Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Ik heb 't gezien. Inderdaad, heel mooi verhaal van de prachtmens die Meirhaeghe is.
    Ja zo ken ik hem. Vind het wel straf dat hij die beelden van 2000 nog nooit gezien had.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
      Ik wist niet dat dat allemaal zo uitmaakte, op een koersfiets zit je toch ook hoger? Zolang voor en achterwiel met dezelfde hoogte toenemen zie ik niet goed in wat er aan de zitpositie verandert. Hoger zwaartepunt is wat anders.
      Een 29'er komt ongeveer zo'n 4,5 cm hoger dan een 26'er, door z'n grotere wielen. Je kan moeilijk uw brackethoogte met 4,5 cm mee de hoogte injagen. De brackethoogte van een MTB ligt al ongeveer een 3-tal cm hoger dan die van een racefiets (om meer bodemvrijheid te hebben uiteraard), maar ergens moet dat stoppen. Anders heb je problemen om nog aan de grond te geraken met uw voeten of om op- en af te stappen.
      En daar ligt net het probleem. Je zit ongeveer op dezelfde hoogte als bij een 26'er, maar de voorbouw komt onvermijdelijk een pak hoger uit door die grotere wielen. Ben je dan eerder klein of prefereer je een lage racehouding, dan heb je een probleem met z'on 29'er. Bij Cannondale monteren ze op hun 29'ers een -15° stuurpen en een Lefty met 90mm veerweg tegenover een -5° stuurpen en een 100mm Lefty op de 26'ers. Het helpt wat, maar niet genoeg om die enkele cm's te compenseren.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
        Ja zo ken ik hem. Vind het wel straf dat hij die beelden van 2000 nog nooit gezien had.
        Ik denk dat hij ze nooit heeft willen zien... .

        Comment


        • Een F1 met 650B wielen...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Een F1 met 650B wielen...

            Is dat een aangepast frame ? of standaard ? Als je er goed op let, lijken die wielen een tikkeltje groter, maar op foto is dat heel relatief.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
              Is dat een aangepast frame ? of standaard ? Als je er goed op let, lijken die wielen een tikkeltje groter, maar op foto is dat heel relatief.
              Nee, zijn 650B wielen in een 26'er frame.

              Als je vergelijkt met een F1 met 26' wielen, dan zie je duidelijk dat de 650B wielen dichter tegen de zitbuis komen dan bij de 26'er.

              26' wielen



              650B wielen

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Een 29'er komt ongeveer zo'n 4,5 cm hoger dan een 26'er, door z'n grotere wielen. Je kan moeilijk uw brackethoogte met 4,5 cm mee de hoogte injagen. De brackethoogte van een MTB ligt al ongeveer een 3-tal cm hoger dan die van een racefiets (om meer bodemvrijheid te hebben uiteraard), maar ergens moet dat stoppen. Anders heb je problemen om nog aan de grond te geraken met uw voeten of om op- en af te stappen.
                En daar ligt net het probleem. Je zit ongeveer op dezelfde hoogte als bij een 26'er, maar de voorbouw komt onvermijdelijk een pak hoger uit door die grotere wielen. Ben je dan eerder klein of prefereer je een lage racehouding, dan heb je een probleem met z'on 29'er. Bij Cannondale monteren ze op hun 29'ers een -15° stuurpen en een Lefty met 90mm veerweg tegenover een -5° stuurpen en een 100mm Lefty op de 26'ers. Het helpt wat, maar niet genoeg om die enkele cm's te compenseren.
                Idd, dat is exact wat ik al meteen bedoelde. Je kan idd een stuurpen monteren die naar beneden loopt, maar voor kleine mensen komt het stuur sowieso hoger uit dan de positie die ze anders zouden kunnen bereiken.
                Voor mensen van ongeveer 1m80 (zoals wij) mag het geen probleem zijn, maar of de fiets er esthetischer op gaat worden? En dan heb je idd dat hogere zwaartepunt nog. En de zwaardere wielen (en dat in een tijd dat iedereen zo licht mogelijke wielen wil). OK, grotere wielen gaan beter over oneffenheden.
                Laat ons dan nog stellen dat de voordelen tegen de nadelen opwegen, gaat het echt zoveel uitmaken? Voor de gewone biker? Zo goed als onmogelijk. In competitie? Mss al iets meer, maar is het echt nodig om daarvoor de standaard aan te passen? Als iedereen met 26" bolt, heeft iedereen hetzelfde materiaal. En moeten producten visueel niet aantrekkelijk zijn? Als je het op die manier bekijkt is de 29" eigenlijk een beetje de MPV van fietsenland: handig, maar butt-ugly. En dan is 27,5" een crossover. De 5GT, de 308 of de B-klasse van fietsenland. Klinkt fout.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Nee, zijn 650B wielen in een 26'er frame.

                  Als je vergelijkt met een F1 met 26' wielen, dan zie je duidelijk dat de 650B wielen dichter tegen de zitbuis komen dan bij de 26'er.

                  26' wielen


                  650B wielen
                  Opmerking: die met de 27"-wielen is duidelijk een maat L, daar waar de 26" 100 % zeker een maat M is. De foto vertekent dus idd een beetje.
                  Voorts lijkt het mij wel aannemelijk dat een 27" een aangepast frame krijgt om te vermijden dat de zit (hoger bracket) te hoog wordt, nee?
                  120d Hatch Edition Sport

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    Opmerking: die met de 27"-wielen is duidelijk een maat L, daar waar de 26" 100 % zeker een maat M is. De foto vertekent dus idd een beetje.
                    Het is gewoon om duidelijk te maken dat het achterwiel van de L met z'n 650B wielen dichter tegen de zitbuis komt dan bij de M met 26' wielen. Om aan te tonen dat het dus 650B wielen zijn in een standaard F1 (26') frame, en dit als antwoord op kami z'n vraag. Zoals ik allemaal reeds gezegd had trouwens.




                    Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    Voorts lijkt het mij wel aannemelijk dat een 27" een aangepast frame krijgt om te vermijden dat de zit (hoger bracket) te hoog wordt, nee?
                    Dat zou inderdaad wel wenselijk zijn.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Het is gewoon om duidelijk te maken dat het achterwiel van de L met z'n 650B wielen dichter tegen de zitbuis komt dan bij de M met 26' wielen. Om aan te tonen dat het dus 650B wielen zijn in een standaard F1 (26') frame, en dit als antwoord op kami z'n vraag. Zoals ik allemaal reeds gezegd had trouwens.
                      Op een XL moeten die 650b wielen dus perfect kunnen. Alleen kom je dan nog hoger te zitten. Een hogere bracket vind ik niet erg, en het is ook niet zo dat ik niet meer aan de grond zou kunnen. Alleen zou ik de stuurpen dan wel omdraaien van +6 naar -6, om de lagere positie te behouden. Zien wel wat er van in huis komt.

                      Als de fabrikanten hiermee op de proppen komen voor volgend modeljaar, gaan ze zichzelf geweldig in eigen voeten schieten nu de 29er in volle opkomst is.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                        Op een XL moeten die 650b wielen dus perfect kunnen.
                        Op een S ook.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                          Laat ons dan nog stellen dat de voordelen tegen de nadelen opwegen, gaat het echt zoveel uitmaken? Voor de gewone biker? Zo goed als onmogelijk. In competitie? Mss al iets meer, maar is het echt nodig om daarvoor de standaard aan te passen? Als iedereen met 26" bolt, heeft iedereen hetzelfde materiaal. En moeten producten visueel niet aantrekkelijk zijn? Als je het op die manier bekijkt is de 29" eigenlijk een beetje de MPV van fietsenland: handig, maar butt-ugly. En dan is 27,5" een crossover. De 5GT, de 308 of de B-klasse van fietsenland. Klinkt fout.
                          Sommige voordelen zijn toch wel belangrijk.
                          Ik ben vorige week met mijn vrouw door een bosweg de Kronplatz opgereden en bij extreem lage snelheden (lees steile stukken) heeft zij echt last van de instabiliteit van het stuur veroorzaakt door de kleine 26" wielen (en wellicht ook door het redelijk rechte balhoofd).
                          Voor haar zouden grote wielen dus echt wel een meerwaarde betekenen maar 29" is dan misschien weer te groot.

                          En wat het visueel aantrekkelijk zijn betreft, daar doen ze het uiteraard wel voor maar op dat vlak is de mens zo veranderlijk als het weer. Wat iedereen vandaag lelijk vindt is morgen de max. Ik merk bij mezelf al dat ik 29" nog niet echt mooi vind maar dat ik 26" toch echt wel klein en niet helemaal in proportie begin te vinden qua uitzicht.
                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                          Comment


                          • 177480_438863532812050_1790221794_o.jpg

                            knappe spulletjes.

                            http://www.bor-germany.de

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                              Sommige voordelen zijn toch wel belangrijk.
                              Ik ben vorige week met mijn vrouw door een bosweg de Kronplatz opgereden en bij extreem lage snelheden (lees steile stukken) heeft zij echt last van de instabiliteit van het stuur veroorzaakt door de kleine 26" wielen (en wellicht ook door het redelijk rechte balhoofd).
                              Voor haar zouden grote wielen dus echt wel een meerwaarde betekenen maar 29" is dan misschien weer te groot.

                              En wat het visueel aantrekkelijk zijn betreft, daar doen ze het uiteraard wel voor maar op dat vlak is de mens zo veranderlijk als het weer. Wat iedereen vandaag lelijk vindt is morgen de max. Ik merk bij mezelf al dat ik 29" nog niet echt mooi vind maar dat ik 26" toch echt wel klein en niet helemaal in proportie begin te vinden qua uitzicht.
                              Ik weet niet of een hoger wiel stabieler is, zal m.i. meer met de wielbasis te maken hebben . Zijn daar onafhankelijke studies van? Ik zit op een 26" mtb toch stabieler dan op een koersfiets (700c)
                              Ik denk dat 650b voor iedereen wel goed in het oog zal liggen.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                Sommige voordelen zijn toch wel belangrijk.
                                Ik ben vorige week met mijn vrouw door een bosweg de Kronplatz opgereden en bij extreem lage snelheden (lees steile stukken) heeft zij echt last van de instabiliteit van het stuur veroorzaakt door de kleine 26" wielen (en wellicht ook door het redelijk rechte balhoofd).
                                Voor haar zouden grote wielen dus echt wel een meerwaarde betekenen maar 29" is dan misschien weer te groot.

                                En wat het visueel aantrekkelijk zijn betreft, daar doen ze het uiteraard wel voor maar op dat vlak is de mens zo veranderlijk als het weer. Wat iedereen vandaag lelijk vindt is morgen de max. Ik merk bij mezelf al dat ik 29" nog niet echt mooi vind maar dat ik 26" toch echt wel klein en niet helemaal in proportie begin te vinden qua uitzicht.
                                Grote wielen stabieler? Dat denk ik niet. Ze zakken minder weg in de putten, dat wel. Om een stabiel sturende fiets te hebben, heb je een niet te steile balhoofdbuishoek nodig. En, zoals Adri zegt, een lange wielbasis. Je kan ook met de vorksprong spelen. In theorie toch, want het is niet dat je vorken kan bestellen met verschillende vorksprongen. Een (relatief) breed stuur, maakt het ook iets makkelijker. Relatief, want een kleine, smalle vrouw moet je niet opzadelen met een stuur van 700 mm natuurlijk.
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Wielbasis speelt een rol maar de diameter van het wiel en de bijhorende gyroscopische krachten zeker ook, net als het grotere contactoppervlak dat je met een groter wiel hebt.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                  Comment


                                  • Boelie, uw vrouw heeft toch geen verende vork die je kan laten inzakken om te klimmen? Immers, het laten inzakken van de voorvering zorgt ervoor dat de geometrie van de fiets steiler, en dus nerveuzer, wordt. Een beetje laten inzakken kan natuurlijk geen kwaad, maar ik zou hem niet volledig op de laagste stand zetten bij de minste klim.
                                    120d Hatch Edition Sport

                                    Comment


                                    • Vaste vork.
                                      Ik denk dat ze gewoon zelf niet zo stabiel is en ze neemt het (brede) stuur nogal graag bij de bar-ends vast, op het breedste punt dus...
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                        Vaste vork.
                                        Ik denk dat ze gewoon zelf niet zo stabiel is en ze neemt het (brede) stuur nogal graag bij de bar-ends vast, op het breedste punt dus...
                                        Een instabiele vrouw???

                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                          Wielbasis speelt een rol maar de diameter van het wiel en de bijhorende gyroscopische krachten zeker ook, net als het grotere contactoppervlak dat je met een groter wiel hebt.
                                          Maar da's echt wel van ondergeschikt belang hoor. Zeker omdat het verschil in diameter tussen een 26' en 650B wiel niet zo immens groot is. Nerveus of niet nerveus heeft vooral met de balhoofdhoek te maken. Net zoals bij moto's trouwens, een Buell XB stuurt een pak nerveuzer en is instabieler bij hoge snelheden met z'n 21° balhoofdhoek dan bijvoorbeeld een CB1000R met z'n 25°.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X