Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door corelli Bekijk Berichten
    Hij zal een slechte dag gehad hebben.
    Enige manier om het verschil te voelen/ervaren is het zelf proberen.
    Akkoord. Jakkel heeft altijd commentaar op de 29ers maar ik vraag mij af of hij er al eens eentje heeft getest...

    Je kan dus maar enkel met jezelf vergelijken ! Wel, in Oostende is er een vast parcours van 6 km met veel verschillende ondergronden, rechte stukken, klimmetjes en singletracks, ik ging daar veel trainen. Begin vorig jaar kreeg ik een Flash 29er om te testen : na een verkenningsronde heb ik eens goed gas gegeven en mijn scherpste tijd verbeterd van 15'20 (26er) naar 15'05 op de 29er. Needn't say no more, ik heb er meteen zo eentje besteld en ben er tevreden van, al heb ik dit jaar nog bijna niet gereden op de MTB (zes maanden geleden mijn heup gebroken).

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
      Akkoord. Jakkel heeft altijd commentaar op de 29ers maar ik vraag mij af of hij er al eens eentje heeft getest...
      Ja, heb ik hier in 't verleden al meermaals gezegd... maar door je selectieve leesgedrag zal je daar per toeval weer eens net naast gelezen hebben.

      Enfin, voor u wil ik het nog wel eens een keertje zeggen hoor. Eenmaal eentje gewoon op de weg, en één keer eentje in 't bos. Ik merk niet direct voordeel, zowel op de weg niet als in 't bos. Toch zeker niet de 2 tot 3 per uur winst die de eigenaars ervan beweren. Wat me ook stoort aan die 29'ers is dat brede stuur. In den tijd van de 26'ers konden velen hun stuurtjes niet smal genoeg zijn, want dat was beter om smalle passages te nemen. Nu rijden ze daar met een buis van bijna ne meter rond en daar wordt niks meer over geklaagd, raar.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Ja, heb ik hier in 't verleden al meermaals gezegd... maar door je selectieve leesgedrag zal je daar per toeval weer eens net naast gelezen hebben.

        Enfin, voor u wil ik het nog wel eens een keertje zeggen hoor. Eenmaal eentje gewoon op de weg, en één keer eentje in 't bos. Ik merk niet direct voordeel, zowel op de weg niet als in 't bos. Toch zeker niet de 2 tot 3 per uur winst die de eigenaars ervan beweren.
        Heb je dat ook gemeten, zoals Tuur ? Gevoel en cijfers zijn een groot verschil.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
          Heb je dat ook gemeten, zoals Tuur ? Gevoel en cijfers zijn een groot verschil.
          Meten is ook nogal moeilijk vind ik. Er zijn dagen dat ik met de koersfiets op training vlot 33 gemiddeld rij op 100 km, en twee dagen erachter moet ik stoempen om de 31 te halen. Ik voel me er gewoon niet goed bij, dat lompe brede stuur, dat imposante zware wiel voor m'n neus,... . Als de 26" dan toch moet verdwijnen, dat ze maar snel met die 650B komen, kan ik zoiets kopen.

          Comment


          • En je rijdt toch niet alleen maar om sneller en sneller te rijden.
            Gewoon genieten gdvrdm
            Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

            Comment


            • dubbel post
              Last edited by Hayes; 17/09/2012, 21:45.
              Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Ja, heb ik hier in 't verleden al meermaals gezegd... maar door je selectieve leesgedrag zal je daar per toeval weer eens net naast gelezen hebben.

                Enfin, voor u wil ik het nog wel eens een keertje zeggen hoor. Eenmaal eentje gewoon op de weg, en één keer eentje in 't bos. Ik merk niet direct voordeel, zowel op de weg niet als in 't bos. Toch zeker niet de 2 tot 3 per uur winst die de eigenaars ervan beweren. Wat me ook stoort aan die 29'ers is dat brede stuur. In den tijd van de 26'ers konden velen hun stuurtjes niet smal genoeg zijn, want dat was beter om smalle passages te nemen. Nu rijden ze daar met een buis van bijna ne meter rond en daar wordt niks meer over geklaagd, raar.
                Selectieve leesgedrag : ik kom hier nog slechts af en toe eens piepen, dus alles lezen zit er niet meteen in...

                Je opmerking over het stuur is als vaststelling correct, maar bvb mijn stuur is ingekort : op mijn Flash tot 62cm en op mijn beachbike tot 58cm. Anders gezegd, je bepaalt nog altijd zelf hoe breed of smal je stuur is, dus het is in elk geval geen argument contra een 29er !!

                Maar bon, ik ben de laatste die je een 29er wil opdringen, elk rijdt met wat hij wil en ik beweer bvb ook niet dat een 26er nu plots een sukkelvelo zou zijn. Voor mij persoonlijk is de 29er ideaal, ik heb er meer vertrouwen mee in afdalingen en op de allermoeilijkste secties, en op het strand (haast wekelijks van november tot februari) bolt het gewoon veel beter met grotere banden.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten

                  Je opmerking over het stuur is als vaststelling correct, maar bvb mijn stuur is ingekort : op mijn Flash tot 62cm en op mijn beachbike tot 58cm. Anders gezegd, je bepaalt nog altijd zelf hoe breed of smal je stuur is, dus het is in elk geval geen argument contra een 29er !!

                  ...
                  Voor mij persoonlijk is de 29er ideaal, ik heb er meer vertrouwen mee in afdalingen en op de allermoeilijkste secties, en op het strand (haast wekelijks van november tot februari) bolt het gewoon veel beter met grotere banden.
                  Dat zijn al 2 argumenten gefnuikt.
                  Dat stuur kies je idd volledig zelf en 29'er bolt gewoon beter.
                  Dat lompe wiel : het hoeft geen Mavic te zijn he, je kan ook een goed en licht wiel kiezen waardoor ook dat argument vervalt..

                  Comment


                  • Lekkere toogpraat is beetje zoals met auto's hé bij de ene past beter fwd dan rwd etc......... uiteindelijk is het een persoonlijke keuze. Tuur is groot en rijdt veel aan het zeetje (zand), daar is de 29er ontegensprekelijk in het voordeel. Zelf ben ik geen fan gewoon al vanwege de looks die voor mij niet "kloppen", en de mindere wendbaarheid.

                    Kan ondertussen bevestigen dat in 2014 zowat iedereen met 650B komt.

                    Het verhaaltje van Shurter op een wielmaat die net geen 650B of 27.5" naar wiskundige normen klopt (we spreken over enkele mm vanwege de specifiek opbouw van een carbon velg en handgemaakte tubes), maar op de beurs stond hij gewoon als 27.5" - 650B (opvallend was dat de twee "termen" gecommuniceerd werden), in productie zal Scott dus geen andere specifieke maat gaan brengen.

                    Last edited by Jokke_vlo; 18/09/2012, 14:06.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                      Selectieve leesgedrag : ik kom hier nog slechts af en toe eens piepen, dus alles lezen zit er niet meteen in...

                      Je opmerking over het stuur is als vaststelling correct, maar bvb mijn stuur is ingekort : op mijn Flash tot 62cm en op mijn beachbike tot 58cm. Anders gezegd, je bepaalt nog altijd zelf hoe breed of smal je stuur is, dus het is in elk geval geen argument contra een 29er !!

                      Maar bon, ik ben de laatste die je een 29er wil opdringen, elk rijdt met wat hij wil en ik beweer bvb ook niet dat een 26er nu plots een sukkelvelo zou zijn. Voor mij persoonlijk is de 29er ideaal, ik heb er meer vertrouwen mee in afdalingen en op de allermoeilijkste secties, en op het strand (haast wekelijks van november tot februari) bolt het gewoon veel beter met grotere banden.
                      Je moet inderdaad bollen met de fiets waar je je het beste op voelt.

                      Even ter info, dat brede stuur heeft wel een bedoeling op zo'n 29'er. Dat staat er op om 'm dezelfde lichtheid in handling te geven als een 26'er.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                        Dat zijn al 2 argumenten gefnuikt.
                        Dat stuur kies je idd volledig zelf en 29'er bolt gewoon beter.
                        Dat lompe wiel : het hoeft geen Mavic te zijn he, je kan ook een goed en licht wiel kiezen waardoor ook dat argument vervalt..
                        Een Mavic SLR (om in het mavic sfeertje te blijven...) in 26' gaat lichter zijn dan een Mavic SLR in 29'. En nét daar gaat het over. En over dat stuur, zie hierboven. Niks 2 argumenten 'gefnuikt' dus.

                        Ik meen mij trouwens te herinneren dat je in het recente verleden ook niet meteen te vinden was voor een 29'er, of vergis ik me daarin? Maar hé, voor een 'krom stuurtje' was je destijds ook niet te vinden, en nu bol je er ook met eentje rond hé.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                          Lekkere toogpraat is beetje zoals met auto's hé bij de ene past beter fwd dan rwd etc......... uiteindelijk is het een persoonlijke keuze. Tuur is groot en rijdt veel aan het zeetje (zand), daar is de 29er ontegensprekelijk in het voordeel. Zelf ben ik geen fan gewoon al vanwege de looks die voor mij niet "kloppen", en de mindere wendbaarheid.
                          Zelfde mening...




                          Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                          Kan ondertussen bevestigen dat in 2014 zowat iedereen met 650B komt.
                          Dan ga ik nog een jaartje wachten met iets nieuws te kopen.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            Een Mavic SLR (om in het mavic sfeertje te blijven...) in 26' gaat lichter zijn dan een Mavic SLR in 29'. En nét daar gaat het over. En over dat stuur, zie hierboven. Niks 2 argumenten 'gefnuikt' dus.

                            Ik meen mij trouwens te herinneren dat je in het recente verleden ook niet meteen te vinden was voor een 29'er, of vergis ik me daarin? Maar hé, voor een 'krom stuurtje' was je destijds ook niet te vinden, en nu bol je er ook met eentje rond hé.
                            Een goed wiel is zelfs lichter in 29" dan een ***king SLR wiel in 26". Ik WAS niet te vinden voor een 29'er, maar durf gerust mijn mening herzien na een zeer positieve ervaring op een MTB rit( geen zandritje) met een 29'er. En in het zand zou het voordeel nog groter zijn. Een krom stuurtje ben ik nog altijd niet voor te vinden, maar een SRAM Force groep maken ze niet met andere shifters...Dat had je zelf ook kunnen opzoeken.

                            Bovendien heeft dit helemaal niks te maken met de discussie over de 29'er. Zoals gebruikelijk.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                              Een goed wiel is zelfs lichter in 29" dan een ***king SLR wiel in 26".
                              Uw 'goed wiel' in 26' is lichter dan uw 'goed wiel' in 29', misschien versta je dat beter, want het lijkt nogal moeilijk te zijn.



                              Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                              Een krom stuurtje ben ik nog altijd niet voor te vinden, maar een SRAM Force groep maken ze niet met andere shifters...Dat had je zelf ook kunnen opzoeken.
                              En het moest persé een Force zijn, want da's de enigste goede shifter op de markt.

                              Comment


                              • Ter info...

                                Een gemiddeld 26' setje met banden weegt ongeveer een 400gr. tot 500gr. minder (incl. banden) dan een identiek setje in 29'. Dat is een halve kilo in voornamelijk roterend gewicht! Dat is iets waar lightweight freakjes van beginnen te flippen en bleek beginnen uit te slaan. Ter verduidelijking, van die types die bijvoorbeeld al problemen hebben met een gelakt stuurpennetje dat voor 30 gr. meer gewicht zorgt, of bar-ends van 60 gr. achterwege laten omwille van 't gewicht,... . Enfin...

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Ter info...

                                  Een gemiddeld 26' setje met banden weegt ongeveer een 400gr. tot 500gr. minder (incl. banden) dan een identiek setje in 29'. Dat is een halve kilo in voornamelijk roterend gewicht! Dat is iets waar lightweight freakjes van beginnen te flippen en bleek beginnen uit te slaan. Ter verduidelijking, van die types die bijvoorbeeld al problemen hebben met een gelakt stuurpennetje dat voor 30 gr. meer gewicht zorgt, of bar-ends van 60 gr. achterwege laten omwille van 't gewicht,... . Enfin...
                                  Ter info. Ge zijt er weer dingen aan het bijsleuren die er niks mee te maken hebben.
                                  Zoals gebruikelijk.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    Uw 'goed wiel' in 26' is lichter dan uw 'goed wiel' in 29', misschien versta je dat beter, want het lijkt nogal moeilijk te zijn.
                                    Maar dat goed bollende 29" wiel is nog altijd lichter dan een Rommel Mavic wiel in 26", dat is de grond van de zaak.


                                    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    En het moest persé een Force zijn, want da's de enigste goede shifter op de markt.
                                    Shimano beter ?
                                    Campa, hebben die shifters voor een plat stuur ?
                                    Voor een betweter, is dit een droevig vertoon.
                                    En waar past het 29'er verhaal in deze zever ?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                      Ter info. Ge zijt er weer dingen aan het bijsleuren die er niks mee te maken hebben.
                                      Zoals gebruikelijk.
                                      Gewicht heeft plots niks meer met de zaak te maken???

                                      Comment


                                      • Parels voor de zwijnen.
                                        Dit is het zoveelste verhaal waar Jakkel iets niet kent, niet heeft en dus niet goed vindt...
                                        We kennen allemaal het verhaal van het carbon, waar Jakkel niks van moest weten, en nu met een van de dunste carbonframes op de markt rondrijdt....

                                        Om effe uw manier van redeneren toe te passen, misschien zie je zo hoe fijn je bezig bent.
                                        Geniet er nog van.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                          Je moet inderdaad bollen met de fiets waar je je het beste op voelt.

                                          Even ter info, dat brede stuur heeft wel een bedoeling op zo'n 29'er. Dat staat er op om 'm dezelfde lichtheid in handling te geven als een 26'er.
                                          Dat weet ik wel, vandaar ook 62cm tov 56cm op mijn 26er. Ik heb echt geen stuur van 70cm nodig ! Op de beachbike had mijn fietsenmaker het zelf ingekort tot 58cm (tot mijn ongenoegen) maar het blijkt in de praktijk niet te smal.

                                          Dat banden en wielen zwaarder zijn is een evidentie, daarom dat een 29er echt wel een lichte wielset nodig heeft om zijn voordeel tov een 26er te hebben.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X