Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic III

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik heb me vorig jaar trouwens deze fiets gekocht:

Koga X-Team

Comment

• Stom vraagje wsl, in hoeverre is een 9-speed cassette van Sram verwisselbaar met 1 van shimano?

Ik heb tot nu toe altijd xt-cassettes gebruikt maar aangezien die toch sneller slijten dan je kan volgen wou ik eens proberen met iets anders.

Had dit gezien: http://www.bike-components.de/produc...leissset-.html

Weet wel niets van die type-nummers, gezien de prijs zou ik denken dat het vergelijkbaar is met een LX cassette of niet?

Of wat raden jullie aan wat prijs-kwaliteit goed te doen is?

Ik heb ook gezien dat je losse tandwieltjes kan bestellen, misschien is dat beter dan heel de cassette te vervangen aangezien het toch altijd dezelfde 3-4 tandwieltjes zijn die verslijten?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 8000rpm Bekijk Berichten
        Ik ben ook naar Kluisbergen gegaan, de 50 gedaan maar conditie zit ook niet goed. Gemiddelde van 16 km/h :p
        Ook de 50 (lees 55) gedaan en ook serieus afgezien. Voornamelijk (maar niet uitsluitend, want conditie was toch ook dat niet) omdat de eerste bevoorrading bijzonder mag was (wel laat gestart) en ik enkele km voor de tweede bevoorrading een geweldige hongerklop kreeg. Uiteindelijk op "karakter" de finish bereikt

In elk geval, nog maar zelden zo'n zwaar MTB gereden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Reno Bekijk Berichten
          Ook de 50 (lees 55) gedaan en ook serieus afgezien. Voornamelijk (maar niet uitsluitend, want conditie was toch ook dat niet) omdat de eerste bevoorrading bijzonder mag was (wel laat gestart) en ik enkele km voor de tweede bevoorrading een geweldige hongerklop kreeg. Uiteindelijk op "karakter" de finish bereikt

In elk geval, nog maar zelden zo'n zwaar MTB gereden
          De eerste 15 was het al ferm afzien

Comment

• Pfft, weeral kosten aan de MTB.

Dacht dat de cassette weer op was (wat deels ook zo was) maar er zat ook speling op de kooi van de achterste derailleur. Ook maar een nieuwe besteld ...

En als we toch bezig waren, ineens de voorste SLX ook maar vervangen door een XT, die had overtijd ook een slag gehad en ratelde soms ook wat.

Alles was 'available for dispatch in 24h', hopelijk is het er snel dan.

Comment

• Nog altijd tevreden van die Radon? Heb u dat al een paar keer gevraagd maar ben echt benieuwd Had ook een Radon staan in m'n shortlist...

Comment

• Ja en nee.

Ja ik ben an sich content van die fiets als je de beperkingen erbij neemt.

Ik heb mij 1 van de goedkoopste modellen aangeschaft en wist dat ik op sommige punten aan kwaliteit zou inleveren.

Ondertussen heb ik problemen gehad met het balhoofd (vervangen voor 30 euro perfect nu) en de achterste naaf.

Als je bekijkt hoeveel ik er al mee gereden heb zijn dat buiten de slijtageonderdelen de enige echte kosten geweest en mag ik zeker niet klagen.

Enige wat me nog stoort is die dart 3 vork, wordt ooit nog vervangen door iets anders.

Dus eigenlijk toch wel tevreden al bij al, prijs-kwaliteit was het toch wel in orde.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                  Pfft, weeral kosten aan de MTB.

Dacht dat de cassette weer op was (wat deels ook zo was) maar er zat ook speling op de kooi van de achterste derailleur. Ook maar een nieuwe besteld ...
                  De XO-achterderailleur houdt het bij mij al 11 (!!) jaar uit. Goedkope onderdelen komen op lange duur haast altijd kostelijker uit...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                    De XO-achterderailleur houdt het bij mij al 11 (!!) jaar uit. Goedkope onderdelen komen op lange duur haast altijd kostelijker uit...
                    Dat is onzin. Voor één X0 derailleur heb je 5 misschien zelfs 6 Deore derailleurs. En vooraleer je 6 van die goedkope derailleurs erdoor gevlamd hebt, dan ben je al zeker zo ver als één XO hoor. Trouwens, een flinke kwak tegen een boom met die X0 van u, en die kooi staat ook uit de haak hoor, kan je 'm ook weggooien. Je mag van geluk spreken dat jij er al 11 jaar mee rijdt.

Je kan er vanuit gaan dat de beste koop eigenlijk de onderdelen zijn die de beste verhouding prijs/kwaliteit/levensduur bieden. En dat zijn meestal de groepen die zich net boven de middenmoot van een bepaald merk situeren (SLX/XT, X9, Ultegra, Chorus/Centaur,...).

Comment

• Mijn oudste xtr gaat al mee van 1999.
                      Natuurlijk is die ook kapot als je er zwaar op crasht. Maar een lx draaide ik er toen op 1 seizoen door.

Comment

• Het gaat hier over een XT-derailleur.

En de oorzaak ligt aan een tak die er een 2-tal maand geleden tussen geraakt is. Toen stond de kooi wat scheef en dat heb ik terug recht moeten wringen.

Dit weekend had ik opnieuw last met schakelen en ben opnieuw gaan kijken, kooi hing terug wat scheef en bij het nader bekijken bleek er redelijk veel speling te zitten tussen de kooi en het vaste deel van de derailleur.

Gisteren geprobeerd of ik dat uiteen kreeg om te repareren maar zo'n ding zit blijkbaar niet gewoon in elkaar geschroefd, misschien wel mogelijk maar niet evident om die uiteen te krijgen precies, heb dan maar en nieuwe besteld.

Comment

• Net even gekeken.

X0 komt bij bike-discount op 180 euro tegen 43 voor de XT, kan ik er nog wel 2 voor kapotrijden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            Dat is onzin. Voor één X0 derailleur heb je 5 misschien zelfs 6 Deore derailleurs. En vooraleer je 6 van die goedkope derailleurs erdoor gevlamd hebt, dan ben je al zeker zo ver als één XO hoor.
                            Maar dan heb ik tenminste continu met een goed werkende derailleur gereden, in plaats van 6x te sukkelen en te moeten (laten) vervangen. Zie ook Adri zijn XTR...

Op mijn koersfiets ondervind ik nu toch ook dat de dura ace groep het veel langer op niveau uithoudt (met name sedert april 2006 intussen) dan de ultegragroepen waarmee ik voordien altijd reed.

Mijn devies is dan ook : als je het je kan veroorloven, kies maar de topgroep (al hoor ik dat bij SRAM XO wordt verkozen boven de XX).

En tegen een boom rijden : het gaat om het verlies van goede werking door sleet.

Comment

Maar dan heb ik tenminste continu met een goed werkende derailleur gereden, in plaats van 6x te sukkelen en te moeten (laten) vervangen. Zie ook Adri zijn XTR...
                              Vergeet het maar dat je een goedkopere (uit de middenmootklasse) derailleur 6 maal moet vervangen voor één dure. Je hebt duidelijk nooit serieus gereden met groepjes uit de middenmoot, anders zou je zoiets niet zeggen. Ik heb het geluk gehad dat ik op m'n Trek uit '94 (toen ik nog 'echt' aan MTB deed) nooit m'n derailleur (een STX, middengroepje Shimano van begin jaren '90) in gort gereden heb. Dat ding werkt nu nog perfect.

Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                              Op mijn koersfiets ondervind ik nu toch ook dat de dura ace groep het veel langer op niveau uithoudt (met name sedert april 2006 intussen) dan de ultegragroepen waarmee ik voordien altijd reed.
                              Da's dan uw ervaring. Op de MTB heb ik zelden een verschil in levendsuur ondervonden tussen verschillende groepen. Op de koersfiets heb ik al met Campagnolo van Mirage (de op één na goedkoopste) tot de Record gereden (de op één na duurste). Eerlijk? Dat schakelt misschien een fractie beter en ziet er wat beter uit, maar de massale meerprijs die je moet betalen voor zo'n Record tegenover een goedkopere is totaal misplaatst. En voor het gewicht moet je 't dikwijls ook al niet doen. Onlangs nog met eigen ogen aanzien. Ik had het gewicht van een oude STX MTB naaf vergeleken met die van een XT uit dezelfde periode (twee groepjes hoger). Gewicht was identiek tot op de gram na! Met andere woorden, dat waren twee identieke naven!

Mijn devies is dan ook : als je het je kan veroorloven, kies maar de topgroep (al hoor ik dat bij SRAM XO wordt verkozen boven de XX).
                              Gaat meestal niet over het niet kunnen veroorloven, het gaat over wat je er werkelijk aan wilt geven. Die paar grammetjes en die (misschien) net iets betere werking, als je daar vier of vijf keer zoveel voor wilt betalen, dan is dat je goed recht. Maar kom alstublieft niet vertellen dat ze een de beste prijs/kwaliteit/levensduur bieden. Want da's nonsens.

En tegen een boom rijden : het gaat om het verlies van goede werking door sleet.
                              Nee, tegen een boom rijden, daar moet je ook rekening mee houden. Zeker als je een MTB serieus gebruikt. Ik heb eens twee XT's op twee maanden in gort gereden. Niet super erg, twee XTR's op twee maanden had net iets minder prettig geweest.

Eigenlijk kan je zeggen dat groepen uit de middenmoot of er net boven nagenoeg dezelfde werking en levensduur hebben dan de topreeks van een bepaald merk, alleen wegen ze (meestal) net iets meer en zien ze er net iets minder flashy uit. Beste koop voor jupke, die zijn derailleur dus in gort gereden heeft, is dus zo'n derailleur van een middengroep (of er net boven).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                Net even gekeken.

X0 komt bij bike-discount op 180 euro tegen 43 voor de XT, kan ik er nog wel 2 voor kapotrijden.
                                Als grammetjes en flashy toestanden u niet interesseren, dan moet je niet lang nadenken hé.

Comment

• Die 6x komt uit jouw post hé...

Op de MTB kan ik het niet zeggen, maar op de koersfiets werkt Dura Ace wel degelijk beter dan Ultegra, bvb de remmen zijn duidelijk krachtiger, schakelen gaat met duidelijkere klikken (Ultegra is vager). Ik heb het dan over de vroegere groepen, waar de kabels nog niet in het stuur ingewerkt waren, met de nieuwste groepen heb ik geen ervaring. Ik zei vroeger ook altijd dat Ultegra de beste prijs-kwaliteit heeft (en wellicht is dat ook zo) maar de meerwaarde van D-A is voor mij persoonlijk wel de meerprijs waard.

Maar idd, voor Jupke is die XT een prima keuze.

Comment

Die 6x komt uit jouw post hé...
                                    Tuurlijk dat, omdat een degelijke middenmoot derailleur 1/6 kost van een X0.

Op de MTB kan ik het niet zeggen, maar op de koersfiets werkt Dura Ace wel degelijk beter dan Ultegra, bvb de remmen zijn duidelijk krachtiger, schakelen gaat met duidelijkere klikken (Ultegra is vager). Ik heb het dan over de vroegere groepen, waar de kabels nog niet in het stuur ingewerkt waren, met de nieuwste groepen heb ik geen ervaring. Ik zei vroeger ook altijd dat Ultegra de beste prijs-kwaliteit heeft (en wellicht is dat ook zo) maar de meerwaarde van D-A is voor mij persoonlijk wel de meerprijs waard.
                                    Eigenlijk zou je om een echt oordeel te kunnen vellen, de twee recentste groepen van de UItegra en Dura Ace met elkaar moeten kunnen vergelijken. En ik denk als je dat doet de voelbare werkingsverschillen wel eens héél miniem tot niet voelbaar zouden kunnen zijn. Maar inderdaad, Dura Ace is inderdaad een prachtige groep, ik zou er ook gerust de extra centen voor willen neerleggen.

Comment

• Fiets is binnen voor nieuwe remmen, Shimano SLX ipv de Juicy 3 die na twee jaar en half totaaaal laten afweten qua afstelbaarheid, kracht, enz. Toch een jaartje prima gewerkt.

Vrijdag afhalen, en zaterdag toertocht in Oud-Turnhout. Zou me weleens op 70 km te staan kunnen komen
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                      Bestelt
                                      1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

• Goeie keuze denk ik, ik ken iemand die ze heeft in plaats van de Juicy 5's en die is er zeer tevreden van.

Comment

• Before:

Die Dart 3 mag er ooit ook nog af, zoals Jupke van de zijne ook vindt. Dat is geen dempende voorvork gewijs, hobbelt er een beetje naar believen op los.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                          Bestelt
                                          1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

Working...
                                          X