Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic III

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
    Jakkel
    Als ik een ritje van 40km rij met vaste vork dan lig ik de rest van de dag in de zetel.
    Met een Alu fiets net hetzelfde of het moet een fully zijn.
    Mijn Carbon met goede Fox was ook goed.
    Zoals ik in mijn vorige post aanhaal, is dat afhankelijk van het terrein. Ik heb laatst die 106km van Niner gereden. Dat was een gravelrace die ik dan met mijne Fully deed. Heb er in totaal 3 gezien met een fully. De rest waren gravel/cycloross en veel HT's waarvan een aanzienlijk deel met vaste vork omdat Niner daar ook bekend voor staat.

Zaten nauwelijks hoogtemeters in, zeer veel gravelbanen en ook heel wat zandstroken. Dat was aan de kanten van Dessel en daar hebt ge echt het comfort van zo een vering niet nodig. Maar ga bv in de bossen van Ottignies rijden, en dan komt ge er snel achter dat ge toch liever uw veringen had.

Comment

• Dit is dus bv het Huntsman bos bij ons, maar die trails doe ik dus niet

Ietske verder ligt er de XXL Twiter Trail met aansluitend de Graveyard trail dat een zeer pleante single track is. En die nemen wij dan

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

Zoals ik in mijn vorige post aanhaal, is dat afhankelijk van het terrein. Ik heb laatst die 106km van Niner gereden. Dat was een gravelrace die ik dan met mijne Fully deed. Heb er in totaal 3 gezien met een fully. De rest waren gravel/cycloross en veel HT's waarvan een aanzienlijk deel met vaste vork omdat Niner daar ook bekend voor staat.

Zaten nauwelijks hoogtemeters in, zeer veel gravelbanen en ook heel wat zandstroken. Dat was aan de kanten van Dessel en daar hebt ge echt het comfort van zo een vering niet nodig. Maar ga bv in de bossen van Ottignies rijden, en dan komt ge er snel achter dat ge toch liever uw veringen had.
        Bij u misschien wel, bij mij niet.
        Gewone boswegen voor 40 km en het is over en out.
        den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Dat kan natuurlijk ook. Maar ik ben er vrijwel zeker van dat vaste of geveerde vork toch wel afhankelijk is van het terrein. Zo kunt ge bij ons perfect naar het noorden rijden (Kampenhout) en zo en is zelfs perfect te doen met een cyclocross/gravelracer. Maar zuidwaarts (Huntsman, Zoniënwoud, Bertembos, Grevensbos,...) zijn er stukken bij waar het heel link wordt omdat het te technisch is.
          Tuurlijk is een veervork afhankelijk van het terrein. Je moet geen downhill wedstrijd gaan rijden met een vaste vork hé. Een soort fiets kies je, naar mijn mening, in functie van wat en waar je 't meeste rijdt. Of, in functie van wat je verkiest qua comfort, omwille van gewoon uw voorkeur. Of, omdat het lichamelijk niet anders kan. Maar, en ik heb dat al dikwijls gezegd, meer veringen is altijd meer gewicht, bijgevolg minder speelsheid, performantie en minder snel dan veringen.. nog eens, als het terrein er zich toe leent. En net dat terrein is voor mij doorgaans best zonder vering te rijden. Het is uiteraard altijd een compromis. Ja, ik heb ook al in de Alpen eens verschillende DH parcours en zwarte XC pistes gereden. Met een HT met 100mm voorvering was dat niet ideaal. Maar hé, dat doe ik ook niet elke dag, elke maand,... . Ik ga geen volgeveerde fiets kopen om die heel af en toe eens nodig te hebben. Daarom dat ik zeg dat veringen fel overroepen zijn hier in Vlaanderen. Buiten enkel van die extreme dingen als in uw filmpje. Maar hoe velen rijden zoiets?

Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
          Maar alles kan. Klinkt raar, maar vorig jaar dan bij een clinic in Spa gereden op een 27+ hardtail. Die had 3.0 banden opliggen met vrij weinig druk. Op dat moment mistte ik zelfs mijne fully niet. Dat gaf enorm veel comfort. Die had wel dan nog een 120mm vork steken, want in principe is dat een trail HT. Was zelfs een stalen kader In ieder geval eentje om te onthouden als ik nog eens goesting heb in een 'bijkomende' fiets
          Met bandendruk kan je veel! Mijn banden staan op 2 bar achteraan en 1.8 vooraan, soms zelfs 1.6. Minder gaat ook nog, maar de zijflanken van de RaceKings zijn wel heel dun en flexibel. En dan hoor ik sommige mensen ooit over veringen, afstellingen enzomeer praten, maar dan staan hun banden wel op 3 bar, of meer. Tja... .

Comment

• Ik rij TL op 1,5bar.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

Bij u misschien wel, bij mij niet.
              Gewone boswegen voor 40 km en het is over en out.
              Die 106km was ook over and out bij mij. Zaten geen hoogtemeters in. Dus blijven trappen.
              Bij ons hebt ge 100hm per 10km. Ik klim ni graag, maar na de klim gaat het bergaf. Die afwisseling doet wonderen.

Comment

Ik rij TL op 1,5bar.
                Prima!

Comment

• Ff off-topic. Van MTB weet ik de druk met biba en TL.

Bij race is het 1 bar per 10kg de regel. Dus 8 bar in mijn geval. Maar voor TL vind ik niet direct een regel. Het gaat minder zijn, maar gij enig idee?

Comment

Ff off-topic. Van MTB weet ik de druk met biba en TL.

Bij race is het 1 bar per 10kg de regel. Dus 8 bar in mijn geval. Maar voor TL vind ik niet direct een regel. Het gaat minder zijn, maar gij enig idee?
                    Bandendruk hangt af van de breedte van je band, voorkeur, type band en ondergrond. Een bredere band mag/kan je op lagere druk zetten. Ik rijd op de Slate racefiets momenteel met 28 mm banden. Die zet ik op ongeveer zo'n 5,5 bar en ik weeg 75 kg. De 25 mm's van de EVO op +/- zo'n 6,5 bar.

Comment

• Klopt. 25 mm banden zette ik (83kg) op 6,5 bar. 28mm banden op 5,5-6. 32 banden op 5-5,5.
                      Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Bandendruk hangt af van de breedte van je band, voorkeur, type band en ondergrond. Een bredere band mag/kan je op lagere druk zetten. Ik rijd op de Slate racefiets momenteel met 28 mm banden. Die zet ik op ongeveer zo'n 5,5 bar en ik weeg 75 kg. De 25 mm's van de EVO op +/- zo'n 6,5 bar.
                        Awel, moet eens kijken wat er bij mij op ligt. Op de merida had ik overal 25mm op liggen, maar op de Giant en de nieuwe velgen geen idee. Kan 28mm zijn, maar denk toch 25mm. Dan heb ik een richting. Ik weeg normaal rond de 80kg, maar zit nu nog ergens tussen de 83 en 85kg. Durf me niet meer te wegen

Vandaag trouwens de casette en remschijf gaan wisselen en nu staan eindelijk de nieuwe velgen erop. Nu nog de melk erin als het nieuwe seizoen begint en we zijn vertrokken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                          Klopt. 25 mm banden zette ik (83kg) op 6,5 bar. 28mm banden op 5,5-6. 32 banden op 5-5,5.
                          Tubeless of met binnenband?

Comment

Awel, moet eens kijken wat er bij mij op ligt. Op de merida had ik overal 25mm op liggen, maar op de Giant en de nieuwe velgen geen idee. Kan 28mm zijn, maar denk toch 25mm. Dan heb ik een richting. Ik weeg normaal rond de 80kg, maar zit nu nog ergens tussen de 83 en 85kg. Durf me niet meer te wegen

Vandaag trouwens de casette en remschijf gaan wisselen en nu staan eindelijk de nieuwe velgen erop. Nu nog de melk erin als het nieuwe seizoen begint en we zijn vertrokken.
                            Normaal wordt er tegenwoordig standaard 25 gemonteerd.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Normaal wordt er tegenwoordig standaard 25 gemonteerd.
                              Heb zo den indruk. Op mijn vrouw hare Cube zaten 28mm banden. En op de Endurence modellen staat ook meestal 28mm voor meer comfort naar het schijnt).
                              Op de Merida heb ik nog 23mm steken. Die staken er standaard op en op die set Veltec wielen heb ik toen ook 23mm gelegd. Die moet ik nog eens zien te verkopen, want gisteren gemerkt dat er in de kelder ineens wat veel wielen staan. Allemaal race.

Comment

• Deze vind ik wel dik!

Comment

Tubeless of met binnenband?
                                  Met binnenbandjes.

Mooie fiets die Radon, al ben ik niet zo'n fan van het grote kleurvlak.

Comment

Met binnenbandjes.

Past inderdaad niet zo in de trend die vandaag heerst. Alles in uni kleur met zo weinig mogelijk, liefst ook nog zo klein mogelijke opschriften. Ik vind het wel dik dat goud/mosterdkleurige.

Comment

Met binnenbandjes.

Met binnenband pak ik gewoon de regel van 1bar per 10kg lichaamsgewicht. Vermits ik rond de 80kg weeg, steek ik er het max van 8 bar in. Maar bij TL dacht ik eerder aan 6,5bar.
                                      Ik rij nu op alle fietsen TL, behalve mijne kroegfiets war al 20 jaar dezelfde banden en binnenbanden op zitten

Die radon is wel een racefiets, en gij wilde toch een cyclocross/gravel zeker?

Comment

Die radon is wel een racefiets, en gij wilde toch een cyclocross/gravel zeker?
                                        Was dan ook geen advies.

Comment

• Nu wil ik een gravelfiets. Zodra ik die heb wil ik weer een racefiets (erbij)
                                          IK vind het kleur mooi maar het is iets té. Gewoon de letters in het mosterd en dan is het

Offerte gekregen van 1850 voor die Pearl. Very tempting met 105. Enkel nog even checken welke wielen hij wil gebruiken, nu staat er gewoon Mavic 29'.

Comment

Working...
                                          X