Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Allez beta, dit is toch net iets anders dan wat verder redeneren hé.
    Hoe bedoel je?
    Het is wel heel duidelijk dat die twee verschillende maten niet echt de bedoeling zijn hé. Een iets oudere fiets met een heel nieuw achterwiel erin ...
    En uiteindelijk zou het wel voordelen hebben om achteraan een iets groter wiel te hebben dan vooraan, zeker bij een hardtail.
    Verder redeneren dus.
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Ze zijn weer vertrokken, denk ik

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
        Hoe bedoel je?
        Het is wel heel duidelijk dat die twee verschillende maten niet echt de bedoeling zijn hé. Een iets oudere fiets met een heel nieuw achterwiel erin ...
        En uiteindelijk zou het wel voordelen hebben om achteraan een iets groter wiel te hebben dan vooraan, zeker bij een hardtail.
        Verder redeneren dus.
        Je geeft toch geen beschrijving van het weg- en stuurgedrag van een fiets met twee verschillende wielen, als die foto enkel bedoeld was om het verschil in grootte tussen een 26 en 650B wiel weer te geven?

        Enfin, we gaan niet weer beginnen met een welles nietes gedoe hé. Ook al zouden er hier weer een paar zijn die het wel graag zouden willen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          Je geeft toch geen beschrijving van het weg- en stuurgedrag van een fiets met twee verschillende wielen, als die foto enkel bedoeld was om het verschil in grootte tussen een 26 en 650B wiel weer te geven?

          Enfin, we gaan niet weer beginnen met een welles nietes gedoe hé. Ook al zouden er hier weer een paar zijn die het wel graag zouden willen.
          Tot het stuurgedrag was ik idd nog niet gekomen. Lijkt mij ook niet erg van tel als het voorwiel 26" blijft. Maar idd, we gaan niet weer beginnen. Was ook niet mijn bedoeling.
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • Vandaag m'n laatste wedstrijdje van 't jaar gereden, het nationaal militair kampioenschap MTB bij de masters. Start was heel breed, wel 30/40 renners op de eerste rij, en na 100 m een single track op, fameuze trechter dus. Ik was heel snel gestart met de bedoeling de overgrote hoop voor te zijn met het opdraaien van de single track. Start was heel goed, als 4de het bos in. In de eerste ronde nog even kunnen opschuiven naar plaats 2, maar dat ging uiteindelijk toch te snel. De vermoeidheid en het gebrek aan off road trainingen zorgde voor wat stuurfouten zodat ik in 't begin elke keer terug moest sleuren om bij te komen. Uiteindelijk nog een 6de plaats behaald op 122 finishers. Top 10 was m'n doel na een 13de plaats vorig jaar, dus da's bereikt.

            Comment


            • Proficiat.
              120d Hatch Edition Sport

              Comment


              • Knappe prestatie alweer, Jan.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                  Proficiat.
                  Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                  Knappe prestatie alweer, Jan.
                  Thx.

                  Ik had er echter geen goed oog in deze morgen. De laatste twee en een halve week amper getraind. Twee weken terug ziek geweest en vorige week kon ik nog steeds geen enkele serieuze training afwerken. Voor de start een dafalgan en een guarana ampule van 3action achterover gekapt. Heeft toch wat geholpen blijkbaar.

                  Comment


                  • Bij mij is het fietsen de laatste anderhalve maand teruggevallen. Die zware val heeft er deels mee te maken, maar ook wel dat ik meestal alleen fiets en ik mij deze zomer dikwijls verveeld heb op de fiets. Ik wist meestal zelfs tijdens het rijden nog niet eens waar ik naartoe zou rijden. Doelloos rondbollen is niet bepaald leuk. De laatste twee weken ben ik twee keer weest mountainbiken. Is alleszins meer fun dan op de weg. Alleen, ik ben geen modderfan, dus met dit weer zou het nog best wat kunnen duren eer ik nog eens off-road ga. Hopelijk blijft het vanaf dit week-end een weekje droog, dan duik ik nog eens het veld/de bossen in.
                    Eigenlijk heb ik nu zoiets van: ik heb mij verveeld op de fiets, dus laat ik het nu wat kalmer houden, dan heb ik in 2013 mss twee keer zoveel zin om weer te fietsen. Ik heb geen enkel doel, dus daar moet ik niet voor trainen. Ik ben nu zinnens om gewoon één keer per week te fietsen. Dat is zo'n beetje het minimum dat ik toch wel nodig heb. Volledig stoppen, zou er nogal over zijn.
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • Ik train ook veel alleen. Trainen is eigenlijk altijd nergens naartoe rijden. Ik rij heel veel langs de kanalen en waterlopen hier in de buurt, geen last van auto's daar. En eens de vakantieperiode en het betere weer voorbij is ook geen bejaarde zondagfietsers meer. Het liefst van al, kilometers rechtdoor en wind op... en stoempen maar.
                      Ik doe dat gewoon graag, en 't is nog gezond ook.

                      Comment


                      • Mmm... 120 mm -20° leonardi stuurpen, stuur kan zo wel een pak naar beneden op een Flash 29'er.


                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Ik train ook veel alleen. Trainen is eigenlijk altijd nergens naartoe rijden. Ik rij heel veel langs de kanalen en waterlopen hier in de buurt, geen last van auto's daar. En eens de vakantieperiode en het betere weer voorbij is ook geen bejaarde zondagfietsers meer. Het liefst van al, kilometers rechtdoor en wind op... en stoempen maar.
                          Ik doe dat gewoon graag, en 't is nog gezond ook.
                          Ik heb een periode gehad dat ik dat wel kon. Dan was ik bij mooi weer weg met de fiets voor een ritje van 3 - 4 u. Nu is 2 u bijna het maximum ...
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • Ik heb onlangs mijn twee "oude" Mavic crossmax SLR wielsets van de hand gedaan, ik reed er eigenlijk nooit meer mee, op zich geen slechte wielen, licht, bollen goed maar zo slap als een vod als ik vergelijk met mijn Industry Nine en DT240 wielen met ZTR velgen. Ik zou echter graag nog eens een echt licht setje willen aangezien ik zelf ook een lichtgewicht ben ( pakweg meestal ts 66 en 68 kg ). Iemand ervaringen met ZTR Podium velgen ? Ik zou eventueel zoiets willen laten spaken samen met DT240 naafjes ( nog steeds de betere volgens mij ). Ik zou graag ergens op een 1250 a 1300 gr uitkomen.

                            Comment


                            • ik heb een set podium velgen gehad.
                              voorwiel heb ik nog altijd opgespaakt op een Tune Cannonball naaf met revo spaken.
                              Achterwiel was na de eerste marathon naar de filistijnen. Nippels scheurden uit de velg, dumpels,...
                              Ik woog toen wel 75-78kg en heb een rijstijl die niet echt katholiek te noemen is.
                              Persoonlijk heb ik vooral goede ervaringen met FRM/BOR velgen. Die wegen iets meer (20 gram per velg ongeveer) maar hebben wel eyelits en kunnen daardoor harde aangetrokken worden.
                              Veel stijver wiel tegenover ZTR velgen.

                              Ik rijd nu met BOR XMD333 velgen, alu nippels, Revo spaken en 240S achter,cdale lefty voor. Totaal gewicht van 1270 gram...
                              Ondertussen al 3 jaar oud, gespaakt door ernie frieke en niet kappot te krijgen. Op een langere marathon zonder technische stukken leg ik het wiel met de Podium er wel eens op.
                              Scheelt 30 gram en is vooral een metale winst denk ik

                              Comment


                              • Die 30g zal het idd niet maken, Ernie Frieke is dé referentie voor wielenbouwen

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                                  Ik heb onlangs mijn twee "oude" Mavic crossmax SLR wielsets van de hand gedaan, ik reed er eigenlijk nooit meer mee, op zich geen slechte wielen, licht, bollen goed maar zo slap als een vod als ik vergelijk met mijn Industry Nine en DT240 wielen met ZTR velgen. Ik zou echter graag nog eens een echt licht setje willen aangezien ik zelf ook een lichtgewicht ben ( pakweg meestal ts 66 en 68 kg ). Iemand ervaringen met ZTR Podium velgen ? Ik zou eventueel zoiets willen laten spaken samen met DT240 naafjes ( nog steeds de betere volgens mij ). Ik zou graag ergens op een 1250 a 1300 gr uitkomen.
                                  Daar je eerder een lichtgewicht bent zal zo'n setje van tussen de 1.250 en 1.300 gr. normaal genoeg wel stevig genoeg voor je zijn. Maar een stijver geheel dan een Crossmax SLR ga je er zeker niet mee krijgen. SLR's zijn trouwens verre van slappe wielen. Sterke, stijve en betrouwbare (alu) XC MTB wielsets komen zelden tot nooit onder de 1.400 gr. Kijk naar de alu topwielen van de bekende merken, Fulcrum Metal Zero, Shimano XTR, Mavic SLR,... .

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    Daar je eerder een lichtgewicht bent zal zo'n setje van tussen de 1.250 en 1.300 gr. normaal genoeg wel stevig genoeg voor je zijn. Maar een stijver geheel dan een Crossmax SLR ga je er zeker niet mee krijgen. SLR's zijn trouwens verre van slappe wielen. Sterke, stijve en betrouwbare (alu) XC MTB wielsets komen zelden tot nooit onder de 1.400 gr. Kijk naar de alu topwielen van de bekende merken, Fulcrum Metal Zero, Shimano XTR, Mavic SLR,... .
                                    Als ik vergelijk met bvb mijn handgespaakt setje die bestaat uit DT240S naven, ZTR alpine velgen en DT spaken dan zijn die zeker niet zwaarder dan die SLR's, ik weet niet of je ooit al zo'n setje hebt gereden maar zeggen dat die SLR's stijf zijn... die SLR's zijn echt helemaal niet vergelijkbaar ( en het lag zeker niet aan het setje, ik had 2 sets en die waren identiek ), ze bolden verder wel lekker maar een echt stijf wiel is toch nog een pak leuker om rijden...
                                    Ik lees anders ook wel heel goede ervaringen van de Speci Roval Carbon SL wielen, voorrzien van naven en spaken uit de DT stal wat zeker een pluspunt is en een zeer lichte en stijve carbonnen velg, in 26" rond de 1200 gr... wel niet goedkoop, met 1500 euro heb je er al een volledige fiets voor...
                                    When it comes down to fine-tuning your dream bike, look no further than our full line of Bicycle Components.
                                    Last edited by Audidriver; 07/10/2012, 21:51.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                                      Als ik vergelijk met bvb mijn handgespaakt setje die bestaat uit DT240S naven, ZTR alpine velgen en DT spaken dan zijn die zeker niet zwaarder dan die SLR's, ik weet niet of je ooit al zo'n setje hebt gereden maar zeggen dat die SLR's stijf zijn... die SLR's zijn echt helemaal niet vergelijkbaar ( en het lag zeker niet aan het setje, ik had 2 sets en die waren identiek ), ze bolden verder wel lekker maar een echt stijf wiel is toch nog een pak leuker om rijden...
                                      Ik lees anders ook wel heel goede ervaringen van de Speci Roval Carbon SL wielen, voorrzien van naven en spaken uit de DT stal wat zeker een pluspunt is en een zeer lichte en stijve carbonnen velg, in 26" rond de 1200 gr... wel niet goedkoop, met 1500 euro heb je er al een volledige fiets voor...
                                      http://www.specialized.com/us/en/ftb...val-control-sl
                                      Altijd grappig die verhaaltjes over slappe wielen. En dat mensen dat zo ongelooflijk duidelijk voelen. Zeker zo'n lichtgewichten als u. Raar dat veeleisende profs enzomeer dan uiteindelijk ook dikwijls met die zogezegd slappe wielen rijden, SLR's worden maar al te frequent door zulke mensen gebruikt. Ik merk er niks van dat dat slappe wielen zijn, integendeel zelfs, en ik kan best wel met een MTB overweg hoor. Ik rij trouwens al bijna 5 jaar en al duizenden km's in erg variërende omstandigheden met die SLR's. Pekel, Alpen (DH toestanden zelfs), wedstrijden, regen, modder, stof,... ze hebben al alles gezien en meegemaakt. Buiten een tikkend spaakprobleem achteraan nog niks zever mee gehad. Ik heb die spaken overigens zelf nog een 'vijlbeurt' gegeven waardoor het getik verdwenen is. Zelfs die gevijlde spaken geven al jaren geen krimp en zijn tot op heden nog steeds niet gebroken (ook al hadden ze hier binnen de kortste keren het ergste voorspeld).
                                      Op wat baseer je je eigenlijk dat die slap zouden zijn? Op uw gevoel, op praatjes, op testen...?
                                      Of is het zoiets als die dubbele uitlaat van een A4 2.0 TDI waar maar uit één buisje rook komt misschien?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                        Op wat baseer je je eigenlijk dat die slap zouden zijn? Op uw gevoel, op praatjes, op testen...?
                                        Eigen ervaring, meer woorden ga ik er niet aan vuilmaken, wees gerust Jakkel, als je denkt dat je echt de enige bent die hier massa’s ervaring heeft dan mag je dat van me hoor… niet iedereen heeft de behoefte om hier telkens al zijn prestaties neer pennen als ie een keer op de fiets heeft gezeten, voor jou is dat blijkbaar wel zo en als dat je ego streelt dan is dat geen probleem voor me.
                                        Dus , ik kan je alleen maar gelijk geven, SLR’s stijve wieltjes…

                                        Comment


                                        • Met het gebruik van disk brakes is het tegenwoordig al minder gemakkelijk om vast te stellen of een wiel slap is of niet.
                                          Met v-brakes wist je dat vrij snel wegens aanlopen van de remmen bij het trappen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X