Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
    De profs kiezen echt wel de fiets waarmee zij het snelst rijden hoor. Tot spijt van wie het benijdt.
    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Niemand heeft hier gezegd dat het niet zo zijn hé.
    Klopt. Maar het is niet omdat de profs er wat aan hebben, dat je er als amateur wat aan hebt.
    Begrijp me niet verkeerd: 29" zal zéker zijn voordelen hebben, maar lang niet alleen voordelen.
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
      Klopt. Maar het is niet omdat de profs er wat aan hebben, dat je er als amateur wat aan hebt.
      Begrijp me niet verkeerd: 29" zal zéker zijn voordelen hebben, maar lang niet alleen voordelen.
      Zoals ik ook al wist te zeggen.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Zoals ik ook al wist te zeggen.
        Er zijn er al een paar geweest die dat zeiden. Was eigenlijk een overbodige recapitulatie.
        120d Hatch Edition Sport

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          Eigenlijk allemaal waar.
          Nu, de 29'er Cannondales hebben een Lefty met 'maar' 90mm en een duikende stuurpen van -15°. Ik betwijfel echter zeer sterk dat ik zelfs met die dingen even diep ga geraken dan nu op m'n 26'er. Ik ben niet echt klein, maar ik zit nu eenmaal graag diep, en met een 29'er is dat nagenoeg onmogelijk in mijn geval.
          Zeker van ? Al getest in de praktijk ?

          Op mijn 29er staat het stuur in elk geval hoger dan voordien op de 26er, ik gebruik een gewone stuurpen. MAAR de zitpositie die meer rechtop is maakt de fiets wel beter voor pure mtb, ik heb nu veel meer controle in de afdalingen, beter evenwicht in de bochten omdat er minder gewicht op het voorwiel komt, krijg ook makkelijker mijn voorwiel omhoog, enzovoort. Het is maar nu dat ik besef dat ik vroeger veel te diep zat op de mtb, terwijl ik dacht dat ik perfect zat...

          Ik ken trouwens verschillende wedstrijdrijders van 1m70 of daaronder die toch met een 29er rijden. De looks zijn voor hen ondergeschikt aan het rendement

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
            Zeker van ? Al getest in de praktijk ?

            Op mijn 29er staat het stuur in elk geval hoger dan voordien op de 26er, ik gebruik een gewone stuurpen. MAAR de zitpositie die meer rechtop is maakt de fiets wel beter voor pure mtb, ik heb nu veel meer controle in de afdalingen, beter evenwicht in de bochten omdat er minder gewicht op het voorwiel komt, krijg ook makkelijker mijn voorwiel omhoog, enzovoort. Het is maar nu dat ik besef dat ik vroeger veel te diep zat op de mtb, terwijl ik dacht dat ik perfect zat...

            Ik ken trouwens verschillende wedstrijdrijders van 1m70 of daaronder die toch met een 29er rijden. De looks zijn voor hen ondergeschikt aan het rendement
            Ik heb vroeger op de F1000 wel drie of vier verschillende stuurpennen gehad vooraleer ik diegene had waar ik me echt goed bij voelde. En ja, dat was ook zo'n duikende zoals ik nu heb op de 4SL. Die zitpositie heb ik niet voor de looks gekozen hoor! Als je looks boven rijgemak begint te verkiezen, dan ben je écht wel verkeerd bezig. Zitpositie heeft veel met persoonlijke voorkeur te maken, ik zit simpelweg graag diep. Die zitpositie bezorgt mij ook het meeste vertrouwen in het gemiddelde MTB werk. Zelfs de downhill en XC tracks onlangs in Frankrijk gereden gingen prima zo. In een afdaling is een hogere positie natuurlijk voordeliger. Maar bij het (steil) klimmen is het dan net weer andersom. Ook kan net iets meer gewicht op het voorwiel in sommige situaties net zijn voordelen hebben. Compromissen nemen noemt dat.

            Btw, die (kleine) wedstrijdrijders op hun 29'ers hebben meestal ook duikende stuurpennen en vorken met minder veerweg (kijk maar eens naar Fontana z'n 29' Flash). Allemaal truukjes om dat stuur lager te krijgen. Moest het technisch nog lager kunnen, ze zouden het misschien nog wel lager zetten.





            29'er Fontana...

            Comment


            • Zitpositie IS belangrijk en persoonlijk. Vergeet hierbij iets vrij "raars" niet (ik bedoel hiermee dat er over mountainbike en aerodynamice eigenlijk bijna niet gesproken wordt).

              Om sneller te rijden is de belangrijkste "mod" die je ook maar kan doen je zitpositie uit aerodynamisch oogpunt (natuurlijk als je niet goed zit en de benen willen niet mee heeft dit ook geen zin) verbeteren.

              Bewezen is dat mods in positie tot 25% verschil kunnen uitmaken. Dat is vrij extreem als voorbeeld maar het geeft aan hoe belangrijk het is. Met de wattage meters van tegenwoordig is dat vrij makkelijk meetbaar.

              De tweede belangrijste mod hiervoor is banden en bandendruk (ik dacht dat hier het verschil tot 4% ging) al de rest zit bijna allemaal onder de 1%. Het gebruik van keramische lagers bv zit op dat vlak bv enorm laag (0.02%).

              Uit de eerste metingen die ik hoor en zie blijkt, bij het mountainbiken, het (laat ik het zo maar noemen) "size" pakket (frame + wielmaat) hier een tweede plaats te gaan innemen. Op dat vlak is het kiezen van de juiste fiets bij de juiste man op het juiste parcours wel een uitdaging en heeft dit een grotere impact dan de zoveelste betere vork of rem........ Je kan eigenlijk technisch gezien wel zeggen dat wat er nu aan het gebeuren is in het mountainbike revolutionair is, hoe raar dat ook mag klinken in sommigen hun oren.

              Vanuit dit oogpunt zijn alle discussies over de verschillende parts of het merk van fiets randfenomenen in het vakje "prestatiebevorderend".
              Last edited by Jokke_vlo; 08/08/2012, 12:06.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                Zitpositie IS belangrijk en persoonlijk. Vergeet hierbij iets vrij "raars" niet (ik bedoel hiermee dat er over mountainbike en aerodynamice eigenlijk bijna niet gesproken wordt).

                Om sneller te rijden is de belangrijkste "mod" die je ook maar kan doen je zitpositie uit aerodynamisch oogpunt (natuurlijk als je niet goed zit en de benen willen niet mee heeft dit ook geen zin) verbeteren.

                Bewezen is dat mods in positie tot 25% verschil kunnen uitmaken. Dat is vrij extreem als voorbeeld maar het geeft aan hoe belangrijk het is. Met de wattage meters van tegenwoordig is dat vrij makkelijk meetbaar.

                De tweede belangrijste mod hiervoor is banden en bandendruk (ik dacht dat hier het verschil tot 4% ging) al de rest zit bijna allemaal onder de 1%. Het gebruik van keramische lagers bv zit op dat vlak bv enorm laag (0.02%).

                Uit de eerste metingen die ik hoor en zie blijkt, bij het mountainbiken, het (laat ik het zo maar noemen) "size" pakket (frame + wielmaat) hier een tweede plaats te gaan innemen. Op dat vlak is het kiezen van de juiste fiets bij de juiste man op het juiste parcours wel een uitdaging en heeft dit een grotere impact dan de zoveelste betere vork of rem........ Je kan eigenlijk technisch gezien wel zeggen dat wat er nu aan het gebeuren is in het mountainbike revolutionair is, hoe raar dat ook mag klinken in sommigen hun oren.

                Vanuit dit oogpunt zijn alle discussies over de verschillende parts of het merk van fiets randfenomenen in het vakje "prestatiebevorderend".
                Kan ik volledig inkomen.

                Zoiets merk ik ook enorm. Gestrekte armen en handen boven op de remgrepen, of gebogen armen onder in het stuur. Bij een felle wind op kan dat al gemakkelijk 2 km/h schelen.

                Comment


                • Daarnet de nieuwe BMC Team Elite Carbon 29 kunnen aanschouwen, wat een machine.... De vormen van de buizen, kader in het algemeen, afwerking, etc Zeker één van de mooiste frames die ik de laatste tijd heb gezien....

                  Comment


                  • Lak garantie bij Cannondale geldt tot 2 jaar na de aankoop. Exact ook de reden waarom ze in eerste instantie een frameprobleem proberen af te doen als een lakprobleem. Been there, found out, changed the frame

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Ik heb vroeger op de F1000 wel drie of vier verschillende stuurpennen gehad vooraleer ik diegene had waar ik me echt goed bij voelde. En ja, dat was ook zo'n duikende zoals ik nu heb op de 4SL. Die zitpositie heb ik niet voor de looks gekozen hoor! Als je looks boven rijgemak begint te verkiezen, dan ben je écht wel verkeerd bezig. Zitpositie heeft veel met persoonlijke voorkeur te maken, ik zit simpelweg graag diep. Die zitpositie bezorgt mij ook het meeste vertrouwen in het gemiddelde MTB werk. Zelfs de downhill en XC tracks onlangs in Frankrijk gereden gingen prima zo. In een afdaling is een hogere positie natuurlijk voordeliger. Maar bij het (steil) klimmen is het dan net weer andersom. Ook kan net iets meer gewicht op het voorwiel in sommige situaties net zijn voordelen hebben. Compromissen nemen noemt dat.

                      Btw, die (kleine) wedstrijdrijders op hun 29'ers hebben meestal ook duikende stuurpennen en vorken met minder veerweg (kijk maar eens naar Fontana z'n 29' Flash). Allemaal truukjes om dat stuur lager te krijgen. Moest het technisch nog lager kunnen, ze zouden het misschien nog wel lager zetten.





                      29'er Fontana...


                      Fontana is klein manneke. Maar als je kijkt zit zijn stuur niet veel lager als zijn zadel. Die diepe stuurpen heeft hij nodig om die zit positie te bekomen. Ik heb Merida teamriders gezien die de topcap van de headset eraf laten om 4 mm lager te kunnen zitten.
                      in u geval staat u stuur een stuk lager als uw zadel. Dit in combinatie met een lange stuurpen. Het kan goed zijn dat dit voor u de beste zit positie is, maar ik zou er zelf geen technische afdalingen mee willen rijden. logisch bekeken is dit een ideale zithouding voor bergop, minder snel een stijgerende voorkant. Maar alles behalve ideaal in de bergaf.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                        Fontana is klein manneke. Maar als je kijkt zit zijn stuur niet veel lager als zijn zadel. Die diepe stuurpen heeft hij nodig om die zit positie te bekomen. Ik heb Merida teamriders gezien die de topcap van de headset eraf laten om 4 mm lager te kunnen zitten.
                        in u geval staat u stuur een stuk lager als uw zadel. Dit in combinatie met een lange stuurpen. Het kan goed zijn dat dit voor u de beste zit positie is, maar ik zou er zelf geen technische afdalingen mee willen rijden. logisch bekeken is dit een ideale zithouding voor bergop, minder snel een stijgerende voorkant. Maar alles behalve ideaal in de bergaf.
                        Sorry hoor, maar als ik de zitpositie van de gemiddelde competitierijder bekijk, dan zit echt niet dieper hoor. Schurter al eens gezien op z'n 650B? Je moet niet alleen naar die duikende stuurpen kijken hé. Je moet de zadelhoogte daarbij ook bekijken. Verschil in hoogte tussen zadel en stuur is bij mij niet zo extreem hoor. Ik heb het nog al gezegd, voor mij is deze houding het ideale compromis.

                        Ik zit niet dieper hoor....





                        En die rijdt dingen als dit...







                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Vette foto!!
                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                          Comment


                          • Het is idd niet abnormaal dat het stuur lager staat dan het zadel, wel integendeel! Vroeger was dat sowieso de regel, maar daar komen ze blijkbaar een beetje op terug nu. Een stuur dat even hoog staat als het zadel, zag je vroeger alleen bij vrouwen, en dan nog dikwijls omdat hun stuur niet lager kon, gewoon omdat het kleine vrouwen waren (laag zadel, verende vork, sowieso al geen spacers meer onder de stuurpen).
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                              Fontana is klein manneke. Maar als je kijkt zit zijn stuur niet veel lager als zijn zadel. Die diepe stuurpen heeft hij nodig om die zit positie te bekomen. Ik heb Merida teamriders gezien die de topcap van de headset eraf laten om 4 mm lager te kunnen zitten.
                              in u geval staat u stuur een stuk lager als uw zadel. Dit in combinatie met een lange stuurpen. Het kan goed zijn dat dit voor u de beste zit positie is, maar ik zou er zelf geen technische afdalingen mee willen rijden. logisch bekeken is dit een ideale zithouding voor bergop, minder snel een stijgerende voorkant. Maar alles behalve ideaal in de bergaf.
                              Topcap weg laten om lager te zitten? Die snap ik niet, want de topcap zit boven de stuurpen. Bedoel je niet een spacer?
                              Tuurlijk is een hoger stuur beter in afdalingen en een lager stuur beter om te klimmen, maar nogmaals, Jakkel heeft wel gelijk (wij komen de laatste weken verdacht goed overeen op dit forum ).
                              120d Hatch Edition Sport

                              Comment


                              • Waar kan je best een kader laten spuiten (en vork)?
                                Anibel in Aarschot?
                                En wat is de kostprijs hiervan?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Sorry hoor, maar als ik de zitpositie van de gemiddelde competitierijder bekijk, dan zit echt niet dieper hoor. Schurter al eens gezien op z'n 650B? Je moet niet alleen naar die duikende stuurpen kijken hé. Je moet de zadelhoogte daarbij ook bekijken. Verschil in hoogte tussen zadel en stuur is bij mij niet zo extreem hoor. Ik heb het nog al gezegd, voor mij is deze houding het ideale compromis.


                                  Schurter zit wel niet op een 650b in praktijk, maar een ietsje grotere maat. Een 29 was te groot en 650b ietsje te klein, dus heeft Scott een fiets op maat gemaakt voor hem inclusief velgen en tubes op maat die weldegelijk groter zijn dan een 650b

                                  Comment


                                  • De UCI had voet bij stuk moeten houden indertijd en alleen 26 inch toelaten tijdens wedstrijden, dat is mijn mening. Nu krijg je een kakafonie van maten. Bij een profkoers is het nog niet eender in welke hoek je zadel staat, maar bij het mountainbike gaan ze effe leuk grotere wielen toelaten . Wat als Boonen met 29 inch velgen op z'n koersfiets aan de start komt van de Scheldeprijs of zo, gaan ze dat dan ook toelaten? Ik denk het niet

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySteve Bekijk Berichten
                                      De UCI had voet bij stuk moeten houden indertijd en alleen 26 inch toelaten tijdens wedstrijden, dat is mijn mening. Nu krijg je een kakafonie van maten. Bij een profkoers is het nog niet eender in welke hoek je zadel staat, maar bij het mountainbike gaan ze effe leuk grotere wielen toelaten . Wat als Boonen met 29 inch velgen op z'n koersfiets aan de start komt van de Scheldeprijs of zo, gaan ze dat dan ook toelaten? Ik denk het niet
                                      29" velgen bestaan niet, Steve. 29" is eigenlijk 28", maar marketinggewijs was dat niet goed genoeg. 28" wielen met dikke banden dus. Imo belachelijk. Wat is 650C zal ook wel geen 27,5" zijn, maar eerder 27". Stel u voor, 27"! Amper 2,54 cm groter dan een "gewoon" MTB-wiel. En zo blijven we bezig natuurlijk ...
                                      Het is zoals je zegt: 29" had eigenlijk niet toegelaten mogen worden.
                                      120d Hatch Edition Sport

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                        Topcap weg laten om lager te zitten? Die snap ik niet, want de topcap zit boven de stuurpen. Bedoel je niet een spacer?
                                        Tuurlijk is een hoger stuur beter in afdalingen en een lager stuur beter om te klimmen, maar nogmaals, Jakkel heeft wel gelijk (wij komen de laatste weken verdacht goed overeen op dit forum ).
                                        Ik bedoel de ring/schaal die de lagers afdekt. Deze weg laten heeft natuurlijk geen goede invloed op de levensduur van het headset, maar voor de team rijders die alles doen om een paar mm lager te kunnen zitten enzo dezelfde houding kunnen behouden op een 29" als op hun 26"


                                        Lange stuurpen en dieper liggende stuurpen is sowieso minder goed om te afdalen. Maar op een XC fiets die meestal gebruikt zal worden in België lijkt me het zitcomfort veel belangrijker.
                                        Dat men vroeger dieper zat als nu heeft met andere dingen te maken. Vroeger reed men ook met 3-4 bar op de banden...

                                        op de 2de foto (zijaanzicht) lijkt het wel minder diep als op de eerste foto (waar de 2 fietsen opstaan) Waarschijnlijk bedrog door de foto.


                                        volgend artikel is ook interessant qua lengte van stuurpen
                                        Technology and fashion in the bike industry cycle nearly as quickly as moore’s law. Ten years ago, 70mm stems where commonplace on trail bikes, 680mm…

                                        Comment


                                        • Zaterdag nog een MTB wedstrijdje gereden, heel veel 29'ers tegenwoordig. .

                                          Comment

                                          Working...
                                          X