Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aankoopadvies...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Aankoopadvies...

Ik ben van zinnens een nieuwe fiets te kopen.

De bedoeling is dat de fiets vnl. op de weg gebruikt zal worden, maar af en toe ook eens er naast (gebrek aan stuurvastheid van mijnentwege), m.a.w. een licht mountainbike-tochtje moet hij ook aan kunnen.

Ik heb mijn oog laten vallen op een Merida CrossWay
    Koop je Merida Fietsen, E-Bikes, Mountainbikes, 29er, Racefietsen en Onderdelen en Accessoires Online. Levering via meer dan 600 dealers. Online bestellen met de service van je Merida dealer. Keuze uit Mountainbike, Racefiets, Kale Hybride, E-bike, Kinderfiets, Fitnessfiets, Indoor bikes, Framekit, Cyclocross, Binnenbanden, Buitenbanden/tubes, Banden accessoires en onderdelen, Sturen, Stuurpen/voorbouw, Handvatten/Stuurlinten, Sturen accessoires en onderdelen, Zadels, Zadelpennen, Zadels accessoires en onderdelen, Koplamp, Achterlicht, Fietscomputers, Dubbele tas achter, Stuurtassen, Zadeltassen, Rugtassen, Overige tassen, Tasaccessoires en onderdelen, Kabelsloten, Voetpomp, Hand- en CO2pompen, Pompen accessoires en onderdelen, Bidons, Bidonhouders, Bidonset, Standaarden, Spatbord/Lap, Smeer-, poets- en onderhoudsmiddelen, Gereedschap, Bellen, Frame en vork onderdelen en accessoires, Bagagedragers, Wielen, Remkabels en remleidingen, Remonderdelen en -accessoires, Accu?s en parts E-Bike, Aandrijving- en versnellingsonderdelen en accessoires, Regenjas, Shirt korte mouw, Shirt lange mouw, Broek kort, Broek lang, Jas / jack, Shirt, Jas, Trui, bodywarmer, Shirt lange mouw, Broek kort, ATB/MTB schoenen, Raceschoenen, ATB/MTB Helm, Race helm, Overige helmen, Bril, Handschoenen, Arm- Beenstukken, Mutsen / Petten, Bandana's, Haarbanden , Sokken, Overige kleding accessoires, Hometrainers, Klein Fitness & Accessoires, Voeding, Verzorging, Lectuur, Give away artikelen, Winkelinrichting, Winkel- en bedrijfskleding, Werkplaatsinrichting, Werkplaatsinrichtings onderdelen en accessoires, Gravelbike, eFull Suspension, eCity, eCargo, eHardtail, eRacefietsen, eGravel, eFitness, eSport, eTour

Versnellingen 27
    Maten 48-52-55-58-61-46L-50L-54L-57L cm
    Frame: Crossway TFS-D Single
    Kleur White/Black(blue)
    Voorvork: SR Suntour NEX4610-D-HLO 63 LO
    Voorderailleur: Shimano Deore low 31.8
    Achterderailleur: Shimano XT-9
    Shifters: Shimano Deore Rapidfire
    Remhendel attached
    Remmen: Shimano M445 180/160 mm
    Crankstel: Shimano Deore 48-36-26 CG
    Bracket: as attached
    Ketting: Shimano CN-HG53
    Naven: Shimano M435 centerlock
    Velgen: Cross Pro D
    Cassette: Shimano CS-HG50-9 11-32
    Spaken: Black stainless
    Banden: Merida Speed Lite 40 Reflex
    Stuur: X-Mission Comp Alloy R30 600
    Stuurpen: Adjustable XM A-Head
    Balhoofdstel: Conoid
    Zadelpen: Suspension One D 27.2
    Zadel: X-Mission Cross Sport
    Pedalen: XC Alloy

Wat denken jullie hiervan? Of zijn er betere alternatieven ?

Ik ben géén geoefend fietser. Mijn budget is max. 900 euro.
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Met die Merida heb ik geen ervaring, wel heeft een maat van me deze begin dit jaar gekocht :

Zeer mooi fietsje voor dat geld. Hij gebruikt de fiets voor woon/werkverkeer ( ongeveer 30km per dag ) en doet er zo nu en dan ook wel eens wat of road mee, we zijn samen eens een ritje gaan doen met ook wat off road en ik moet zeggen dat hij aardig zijn plan kon trekken fiets hoor !
    Persoonlijk zou ik die Cube boven de Merida verkiezen omwille van verschillende redenen, aangezien je deze fiets zal hoofdzakelijk op de baan gebruiken zou ik de vaste vork boven die Suntour verkiezen, een andere reden zijn de remmen, met gewone goede V-brakes zal je veel minder onderhoud hebben dan schijfremmen mijns inziens.

Een andere merk waar ik ook eens zou naar kijken is Bulls, die hebben ook wel mooie fietsen voor scherpe prijzen in die stijl.

Comment

Met de banden van die Merida zal je off road niet ver geraken. Die Cube vind ik persoonlijk ook interessanter. Een verende voorvork zie ik ook meer als een nadeel als je voornamelijk op de weg rijdt. OK, zo'n vork biedt iets meer comfort, maar daar blijft het ook bij. Als je een béétje sportief wil rijden, is zo'n ding nergens voor nodig. En de banden van een hybride bieden al genoeg comfort op de weg.
      Een alternatief kan ook een gewone mountainbike zijn, maar dan met andere banden om op de weg te rijden. Kan je overal uit de voeten als je de juiste banden monteert. Semislicks op een MTB zijn ook altijd goed dan. Alleen in de modder zal je merkbaar minder grip hebben.
      120d Hatch Edition Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
        Met die Merida heb ik geen ervaring, wel heeft een maat van me deze begin dit jaar gekocht :

Zeer mooi fietsje voor dat geld. Hij gebruikt de fiets voor woon/werkverkeer ( ongeveer 30km per dag ) en doet er zo nu en dan ook wel eens wat of road mee, we zijn samen eens een ritje gaan doen met ook wat off road en ik moet zeggen dat hij aardig zijn plan kon trekken fiets hoor !
        Persoonlijk zou ik die Cube boven de Merida verkiezen omwille van verschillende redenen, aangezien je deze fiets zal hoofdzakelijk op de baan gebruiken zou ik de vaste vork boven die Suntour verkiezen, een andere reden zijn de remmen, met gewone goede V-brakes zal je veel minder onderhoud hebben dan schijfremmen mijns inziens.

Een andere merk waar ik ook eens zou naar kijken is Bulls, die hebben ook wel mooie fietsen voor scherpe prijzen in die stijl.
        Bestaat ook met gewone V-brakes, en is dan bovendien nog 100 euro goedkoper. De voorvork is blokkeerbaar... Ik zou kiezen voor de schijfremmen, omdat dat er toch mooier uitziet (I know, wreed argument)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
          Bestaat ook met gewone V-brakes, en is dan bovendien nog 100 euro goedkoper. De voorvork is blokkeerbaar... Ik zou kiezen voor de schijfremmen, omdat dat er toch mooier uitziet (I know, wreed argument)
          Dat de vork blokkeerbaar is, is natuurlijk een voordeel, maar je blijft wel zitten met het extra gewicht van die vork. En zo'n blijft zonder onderhoud ook niet werken als nieuw natuurlijk.
          Voorts vind ik die stuur- en zadelpen ook niet echt je dat. Allemaal handig voor stadsfietsen, maar je sleurt wel extra gewicht mee, waar je bij een sportieve rijstijl niets aan hebt. En als je schokken opvangt door uit het zadel te komen, heeft die vering ook niet veel nut meer natuurlijk.
          Met een vaste vork, een niet-regelbare stuurpen en een zadelpen zonder vering, zou je al redelijk wat gewicht kunnen besparen (makkelijk meer dan 1 kg, wat toch al de moeite is). En dan heb je ineens ook onderdelen waar niets mis mee kan gaan.
          Schijfremmen zijn ook niet echt nodig, maar ik begrijp uw standpunt wel.
          120d Hatch Edition Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
            Die voorvork is idd blokeerbaar, maar wees maar zeker dat het niet echt lang zal duren voor ze niet meer te deblokeren valt , kwaliteit van die vork is echt vrij laag, als je hoofdzakelijk op de baan gaat rijden heeft zo'n zware verende vork alleen maar nadelen.
            T'ja en die schijfremmen, ik vrees dat als je daar een jaar niet gaat naar kijken de kans groot is dat ze ook niet mee gaan werken, ik heb twee fietsen, eentje met XT en eentje met XTR schijfremmen en als je daar niet nu en dan eens goed naar kijkt gaan die geen lang leven beschoren zijn. Schijfremmen zijn heel goed als ze goed werken, onderhoud is daarin een must. Onder onderhouden versta ik dan vooral : proper houden, blokjes bijschuren wanneer ze gaan piepen, dichtingen van de zuigers voorzien van een beetje olie nu en dan(met de juiste olietypes zoadt je dichtingen niet naar de vaantjes gaan ! ) , centreren van de remmen, ontluchten van het hydraulisch circuit enz... als je dat zelf doet zoals ik valt dit best mee, als je daarvoor naar de lbs moet zal je toch wel wat kosten hebben. Maar ik vermoed dat je eigenlijk je eigen keuze reeds hebt gemaakt en dan moet je daar gewoon voor gaan niettegenstaande ik van mening ben dat die Cube toch de betere fiets zal zijn
            Last edited by Audidriver; 02/05/2011, 14:56.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
              Die voorvork is idd blokeerbaar, maar wees maar zeker dat het niet echt lang zal duren voor ze niet meer te deblokeren valt , kwaliteit van die vork is echt vrij laag, als je hoofdzakelijk op de baan gaat rijden heeft zo'n zware verende vork alleen maar nadelen.
              T'ja en die schijfremmen, ik vrees dat als je daar een jaar niet gaat naar kijken de kans groot is dat ze ook niet mee gaan werken, ik heb twee fietsen, eentje met XT en eentje met XTR schijfremmen en als je daar niet nu en dan eens goed naar kijkt gaan die geen lang leven beschoren zijn. Schijfremmen zijn heel goed als ze goed werken, onderhoud is daarin een must. Onder onderhouden versta ik dan vooral : proper houden, blokjes bijschuren wanneer ze gaan piepen, dichtingen van de zuigers voorzien van een beetje olie nu en dan(met de juiste olietypes zoadt je dichtingen niet naar de vaantjes gaan ! ) , centreren van de remmen, ontluchten van het hydraulisch circuit enz... als je dat zelf doet zoals ik valt dit best mee, als je daarvoor naar de lbs moet zal je toch wel wat kosten hebben. Maar ik vermoed dat je eigenlijk je eigen keuze reeds hebt gemaakt en dan moet je daar gewoon voor gaan niettegenstaande ik van mening ben dat die Cube toch de betere fiets zal zijn
              Sèèèèg, jullie doen me twijfelen... Ik ga toch eens informeren voor die Cube. Er zit een verdeler op de gemeente. Ik hou jullie op de hoogte...

Comment

Anders eens kijken bij Trek ook, hebben ook wel breed gamma en best goeie prijzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
                  Anders eens kijken bij Trek ook, hebben ook wel breed gamma en best goeie prijzen.
                  Heb ik inmiddels gedaan.

Ik ben gaan zien voor Trekk, Scott en voor Cube. De dealer van Bulls was te veraf.
                  Even getwijfeld tussen een Cube Overland en de Merida Crossway 500, en na een proefritje (met mijn kostuumbroek aan ) in het voordeel van de Merida beslist.

Op aanraden van de dealer heb ik niet gekozen voor het model met de schijfremmen (hoewel een pak mooier, imho), maar met de V-brakes (minder miserie, gemakkelijker in onderhoud,...). Wat me over de streep heeft gehaald is net het verstelbare stuur: ik ben redelijk groot (1m91), en de lengte zit vooral in mijn romp. Ik zat een pak beter op de Merida-fiets, de keuze was dus snel gemaakt (en 'k heb nog een propere korting gekregen ook).

Volgende week zaterdag mag ik hem ophalen.

Comment

Working...
                  X