Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
    een frame met een kleinere hoofd-driehoek is stijver. Ik denk dat je de uitleg voor de eerste sloping frames vooral daar moet zoeken.
    En dan is er de mode die erop inpikt enz..
    Ik denk vooral dat de combinatie van het esthetische, de mogelijkheid van de fabrikanten om met weinig framematen te moeten werken en dat het in vele gevallen bijna niet anders kan (zeker met frames met voorvering) om het nog toonbaar te maken, de voornaamste oorzaken zijn. Die stijfheid zal wel aangehaald worden door de fabrikant maar in de praktijk blijkt dat argument dikwijls nogal overroepen te zijn. Sloping frames hebben ver uitstekende zadelpennen die immers ook voor de nodige flex zorgen. Wat ik persoonlijk ook een voordeel vind van (sterke) sloping frames is de grote bewegingsvrijheid (vooral van de benen) die je hebt, en dat biedt naar mijn gevoel voordelen bij o.a. technische passages, vooral in de afdalingen dan.

    Comment


    • De standover height is inderdaad stukken kleiner met sloping frames.
      De zadelpenlengte heeft in C niets te zien met stijfheid van het frame "an sich" maar je hebt wel gelijk dat je dat als rijder wel voelt. En daar gaat het uiteindelijk om.
      Een gewoon non-sloping frame is dan een beter compromis.
      Je ziet de laatste evolutie nu naar een geintegreerde zadelpen, dat is bedoelt om die flex tegen te gaan en een stijver geheel te creeren bij een sloping frame.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
        De zadelpenlengte heeft in C niets te zien met stijfheid van het frame "an sich" maar je hebt wel gelijk dat je dat als rijder wel voelt. En daar gaat het uiteindelijk om.
        Inderdaad, daar doelde ik dus op.

        Comment


        • Na testritje nummer 2 is het definitief beslist.
          Fiets nummer drie is een feit. 't Is zoals met de vrouwen in mijn kot. ik hou van alle drie. Elk op hun eigen manier.

          Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

          Comment


          • Proficiat!

            En het is nog een Cannondale met een proper afgewerkt frame en goede lak. Tegenwoordig dremelen ze de lasnaden de helft zo proper weg en springt de lak er al bijna af als je ernaar kijkt (maar da's bij bijna alle merken tegenwoordig zo).

            Comment


            • Proficiat!
              Daar ga je veel plezier aan beleven!

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Proficiat!

                En het is nog een Cannondale met een proper afgewerkt frame en goede lak. Tegenwoordig dremelen ze de lasnaden de helft zo proper weg en springt de lak er al bijna af als je ernaar kijkt (maar da's bij bijna alle merken tegenwoordig zo).
                Eigenlijk toch ook jammer, dat laatste. Welke merken hebben daar vooral last van en welke minder?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Sparrow Jack Bekijk Berichten
                  Eigenlijk toch ook jammer, dat laatste. Welke merken hebben daar vooral last van en welke minder?
                  Het is moeilijk merken op te noemen, het is een vrij algemene tendens. Vooral te wijten aan het feit dat er geen solventen meer in lakken mogen zitten. Nu zijn ze op waterbasis.

                  Comment


                  • Gisteren 'de Nys' bezig gezien op het straand van sintanneke, en gezien dat 'm het nog kan!

                    Passage voorlaatste ronde



                    Comment


                    • Nieuw speelgoed, om in't voorjaar op te bouwen.

                      2010 Scott Spark met Fox Float RP23 - demper

                      Comment


                      • Retegeil spul !

                        Zelf zou ik het geduld er niet voor hebben, good luck !

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Sparrow Jack Bekijk Berichten
                          Eigenlijk toch ook jammer, dat laatste. Welke merken hebben daar vooral last van en welke minder?
                          Ik ken er een paar die daar helemaal geen last van hebben, wegens niet gelakt

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                            Ik ken er een paar die daar helemaal geen last van hebben, wegens niet gelakt
                            Ik wist het dat je die opmerking ging geven!

                            Comment


                            • Ja, na een tijd word het voorspelbaar hee

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                Die stijfheid zal wel aangehaald worden door de fabrikant maar in de praktijk blijkt dat argument dikwijls nogal overroepen te zijn. Sloping frames hebben ver uitstekende zadelpennen die immers ook voor de nodige flex zorgen.
                                Komt de aandrijving dan vanuit het zadel misschien ?

                                Stijfheid is belangrijk aan het bracket + balhoofd.

                                Integendeel zorgt de flex van een lange zadelpen voor verbeterd comfort, maar het heeft totaal geen invloed op de stijfheid/rijkarakteristieken van de fiets.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                  Komt de aandrijving dan vanuit het zadel misschien ?

                                  Stijfheid is belangrijk aan het bracket + balhoofd.

                                  Integendeel zorgt de flex van een lange zadelpen voor verbeterd comfort, maar het heeft totaal geen invloed op de stijfheid/rijkarakteristieken van de fiets.
                                  De zadelpen is het verlengde van een frame, zeker weten dat een welbepaalde uitsteeklengte ervan, zorgt voor een andere rijkarakteristiek. Er is nog nergens met harde feiten bewezen dat sloping frames per definitie stijver zijn dan traditionele frames. Sloping frames zijn ook prima om aan bepaalde (meer toeristgerichte) frames een langere balhoofdbuis te geven. Zodat de rijders ervan die wat rechtop willen zitten, geen massa's spacers onder hun stuurpen hoeven te steken.

                                  Het is zoals ik al gezegd heb vooral een modeverschijnsel en fabrikanten zijn in de mogelijkheid om minder framematen te produceren. Als zo'n sloping frame dan toch zo'n zalig iets zou zijn, waarom doet een fabrikant als bijvoorbeeld Cannondale (die streeft naar superstijve frames) met z'n topframes dan niet mee aan het slopingverhaal? De SS en SS EVO is volgens veel testen een toonbeeld van stijfheid, toch is het geen sloping.

                                  Comment


                                  • Fiets heeft indertijd een test gedaan waar men de stijfheid testte en de sloping frames waren allemaal stijver dan de niet sloping. Ondertussen is er wel het 1 en ander verandert kwa materiaal.
                                    Maar in feite is het niet meer dan logisch dat een kleinere driehoek stijver is dan een grotere als men probeert de uiteinden te plooien (gegeven dezelfde buisdikte enz.)

                                    Comment


                                    • Dit gevonden op een ander forum:

                                      Gerard Vroomen of Cervelo, :
                                      "The differences are actually very easy to measure and understand, unfortunately few people in the industry are interested in the actual differences or in testing and rather just make up stuff for their brochure.

                                      The differences between sloping and horizontal are small, but if you use the same tubeset for both frames, the following differences will occur:

                                      1) slightly higher bottom bracker stiffness for the sloping frame
                                      2) slightly higher torsional stiffness for the horizontal toptube frame
                                      3) slightly lighter frame with the sloping toptube
                                      4) slightly lighter seatpost wit the horizontal toptube frame
                                      5) slightly more seatpost compliance with the sloping frame.

                                      issues 3 and 4 are a wash, and for us at Cervelo the choice between sloping and horizontal depends on whatcombination we are looking for out of 1, 2 and 5. For our Alu bikes, which have plenty of bb and torsional stiffness anyway, we go with a sloping toptube (or a dropped toptube on the tri bikes which has the same effect) to get a bit more seatpost compliance.

                                      For the steel frames, this is not necessary and so we can increase the torsional stiffness by keeping the toptube horizontal, especially nice for the twisting and turning on rough roads.

                                      For the new carbon frame, the seatpost compliance wasn't an issue but we did want to get the highest possible bb stiffness, so we opted for a sloping frame."

                                      Comment


                                      • Iemand die een Garmin Edge 500 Bundel heeft of kent?
                                        Is dit toestel de moeite om als gps te gebruiken?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                                          Iemand die een Garmin Edge 500 Bundel heeft of kent?
                                          Is dit toestel de moeite om als gps te gebruiken?
                                          Nee, dan moet je een 800 nemen, een 500 heeft bij mijn weten geen kaarten. Zeer tevreden van de 800.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X