Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic III

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Het is logisch dat een 29-er bij veel oneffenheden in het voordeel is. Dat grote wielen veel beter over kuilen en putten gaan, is al een erg oud gegeven. Idem met vering. Een test waarin dat hard opvalt: van trappen rijden. Maar zoals al zoveel gezegd: die wielen zijn groter en maken de fiets iets logger.

Op mijn Taurine zit een 670 mm-stuur. Ik vind dat helemaal niet te breed. En idd makkelijker om te sturen dan bepaalde sturen die ik vroeger had. Het smalste wat ik had, was een stuur met bar-ends in één stuk, waarbij de afstand tussen de uiterste punten van de handvaten niet meer was dan 530-540 mm. Toch geen aarader hoor.

Een MTB-stuur hoeft helemaal niet smal te zijn imo, maar bon, ik fiets ook niet in Kempense bossen. Hier in de streek heb ik nog niet veel last ondervonden van het brede stuur dat ik nu heb, al weet ik ook wel zo'n bosje zijn hoor. Maar dan nog: een breed stuur valt gewoon makkelijker en preciezer te hanteren. En dat maakt het imo gewoon leuker.
    Ik rij nu met een stuur van 58 cm, met de bar-ends erop is de afstand tot de buitenkant handvaten 54 cm. Vind ik best goed sturen hoor. Afwachten wat dat stuur van 70 gaat geven, maar ne cm of twee aan elke kant eraf zit er wel dik in. Met de bar-ends erop komt dat op een afstand van 62 cm, dat is nog 8 cm meer dan nu.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Ik rij nu met een stuur van 58 cm, met de bar-ends erop is de afstand tot de buitenkant handvaten 54 cm. Vind ik best goed sturen hoor. Afwachten wat dat stuur van 70 gaat geven, maar ne cm of twee aan elke kant eraf zit er wel dik in. Met de bar-ends erop komt dat op een afstand van 62 cm, dat is nog 8 cm meer dan nu.
      Idd, het mijne was nog smaller. 540 mm moet met een recht stuur met aparte bar-ends geweest zijn. Dat stuur met bar-ends in één stuk was in zijn geheel maar 560 mm breed. Dus door die bocht zullen de uiterste punten van de handvaten amêr 500-510 mm uit elkaar gelegen hebben, maar nogmaals: geen aanrader.
      Een stuur van 670 mm met bar-ends is natuurlijk belachelijk, daarom ook dat ik er geen op wil. Het is trouwens een riser. Als je veel lange tochten doet, heb je wel wat aan bar-ends, maar anders zou ik er geen meer willen. Om in de streek wat te gaan MTB-en is een breed stuur net heel goed.
      Trouwens, op de racefiets kies ik ook altijd voor de breedste maat qua stuur.
      120d Hatch Edition Sport

Comment

• met een breder stuur kan je beter ademen, naar het schijnt

Comment

• Ik heb nu een stuur zitten van 65cm, waar misschien nog een dikke 2 cm afgaat door de bar ends. Qua formaat vind ik dat juist goed en leuk rijden.

Comment

Idd, het mijne was nog smaller. 540 mm moet met een recht stuur met aparte bar-ends geweest zijn. Dat stuur met bar-ends in één stuk was in zijn geheel maar 560 mm breed. Dus door die bocht zullen de uiterste punten van de handvaten amêr 500-510 mm uit elkaar gelegen hebben, maar nogmaals: geen aanrader.
            Een stuur van 670 mm met bar-ends is natuurlijk belachelijk, daarom ook dat ik er geen op wil. Het is trouwens een riser. Als je veel lange tochten doet, heb je wel wat aan bar-ends, maar anders zou ik er geen meer willen. Om in de streek wat te gaan MTB-en is een breed stuur net heel goed.
            Trouwens, op de racefiets kies ik ook altijd voor de breedste maat qua stuur.
            Dat een stuur van 670 mm met bar-ends belachelijk is zal me worst wezen. Ik kan niet zonder bar-ends, dus die komen er sowieso op. Ook al vind ik looks best wel vrij belangrijk, het gebruiksgemak primeert nog altijd. Er zijn trouwens genoeg 29'er (competitie)rijders die met bar-ends op hun brede sturen rijden. Enfin, we zullen wel zien.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
              met een breder stuur kan je beter ademen, naar het schijnt
              Ik heb dat ook al gehoord. Uw borstkas gaat met de armen naar buiten te brengen letterlijk open. Dat zou de reden zijn.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 2AB97 Bekijk Berichten
                Ik heb nu een stuur zitten van 65cm, waar misschien nog een dikke 2 cm afgaat door de bar ends. Qua formaat vind ik dat juist goed en leuk rijden.
                Op een 29'er?

Comment

• Ja, 29'er. Hoe groot het stuur op mijnen 26'er is weet ik niet uit het hoofd.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 2AB97 Bekijk Berichten
                    Ja, 29'er. Hoe groot het stuur op mijnen 26'er is weet ik niet uit het hoofd.
                    Awel, die lengte heb ik ook in m'n hoofd voor op de 29'er.

Comment

Mijn stuur is 64 cm wat een pak breder is dan mijn vorige maar 70 cm lijkt mij heel breed.
                      den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                        met een breder stuur kan je beter ademen, naar het schijnt
                        Klopt. Vooral op de racefiets zou dat uitmaken, maar het hangt ook af van hoe breed je gebouwd bent. Iemand die smal is kan gerust een racestuur van 52 cm hebben. Op dat vlak dan toch, want er zijn natuurlijk nog voordelen aan een breed stuur.
                        120d Hatch Edition Sport

Comment

Dat een stuur van 670 mm met bar-ends belachelijk is zal me worst wezen. Ik kan niet zonder bar-ends, dus die komen er sowieso op. Ook al vind ik looks best wel vrij belangrijk, het gebruiksgemak primeert nog altijd. Er zijn trouwens genoeg 29'er (competitie)rijders die met bar-ends op hun brede sturen rijden. Enfin, we zullen wel zien.
                          Ik heb het niet alleen over de looks. Als je op een stuur van 670 mm bar-ends monteert, zit je nog breder dan als je de handvaten vastneemt. Met je handen in die positie zo breed zitten, is gewoon niet ideaal.
                          120d Hatch Edition Sport

Comment

Ik heb het niet alleen over de looks. Als je op een stuur van 670 mm bar-ends monteert, zit je nog breder dan als je de handvaten vastneemt. Met je handen in die positie zo breed zitten, is gewoon niet ideaal.
                            Dat is zever. Da's even breed zitten als op een stuur van 70 zonder bar-ends. En er zijn er zelfs die nog bar-ends monteren op een stuur van 70. Trouwens, je zit niet constant met je handen op die bar-ends hé.

Comment

Dat is zever. Da's even breed zitten als op een stuur van 70 zonder bar-ends. En er zijn er zelfs die nog bar-ends monteren op een stuur van 70. Trouwens, je zit niet constant met je handen op die bar-ends hé.
                              70 cm met bar-end, is echt wel superbreed. En dat is niet even breed zitten als op een stuur zonder bar-ends, want die dingen staan altijd op de rand van je stuur gemonteerd en dan zit je met het midden van je handen echt aan die rand.
                              En idd, je zit daar niet constant op. Wanneer dan wel? Bij het klimmen vooral. En net dan heb je geen behoefte aan zo'n brede houding.
                              120d Hatch Edition Sport

Comment

70 cm met bar-end, is echt wel superbreed. En dat is niet even breed zitten als op een stuur zonder bar-ends, want die dingen staan altijd op de rand van je stuur gemonteerd en dan zit je met het midden van je handen echt aan die rand.
                                Dat zeg ik ook niet hé. Je moet eens leren lezen wat er staat, beta... .
                                Ik zeg dat een stuur van 670 mm met bar-ends (uw stuurbreedte dus...) van breedte ongeveer hetzelfde aanvoelt alsof je je handen zet op een stuur van 700 mm zonder bar-ends. De binnenkant van je polsen zijn immers naar binnen gericht als je je bar-ends vastneemt, wat maakt dat je armen wat naar binnen komen. Dat gegeven in combinatie met het smallere stuur zorgen dus voor dat ongeveer dezelfde gevoel.

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                En idd, je zit daar niet constant op. Wanneer dan wel? Bij het klimmen vooral. En net dan heb je geen behoefte aan zo'n brede houding.
                                Oh nee? En waarom mag die iets bredere zithouding bij het klimmen dan net niet?

Comment

Dat zeg ik ook niet hé. Je moet eens leren lezen wat er staat, beta... .
                                  Ik zeg dat een stuur van 670 mm met bar-ends (uw stuurbreedte dus...) van breedte ongeveer hetzelfde aanvoelt alsof je je handen zet op een stuur van 700 mm zonder bar-ends. De binnenkant van je polsen zijn immers naar binnen gericht als je je bar-ends vastneemt, wat maakt dat je armen wat naar binnen komen. Dat gegeven in combinatie met het smallere stuur zorgen dus voor dat ongeveer dezelfde gevoel.

Oh nee? En waarom mag die iets bredere zithouding bij het klimmen dan net niet?
                                  Op die manier klinkt het aannemelijker, maar dan nog: 670 mm met bar-ends, lijkt mij toch te breed.

Alles mag hé, maar daarom is nog niet mijn smaak. Ik veronderstel dat jij bar-ends op een stuur van 580 mm toch ook aangenamer vindt dan op een stuur dat 100 mm breder is. In principe is het zelfs nog beter op een stuur van 560 mm. Weet ik nog heel goed van alle sturen met bar-ends die ik gehad heb.
                                  120d Hatch Edition Sport

Comment

Op die manier klinkt het aannemelijker, maar dan nog: 670 mm met bar-ends, lijkt mij toch te breed.

Alles mag hé, maar daarom is nog niet mijn smaak. Ik veronderstel dat jij bar-ends op een stuur van 580 mm toch ook aangenamer vindt dan op een stuur dat 100 mm breder is. In principe is het zelfs nog beter op een stuur van 560 mm. Weet ik nog heel goed van alle sturen met bar-ends die ik gehad heb.
                                    Inderdaad, smaken zijn persoonlijk. Veralgemenen is dus nooit juist. En of ik bar-ends op een eerder smaller stuur aangenamer vind, ik weet het niet. Het zal z'n voor- en nadelen hebben, naargelang het gebruik zeker? Compromissen moet je altijd maken. Dat brede stuur gaat mij negen op de tien wat tegensteken omdat het bij smalle doorgangen me niet echt ideaal, aangenaam lijkt. Enfin, jij weet alvast wat je moet doen moest je toch ooit nen 29'er kopen met een stuur van 700 mm erop hé. De zaag erin!!

Comment

Inderdaad, smaken zijn persoonlijk. Veralgemenen is dus nooit juist. En of ik bar-ends op een eerder smaller stuur aangenamer vind, ik weet het niet. Het zal z'n voor- en nadelen hebben, naargelang het gebruik zeker? Compromissen moet je altijd maken. Dat brede stuur gaat mij negen op de tien wat tegensteken omdat het bij smalle doorgangen me niet echt ideaal, aangenaam lijkt. Enfin, jij weet alvast wat je moet doen moest je toch ooit nen 29'er kopen met een stuur van 700 mm erop hé. De zaag erin!!
                                      Euh, Jan, je zou nu toch al moeten weten dat ik al jaren met een stuur van 670 mm bol. Ik heb het een aantal posts geleden nog gezegd. Dus ik zou een stuur van 700 mm helemaal niet afzagen, integendeel. Uiteraard zou ik er géén bar-ends op zetten. Je weet best dat ik al jaren zonder dergelijke dingen bol.
                                      Om nog even te recapituleren: ik heb niets tegen brede sturen (integendeel zelfs!), maar brede sturen en bar-ends gaan niet samen imo.
                                      120d Hatch Edition Sport

Comment

Euh, Jan, je zou nu toch al moeten weten dat ik al jaren met een stuur van 670 mm bol. Ik heb het een aantal posts geleden nog gezegd. Dus ik zou een stuur van 700 mm helemaal niet afzagen, integendeel. Uiteraard zou ik er géén bar-ends op zetten. Je weet best dat ik al jaren zonder dergelijke dingen bol.
                                        Om nog even te recapituleren: ik heb niets tegen brede sturen (integendeel zelfs!), maar brede sturen en bar-ends gaan niet samen imo.
                                        Euh, Karel, even recapituleren. Als uw armen te breed staan op een 670 mm stuur met bar-ends (... wat jij beweert, zie uw quote onderaan), wat ongeveer overeen komt met de stand (qua breedte) van handen op een stuur van 700 mm zonder bar-ends. Welk gevolg kunnen we daaruit trekken? Dat beta te breed gaat zitten op zijn 700 mm stuur. Wat kunnen we daar aan doen? Inderdaad, de zaag erin!!

Nog niet?

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten

Comment

Euh, Karel, even recapituleren. Als uw armen te breed staan op een 670 mm stuur met bar-ends (... wat jij beweert, zie uw quote onderaan), wat ongeveer overeen komt met de stand (qua breedte) van handen op een stuur van 700 mm zonder bar-ends. Welk gevolg kunnen we daaruit trekken? Dat beta te breed gaat zitten op zijn 700 mm stuur. Wat kunnen we daar aan doen? Inderdaad, de zaag erin!!

Nog niet?
                                          Wat bazel jij allemaal? Het gaat hem om de houding met bar-ends, niet met de handen "horizontaal" op het stuur. Wie zegt dat ik 700 mm te breed zou vinden? Het is niet omdat mij stuur nu 670 mm meet, dat ik 700 mm te breed zou vinden. Lees eens gewoon wat ik zeg, zonder daaruit dingen af te leiden waar ik het nooit over had. Je lijkt weer te discussiëren, gewoon om te discussiëren.
                                          Sent from my mobile phone.
                                          120d Hatch Edition Sport

Comment

Working...
                                          X