Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten


    Netjes
    den borre


    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


    Int3x0r
    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
      Is precies een fiets kader van eind jaren 90.
      Dat klopt. Dat frame is een klassieker.

      Comment


      • [QUOTE=Beta;5010430]Het is logisch dat een 29-er bij veel oneffenheden in het voordeel is. Dat grote wielen veel beter over kuilen en putten gaan, is al een erg oud gegeven.

        Is dat altijd zo ? of alleen voor mtb fietsen
        In 1979 dacht Honda dat ook bij het uitbrengen van hun nieuwe crossmotoren (125 cc) die had namelijk een 23" voorwiel ipv de gebruikelijke 21".
        Welnu ik kan je verzekeren: dat ding was niet te besturen over de putten en bulten.
        Gevolg : binnen de kortste keren reed iedereen met een gewoon 21" voorwiel rond.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten
          Is dat altijd zo ? of alleen voor mtb fietsen
          In 1979 dacht Honda dat ook bij het uitbrengen van hun nieuwe crossmotoren (125 cc) die had namelijk een 23" voorwiel ipv de gebruikelijke 21".
          Welnu ik kan je verzekeren: dat ding was niet te besturen over de putten en bulten.
          Gevolg : binnen de kortste keren reed iedereen met een gewoon 21" voorwiel rond.
          Lag dat niet aan iets anders? Het is in principe altijd zo dat grote wielen beter over putten gaan. Daarom dat een scooter bv. op dat vlak ook een stuk minder scoort dan een motor. Het is ook gewoon logisch dat een kleiner wiel dieper in een put wegzakt dan een groot wiel.
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
            Is precies een fiets kader van eind jaren 90.
            Al zó oud? Ik ben niet zeker hoor, maar het kan best. Het is alleszins een lelijke Attitude uit het Trek-tijdperk, getuige de balhoofdbuis.
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
              Al zó oud? Ik ben niet zeker hoor, maar het kan best. Het is alleszins een lelijke Attitude uit het Trek-tijdperk, getuige de balhoofdbuis.
              De derailleur is anders wel uit begin jaren 2000. Dus ik denk het frame ook.
              Chehalis , Washington is waar Klein zijn fabriekje was vóordat hij verkocht aan Trek. Dus ik denk een echte Klein.

              Comment


              • Het is een 8 speed en het is een XTR derailleur van de in 1996 vernieuwde XTR. Vanaf '99 waren de XTR en XT groepen 9 speed groepen (m'n F1000 uit '99 had die nieuwe 9 speed groep). Afgaande op die twee feiten heb ik een sterk vermoeden dat deze fiets van '96, '97 of '98 is.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                  De derailleur is anders wel uit begin jaren 2000. Dus ik denk het frame ook.
                  Chehalis , Washington is waar Klein zijn fabriekje was vóordat hij verkocht aan Trek. Dus ik denk een echte Klein.
                  Nee hoor. Zeker een Klein uit het Trek-tijdperk, getuige de balhoofdbuis zonder ingewerkt balhoofdstel en de Bontrager-onderdelen. Klein is al van eind jaren '90 eigendom van Trek.
                  120d Hatch Edition Sport

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Het is een 8 speed en het is een XTR derailleur van de in 1996 vernieuwde XTR. Vanaf '99 waren de XTR en XT groepen 9 speed groepen (m'n F1000 uit '99 had die nieuwe 9 speed groep). Afgaande op die twee feiten heb ik een sterk vermoeden dat deze fiets van '96, '97 of '98 is.
                    Ik heb ook nog 2 zo'n derailleurs lopen. Zo maken ze ze nu niet meer. Zijn wel beide 9-speed.

                    Comment


                    • Even gecheckt. Klein is al van Trek sinds 1995. Het kan natuurlijk best dat de eerst modellen onder Trek-heerschappij van 1996 dateren, maar het is echt wel een Trek-model.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                        Nee hoor. Zeker een Klein uit het Trek-tijdperk, getuige de balhoofdbuis zonder ingewerkt balhoofdstel en de Bontrager-onderdelen. Klein is al van eind jaren '90 eigendom van Trek.
                        Inderdaad, daar heb je een punt. Klein was de eerste met semi-geintegreerde balhoofden, en deze heeft een gewoon. De Bontrager spulletjes duiden inderdaad op een Trek-Klein. Eind jaren 90 zal er inderdaad niet ver vanaf zijn.
                        Heb ook eens gecheckt en Trek heeft de Kleins nog een tijdje in Chehalis gemaakt. Rond de eeuwwisseling zijn ze dan naar een andere fabriek overgepleurd.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Het is een 8 speed en het is een XTR derailleur van de in 1996 vernieuwde XTR. Vanaf '99 waren de XTR en XT groepen 9 speed groepen (m'n F1000 uit '99 had die nieuwe 9 speed groep). Afgaande op die twee feiten heb ik een sterk vermoeden dat deze fiets van '96, '97 of '98 is.
                          Het is een 9 speed hoor. De ketting ligt op het kleinste tandwieletje, daarachter zit er nog eentje verscholen, en dan zie je er nog 7. Als dat een 8 speed is, is het verschil tss de twee kleinste tandwieletjes wel groot.
                          Trouwens, het is een SRAM-cassette. Ik weet het niet zeker, maar hebben die wel 8 speed cassettes gehad?
                          Toch wel een komiek fietsje: recentere goedkopere wielen er in, de cassette die heel waarschijnlijk niet meer origineel is ...
                          En moest het nu nog een echte Klein zijn (uit het pre-Trek-tijdperk), dan was het mss nog een beetje de moeite geweest.
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                            Inderdaad, daar heb je een punt. Klein was de eerste met semi-geintegreerde balhoofden, en deze heeft een gewoon. De Bontrager spulletjes duiden inderdaad op een Trek-Klein. Eind jaren 90 zal er inderdaad niet ver vanaf zijn.
                            Heb ook eens gecheckt en Trek heeft de Kleins nog een tijdje in Chehalis gemaakt. Rond de eeuwwisseling zijn ze dan naar een andere fabriek overgepleurd.
                            Spijtige zaak alleszins. Klein was vroeger echt exclusief. Bestaat dat merk eigenlijk nog?
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • Enkel de eerste 2 XTR groepen waren 8-speed.
                              In 1999 is 9-speed gekomen.
                              http://mombat.org/Shimano.htm voor de shimano groepen
                              Last edited by ; 26/12/2012, 13:50. Reden: link

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                Enkel de eerste XTR groep was 8-speed. Dat waren de derailleurs met de chrome. Ik heb er zo 1 gehad op m'n eerste mtb, maar heb die jammer genoeg verkocht.
                                Idd. Daarna was het 9 speed. En de eerste XTR-groep was de eerste groep met 8 speed in het MTB-wereldje.
                                Ik weet nog dat ik die groep voor het eerst zag in de catalogus van Trek van 1992 die ik in september/oktober van 1991 ontving. Ik had toen nog niets over die groep gelezen. Zag er wel vet uit. En nog altijd eigenlijk. Die eerste XTR-groep is toch nog steeds de mooiste.
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Het zijn de eerste 2 groepen, M900 en M950 die 9 speed waren. De grijze derailleurs kwamen met M950 en waren toen nog 8-speed.
                                  Met de M951 kwam dan de 9-speed in 1999.

                                  Ik geef je gelijk wat de 1ste XTR groep betreft, dat waren de mooiste . Je vindt deze nog op Ebay maar nogal prijzig .

                                  xtr_m900_group_588.jpg

                                  Comment


                                  • Ik heb trouwens nog steeds een setje wielen lopen met die zilveren XTR M910 naafjes uit 1996.
                                    Niet slecht als prijs/kwaliteit referentie denk ik dan


                                    Last edited by ; 26/12/2012, 14:03. Reden: jaar was fout - ben faktuur al lang kwijt

                                    Comment


                                    • Ik vind de M900 nog iets mooier dan de M910. Vooral door de STI's dan. De M910 is wel de betere groep: lichtere STI's, voornaven met een as voor verende voorvorken. En de naven zien er ook een pak meer oversized uit natuurlijk.
                                      Ik heb hier nog steeds mijn Cannondale SE2000 van 1991 met Deore XT (incl. thumbshifter). Nog steeds echt trots op. Immers, zowel frame als groep zijn veel gewild en nog aardig wat waard. En dan het feit dat die fiets in zijn geheel nog origineel is. En bovenal het feit dat ik als jongetje van 13 jaar uren op dat ding heb zitten kwijlen en erover dagdroomde.
                                      120d Hatch Edition Sport

                                      Comment


                                      • Trouwens, over dagdromen gesproken, wat is jullie favoriete classic?
                                        Bij mij zijn er wel een paar eigenlijk.
                                        De Yeti ARC van 1993 met Manitou 3 (vooral qua looks, want in feite niet zo'n goeie vork qua werking), Answer A-Tac en Hyperlite, Ringlé-onderdelen, Grafton, XTR ... Rrrrrrr!
                                        Of de eerste Manitou hardtail met vergelijkbare afmontage.
                                        Of een Cannondale M2000 van 1992 (ook met A-Tac).
                                        Zelf heb ik nog een M2000 van 1993 gehad met een Manitou 4, Ringlé-zadelpen, Control-stuurpen, Hyperlite-stuur, Flite-zadel, Ritchey crankstel, Magura HS33, ... Was ook echt een zalig fietsje, maar ik heb hem niet meer.
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • BTW, die M2000 had ook Deore XT met thumbshifters. Op mijn bike van daarvoor (een Cannondale OM1000 van 1990) stonden er origineel Deore DX STI's, maar die heb ik laten veranderen naar XT thumbshifters. Die dingen waren veel beter en zagen er ook beter uit. Er was een reden waarom Cannondale na 1990 (introductiejaar) alweer van die STI's afstapte om weer ouderwetse bovenschakelaars te monteren.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X