Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic III

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySteve Bekijk Berichten
    Schurter zit wel niet op een 650b in praktijk, maar een ietsje grotere maat. Een 29 was te groot en 650b ietsje te klein, dus heeft Scott een fiets op maat gemaakt voor hem inclusief velgen en tubes op maat die weldegelijk groter zijn dan een 650b
    Ik hoorde de commentator daar gisteren iets over zeggen, dat die Schurter met een wielmaat reed die eigenlijk niet bestond.
    Hij sprak van iets tussen 26" en 29" dus ik dacht uiteraard aan 650b maar het is dan blijkbaar toch nog iets anders?
    Wat is het volgende, wielen op maat? Tussen 650b, 29" en een eventuele maat daartussen gaat het toch echt maar om milimeters en niet een smeer om meerdere centimeters, toch?
    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Shurter rijdt op een 650B en zijn wielen zijn dat ook.

Comment

• Onderstaande klopt dus niet?
        Schurter zit wel niet op een 650b in praktijk, maar een ietsje grotere maat. Een 29 was te groot en 650b ietsje te klein, dus heeft Scott een fiets op maat gemaakt voor hem inclusief velgen en tubes op maat die weldegelijk groter zijn dan een 650b
        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Ik bevestig dat dat niet klopt

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
            Ik bedoel de ring/schaal die de lagers afdekt. Deze weg laten heeft natuurlijk geen goede invloed op de levensduur van het headset, maar voor de team rijders die alles doen om een paar mm lager te kunnen zitten enzo dezelfde houding kunnen behouden op een 29" als op hun 26"

Lange stuurpen en dieper liggende stuurpen is sowieso minder goed om te afdalen. Maar op een XC fiets die meestal gebruikt zal worden in België lijkt me het zitcomfort veel belangrijker.
            Dat men vroeger dieper zat als nu heeft met andere dingen te maken. Vroeger reed men ook met 3-4 bar op de banden...

op de 2de foto (zijaanzicht) lijkt het wel minder diep als op de eerste foto (waar de 2 fietsen opstaan) Waarschijnlijk bedrog door de foto.

volgend artikel is ook interessant qua lengte van stuurpen
            http://www.bikerumor.com/2012/07/19/...-a-10-mm-stem/
            Dat is in feite een doorontwikkeling van wat Gary Fisher begonnen is en wat alle merken nu toepassen. Vroeger waren bovenbuizen makkelijk 20 mm korter dan nu (bij dezelfde maat uiteraard). Anderzijds waren standaardstuurpennen van 130-135 mm heel normaal. De langste stuurpennen maten zelfs 150-160 mm.
            Dus nu wil men de bovenbuizen nog langer met nog kortere stuurpennen. Zal wel goed zijn in afdalingen, maar kan onmogelijk een verbetering zijn voor klimwerk. En 10 mm is dan nog zodanig kort dat het stuur boven de vorkbuis moet, i.p.v. ervoor. Dan gaat het stuur nog meer omhoog.

Vroeger reed men idd niet met banden op 2 bar, maar wat dat te maken heeft met het hoger plaatsen van het stuur? Vergeet ook niet dat banden van meer dan 2.1" vroeger quasi niet voorkwamen. In competitie werden zelfs meestal banden van 1.9" gebruikt. Logisch dus dat de bandendruk hoger was, al is 4 bar voor off-road-gebruik wel nogal overdreven. 3,5 bar was soms nodig op erg harde ondergrond, om snakebites te voorkomen.
            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Ik doelde vooral dat mountainbike sinds de begin jaren niet heeft stil gestaan.
              Mondraker maakt niet echt XC gerichte fietsen dus ik denk ook niet dat die korte stuurpennen snel hun weg gaan vinden naar de XC wereld, maar ik wilde hier vooral mee aantonen dat lange en diepe stuurpennen niet ideaal zijn voor afdalingen.
              Nuja bij het kiezen van een zit positie zullen er sowieso compromissen gesloten moeten worden en iedereen zal wel een bepaalde voorkeur hebben gebaseerd op lichaams eigenschappen en ook het gebruik van de fiets.

Schurter rijd niet op 650B we hebben ooit een interview van hem af genomen hieromtrend, maar ik vind het niet direct terug omdat de site pas vernieuwd is.

Comment

• Omdat hij niet mag zeggen dat het 650B is noem het dan 27.5" voor mijn part. Hoe zeker ben ik? HEEEEEEEEL zeker. BTW ik zal dat frame hier zelfs liggen hebben binnen dit en 14 dagen, de wielen en de vork heb ik al. Wait and see de dag dat Scott ermee naar buiten komt.

Comment

• Misschien best ook eens aan Schurter zelf melden dat Scott hem bij zijn kloten heeft en hem blaasjes wijsmaakt

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                    Ik doelde vooral dat mountainbike sinds de begin jaren niet heeft stil gestaan.
                    Mondraker maakt niet echt XC gerichte fietsen dus ik denk ook niet dat die korte stuurpennen snel hun weg gaan vinden naar de XC wereld, maar ik wilde hier vooral mee aantonen dat lange en diepe stuurpennen niet ideaal zijn voor afdalingen.
                    Nuja bij het kiezen van een zit positie zullen er sowieso compromissen gesloten moeten worden en iedereen zal wel een bepaalde voorkeur hebben gebaseerd op lichaams eigenschappen en ook het gebruik van de fiets.

Schurter rijd niet op 650B we hebben ooit een interview van hem af genomen hieromtrend, maar ik vind het niet direct terug omdat de site pas vernieuwd is.

Hij heeft dat aan 02Bikers ook zo gezegd in een interview dat de wielen groter waren dan een 650b wiel en dat het custom voor hem is gemaakt.

Heb je de velgen ook gemeten Jokke? Misschien toch best eens aan Schurter melden dan

Comment

• Shurter rijd niet met 650b wielen.
                      hij rijd met carbonnen tube wielen en die zijn niet exact 650b

we hebben zelfs een foto gemaakt van zijn wiel naast een 650b wiel.
                      Het frame en de wielen die jij binnen krijgt van scott zijn waarschijnlijk zel 650b omdat scott die standaard idd gaat aanhouden.
                      Maar dat wil niet zeggen dat Shurter met dat materiaal rijd.

Comment

• Om even helemaal volledig te zijn, Shurter zijn wiel heeft een diameter van 600mm
                        een 650b wiel heeft een diameter van 584mm

Comment

• aangezien het wielverhaal ('26, 650b,29) nog niet beslecht is, en ik een vervanger zocht voor mijn stalen ros datdringend aan pensioen toe was (na 16 jaar) heb ik een 'voorlopig' vervanger op de kop getikt.

een cannondale caffeine F3 met weinig km....

alleen, omdat hij al even stil stond heb ik preventief de remblokjes vervangen en nu zitten deze nogal strak rond de schijf... kan ik dat afstellen (avid juicy 5)

ik vind de vervanger alvast geen straf.

oud:

'nieuw':

saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
                          saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
                          saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
                          saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
                          saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
                          renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
                          Porsche 993 (1994)

Comment

• Schijfremmen laten monteren op een mtb die nu gewone remmen heeft, komt daar veel werk aan te pas?

Comment

• Die 29'ers vind ik trouwens bijna allemaal lelijke fietsen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sparrow Jack Bekijk Berichten
                                Schijfremmen laten monteren op een mtb die nu gewone remmen heeft, komt daar veel werk aan te pas?
                                Heb je bevestigingspunten op je frame voor de remmen en op de naven voor de schijven?
                                Als je ze laat monteren, heb je er geen werk mee.
                                Sent from my gun metal colored smart mobile device.
                                120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door saabi Bekijk Berichten
                                  Goede keuze en een mooie bike !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    Zaterdag nog een MTB wedstrijdje gereden, heel veel 29'ers tegenwoordig. .
                                    Een goede vriend rijdt bij Telenet-Fidea en hij zegt dat het al terug aan het overgaan is de 29'ers.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sparrow Jack Bekijk Berichten
                                      Schijfremmen laten monteren op een mtb die nu gewone remmen heeft, komt daar veel werk aan te pas?
                                      Ik wil net andersom

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door saabi Bekijk Berichten

Ziet er inderdaad eentje met weinig km's uit. Met nog alle originele onderdelen erop. Geen superfan van dat matgrijze kleurtje, maar de rode lettertjes maken wel veel goed. Maat XL?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jonasdb Bekijk Berichten
                                          Een goede vriend rijdt bij Telenet-Fidea en hij zegt dat het al terug aan het overgaan is de 29'ers.
                                          Ah ja, 650B hé!

Comment

Working...
                                          X