niet alle 26" kunnen 27,5" wielen steken... maar wel alle 29" kunnen gedowngrade worden... wat zijn de gevolgen van zo een ombouw? Gaat die omgebouwde 29" speelser worden?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers-topic III
Collapse
X
-
2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichtenniet alle 26" kunnen 27,5" wielen steken... maar wel alle 29" kunnen gedowngrade worden... wat zijn de gevolgen van zo een ombouw? Gaat die omgebouwde 29" speelser worden?
Het is ook logisch dat 27,5" in principe niet in een 26" frame past. Aan de vorken is er niet zó veel ruimte, en de ruimte die er is, is ook nodig, zeker om in de modder te fietsen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenHet is ook logisch dat 27,5" in principe niet in een 26" frame past. Aan de vorken is er niet zó veel ruimte, en de ruimte die er is, is ook nodig, zeker om in de modder te fietsen.
Comment
-
De focus raven zal in 26, 650b en 29 wordensaab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
Porsche 993 (1994)
Comment
-
In dat ombouw gedoe geloof ik niet. Heb al ombouw gezien van 26 ---> 650B en van 29 ----> 650B. Ik zou me daar echt niet mee bezig houden eerlijk gezegd. Let wel ik geloof wel in 650B het is effectief the best of both worlds in vele gevallen. Maar dat je daar plots allemaal zoveel beter mee bent, dat denk ik niet. Uw uren training zullen veel belangrijker zijn.
Ik zou wel nooit geen 26" meer kopen zelfs niet met een mooie korting en direct een 650B kopen. Dat gaat altijd over een paar honderd euro, en is het dat dan waard? Dat maakt ieder voor zich uit.
En dan nog moet die 650B perse duurder zijn dan dat 2012 modle met korting? Dat is ook allemaal relatief dikwijls, ik zeg maar wat, een 26" dikke fiets met XT+Fox vork en mavic wielen aan een mooie prijs, of een 650B met een goede magura vork XT en een goed wiel met XT naaf, sapim of DT spaakjes en een sterke velg. Dan kies ik de laatste. Die gaat me zonder korting niet meer kosten maar wel een "beter" rijdende fiets geven,
Een fiets is trouwens meer dan een prijs of korting.......
Comment
-
es kijken wat Cube in Augustus voorstelt voor 20132016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...
Comment
-
Zal iets beter over oneffenheden gaan, dat zeker, maar om dat nu zo te gaan ophemelen? Het gaat hier om een verschil van 1" (27" in werkelijkheid, dus geen 27,5").
What's next? Koersfietsen met 29" (effectieve grootte)?
Ik zal op den duur wel naar die 650B overschakelen, maar niet de eerste jaren alleszins (gewoon omdat ik helemaal nog geen nieuwe MTB nodig heb). 26" heeft gewoon iets. Het is simpelweg mooier, vind ik.
Trouwens, hoe zit het met down hill en bike trial? Welke maat gaan die gebruiken? In DH zou een iets grotere maat nog kunnen, al zijn daar ook nadelen aan verbonden. In BT zie ik ze nog eerder overstappen naar een kleinere maat, dan naar een grotere. Of alleen nog met 20" rondwippen mss.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenZal iets beter over oneffenheden gaan, dat zeker, maar om dat nu zo te gaan ophemelen? Het gaat hier om een verschil van 1" (27" in werkelijkheid, dus geen 27,5").
What's next? Koersfietsen met 29" (effectieve grootte)?
Ik zal op den duur wel naar die 650B overschakelen, maar niet de eerste jaren alleszins (gewoon omdat ik helemaal nog geen nieuwe MTB nodig heb). 26" heeft gewoon iets. Het is simpelweg mooier, vind ik.
Trouwens, hoe zit het met down hill en bike trial? Welke maat gaan die gebruiken? In DH zou een iets grotere maat nog kunnen, al zijn daar ook nadelen aan verbonden. In BT zie ik ze nog eerder overstappen naar een kleinere maat, dan naar een grotere. Of alleen nog met 20" rondwippen mss.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenToen ik in Frankrijk was, was er een groot downhill evenement op Alpe d'Huez (mégavalanche). Nagenoeg al die downhill fietsen zijn nog 26". Al dat gedoe over 29" en 650b, ik word er mottig van. Toen er enkel 26" was dan hoefde je je kop al niet te breken over welke wielmaat nu wel het meest geschikt voor je is. En probeer binnen enkele jaren nog maar eens een 26" te verkopen (nu lijken de tweedehandsprijzen van de 26'ers al wat te zakken). Ik ben al een tijdje zinnens een andere MTB te kopen. Vermits Cannondale m'n voorkeur heeft ga ik daar kijken, maar die hebben voor 2013 nog niks 650B. En die hun 29'ers blijken de overhand te krijgen in hun aanbod, maar dat moet ik niet hebben. Nog maar een jaar of twee wachten denk ik. Zien of zij die 650B hype gaan volgen.
Een bredere cassette zorgt trouwens ook niet echt voor een een stabieler achterwiel. Dus wat zal het volgende zijn? Inbouwbreedtes achteraan van 145 mm ipv 135? Of gewoon iets helemaal anders?
Het zal idd afwachten worden wat het wordt, maar ik geloof best dat de meerderheid gewoon 650B zal kopen en dat 26" op den duur mss zal verdwijnen, al zou ik dat jammer vinden.
Mijn Taurine zal er mss een beetje door in waarde zakken, maar mijn oude SE2000 zal dan wel in waarde stijgen. Ik denk dat ik dat fietsje nog wel even ga bijhouden. Ik heb hem nu ongeveer twee jaar en als ik er 10 km mee gefietst heb, zal het veel zijn. Zonde om een klassieker in die staat te verslijten.
Comment
-
Tweedehandswaarde is nooit deftig geweest voor fietsen, ook enkele jaren geleden. Ik heb de voorbije jaren 2 26"ers verkocht die in PERFECTE staat waren qua werking (optisch uiteraard wel wat gebruikssporen), telkens voor 1000 euro daar waar ze nieuw allebei zo'n 3500 euro kostten. Op dat vlak is een fiets nog slechter dan een dikke naft ! Plus het gegeven dat een (kandidaat) koper dan dikwijls met opmerkingen afkomt waaruit je kan afleiden dat hij verwacht dat hij een nagelnieuwe bike kan kopen voor 1/5 van de prijs...
IMO ben je best af met een zeer doordachte keuze te maken, en met die bike dan minstens drie-vijf jaar te rijden. En laat net dat nu momenteel moeilijk zijn, door de opkomst van 650B. Mocht ik nu eentje moeten aanschaffen, ik zou ook twijfelen tussen 650B en 29", ook al heb ik nog niet gereden met 650B.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenIk denk dat ik dat fietsje nog wel even ga bijhouden. Ik heb hem nu ongeveer twee jaar en als ik er 10 km mee gefietst heb, zal het veel zijn. Zonde om een klassieker in die staat te verslijten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenNeenee : zonde om een fiets niet te gebruiken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenTweedehandswaarde is nooit deftig geweest voor fietsen, ook enkele jaren geleden. Ik heb de voorbije jaren 2 26"ers verkocht die in PERFECTE staat waren qua werking (optisch uiteraard wel wat gebruikssporen), telkens voor 1000 euro daar waar ze nieuw allebei zo'n 3500 euro kostten. Op dat vlak is een fiets nog slechter dan een dikke naft ! Plus het gegeven dat een (kandidaat) koper dan dikwijls met opmerkingen afkomt waaruit je kan afleiden dat hij verwacht dat hij een nagelnieuwe bike kan kopen voor 1/5 van de prijs...
IMO ben je best af met een zeer doordachte keuze te maken, en met die bike dan minstens drie-vijf jaar te rijden. En laat net dat nu momenteel moeilijk zijn, door de opkomst van 650B. Mocht ik nu eentje moeten aanschaffen, ik zou ook twijfelen tussen 650B en 29", ook al heb ik nog niet gereden met 650B.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenNeenee : zonde om een fiets niet te gebruikenOorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenEr bestaat ook nog zoiets als verzamelen.
Trouwens, die SE2000 is te klein voor mij. Op zich wel ironisch eigenlijk. Ik herinner me heel goed dat ik, terwijl ik destijds muziek luister op mijn kamer, boven de Cannondale-cataloog hing, te fantaseren dat ik met zo'n volledig geveerde SE2000 op pad kon gaan, en nu ik er eindelijk eentje heb, rijd ik er niet mee.
Nu ja, hij is echt te klein en je moet er niet aan twijfelen dat de Taurine simpelweg beter is, ook al verkeert die oude SE2000 in technisch perfecte staat.
Dat ding hoort eigenlijk echt thuis in een museum of een bike store waar ze classics in de showroom hebben, enkel en alleen om naar te kijken. Mijn dealer is trouwens zoeentje. Mss dat ik die bike binnen X aantal jaar doorverkoop aan hem in ruil voor een mooie korting op een nieuwe bike.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenDie rode 1998 Cannondale F2000 in onberispelijke staat had ik vorig jaar niet mogen verkopen, ook al had ik er winst op gemaakt, toch spijt van.
Die kerel die mij die SE2000 verkocht heeft, kende er klaarblijkelijk niets van. Ik heb dat ding kunnen kopen voor 125 €. Nieuwprijs in 1991 was meer dan 100.000 fr. En rekening houdend met de historische waarde (voor een MTB ) en de staat ... Eén ding is jammer: de vorige eigenaar heeft er niet echt veel zorg voor gedragen, want de lak op het frame is op meerdere plaatsen beschadigd. Maar ik begrijp nog altijd niet goed hoe de rest in zo'n mooie staat is. De noppen op de banden lijken wel nieuw. Zowel voor- als achteraan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenDat was geen mijlpaal in de geschiedenis van het MTB of van Cannondale zelf, maar idd, dat was zeker ook een knappe fiets.
Die kerel die mij die SE2000 verkocht heeft, kende er klaarblijkelijk niets van. Ik heb dat ding kunnen kopen voor 125 €. Nieuwprijs in 1991 was meer dan 100.000 fr. En rekening houdend met de historische waarde (voor een MTB ) en de staat ... Eén ding is jammer: de vorige eigenaar heeft er niet echt veel zorg voor gedragen, want de lak op het frame is op meerdere plaatsen beschadigd. Maar ik begrijp nog altijd niet goed hoe de rest in zo'n mooie staat is. De noppen op de banden lijken wel nieuw. Zowel voor- als achteraan.
Nog enkele foto's. 't Zou kunnen dat ik ze ooit al gepost heb hoor, mijn excuses dan. Ik weet dat sommige mensen hier daar wat problemen mee hebben.
Geniet mee van de tijd dat Cannondale zijn alu frames nog heel proper afwerkte en ze lak gebruikten die nog echt goed was.
Comment
-
Heb je idd al gepost, maar mij stoort het niet. Ik zal trouwens ook al wel een paar keer verteld hebben over die SE2000.
Los van de beschadigde punten is de lak op dat ding trouwens ook nog goed, maar zoals je zegt: de lak was toen gewoon beter. Ik denk dat de mijne een paar keer op een heel slechte manier tegen een muur geparkeerd geweest is.
Ik heb trouwens een reeks foto's van dat ding op mijn FB, maar van de fietstopics van dit forum, heb ik geen FB-vrienden, denk ik.
Onlangs kwam ik thuis van café. Ik was niet dronken, maar had wel iets op. In de garage zag ik die oude bike staat en ik begon op FB bij een foto van die fiets lyrisch over dat ding te worden. Maar toen dacht ik: de mensen gaan mij zot verklaren als ik dat post, en toen heb ik het maar niet gedaan.
Comment
Comment