Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nog altijd even vriendelijk? Goed bezig. Ik ben niet geheel objectief dat steek ik niet weg maar dat is op zich geen enkele merkfan. Cannondale is nu eenmaal een sterk marketingverhaal. Als zwaar fan (dat denk ik toch dat je bent) is het gewoon leuk dat jij net op een andere commentaar geeft over marketing. Draai of keer hoe je het wil Cannondale is jarenlang zonder veel miserie er in gelukt zware fouten te maken, te snel nieuwigheden in de markt te brengen met de bijhorende kwaliteitsproblemen. Etc........
    Ik maakte dus een practical joke (enfin in mijn ogen).

    En hierbij zeg ik niet dat Cannondale geen aantrekkingskracht heeft (integendeel) of alleen maar shit maakt (ook dat zeg ik niet) ik zeg wel dat het een product is dat alleen kon overleven door zware marketing, het is op een moment ook hun dood geweest en zit daardoor trouwens in een grote groep die verschillende merken produceert en waar elk merk zijn verhaal heeft, maar toch wat technische passie mist (imo).

    We zijn geen vrienden, totaal niet, maar how makker, ik probeer hier geen vijandige taal te gebruiken, je doet maar op dat vlak. Ik smile omdat ik vriendelijk ben en dat doe ik wanneer ik wil. Man man man......
    Last edited by Jokke_vlo; 03/06/2012, 23:49.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
      Nog altijd even vriendelijk? Goed bezig. Ik ben niet geheel objectief dat steek ik niet weg maar dat is op zich geen enkele merkfan. Cannondale is nu eenmaal een sterk marketingverhaal. Als zwaar fan (dat denk ik toch dat je bent) is het gewoon leuk dat jij net op een andere commentaar geeft over marketing. Draai of keer hoe je het wil Cannondale is jarenlang zonder veel miserie er in gelukt zware fouten te maken, te snel nieuwigheden in de markt te brengen met de bijhorende kwaliteitsproblemen. Etc........
      Ik maakte dus een practical joke (enfin in mijn ogen).

      En hierbij zeg ik niet dat Cannondale geen aantrekkingskracht heeft (integendeel) of alleen maar shit maakt (ook dat zeg ik niet) ik zeg wel dat het een product is dat alleen kon overleven door zware marketing, het is op een moment ook hun dood geweest en zit daardoor trouwens in een grote groep die verschillende merken produceert en waar elk merk zijn verhaal heeft, maar toch wat technische passie mist (imo).

      We zijn geen vrienden, totaal niet, maar how makker, ik probeer hier geen vijandige taal te gebruiken, je doet maar op dat vlak. Ik smile omdat ik vriendelijk ben en dat doe ik wanneer ik wil. Man man man......
      Ik ben alvast een pak vriendelijker dan u, 'welgemeende fuck yous' naar iemands hoofd smijten zonder duidelijke redenen staan niet in mijn woordenschat. Maar ja, de ene mag zich altijd al wat meer veroorloven dan de andere, een oud zeer hier. En ik ben uw 'makker' niet, verre van zelfs. Enfin...

      Nu Cannondale.
      Commercieel, marketing en blablabla... . Allemaal goed en wel, het is part of the job, bij iedereen. Ik zal ook nooit beweren dan Cannondale hét beste merk bij uitstek is. En fouten zijn er zeker gemaakt, misschien inderdaad meer dan bij anderen. Het probleem met Cannondale was dat ze enkele jaren terug achterop zijn geraakt in de carbon hype. Iedereen wilde plots carbon, want dat was dé uitvinding als materiaal voor een frame (ook weer heel veel marketing mee gemoeid). En daar zaten ze dan als alu specialist. Toen zijn er fouten gemaakt (kami hier kan er van meespreken). Neemt niet weg dat Cannondale wel een merk is dat opvalt door z'n originaliteit en innovatieve dingen (BB30, Headshok, Si,...) in de grijze massa. Destijds (jaren '90) vielen ze al op met hun oversized buizen alu frames, die Fatty met z'n enkele veerpoot en de prachtig weggedremelde lasnaden. Geen enkel ander merk had zulke frame of concept dat nog redelijk betaalbaar was. Dat er met veel show 'handmade in usa' op stond was weer typisch Amerikaans, want in de praktijk betekent dat niets natuurlijk. Elke mens op aarde kan een mooi frame maken. Maar ja, Amerikanen wapperen nu eenmaal graag met hun vlag. Bijkomend verschijnsel was ook dat het een geslaagde commerciële zet was, dat opschrift. Maar... wil je mee in de rush van het kapitalisme en het groffe geldgewin, dan moet je keuzes maken. En die keuze is China. Op een nog bijna artisanale wijze frames maken met wat idealistische locals in een hangar en dan nog de concurrentie aangaan met de andere grote merken, dat gaat niet meer. En ook Cannondale is op die chinaboot gestapt. Nadeel daarvan: frames zijn minder mooi afgewerkt (lasnaden worden bijvoorbeeld nog amper weggedremeld) en van exclusiviteit is er nagenoeg geen sprake meer. Grote voordeel voor de consument: ze zijn pakken goedkoper geworden. Zeggen dat Cannondale nog duur is tegenover andere merken, dat is verleden tijd, integendeel zelfs. Als je zou weten wat ik m'n SS EVO Sram Red betaald heb, dan val je achterover, daar heb je bij andere merken een carbon frame met Ultegra voor, enfin... . En, ze blijven opvallen (letterlijk) met materiaal dat als beter door hen bestempelt wordt. Maar dat in de praktijk meer dan waarschijnlijk zeker niet slechter zal zijn dan de concurrentie. Dus, geen probleem hé? Ik bekijk gans die zaak heel nuchter en realistisch hoor. Ook al ben ik een grote fan van het merk, die merkenliefde maakt me helemaal niet blind voor de fouten van het merk. Heb ik trouwens met alle materialistische dingen.

      Comment


      • In m'n zoektocht naar een ideale en vooral doenbare en stevige locatie van de gopro op de MTB, is het volgende opstelling geworden. Op het frame maar toch met een vrij zicht naar vooraan toe. Op het frame is beter dan op het stuur, vermits beelden van op het stuur wel eens heel nerveus kunnen zijn bij veel keren en draaien. Was wel een beetje zoeken om de boel stevig te monteren, één verticaal scharnier heb ik kunnen blokkeren door de draaiknop te laten rusten tegen het (zalige ) Cannondale logo, uiteraard met een stukje mousse tussen. Het andere verticale scharnierpunt is aan de behuizing van de camera, maar door de minimale hefboomwerking kan die perfect geblokkeerd worden, en blijven. Ik heb wel de kabels van remhendels en shifters wat met straps naar boven moeten trekken, door de duikende stuurpen komen die vrij laag en zouden die bij scherp draaien wel eens de steun kunnen verdraaien. Donderdag rij ik normaal een aflossingswedstrijdje met de MTB, eens uitproberen dan.



        Comment


        • Net de versleten conti raceking 2.0 achteraan vervangen door terug een raceking, maar dan de plooibare supersonic versie. Uit nieuwsgierigheid beide exemplaren eens gewogen, die plooibare weegt zomaar even 150 gr. minder (570 en 420 gr.). Da's meer dan ik gedacht had.

          Comment


          • Gopro op fiets monteren is nooit echt ideaal. Met een voorvering gaat het nog een beetje, maar in de snelle en interessente afdalingen trilt het beeld te fel.
            Beste plaatsen voor de Gopro wat ik totnutoe heb getest
            - Op de helm van de persoon voor u en achteruit filmen
            - chestmount

            Ik heb mijne meestal boven op de helm staan maar is ook niet ideaal, zicht word van te hoog gefilmd en de ondergrond is meestal niet meer fatsoenlijk zichtbaar. Drops van 30-50cm zien eruit als vlak parcour.

            Een X-king achterband is ook eens de moeite om te testen. De supersonic versie is wel redelijk allergisch van scherpe stenen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
              Gopro op fiets monteren is nooit echt ideaal. Met een voorvering gaat het nog een beetje, maar in de snelle en interessente afdalingen trilt het beeld te fel.
              Beste plaatsen voor de Gopro wat ik totnutoe heb getest
              - Op de helm van de persoon voor u en achteruit filmen
              - chestmount

              Ik heb mijne meestal boven op de helm staan maar is ook niet ideaal, zicht word van te hoog gefilmd en de ondergrond is meestal niet meer fatsoenlijk zichtbaar. Drops van 30-50cm zien eruit als vlak parcour.

              Een X-king achterband is ook eens de moeite om te testen. De supersonic versie is wel redelijk allergisch van scherpe stenen.
              Daar is hier nog al ooit een discussie over geweest. Ik wilde nu in eerste instantie de gopro ook op de helm monteren. Maar het extra gewicht op m'n kop steekt wat tegen, de opname gebeurt wat te hoog om echt mooi over te komen, de sensatie is zo wat weg... vind ik hé. En 'm mooi recht afstellen en houden is niet zo evident, en trillen doet het ook, kijk maar naar uw eigen filmpje. We zullen zien, wedstrijdje is niet donderdag, maar morgen. Als alles goed gaat, morgenavond beelden.

              Comment


              • Gewicht op de helm valt beter mee als ik dacht. Recht houden en afstellen ook.
                Trillen doet het sowieso, ik heb de ergste stukken er zelfs uit gehaald die waren totaal niet te bekijken vanwege de schokken.

                Vanbovenuit filmen heeft voor en nadelen, je hebt een goed overzicht en er hinderd je niets, ook heb je minder last van opspattende modder.
                Maar inderdaad de sensatie is er een beetje uit. Alles lijkt heel simpel op video.

                Ik heb hier verschillende K-edge Big mounts liggen voor montage op het stuur maar op de sandman zonder vering zijn ze zo goed als onbruikbaar als het een beetje sneller gaat en als de ondergrond oneffen is.
                Voor op shotterpaden te rijden en grind wegen, daar zijn die klemmen perfect voor.

                Comment


                • Hier het testfilmpje van vandaag. Beeld is vrij goed maar het trilt van tijd wel redelijk, terrein was dan ook vrij 'geaccidenteerd' en er is wel redelijk doorgevlamd met de nodige botsen en knallen. Volgende keer eens proberen rechtstreeks op 't stuur te monteren zonder tussenstukken. Beeld is soms ook wat donker, de ochtendzon was blijkbaar de schuldige


                  Wel '720p' bij de kwaliteit kiezen

                  Last edited by Jakkel; 05/06/2012, 21:23.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    In de praktijk voel je als gewone mens van dat verschil in werking, stijfheid,... geen bal. Je moet die verkoopspraatjes niet altijd geloven hoor.
                    Ik denk dat Saiko eerder uit de praktijk spreekt. Dat zijn geen verkoop-praatjes. En de stijfheid van een vork - of het ontbreken ervan - voel je wel degelijk als je een technisch parkoers doet met een MTB

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                      Dat is voor mij nog altijd de ULTIEME cannondale vork.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                        Ik denk dat Saiko eerder uit de praktijk spreekt. Dat zijn geen verkoop-praatjes. En de stijfheid van een vork - of het ontbreken ervan - voel je wel degelijk als je een technisch parkoers doet met een MTB
                        Ja, dat luttele verschilletje in stijfheid tussen een alu en carbon Lefty ga je voelen in de praktijk. Yeah right... . Ik heb het nog al gezegd, het koppeke doet ne mens soms veel ervaren wat er niet is hoor.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                          Dat is voor mij nog altijd de ULTIEME cannondale vork.
                          Retehard, retesnel, retestrak,... . Fatty rulesss!!!

                          Daarstraks nog met een competitierijder gebabbeld, die gaat naar de Ardennen met een vaste vork in z'n MTB!

                          Comment


                          • mooi, zeker het vertrek met die licht inval.

                            Maar je hebt wel direct wat ochtenddauw op de lens hangen, als het beetje modderig is heb je modder int beeld.
                            Verder ziet het parcour er relatief 'smooth' uit en vangt de fatty veel meer schokken op als mijn vaste vork.

                            Monteren op het stuur, monteer dan zo kort mogelijk bij je stuurpen. Dan heb je minste last van de 'verkeerde' richting te filmen in scherpe bochten.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                              mooi, zeker het vertrek met die licht inval.

                              Maar je hebt wel direct wat ochtenddauw op de lens hangen, als het beetje modderig is heb je modder int beeld.
                              Verder ziet het parcour er relatief 'smooth' uit en vangt de fatty veel meer schokken op als mijn vaste vork.

                              Monteren op het stuur, monteer dan zo kort mogelijk bij je stuurpen. Dan heb je minste last van de 'verkeerde' richting te filmen in scherpe bochten.
                              Ja, 'k weet het met modder zie je binnen de kortste keren niks meer. Ik zou 'm op de stuurpen monteren denk ik, met die roll bar mount is het dan mogelijk om de gopro in de juiste richting te monteren zonder tussenstuk. Stuurpen beweegt ook het minste.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                Retehard, retesnel, retestrak,... . Fatty rulesss!!!

                                Daarstraks nog met een competitierijder gebabbeld, die gaat naar de Ardennen met een vaste vork in z'n MTB!
                                Zijn botten zullen hem later dankbaar zijn. Been there, done that maar nee bedankt.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                  Zijn botten zullen hem later dankbaar zijn. Been there, done that maar nee bedankt.
                                  Een atleet die in een goede conditie verkeert, zich goed verzorgt, scherp staat,... . Die gaat daar op termijn niks van ondervinden. Die doet dat ook niet elke dag hé. Nen bouwvakker op de stelling ziet een pak meer af ze.

                                  Comment


                                  • Een vaste vork gaat idd heel plezant en strak sturen, maar of het rendement er op een oneffen of gemiddeld ardennen parcours er gaat zijn er gaat "uitkomen" dat betwijfel ik. Bij het mountainbiken is het belangrijk dat je bovenlichaam en vooral armspieren een relatieve rust krijgen. Als je armspieren en een groot stuk van je bovenlichaam heel wat schokken of trillingen opvangen dan wordt je hart extra belast omdat het meer bloed moet rondpompen om de spieren in de armen te "bedienen". Het effect hiervan is om en bij de 8 tot 10 hartslagen extra. Maw in zulke situaties klopt je hart bv 178 ipv 170 dan moet het voordeel in snelheid ook navenant zijn en dat gaat bij een vaste vork op een geaccidenteerd terrein niet zo zijn.

                                    Anders ligt dat in bv een zandcircuit of op straat natuurlijk. Dat is ook de discussie ivm fully's, een fully kan bv zijn nut hebben op een toertocht door veldwegen die vol oneffenheden liggen (stenen, putjes, tractorsporen) terwijl een fully dan weer weinig extra rendement geeft op het circuit van de Wereldbeker in Houffalize.

                                    Als je daar wat meer op let ga je deze zaken heel goed voelen, check ook de hartslagmeter.

                                    Tegenwoordig worden zulke dingen uitgebreid getest aan de hand van wattage meters op gelijke circuits. In dat verband trouwens een heel leuke studie gezien vorige week over de verschillen tussen 26 - 650B (27.5) en 29" wielen.

                                    Ik ben 99.9% zeker dat vanaf 2014 ( de industrie is nog niet klaar hiervoor in 2013, dus het start met enkele modellen) de 650B wielmaat de 26" COMPLEET uit de markt zal bonjouren. Ik verwacht vanaf 2014 in verkoop op de markt 70% 650B en 30% 29", terwijl 26" zo goed als gedaan zal zijn.

                                    Comment


                                    • Schoontje te koop. Een beetje spijtig van 't carbon frame, wel lekker licht natuurlijk. Nieuw met de 10% korting af heeft die een 3.600 euro gekost. Levenslange garantie op frame ben je wel kwijt natuurlijk.

                                      Comment


                                      • Volledig akkoord met jokke. Ga maar eens met een stijve vork rijden in de stremmen en doe eens dezelfde rit met vering. Verschil in rendement is enorm.
                                        Zij die wat anders beweren rijden op de weg ;-) of zijn masochisten. En of een metser hetzelfde voelt als een atleet na een ardennenmaratjon van 100km daar twijfel ik heel sterk aan. Ik ken wel verschillende metsers die tot voor kort met een stijve reden, maar ze zijn nu ondertussen ook naar voorvering gegaan.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                          Volledig akkoord met jokke. Ga maar eens met een stijve vork rijden in de stremmen en doe eens dezelfde rit met vering. Verschil in rendement is enorm.
                                          Zij die wat anders beweren rijden op de weg ;-) of zijn masochisten. En of een metser hetzelfde voelt als een atleet na een ardennenmaratjon van 100km daar twijfel ik heel sterk aan. Ik ken wel verschillende metsers die tot voor kort met een stijve reden, maar ze zijn nu ondertussen ook naar voorvering gegaan.
                                          Ik heb nooit gezegd dat zo'n stijve vork in de Ardennen het meeste rendement heeft. Ik heb enkel gezegd dat het voor een getraind competitiebeest best wel eens kan zonder dat die krom gaat staan van de pijn achteraf. En het verschil met die metser en MTB'er is wel dat die metser elke dag op zijn stelling staat hé, die MTB'er rijdt niet elke dag een 100 km marathon hé. En ik merk dat meer en meer mensen hun afgeveerde vork inruilen voor een vaste.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X