Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers-topic III
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk BerichtenIs precies een fiets kader van eind jaren 90.
Comment
-
[QUOTE=Beta;5010430]Het is logisch dat een 29-er bij veel oneffenheden in het voordeel is. Dat grote wielen veel beter over kuilen en putten gaan, is al een erg oud gegeven.
Is dat altijd zo ? of alleen voor mtb fietsen
In 1979 dacht Honda dat ook bij het uitbrengen van hun nieuwe crossmotoren (125 cc) die had namelijk een 23" voorwiel ipv de gebruikelijke 21".
Welnu ik kan je verzekeren: dat ding was niet te besturen over de putten en bulten.
Gevolg : binnen de kortste keren reed iedereen met een gewoon 21" voorwiel rond.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk BerichtenIs dat altijd zo ? of alleen voor mtb fietsen
In 1979 dacht Honda dat ook bij het uitbrengen van hun nieuwe crossmotoren (125 cc) die had namelijk een 23" voorwiel ipv de gebruikelijke 21".
Welnu ik kan je verzekeren: dat ding was niet te besturen over de putten en bulten.
Gevolg : binnen de kortste keren reed iedereen met een gewoon 21" voorwiel rond.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk BerichtenIs precies een fiets kader van eind jaren 90.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenAl zó oud? Ik ben niet zeker hoor, maar het kan best. Het is alleszins een lelijke Attitude uit het Trek-tijdperk, getuige de balhoofdbuis.
Chehalis , Washington is waar Klein zijn fabriekje was vóordat hij verkocht aan Trek. Dus ik denk een echte Klein.
Comment
-
Het is een 8 speed en het is een XTR derailleur van de in 1996 vernieuwde XTR. Vanaf '99 waren de XTR en XT groepen 9 speed groepen (m'n F1000 uit '99 had die nieuwe 9 speed groep). Afgaande op die twee feiten heb ik een sterk vermoeden dat deze fiets van '96, '97 of '98 is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenDe derailleur is anders wel uit begin jaren 2000. Dus ik denk het frame ook.
Chehalis , Washington is waar Klein zijn fabriekje was vóordat hij verkocht aan Trek. Dus ik denk een echte Klein.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenHet is een 8 speed en het is een XTR derailleur van de in 1996 vernieuwde XTR. Vanaf '99 waren de XTR en XT groepen 9 speed groepen (m'n F1000 uit '99 had die nieuwe 9 speed groep). Afgaande op die twee feiten heb ik een sterk vermoeden dat deze fiets van '96, '97 of '98 is.
Comment
-
Even gecheckt. Klein is al van Trek sinds 1995. Het kan natuurlijk best dat de eerst modellen onder Trek-heerschappij van 1996 dateren, maar het is echt wel een Trek-model.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenNee hoor. Zeker een Klein uit het Trek-tijdperk, getuige de balhoofdbuis zonder ingewerkt balhoofdstel en de Bontrager-onderdelen. Klein is al van eind jaren '90 eigendom van Trek.
Heb ook eens gecheckt en Trek heeft de Kleins nog een tijdje in Chehalis gemaakt. Rond de eeuwwisseling zijn ze dan naar een andere fabriek overgepleurd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenHet is een 8 speed en het is een XTR derailleur van de in 1996 vernieuwde XTR. Vanaf '99 waren de XTR en XT groepen 9 speed groepen (m'n F1000 uit '99 had die nieuwe 9 speed groep). Afgaande op die twee feiten heb ik een sterk vermoeden dat deze fiets van '96, '97 of '98 is.
Trouwens, het is een SRAM-cassette. Ik weet het niet zeker, maar hebben die wel 8 speed cassettes gehad?
Toch wel een komiek fietsje: recentere goedkopere wielen er in, de cassette die heel waarschijnlijk niet meer origineel is ...
En moest het nu nog een echte Klein zijn (uit het pre-Trek-tijdperk), dan was het mss nog een beetje de moeite geweest.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenInderdaad, daar heb je een punt. Klein was de eerste met semi-geintegreerde balhoofden, en deze heeft een gewoon. De Bontrager spulletjes duiden inderdaad op een Trek-Klein. Eind jaren 90 zal er inderdaad niet ver vanaf zijn.
Heb ook eens gecheckt en Trek heeft de Kleins nog een tijdje in Chehalis gemaakt. Rond de eeuwwisseling zijn ze dan naar een andere fabriek overgepleurd.
Comment
-
Enkel de eerste 2 XTR groepen waren 8-speed.
In 1999 is 9-speed gekomen.
http://mombat.org/Shimano.htm voor de shimano groepen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenEnkel de eerste XTR groep was 8-speed. Dat waren de derailleurs met de chrome. Ik heb er zo 1 gehad op m'n eerste mtb, maar heb die jammer genoeg verkocht.
Ik weet nog dat ik die groep voor het eerst zag in de catalogus van Trek van 1992 die ik in september/oktober van 1991 ontving. Ik had toen nog niets over die groep gelezen. Zag er wel vet uit. En nog altijd eigenlijk. Die eerste XTR-groep is toch nog steeds de mooiste.
Comment
-
Het zijn de eerste 2 groepen, M900 en M950 die 9 speed waren. De grijze derailleurs kwamen met M950 en waren toen nog 8-speed.
Met de M951 kwam dan de 9-speed in 1999.
Ik geef je gelijk wat de 1ste XTR groep betreft, dat waren de mooiste . Je vindt deze nog op Ebay maar nogal prijzig .
xtr_m900_group_588.jpg
Comment
-
Ik vind de M900 nog iets mooier dan de M910. Vooral door de STI's dan. De M910 is wel de betere groep: lichtere STI's, voornaven met een as voor verende voorvorken. En de naven zien er ook een pak meer oversized uit natuurlijk.
Ik heb hier nog steeds mijn Cannondale SE2000 van 1991 met Deore XT (incl. thumbshifter). Nog steeds echt trots op. Immers, zowel frame als groep zijn veel gewild en nog aardig wat waard. En dan het feit dat die fiets in zijn geheel nog origineel is. En bovenal het feit dat ik als jongetje van 13 jaar uren op dat ding heb zitten kwijlen en erover dagdroomde.
Comment
-
Trouwens, over dagdromen gesproken, wat is jullie favoriete classic?
Bij mij zijn er wel een paar eigenlijk.
De Yeti ARC van 1993 met Manitou 3 (vooral qua looks, want in feite niet zo'n goeie vork qua werking), Answer A-Tac en Hyperlite, Ringlé-onderdelen, Grafton, XTR ... Rrrrrrr!
Of de eerste Manitou hardtail met vergelijkbare afmontage.
Of een Cannondale M2000 van 1992 (ook met A-Tac).
Zelf heb ik nog een M2000 van 1993 gehad met een Manitou 4, Ringlé-zadelpen, Control-stuurpen, Hyperlite-stuur, Flite-zadel, Ritchey crankstel, Magura HS33, ... Was ook echt een zalig fietsje, maar ik heb hem niet meer.
Comment
-
BTW, die M2000 had ook Deore XT met thumbshifters. Op mijn bike van daarvoor (een Cannondale OM1000 van 1990) stonden er origineel Deore DX STI's, maar die heb ik laten veranderen naar XT thumbshifters. Die dingen waren veel beter en zagen er ook beter uit. Er was een reden waarom Cannondale na 1990 (introductiejaar) alweer van die STI's afstapte om weer ouderwetse bovenschakelaars te monteren.
Comment
Comment