Oorspronkelijk geplaatst door AdriH
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers-topic III
Collapse
X
-
-
De standover height is inderdaad stukken kleiner met sloping frames.
De zadelpenlengte heeft in C niets te zien met stijfheid van het frame "an sich" maar je hebt wel gelijk dat je dat als rijder wel voelt. En daar gaat het uiteindelijk om.
Een gewoon non-sloping frame is dan een beter compromis.
Je ziet de laatste evolutie nu naar een geintegreerde zadelpen, dat is bedoelt om die flex tegen te gaan en een stijver geheel te creeren bij een sloping frame.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenDe zadelpenlengte heeft in C niets te zien met stijfheid van het frame "an sich" maar je hebt wel gelijk dat je dat als rijder wel voelt. En daar gaat het uiteindelijk om.
Comment
-
Proficiat!
En het is nog een Cannondale met een proper afgewerkt frame en goede lak. Tegenwoordig dremelen ze de lasnaden de helft zo proper weg en springt de lak er al bijna af als je ernaar kijkt (maar da's bij bijna alle merken tegenwoordig zo).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenProficiat!
En het is nog een Cannondale met een proper afgewerkt frame en goede lak. Tegenwoordig dremelen ze de lasnaden de helft zo proper weg en springt de lak er al bijna af als je ernaar kijkt (maar da's bij bijna alle merken tegenwoordig zo).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sparrow Jack Bekijk BerichtenEigenlijk toch ook jammer, dat laatste. Welke merken hebben daar vooral last van en welke minder?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sparrow Jack Bekijk BerichtenEigenlijk toch ook jammer, dat laatste. Welke merken hebben daar vooral last van en welke minder?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenIk ken er een paar die daar helemaal geen last van hebben, wegens niet gelakt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenDie stijfheid zal wel aangehaald worden door de fabrikant maar in de praktijk blijkt dat argument dikwijls nogal overroepen te zijn. Sloping frames hebben ver uitstekende zadelpennen die immers ook voor de nodige flex zorgen.
Stijfheid is belangrijk aan het bracket + balhoofd.
Integendeel zorgt de flex van een lange zadelpen voor verbeterd comfort, maar het heeft totaal geen invloed op de stijfheid/rijkarakteristieken van de fiets.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenKomt de aandrijving dan vanuit het zadel misschien ?
Stijfheid is belangrijk aan het bracket + balhoofd.
Integendeel zorgt de flex van een lange zadelpen voor verbeterd comfort, maar het heeft totaal geen invloed op de stijfheid/rijkarakteristieken van de fiets.
Het is zoals ik al gezegd heb vooral een modeverschijnsel en fabrikanten zijn in de mogelijkheid om minder framematen te produceren. Als zo'n sloping frame dan toch zo'n zalig iets zou zijn, waarom doet een fabrikant als bijvoorbeeld Cannondale (die streeft naar superstijve frames) met z'n topframes dan niet mee aan het slopingverhaal? De SS en SS EVO is volgens veel testen een toonbeeld van stijfheid, toch is het geen sloping.
Comment
-
Fiets heeft indertijd een test gedaan waar men de stijfheid testte en de sloping frames waren allemaal stijver dan de niet sloping. Ondertussen is er wel het 1 en ander verandert kwa materiaal.
Maar in feite is het niet meer dan logisch dat een kleinere driehoek stijver is dan een grotere als men probeert de uiteinden te plooien (gegeven dezelfde buisdikte enz.)
Comment
-
Dit gevonden op een ander forum:
Gerard Vroomen of Cervelo, :
"The differences are actually very easy to measure and understand, unfortunately few people in the industry are interested in the actual differences or in testing and rather just make up stuff for their brochure.
The differences between sloping and horizontal are small, but if you use the same tubeset for both frames, the following differences will occur:
1) slightly higher bottom bracker stiffness for the sloping frame
2) slightly higher torsional stiffness for the horizontal toptube frame
3) slightly lighter frame with the sloping toptube
4) slightly lighter seatpost wit the horizontal toptube frame
5) slightly more seatpost compliance with the sloping frame.
issues 3 and 4 are a wash, and for us at Cervelo the choice between sloping and horizontal depends on whatcombination we are looking for out of 1, 2 and 5. For our Alu bikes, which have plenty of bb and torsional stiffness anyway, we go with a sloping toptube (or a dropped toptube on the tri bikes which has the same effect) to get a bit more seatpost compliance.
For the steel frames, this is not necessary and so we can increase the torsional stiffness by keeping the toptube horizontal, especially nice for the twisting and turning on rough roads.
For the new carbon frame, the seatpost compliance wasn't an issue but we did want to get the highest possible bb stiffness, so we opted for a sloping frame."
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk BerichtenIemand die een Garmin Edge 500 Bundel heeft of kent?
Is dit toestel de moeite om als gps te gebruiken?
Comment
Comment