Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koersfietsers rijden liever op de rijbaan dan op op het fietspad ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door BelgianTriple Bekijk Berichten
    Als het slechte fietspaden zijn moeten ze dan gewoon hun tempo niet aanpassen of misschien minder fijne bandjes steken?
    Als ik met de moto rij en vind dat het fietspad er beter bij ligt dan de rijbaan mag ik dan op het fietspad?

Groepen mogen mits begeleiding van mij gerust op de openbare weg. Blijf ik er wel rustig achter totdat ik veilig kan inhalen.
    Nu ga ik allicht heel eigenwijs overkomen, maar fietsen doe je niet om traag te rijden. Ik haat het zelf ook als ik mijn snelheid moet laten zakken door een slechter wegdek. Dan rijd ik wel waar ik kan doorrijden. En het is dan nog niet alleen die snelheid. Ooit al eens met een koersfiets op een slecht wegdek gereden? Niet bepaald comfortabel.
    MTB-ers moeten er wel tegen kunnen natuurlijk, al heb je van die mannen die toch op de weg rijden i.p.v. op het fietspad. Zelfs in kleine groep of alleen. Dat versta ik ook niet echt.
    Dikkere banden op koersfiets monteren, lukt niet echt. Merkbaar comfortabeler banden passen gewoon niet in een koersframe. Wel in een cyclocrossframe natuurlijk, maar die zijn daar speciaal voor gemaakt.
    Het probleem is echter simpel grotendeels op te lossen: deftige fietspaden. Geen klinkers, maar mooie gladde asfalt. In Vlaanderen ligt het wegdek voor wagens er veelal beter bij dan dat voor fietsers, terwijl het eigenlijk omgekeerd zou moeten zijn. Immers auto's hebben veel dikkere banden en schokdempers. Uiterààrd is dat een immens verschil op vlak van comfort.
    Probleem is dat de mannen die beslissingen daarover nemen niet weten wat het is om met een koersfiets te rijden. En klinkers naast de rijweg zien er toch veel mooier uit dan gladde asfalt.
    120d Hatch Edition Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BelgianTriple Bekijk Berichten
      Als het slechte fietspaden zijn moeten ze dan gewoon hun tempo niet aanpassen of misschien minder fijne bandjes steken?
      Hé, onze Belgische wegen zijn van slechte kwaliteit.
      Misschien allemaal maar een jeep kopen dan?

Dit topic leidt weer eens tot nergens...

Comment

Ego-trippers zijn het ...zelfs tegenover gewone fietsers! Van hun lijn afwijken voor fietsende tegenliggers , forget it! Ze wanen zich de koning van de weg...
        Ze denken dat ze echte pro's zijn, maar ze vergeten dat voor die gasten hele wegen worden afgezet, en dat die op de weg mogen rijden, onder die omstandigheden.
        Fietsers...of het nu wielerterroristen zijn, of woon-werk fietsers, ze horen op het fietspad!

Ben zo ooit eens langs een groep fietsers gereden....op de hééééééééééééééééééééééle brede fietsstrook toen toch even door het raampje geroepen, of er iets veranderd was aan de wegcode, en we nu van rijvak moesten ruilen.

1 eenzame fietser zal je nooit midden op de weg zien rijden, maar een groep maakt sterk, en dan krijgen ze snel capsones.

Comment

Toevallig deze namiddag in Spiere/Helkijn achter een klein groepje fietsers gezeten ( denk 10-12 fietsers)
          Klein baantje die ik niet ken dus ik bleef er op het gemak achter rijden in de hoop dat :
          de baan wat breder zou worden
          ze wat plaats wouen maken

Noppes dus ... op een bepaald moment claxonneer ik efkes en de laatsten stak zijn middelvinger op naar mij
          Heb er toch nog zeker 5 km moeten achterblijven , ze bleven mooi met zen vieren naast elkaar rijden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sam325 Bekijk Berichten
            Ben zo ooit eens langs een groep fietsers gereden....op de hééééééééééééééééééééééle brede fietsstrook toen toch even door het raampje geroepen, of er iets veranderd was aan de wegcode, en we nu van rijvak moesten ruilen.
            En, hoe voelde je jezelf toen? Lekker stoer in die 'ongenaakbare' auto zeker?
            Ik hoop voor u dat ze met minder dan 15 waren, anders heb je je wel flink belachelijk gemaakt (anders ook eigenlijk... enfin soit)

1 eenzame fietser zal je nooit midden op de weg zien rijden, maar een groep maakt sterk, en dan krijgen ze snel capsones.
            Tsja één fietser heeft plaats genoeg om mooi rechts van de baan te rijden hé. Een groep van een man of 30 allemaal mooi achter elkaar, dat gaat net iets moeilijker.

Comment

Zoiets zal ik dus nooit doen.
              Op smalle wegen maak ik altijd plaats voor auto's, maar veel bedankjes heb ik ook nog niet gekregen...
              Een beetje tolerantie langs beide kanten is gewenst, want stoort het nu écht als je even achter zo'n groepje moet blijven?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
                Toevallig deze namiddag in Spiere/Helkijn achter een klein groepje fietsers gezeten ( denk 10-12 fietsers)
                Klein baantje die ik niet ken dus ik bleef er op het gemak achter rijden in de hoop dat :
                de baan wat breder zou worden
                ze wat plaats wouen maken

Noppes dus ... op een bepaald moment claxonneer ik efkes en de laatsten stak zijn middelvinger op naar mij
                Heb er toch nog zeker 5 km moeten achterblijven , ze bleven mooi met zen vieren naast elkaar rijden
                Overal rotte appels toere, ook bij de automobilisten hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                  Zoiets zal ik dus nooit doen.
                  Op smalle wegen maak ik altijd plaats voor auto's, maar veel bedankjes heb ik ook nog niet gekregen...
                  Inderdaad, en nu gaan we eens op die in hun ijzeren dozen op vier wielen beginnen kankeren sé!

Comment

Of mensen met weinig dieptezicht in een auto. En dan vlak voor uw neus het fietspad kruisen. Hadden ze een auto moeten kruisen die in aantal seconden even ver van hun wagen zat, zouden ze het nooit doen. Maar hey, het is maar een fietser. Die is niet sterk en die zal wel remmen.
                    120d Hatch Edition Sport

Comment

want stoort het nu écht als je even achter zo'n groepje moet blijven?
                      Even niet neen , + 5km wel ja

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Overal rotte appels toere, ook bij de automobilisten hoor.
                      Weet ik .. ik erger mij wel niet rap in het verkeer , was het niet van dit topic ging ik dit misschien nooit verteld hebben

Comment

Nu ga ik allicht heel eigenwijs overkomen, maar autorijden doe je niet om traag te rijden. Ik haat het zelf ook als ik mijn snelheid moet laten zakken door een slechter wegdek. Dan rijd ik wel waar ik kan doorrijden. En het is dan nog niet alleen die snelheid. Ooit al eens met een sportwagen op een slecht wegdek gereden? Niet bepaald comfortabel.
                        SUV's moeten er wel tegen kunnen natuurlijk, al heb je van die mannen die toch op de weg rijden i.p.v. in het veld. Zelfs in kleine groep of alleen. Dat versta ik ook niet echt.
                        Dikkere banden op sportwagen monteren, lukt niet echt. Merkbaar comfortabeler banden passen gewoon niet in een wielkas. Wel op een gewone auto natuurlijk, maar die zijn daar speciaal voor gemaakt.
                        Het probleem is echter simpel grotendeels op te lossen: deftige wegen. Geen klinkers, maar mooie gladde asfalt. In Vlaanderen ligt het wegdek voor SUV's er veelal beter bij dan voor sportwagens, terwijl het eigenlijk omgekeerd zou moeten zijn. Immers SUV's hebben veel dikkere banden en schokdempers. Uiterààrd is dat een immens verschil op vlak van comfort.
                        Probleem is dat de mannen die beslissingen daarover nemen niet weten wat het is om met een sportwagen te rijden.

your point being?

Comment

En, hoe voelde je jezelf toen? Lekker stoer in die 'ongenaakbare' auto zeker?
                          Ik hoop voor u dat ze met minder dan 15 waren, anders heb je je wel flink belachelijk gemaakt (anders ook eigenlijk... enfin soit)
                          Ze waren met een man of 20, en ben er toch zeker 100m naast blijven rijden (aan hun snelheid, en zonder ze te hinderen) en kheb ze vriendelijk gevraagd of ze soms van rijvak wilden ruilen met mij.
                          Fietspad was 2,5m breed, en was perfecte asfalt, en toch bleven die eikels in 't midden van de baan rijden!
                          Een bende debielen op een koersfiets maakt mij niet bang
                          en ze zullen nadien ook wel ingezien hebben dat ze fout zaten, en 't is nu niet dat ik ze van de baan wou rijden é, ik blijf steeds heel vriendelijk, maar confronteer graag mensen met hun foute gedrag als ik 100% weet dat ik een punt heb.
                          En waarom zou ik me 'stoer' moeten voelen daardoor?
                          Ik heb genoeg rij-ervaring om er de rotte appels uit te halen hoor.
                          En ik denk niet dat er veel mensen zo "correct" rijden als ik...maar soms is 'trop' teveel.

Vroeger ging ik soms ook mee fietsen met het groepje waar m'n pa zowat de organisator van is, en ik ergerde me toen ook aan de ingesteldheid van sommige mede-coureurs...
                          Als er een wagen afkomt, laat je dat weten aan de groep, en gaat iedereen achter elkaar rijden, om zoveel mogelijk plaats te maken, ergerlijk hoe sommigen zichzelf God wanen, en denken dat andere weggebruikers maar een paar km moeten wachten, zodat ze zich even Tom Boonen kunnen wanen.

Veel van die wnna-be toeristen lijden toch wat aan grootheidswaanzin, vanaf dat ze hun fiets-tenue aantrekken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                            your point being?
                            That's exactly my point.

Al trek je de vergelijking wel een tikkeltje scheef. En uiteraard betreft het maar één reden om af en toe geen fietspad te nemen. De andere redenen, vermeldde ik al eerder.
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

Niets wat slecht afgestelde xenon + ruitensproeiers niet kunnen oplossen denk ik dan in het geval van zo'n hardnekkige wielerterroristen. Met schuim in dat gezicht en een gebalde vuist maar tieren en roepen
                              Desnoods wat overtollig afval wat zich in de wagen bevindt..
                              Maar ik sluit me aan bij de nogal evidente visie dat er nu eenmaal in elke categorie rotte appels te vinden zijn.
                              Ik ga me er bv. helemaal niet aan ergeren als er zo een koppel op de baan rijden, en vanaf het moment dat ze je horen aan komen rijden achter elkaar gaan rijden. Zal dan ook gerust inhouden al naargelang de verkeerssituatie in plaats van ze rakelings te gaan voorbij te scheuren.
                              Pas op, als je zoals ik woonachtig bent in de Vlaamse Ardennen kom je verdomme wat tegen hoor met die charels.
                              Last edited by Titleist; 28/11/2010, 01:59.

Comment

Hier nog nooit geen last gehad van wielerterroristen. Als ik één zie afkomen dan vertraag ik en rij ik iets kalmer voorbij. Net gelijk als een jogger in de boerebaantjes. Ik vind het zelf heel vervelend als mensen me voorbij vlammen.

Nu om eerlijk te zijn loop ik wel niet langs daar, ik vind het ongemakkelijk en ik voel me niet op mijn gemak. Als fietser ça va nog.

Comment

Ze waren met een man of 20, en ben er toch zeker 100m naast blijven rijden (aan hun snelheid, en zonder ze te hinderen) en kheb ze vriendelijk gevraagd of ze soms van rijvak wilden ruilen met mij.
                                  Fietspad was 2,5m breed, en was perfecte asfalt, en toch bleven die eikels in 't midden van de baan rijden!
                                  Een bende debielen op een koersfiets maakt mij niet bang
                                  Vooral paragraaf 43bis2.1 is interessant voor u.
                                  Misschien ben je toch niet altijd zo 'correct' als je denkt te zijn.

En hé, natuurlijk maken die 'debielen' op die koersfiets u niet bang, als ze wat 'raar' beginnen te doen geef je gas en ga je 'r vandoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
                                    Even niet neen , + 5km wel ja
                                    Op banen waar je ze niet eerder veilig voorbij kan is het dan ook aan hen om plaats te maken, lijkt me normaal.

Comment

Op banen waar je ze niet eerder veilig voorbij kan is het dan ook aan hen om plaats te maken, lijkt me normaal.
                                      Ben ook van dat gedacht ...
                                      was eigenlijk benieuwd wat ze gingen doen moest er een tegenligger afkomen

Comment

Vooral paragraaf 43bis2.1 is interessant voor u.
                                        Misschien ben je toch niet altijd zo 'correct' als je denkt te zijn.

En hé, natuurlijk maken die 'debielen' op die koersfiets u niet bang, als ze wat 'raar' beginnen te doen geef je gas en ga je 'r vandoor.
                                        43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

MET TWEE NAAST ELKAAR dus niet met 5 naast elkaar, meneer de mierenneuker.

Over een situatie oordelen, waar je zelf niet bij was, is makkelijk.
                                        Ik heb dat toen héél ludiek aangepakt, en ben geen moment agressief geweest tegen die groep, ze zullen er zelf ook wel de grap van ingezien hebben.

Uw mooie quote uit de wettekst is een mooi voorbeeld van praktijk en theorie die niet samengaan. Neem een deel van die regel, en pas die aan naar de realiteit, maar vergeet dan het feit dat ie enkel geldt voor een groep waarbij ze met 2 naast elkaar rijden...

Anyhow, je zal wel op elk woord die ik post, een hele wettekst kunnen voorleggen, so I rest my case.

Comment

Als die wielerterroristen zich aan de regels houden, kan ik er mee leven ... maar zoals ons een paar weken overkomen is ... vlammen ze gewoon door rood licht en kan je zorgen dat je stil staat En nee, er waren geen wegkapiteins of begeleidende wagens bij. Had alleen spijt dat ik het niet snel gefilmd had, camera lag langs mij, maar was zo verbouwereerd dat ik de reactie niet had om hem te nemen
                                          Last edited by ; 30/11/2010, 17:26.

Comment

Working...
                                          X