Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wat me opvalt als ik de modellen voor 2013 zie is dat Cannondale precies nog niet mee is met de 650b. Idem Specialized.
    Dat zou hun klanten kunnen kosten.

    Comment


    • Dat zal wel meevallen.
      Veel merken die niet direct op de 29" kar gesprongen zijn hebben nu wel een voorsprong bij 650b modellen. Om 'te bewijzen' dat ze wel innovatief zijn etc...
      Grotere merken hebben wel al serieuze investeringen gedaan in 650b (Merida,speci en cannondale toch waar ik weet van heb).
      Maar zullen pas in 2014 met 650b modellen in de catalogus komen. Cannondale had 3 of 4 jaar geleden al een team rijder die met 650b reed.

      De ombouw van een 26 naar een 650b, dat past niet altijd en meestal zit je met een 2.0 brede achterband. Uw BB komt iets hoger te liggen en dat heeft wel wat invloed op het rijgedrag maar is redelijk beperkt.
      Ombouw van 29 naar 650b gaat altijd, meestal geen beperking op band breedte maar het BB komt lager te liggen. De geometrie wordt ook weer aangepast en je moet meer gaan opletten om met de trappers geen dikke stenen, stronkjes te raken.

      Bredere cassettes zorgen idd voor een minder stijf wiel. Gelukkig is de cassette bij overgang van 9 naar 10 speed niet breder geworden, maar toch wordt er ingespeeld op het design van hubs om een stijver wiel te krijgen, bij 29" vooral omdat de spaken ook al langer zijn. Goed voorbeeld hoe ze dit oplossen is de extralite hypercamper.
      http://www.extralite.com/index_euro.htm (onderaan staat een mooie duidelijke tekening)

      En de reden waarom Enduro naar bredere naven gaat (142mm) staat hier goed uitgelegd
      There has been a lot of talk in both the industry, the media, and forums lately about the new mountain bike axle standard of 142×12.…

      long story short:
      12mm steek as omdat dit de grootste diameter is die door een cassette lockring past.
      En omdat zo'n steek as niet heel makkelijk te monteren is hebben ze aan iedere zijde van de hub 3,5 mm toegevoegd en een uitsparing gemaakt in het frame van 3,5 mm waar de hub dan precies in past.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
        Dat zal wel meevallen.
        Veel merken die niet direct op de 29" kar gesprongen zijn hebben nu wel een voorsprong bij 650b modellen. Om 'te bewijzen' dat ze wel innovatief zijn etc...
        Grotere merken hebben wel al serieuze investeringen gedaan in 650b (Merida,speci en cannondale toch waar ik weet van heb).
        Maar zullen pas in 2014 met 650b modellen in de catalogus komen. Cannondale had 3 of 4 jaar geleden al een team rijder die met 650b reed.
        Is Cannondale al met 650b bezig? Zullen er 650b modellen in hun catalogus van 2014 staan?

        Comment


        • Nieuwe Lefty voor 2013... nog beter dan dat 'm al was!!

          Cannondale chief suspension engineer Steve Extance presents the renewed Lefty 2013

          Comment


          • Zo'n 650b, heeft dat echt voordelen?

            Comment


            • Ik zie een extra set wielen in 650b formaat wel zitten..Moet lukken om dat in de Taurine te krijgen, ik heb nog aardig wat ruimte voor grotere wielen.

              Comment


              • Koop liever een set koerswielen met naven voor schijfremmen.
                Sent from my gun metal colored smart mobile device.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                  Ik zie een extra set wielen in 650b formaat wel zitten..Moet lukken om dat in de Taurine te krijgen, ik heb nog aardig wat ruimte voor grotere wielen.
                  Vind ik maar geknoei, 650b wielen in een 26" frame. Je gaat nog hoger gaan zitten dan dat je al zit.

                  Comment


                  • Deze in 650b met dezelfde 90mm Lefty aub.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Vind ik maar geknoei, 650b wielen in een 26" frame. Je gaat nog hoger gaan zitten dan dat je al zit.
                      Zadel wat laten zakken hee

                      Comment


                      • 27,5 inch ipv 26. 1,5 inch meer diameter, 0,75inch hoogteverschil = 1,905 cm hoogteverschil.
                        Laat het ons voor het gemakkelijk te houden 2 cm noemen...

                        2cm hoger zitten dan nu. Zou ik daar een probleem mee hebben met mijn 1m96 ?
                        Onthou dit even.

                        Nu zit er een 26 inch wiel in mijn mountainbike, met een Continental RaceKing Worldcup 2.2.(28,2 inch)
                        Stel dat ik bij een 650b wiel (27,5 inch) een 2.0 band monteer, een populaire maat van band voor XC, zeker achteraan.(29,5inch)
                        Dan zit ik dus 0,65((29,5-28,2)/2) inch of 1,651 cm hoger.

                        Kost me wel een setje wielen, een nieuwe collectie bandjes in noppenvariaties en diktes.

                        En wat win ik er mee ? Een trendy wielset, 1,651cm meer grondspeling en nen hoop zever voor niks.

                        29'er of 26'er, de tussenmaat lijkt wat nutteloos als je de cijfers bekijkt.
                        Last edited by ; 07/08/2012, 01:12.

                        Comment


                        • Die anderhalve cm straalverhoging geven je wel bijna 9cm meer wielomtrek en het is dat waar het om te doen is.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            27,5 inch ipv 26. 1,5 inch meer diameter, 0,75inch hoogteverschil = 1,905 cm hoogteverschil.
                            Laat het ons voor het gemakkelijk te houden 2 cm noemen...

                            2cm hoger zitten dan nu. Zou ik daar een probleem mee hebben met mijn 1m96 ?
                            Onthou dit even.

                            Nu zit er een 26 inch wiel in mijn mountainbike, met een Continental RaceKing Worldcup 2.2.(28,2 inch)
                            Stel dat ik bij een 650b wiel (27,5 inch) een 2.0 band monteer, een populaire maat van band voor XC, zeker achteraan.(29,5inch)
                            Dan zit ik dus 0,65((29,5-28,2)/2) inch of 1,651 cm hoger.

                            Kost me wel een setje wielen, een nieuwe collectie bandjes in noppenvariaties en diktes.

                            En wat win ik er mee ? Een trendy wielset, 1,651cm meer grondspeling en nen hoop zever voor niks.

                            29'er of 26'er, de tussenmaat lijkt wat nutteloos als je de cijfers bekijkt.
                            Uw lengte staat los van het feit of je wel dan niet problemen zou hebben met dat hoger zitten. Alles gaat 2 cm naar boven, ook je crankhoogte. Je verhoogt dus je zwaartepunt, wat je wegligging nadelig gaat beïnvloeden. Ook al zal dat in de praktijk allemaal wel meevallen. Je gaat ook moeilijker met je voeten aan de grond geraken. Wat beginnen goochelen met bandendiktes om de omtrek van een 26" wiel te benaderen, da's de bedoeling niet van 650b. Want dan kan je evengoed een 26" wiel met een 2.4 band ofzo nemen. Waar je ook op moet letten is dat je vork bij volledig inveren niet op de band kan klappen.

                            Ik bekijk de boel nog wat. Cannondale begint al serieus te snoeien in hun 26" aanbod (...spijtig genoeg). In Amerika werd voor 2012 zelfs geen 26" hardtail meer aangeboden (in de midden- en topreeksen), enkel 29". Afwachten of ze op die fameuze 650b boot gaan stappen voor 2014. En dan zien we dan weer wel.
                            Last edited by Jakkel; 07/08/2012, 10:00.

                            Comment


                            • Verslagje van een van de renners (enfin rensters) die 650B aan het uittesten zijn bij ons
                              Belgacom Cup UCI 1, Boom


                              Ik verwachtte een saai en snel parcours maar het was verrassend plezant en zelfs wat technisch! Deze keer koos ik voor de 650b-fiets omdat die beter bolde op het oneffen terrein in de bosjes. Op de steile klimmetjes had ik er wel nadeel mee omdat de fiets te groot is en ik dan graag heel kort zit, voorlopig zijn de prototypes bij Granville enkel in L.
                              De concurrentie was niet min, de halve wereldbeker van vorig weekend stond aan de start! Bresset en Prevot die naar de Spelen mogen, de Spaanse Anna Villar, de Nieuw-Zeelandse Samara Sheppard, Nederlands kampioene Turpijn en Serrano uit Ecuador.

                              De start was goed maar op de eerste klim moest ik in de remmen omdat iemand zich ertussen wou wringen en ik was mijn ritme even kwijt. Na de opeenvolgende steile klimmetjes waren de besten er al vandoor. Voor mij werd het een spannende strijd voor de 7e plaats met de dame uit Ecuador. We speelden de hele tijd haasje over. Zij was sterker op de klimmetjes terwijl ik op de moeilijkste afdaling telkens kon terugkomen of juist een gat kon slagen. In de 3e ronde had ik een gaatje maar raak ik op een smal geitenpaadje met mijn stuur een boom waardoor ik in het "ravijn" viel. Ik klim terug op het paadje en ze kan mij nog net passeren. Ik ga in de achtervolging. De volgende ronde kwamen we weer samen na die afdaling maar in een van de bosjes kom ik ten val in een modderput en moet weer achtervolgen. Nu had ik het even moeilijk na deze tweede tegenslag maar de supporters deden me vliegen! Ik kwam weer dichter en aan de materiaalpost had ik ze te pakken, er werd geroepen dat ze kettingproblemen had. Verderop ging ik haar voorbij en kon alzo mijn 7e plaats behouden.

                              Ik was zeker tevreden, ik had een goei gevoel. Jammer dat onze strijd op deze manier beslecht werd maar ik heb mijn deel van de pech de vorige wedstrijd al gehad.
                              Het lijkt op lichamelijk gebied stilletjesaan te beteren, nu hopen dat het weer niet een periode is maar dat het in stijgende lijn blijft gaan zodat ik eindelijk terug op mijn niveau kan zijn. Het einde van het seizoen is nog niet in zicht, ik wil nog een mooi resultaat neerzetten op het WK marathon begin oktober.
                              Graag wil ik Granville nog bedanken voor het gebruik van de 650b. Na veel testen op zeer uiteenlopende parcours en in verschillende omstandigheden ben ik er zeker van dat dit de nieuwe toekomst gaat zijn! Ze mogen de mijne al klaarmaken voor volgend jaar, dan wel een maatje kleiner . Nu moet de fiets terug naar Granville maar ik hoop er het WK nog mee te kunnen rijden.



                              Last edited by Jokke_vlo; 07/08/2012, 10:30.

                              Comment


                              • Altijd grappig die verhaaltjes. Ik hoorde Nys onlangs net hetzelfde zeggen... van z'n 29' Colnago.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Altijd grappig die verhaaltjes. Ik hoorde Nys onlangs net hetzelfde zeggen... van z'n 29' Colnago.
                                  Kunt gij nu niet anders dan elke post die ik doe afbreken Jakkel op zo een wijze. Toch wel triestig. We kunnen mekaar niet ruiken of zien blijkbaar, maar om dan telkens zo te gaan posten.......vind ik toch wat triestig. Precies of jij alleen kan hier de grote waarheid orakelen en alles wat tegen JOUW mening ingaat (enfin jouw mening lijkt me eerder wat Cannondale je voorkauwt) zo wat lacherig afdoen.

                                  Misschien ook eens interessant zulke insteek te krijgen, of het nu waar is of niet, of wat nu ook andere meningen zijn.......... op jouw manier kun je zo alles gaan afbreken of afdoen als halve nonsens.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                    Kunt gij nu niet anders dan elke post die ik doe afbreken Jakkel op zo een wijze. Toch wel triestig. We kunnen mekaar niet ruiken of zien blijkbaar, maar om dan telkens zo te gaan posten.......vind ik toch wat triestig. Precies of jij alleen kan hier de grote waarheid orakelen en alles wat tegen JOUW mening ingaat (enfin jouw mening lijkt me eerder wat Cannondale je voorkauwt) zo wat lacherig afdoen.

                                    Misschien ook eens interessant zulke insteek te krijgen, of het nu waar is of niet, of wat nu ook andere meningen zijn.......... op jouw manier kun je zo alles gaan afbreken of afdoen als halve nonsens.
                                    vlo_mans, organiseren jullie soms testdagen waar de verschillende velgmaten te testen zijn? Ik ben absoluut niet op zoek naar nieuw materiaal, maar zou wel eens willen weten hoe die verschillende maten precies rijden

                                    Ik kan Jakkel zijn reactie ook wel begrijpen, 99.9% van die verhalen zijn pure onzin en doen dienst als "verborgen" reclame...
                                    Dedication, Determination, Perfection - Senna

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      Altijd grappig die verhaaltjes. Ik hoorde Nys onlangs net hetzelfde zeggen... van z'n 29' Colnago.
                                      Nochtans is het een duidelijk verhaal met de nodige nuance : framemaat, mindere wendbaarheid.

                                      En wat Nys betreft : die kan toch ook kiezen tussen een 26" en een 29" Colnago, dus als hij een 29" kiest zal dat niet zijn om de sponsor te plezieren maar om sneller te rijden. Idem voor Van Hoovels trouwens, die reed 1 keer op een 29" en was meteen verkocht...

                                      Ik ook trouwens 650B lijkt me de best of both worlds te zijn als je rekent dat ik nu een 29er heb in een kleinere maat dan normaal (maar dan met een setback zadelpen), net om kort genoeg te kunnen draaien...

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door EvO@d1rk.be Bekijk Berichten
                                        vlo_mans, organiseren jullie soms testdagen waar de verschillende velgmaten te testen zijn? Ik ben absoluut niet op zoek naar nieuw materiaal, maar zou wel eens willen weten hoe die verschillende maten precies rijden

                                        Ik kan Jakkel zijn reactie ook wel begrijpen, 99.9% van die verhalen zijn pure onzin en doen dienst als "verborgen" reclame...
                                        Ik probeer hier zo weinig mogelijk reclame te maken, en post ook niet te veel, net omdat ik niet wens om reclame te maken. Testen is altijd via je fietsenboer aan te vragen......

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                          Nochtans is het een duidelijk verhaal met de nodige nuance : framemaat, mindere wendbaarheid.

                                          En wat Nys betreft : die kan toch ook kiezen tussen een 26" en een 29" Colnago, dus als hij een 29" kiest zal dat niet zijn om de sponsor te plezieren maar om sneller te rijden. Idem voor Van Hoovels trouwens, die reed 1 keer op een 29" en was meteen verkocht...

                                          Ik ook trouwens 650B lijkt me de best of both worlds te zijn als je rekent dat ik nu een 29er heb in een kleinere maat dan normaal (maar dan met een setback zadelpen), net om kort genoeg te kunnen draaien...
                                          Sven Nys zijn 29"er is een BMC (maar natuurlijk zonder de stickers).

                                          Comment

                                          Working...
                                          X