20 km/h rijdt.
                            idd, ik moet langs de steenweg naar het werk en kom daar heen 3 kruispunten tegen en terug 5. Bijna elke dag dat ik moet inhouden omdat er een auto gewoon een straat in draait ofwel dat ze op het fietspad staan te wachten om de weg op te draaien.

                            Maar met een beetje defensief fietsen zie je die situaties al van ver aankomen. Zoals Catherien zei, oogcontact zoeken, is die er niet ga er maar van uit dat ze je niet gezien hebben.


                            Zeg ik er hier ineens bij dat ik de irritante gewoonte heb in zo'n gevallen de auto's proberen te laten schrikken. Net genoeg inhouden dat ze niet tegen je aan rijden maar zo maar nipt soms, gezichten van die mensen is dan meestal wel lachen, maar of ze er slimmer door worden zeet ik niet ...

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                              idd, ik moet langs de steenweg naar het werk en kom daar heen 3 kruispunten tegen en terug 5. Bijna elke dag dat ik moet inhouden omdat er een auto gewoon een straat in draait ofwel dat ze op het fietspad staan te wachten om de weg op te draaien.

                              Maar met een beetje defensief fietsen zie je die situaties al van ver aankomen. Zoals Catherien zei, oogcontact zoeken, is die er niet ga er maar van uit dat ze je niet gezien hebben.

                              Zeg ik er hier ineens bij dat ik de irritante gewoonte heb in zo'n gevallen de auto's proberen te laten schrikken. Net genoeg inhouden dat ze niet tegen je aan rijden maar zo maar nipt soms, gezichten van die mensen is dan meestal wel lachen, maar of ze er slimmer door worden zeet ik niet ...
                              Volledig mee akkoord.
                              En idd, ze laten schrikken is wel fun.

                              Ik vind het ook zo irritant als je op een smalle weg een groep wandelaars of fietsers tegenkomt, ze je heel duidelijk zien komen, maar toch niet snel de moeite doen om even opzij te gaan. Die lijken dan te denken dat ik wel even zal inhouden of remmen, maar het omgekeerde is waar.

                              Hier langs de Schelde kom je heel af en toe ook eens fieters tegen in een groepje van zes of zo. En die rijden dan allemaal naast elkaar, waardoor ze het hele jaagpad innemen. Dat is ZO irritant. Ik heb er zo eens voor mij gehad. Die hadden mij niet horen aankomen. Ben de linkse van de groep langs het boordje links gepasseerd. Die zal ook wel even geschrokken zijn.

                              Als je soms ziet hoe mensen die hooguit twee keer per jaar een fietstocht in groep maken soms over de weg rijden ... (lees: tegen 15 km/h over een volledig rijvak). En dan klagen ze over het fietsgedrag van "wielerterroristen" ...
                              120d Hatch Edition Sport

                              Comment


                              • #16
                                Oogcontact is ook niet alles. Heb zo ne keer in het centrum van Geel ook serieus wat rubber achtergelaten.

                                Zoals het fietspad loopt aan het afrittencomplex in Beerse aan de E34, dat is perfect. Dat is volledig gescheiden en ligt eigenlijk op een lager niveau dan de rotonde waardoor er geen kruisingen zijn. Ook de rotonde in kasterlee met de baan naar turnhout heeft dat. Zal wel niet overal toepasbaar zijn me dunkt.

                                Sinds heraanleg vind ik rotonde van bv. Geel aan antwerpsesteenweg ook wel doenbaar. Maar het moet van twee kanten komen natuurlijk.

                                Comment

                                Working...
                                X