Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
De F29 bij de dealer binnen gestoken. Het van tijd aanhoudende gesleep van de Elixir 9 remmetjes begint me fameus tegen te steken, en ik krijg ze niet geruisloos afgesteld. En de tik in het crankstel is ook terug gekomen, ik ga de boel niet gaan demonteren, fiets is nog te nieuw naar m'n goesting. Het gekraak van de OPI stuurpen heb ik er (voorlopig?) uitgekregen.
Een medewerker van bij ons heeft sinds vorig jaar ook een Canondale 29’er aangeschaft en daar stonden ook Elexir remmen op… na maanden van miserie heeft ie uiteindelijk een deal kunnen sluiten met zijn LBS om er Xt’s op te zwieren, problemen onmiddellijk opgelost. Ik heb zelf geen ervaring met die nieuwe Xt’s maar wel met de oudere en dat waren zorgeloze en betaalbare remmen die altijd deden wat ze moesten… Misschien ook eens tegen je lbs praten om een wissel te doen want ik vrees dat je er zal blijven mee sukkelen tot te het echt zat bent…
Denk dat je lang moet zoeken naar een positieve comment over de Elixir remmen
gewoon XT/XTR erop. Ik heb beide en zou persoonlijk voor de XT gaan. Als het budget het toelaat passen XTR's natuurlijk wel mooier bij de F29
Een medewerker van bij ons heeft sinds vorig jaar ook een Canondale 29’er aangeschaft en daar stonden ook Elexir remmen op… na maanden van miserie heeft ie uiteindelijk een deal kunnen sluiten met zijn LBS om er Xt’s op te zwieren, problemen onmiddellijk opgelost. Ik heb zelf geen ervaring met die nieuwe Xt’s maar wel met de oudere en dat waren zorgeloze en betaalbare remmen die altijd deden wat ze moesten… Misschien ook eens tegen je lbs praten om een wissel te doen want ik vrees dat je er zal blijven mee sukkelen tot te het echt zat bent…
Ik had op de vorige (goedkope) Shimano LX schijfremmen, nooit miserie mee gehad. Ik ben benieuwd... .
Denk dat je lang moet zoeken naar een positieve comment over de Elixir remmen
gewoon XT/XTR erop. Ik heb beide en zou persoonlijk voor de XT gaan. Als het budget het toelaat passen XTR's natuurlijk wel mooier bij de F29
Kan eigenlijk niet dat zulke 'dure' remmetjes niet zouden deugen hé. Avid Elixir 9, is dat 't zelfde als SRAM X0?
Op mijn vorige MTB had ik Elixir 5 remmen en was er zeer tevreden van, goede remkracht en nooit problemen mee gehad
Nu heb ik Magura MT2 op mn F29 en die vind ik minder goed.
Zullen bij SRAM een beter contract hebben gekregen
En er zijn wel meer dure producten die niet goed werken jammer genoeg.
Magura MT2 is ook wel echt een instap model. Zelf met de MT6 gereden en die vond ik wel goed, enorm krachtig, maar niet zo doseerbaar als de XT remmen van tegenwoordig
Twee weekjes Alpen achter de rug. Super weer en super ritjes, zowel met de MTB als met de koersfiets. Besttijd beklimming Alpe d'Huez met de koersfiets verbeterd met 3'35". 52'40" tegenover 56'15" vorig jaar, de 69 kg droog aan de haak zal wel de grootste oorzaak zijn. Ook eerste keer met de 29'er in de Alpen. Hij doet het er prima, op eender welk traject. Mis nergens m'n 26". Klein minpunt wel, die BB30 begint wel serieus m'n kloten uit te hangen. Kraakt bij stevig klimwerk weer als gek. Daar moet echt iets aan gedaan worden. Ik heb bij de technieker gestaan die de fiets van Sagan ineen aan 't flansen was voor de aankomst van de tour in Parijs. Die wist mij te zeggen (voor zover ik dat Italiaans kon verstaan) dat BB30 rommel is en zij een adapter gebruiken. Het fijne weet ik er niet van.
Met de F29 op een DH track
Frame Sagan
En het bekende Hulk frame van tijdens de tour na de etappe met aankomst op Alpe d'Huez.
die BB30 begint wel serieus m'n kloten uit te hangen. Kraakt bij stevig klimwerk weer als gek. Daar moet echt iets aan gedaan worden. Ik heb bij de technieker gestaan die de fiets van Sagan ineen aan 't flansen was voor de aankomst van de tour in Parijs. Die wist mij te zeggen (voor zover ik dat Italiaans kon verstaan) dat BB30 rommel is en zij een adapter gebruiken. Het fijne weet ik er niet van.
Al eens gedacht of het crankstel ook niet aan de basis van dat kraken zou kunnen liggen ? Ik heb nu ook al een goei 2 jaar BB30 en dat kraakt nooit of te nimmer bij me... Ik gebruik een S-works crank in m'n fiets, als daar wat speling of wat tolerantie opzit die er net over is kan dit ook kraken veroorzaken... Als je de lagers uit het frame haalt ziet de alu BB er dan nog proper uit ?
Al eens gedacht of het crankstel ook niet aan de basis van dat kraken zou kunnen liggen ? Ik heb nu ook al een goei 2 jaar BB30 en dat kraakt nooit of te nimmer bij me... Ik gebruik een S-works crank in m'n fiets, als daar wat speling of wat tolerantie opzit die er net over is kan dit ook kraken veroorzaken... Als je de lagers uit het frame haalt ziet de alu BB er dan nog proper uit ?
Op de SS EVO heb ik ook BB30 en die fiets heeft nu ongeveer een 11.000 probleemloze km's achter de rug. Maar die fiets ziet ook niet echt af en komt zelden tot nooit in de regen. De MTB krijgt het harder te verduren en blijkbaar heeft die BB30 daar wel problemen mee. En als een technieker van Sagan zelf al toegeeft dat het rommel is, dan zal er toch wel iets van waar zijn, niet?
Ik heb de lagers er zelf nog niet uit gehad. Dat laat ik voorlopig (in garantie) nog over aan de dealer, en ik heb momenteel trouwens ook nog niet de juiste tools.
T die BB30 begint wel serieus m'n kloten uit te hangen. Kraakt bij stevig klimwerk weer als gek. Daar moet echt iets aan gedaan worden.
Is een gekend probleem waar ook de CAAD9 (BB30 w / FSA Gossamer) last van heeft. Maak hem maar los. Het buitenste plaatje dat de lagers beschermt heeft teveel speling wanneer de as zich tussen de 1 en 5u bevindt. Hierdoor ontstaat een krakend geluid. Schildje, lagers en assen invetten en vastzetten 45/55Nm.
Merci voor de tips. Maar zoals ik al gezegd had, 'k ga er zelf nog niks aan doen. Fiets is amper een dik half jaar oud. Van de week de fiets binnen bij de dealer, die moet het maar weer oplossen. En nu voor hopelijk wat langer dan een paar honderd km's.
Ik had ook een filmpje gemaakt van de montage van de BB30 lagers in Sagans frame. Blijkbaar is bij nader inzien het alu binnenwerk anders dan bij de gewone frames. Geen circlips hier waar de lagers tegenaan worden geperst maar wel een uitgedraaide alu kraag, plus nog een vernauwing waar de trapas net in past. Dat is dus hét verschil waar die Italiaan het over had.
Comment