Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers-topic III
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenIk wist niet dat dat allemaal zo uitmaakte, op een koersfiets zit je toch ook hoger? Zolang voor en achterwiel met dezelfde hoogte toenemen zie ik niet goed in wat er aan de zitpositie verandert. Hoger zwaartepunt is wat anders.
En daar ligt net het probleem. Je zit ongeveer op dezelfde hoogte als bij een 26'er, maar de voorbouw komt onvermijdelijk een pak hoger uit door die grotere wielen. Ben je dan eerder klein of prefereer je een lage racehouding, dan heb je een probleem met z'on 29'er. Bij Cannondale monteren ze op hun 29'ers een -15° stuurpen en een Lefty met 90mm veerweg tegenover een -5° stuurpen en een 100mm Lefty op de 26'ers. Het helpt wat, maar niet genoeg om die enkele cm's te compenseren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenJa zo ken ik hem. Vind het wel straf dat hij die beelden van 2000 nog nooit gezien had.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenEen F1 met 650B wielen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenIs dat een aangepast frame ? of standaard ? Als je er goed op let, lijken die wielen een tikkeltje groter, maar op foto is dat heel relatief.
Als je vergelijkt met een F1 met 26' wielen, dan zie je duidelijk dat de 650B wielen dichter tegen de zitbuis komen dan bij de 26'er.
26' wielen
650B wielen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenEen 29'er komt ongeveer zo'n 4,5 cm hoger dan een 26'er, door z'n grotere wielen. Je kan moeilijk uw brackethoogte met 4,5 cm mee de hoogte injagen. De brackethoogte van een MTB ligt al ongeveer een 3-tal cm hoger dan die van een racefiets (om meer bodemvrijheid te hebben uiteraard), maar ergens moet dat stoppen. Anders heb je problemen om nog aan de grond te geraken met uw voeten of om op- en af te stappen.
En daar ligt net het probleem. Je zit ongeveer op dezelfde hoogte als bij een 26'er, maar de voorbouw komt onvermijdelijk een pak hoger uit door die grotere wielen. Ben je dan eerder klein of prefereer je een lage racehouding, dan heb je een probleem met z'on 29'er. Bij Cannondale monteren ze op hun 29'ers een -15° stuurpen en een Lefty met 90mm veerweg tegenover een -5° stuurpen en een 100mm Lefty op de 26'ers. Het helpt wat, maar niet genoeg om die enkele cm's te compenseren.
Voor mensen van ongeveer 1m80 (zoals wij) mag het geen probleem zijn, maar of de fiets er esthetischer op gaat worden? En dan heb je idd dat hogere zwaartepunt nog. En de zwaardere wielen (en dat in een tijd dat iedereen zo licht mogelijke wielen wil). OK, grotere wielen gaan beter over oneffenheden.
Laat ons dan nog stellen dat de voordelen tegen de nadelen opwegen, gaat het echt zoveel uitmaken? Voor de gewone biker? Zo goed als onmogelijk. In competitie? Mss al iets meer, maar is het echt nodig om daarvoor de standaard aan te passen? Als iedereen met 26" bolt, heeft iedereen hetzelfde materiaal. En moeten producten visueel niet aantrekkelijk zijn? Als je het op die manier bekijkt is de 29" eigenlijk een beetje de MPV van fietsenland: handig, maar butt-ugly. En dan is 27,5" een crossover. De 5GT, de 308 of de B-klasse van fietsenland. Klinkt fout.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenNee, zijn 650B wielen in een 26'er frame.
Als je vergelijkt met een F1 met 26' wielen, dan zie je duidelijk dat de 650B wielen dichter tegen de zitbuis komen dan bij de 26'er.
26' wielen
650B wielen
Voorts lijkt het mij wel aannemelijk dat een 27" een aangepast frame krijgt om te vermijden dat de zit (hoger bracket) te hoog wordt, nee?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenOpmerking: die met de 27"-wielen is duidelijk een maat L, daar waar de 26" 100 % zeker een maat M is. De foto vertekent dus idd een beetje.
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenVoorts lijkt het mij wel aannemelijk dat een 27" een aangepast frame krijgt om te vermijden dat de zit (hoger bracket) te hoog wordt, nee?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenHet is gewoon om duidelijk te maken dat het achterwiel van de L met z'n 650B wielen dichter tegen de zitbuis komt dan bij de M met 26' wielen. Om aan te tonen dat het dus 650B wielen zijn in een standaard F1 (26') frame, en dit als antwoord op kami z'n vraag. Zoals ik allemaal reeds gezegd had trouwens.
Als de fabrikanten hiermee op de proppen komen voor volgend modeljaar, gaan ze zichzelf geweldig in eigen voeten schieten nu de 29er in volle opkomst is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenOp een XL moeten die 650b wielen dus perfect kunnen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenLaat ons dan nog stellen dat de voordelen tegen de nadelen opwegen, gaat het echt zoveel uitmaken? Voor de gewone biker? Zo goed als onmogelijk. In competitie? Mss al iets meer, maar is het echt nodig om daarvoor de standaard aan te passen? Als iedereen met 26" bolt, heeft iedereen hetzelfde materiaal. En moeten producten visueel niet aantrekkelijk zijn? Als je het op die manier bekijkt is de 29" eigenlijk een beetje de MPV van fietsenland: handig, maar butt-ugly. En dan is 27,5" een crossover. De 5GT, de 308 of de B-klasse van fietsenland. Klinkt fout.
Ik ben vorige week met mijn vrouw door een bosweg de Kronplatz opgereden en bij extreem lage snelheden (lees steile stukken) heeft zij echt last van de instabiliteit van het stuur veroorzaakt door de kleine 26" wielen (en wellicht ook door het redelijk rechte balhoofd).
Voor haar zouden grote wielen dus echt wel een meerwaarde betekenen maar 29" is dan misschien weer te groot.
En wat het visueel aantrekkelijk zijn betreft, daar doen ze het uiteraard wel voor maar op dat vlak is de mens zo veranderlijk als het weer. Wat iedereen vandaag lelijk vindt is morgen de max. Ik merk bij mezelf al dat ik 29" nog niet echt mooi vind maar dat ik 26" toch echt wel klein en niet helemaal in proportie begin te vinden qua uitzicht.Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenSommige voordelen zijn toch wel belangrijk.
Ik ben vorige week met mijn vrouw door een bosweg de Kronplatz opgereden en bij extreem lage snelheden (lees steile stukken) heeft zij echt last van de instabiliteit van het stuur veroorzaakt door de kleine 26" wielen (en wellicht ook door het redelijk rechte balhoofd).
Voor haar zouden grote wielen dus echt wel een meerwaarde betekenen maar 29" is dan misschien weer te groot.
En wat het visueel aantrekkelijk zijn betreft, daar doen ze het uiteraard wel voor maar op dat vlak is de mens zo veranderlijk als het weer. Wat iedereen vandaag lelijk vindt is morgen de max. Ik merk bij mezelf al dat ik 29" nog niet echt mooi vind maar dat ik 26" toch echt wel klein en niet helemaal in proportie begin te vinden qua uitzicht.
Ik denk dat 650b voor iedereen wel goed in het oog zal liggen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenSommige voordelen zijn toch wel belangrijk.
Ik ben vorige week met mijn vrouw door een bosweg de Kronplatz opgereden en bij extreem lage snelheden (lees steile stukken) heeft zij echt last van de instabiliteit van het stuur veroorzaakt door de kleine 26" wielen (en wellicht ook door het redelijk rechte balhoofd).
Voor haar zouden grote wielen dus echt wel een meerwaarde betekenen maar 29" is dan misschien weer te groot.
En wat het visueel aantrekkelijk zijn betreft, daar doen ze het uiteraard wel voor maar op dat vlak is de mens zo veranderlijk als het weer. Wat iedereen vandaag lelijk vindt is morgen de max. Ik merk bij mezelf al dat ik 29" nog niet echt mooi vind maar dat ik 26" toch echt wel klein en niet helemaal in proportie begin te vinden qua uitzicht.
Comment
-
Wielbasis speelt een rol maar de diameter van het wiel en de bijhorende gyroscopische krachten zeker ook, net als het grotere contactoppervlak dat je met een groter wiel hebt.Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Boelie, uw vrouw heeft toch geen verende vork die je kan laten inzakken om te klimmen? Immers, het laten inzakken van de voorvering zorgt ervoor dat de geometrie van de fiets steiler, en dus nerveuzer, wordt. Een beetje laten inzakken kan natuurlijk geen kwaad, maar ik zou hem niet volledig op de laagste stand zetten bij de minste klim.
Comment
-
Vaste vork.
Ik denk dat ze gewoon zelf niet zo stabiel is en ze neemt het (brede) stuur nogal graag bij de bar-ends vast, op het breedste punt dus...Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenVaste vork.
Ik denk dat ze gewoon zelf niet zo stabiel is en ze neemt het (brede) stuur nogal graag bij de bar-ends vast, op het breedste punt dus...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenWielbasis speelt een rol maar de diameter van het wiel en de bijhorende gyroscopische krachten zeker ook, net als het grotere contactoppervlak dat je met een groter wiel hebt.
Comment
Comment