Waarom rijden koersfietsers bijna altijd op de rijbaan en bijna nooit op het fietspad ?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Koersfietsers rijden liever op de rijbaan dan op op het fietspad ?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Polygoon Bekijk BerichtenOmdat het belgische wegdek in een nog betere staat is als het fietspad lijkt me ?Oorspronkelijk geplaatst door GTX Bekijk BerichtenOmdat er idioten tussen zitten of soms is het fietspad gewoon te slecht is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenVoilà, dit lijken me perfecte antwoorden.
²²²²²
Comment
-
Idd. Slechte fietspaden.
Maar ook wel omdat fietspaden helemaal niet geschikt zijn voor groepen fietsers. Met een paar man op een deftig fietspad, lukt nog wel, maar in groep? Als de eerste hard moet remmen, rijden ze een paar rijen naar achter gewoon op elkaar.
Nog een reden die vooral in groep een grote rol speelt: objecten op fietspaden. Of stukjes glas. Allemaal zaken die fietsers doen lek rijden of waardoor valpartijen kunnen ontstaan.
Comment
-
Heb me toevallig daarstraks nog heel erg kwaad gemaakt op een groep van 20-25 renners die, op het moment dat ik met de auto aan 't kruispunt kom, vlak voor mij de baan opgereden komen. Het fietspad was nochtans in goed staat en de groep was zonder volgwagen. Ben voluit in de remmen moeten gaan en dan bekijken die jou nog mottig en nemen ze het ganse rijvak in beslag.
Voorbije zomer heb ik een ganse tijd achter 2 wielerterroristen moeten blijven rijden omdat ze zich te goed voelden om op het mooi effen en breed (voor 2 fietsers naast elkaar) fietspad te rijden. Op een moment ben ik er dan kunnen voorbij rijden en heb (kap lag open) hen dan gevraagd of het fietspad voor hen niet nodig was. Het antwoord dat ik kreeg was dat zij niet verplicht waren om op het fietspad te rijden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenIdd. Slechte fietspaden.
Maar ook wel omdat fietspaden helemaal niet geschikt zijn voor groepen fietsers. Met een paar man op een deftig fietspad, lukt nog wel, maar in groep? Als de eerste hard moet remmen, rijden ze een paar rijen naar achter gewoon op elkaar.
Nog een reden die vooral in groep een grote rol speelt: objecten op fietspaden. Of stukjes glas. Allemaal zaken die fietsers doen lek rijden of waardoor valpartijen kunnen ontstaan.
Comment
-
Ik probeer altijd op het fietspad te rijden.
Maar zeker nu het vroeg donker is kom je soms wat tegen hoor. Fietspaden die soms ophouden en aan de andere kant van de baan verder gaan zonder waarschuwing of aanduiding.
Riooldeksels die er gewoon bovenop gelegd lijken.
klinkers die er vanop 10m afstand ingegoid lijken
...
Overdag valt dat alemaal nog mee, je ziet dat aankomen en kan anticiperen maar 's avonds is dat echt een hel soms op de koersfiets
Toch blijf ik een voorstander van dat zo veel mogelijk te gebruiken hoor maar het is soms echt wel begrijpbaar als mensen het niet doen.
Comment
-
Dat klopt maar vindt meer eens iemand die elke zondag om 7u zijn bed uit wilt om een paar uur tegen 25-35 km/u achter een groep fietsers te rijden hé
Aan groepen stoor ik me niet echt, aan enkelingen wel. Die kunnen makkelijk effe achter elkaar gaan rijden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenIdd. Slechte fietspaden.
Als ik met de moto rij en vind dat het fietspad er beter bij ligt dan de rijbaan mag ik dan op het fietspad?
Groepen mogen mits begeleiding van mij gerust op de openbare weg. Blijf ik er wel rustig achter totdat ik veilig kan inhalen.
Comment
-
Los daarvan is deze discussie op dit forum alleen al talloze keren gevoerd en op enkele 10-tallen andere belgische fora al even goed. Misschien leuk om wat gescheld heen en weer te lanceren en de mensen hun rustraties te laten blijken maar volgens mij gaat dat toch niet helpen hoor.
Comment
-
Ik begrijp wat je wil zeggen maar wil toch even reageren.
Ik rij zelf iedere week mee met een groep zoals je ze beschrijft.
Dat is begonnen met 5 man die af spraken van op punt A te vertrekken. Na x weken komt daar nog wat volk bij en x aantal weken later zijn ze daar plots met 30-40 mensen samen aan het rijden.
Niet georganiseerd, niets geregeld, gewoon iedereen hier in de buurt weet dat, wil je meerijden met een groep die 35 gem rijdt, kom dan di-avond naar de rotonde.
Niemand gaat daar voor een volgauto zorgen want het is niet iets wat georganiseerd is.
Niemand gaat daar de andere vertellen hoe en waar hij op de weg moet rijden want iedereen komt daar zomaar aan.
Ivm die fietspaden, op een gegeven moment komen wij uit een smal straatje aan het vliegveld van Oostmalle, links een grote baan op met fietspad en 500m verder terug een klein straatje in.
De eerste 2 kijken, is er plaats genoeg om over te steken voor pakweg 10 man, dan kan de rest ook wel mee want die auto's stoppen wel.
Wanneer beginnen die groepjes te rijden? Traditioneel vroeg in het voorjaar wanneer de weg vol met rommel, afgebroken takjes en slijk ligt, dan is dat fietspad wel te berijden maar veel kans op een lekke band en het is niet aangenaam.
Dus begin van het jaar neemt iedereen daar de gewoonte aan om dat kleine stukje op de weg te rijden en niet het fietspad, je bent toch met een groep die groot genoeg is zodat je opvalt op de weg. Als het toevallig zo moest zijn dat men 5 weken later per ongeluk dat fietspad eens komt kuisen en het eigenlijk perfect berijdbaar is, dan doet nog niemand dat, puur uit gewoonte.
Ik heb dat al vaak tegen mijne maat gezegd dat ik dat niet goed snap daar want het is perfect te doen maar niemand doet het. En alleen doe ik dat dan ook niet want dan rijden ze me verloren, remember, 35 gem, das na een bocht optrekken tot 40+ he
Niet om het goed te praten, gewoon om het eens vanuit een andere oogpunt te vertellen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk BerichtenIk begrijp wat je wil zeggen maar wil toch even reageren.
...
Niet om het goed te praten, gewoon om het eens vanuit een andere oogpunt te vertellen.
Zij brengen zichzelf maar ook anderen in gevaar en het is dat wat mij zo kwaad maakt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk BerichtenKan begrijpen dat met een grote groep op een fietspad rijden niet altijd even makkelijk is maar het is toch zo dat men van een bepaald aantal (weet niet precies hoeveel en heb geen zin om het te gaan opzoeken) renners een volgwagen moet hebben.
Begrijp me niet verkeerd: ik ga ook niet àlle wielertoeristen goed praten. Rotte appels heb je in élke groepering.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenZelfs als het fietspad er minder goed bij ligt, mogen ze natuurlijk geen automobilisten achter zich houden. Zelf doe ik dat nooit. Als we met twee op de baan rijden (ook als er geen fietspad is en als het weg is met weinig verkeer) gaan wij altijd achter elkaar rijden.
Begrijp me niet verkeerd: ik ga ook niet àlle wielertoeristen goed praten. Rotte appels heb je in élke groepering.
Moet ook toegeven dat ik tijdens mijn ritjes ook al meerdere malen vriendelijke en sportieve fietsers/mtb'ers ben tegengekomen en dat maakt het allemaal zo des te fijner.
Comment
Comment