Oorspronkelijk geplaatst door AdriH
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers-topic III
Collapse
X
-
6,9 kg voor een 29'er!
Die zadelbevestiging...
Comment
-
Vorig jaar mei de resultaten van dit onderzoek (op basis van wattage meters en mensen van de universiteit van Freiburg ism met Scott engineers) mogen meemaken en inkijken. Het filmpje blijft nog wat op de vlakte maar de resultaten waren duidelijk. De enige problemen van de 650B en waarom het wat tijd zal vragen om degelijk in de markt te komen zijn:
1. Eigenlijk is hij nergens het "snelst" , maar wel gemiddeld het snelst. Het vraagt tijd om deze niet zwart/wit situatie te "aanvaarden". Wij hebben nu eenmaal graag, als mens, alles in zwart of wit. Een gemiddelde is dat niet.
2. Beschikbaarheid componenten.
Vooruitzichten verkoop in de markt of fietsen boven 1500 euro in 2014: 70% 650B / 30% 29".
Het filmpje geeft een bondige samenvatting.
Last edited by Jokke_vlo; 13/02/2013, 14:53.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk BerichtenVorig jaar mei de resultaten van dit onderzoek (op basis van wattage meters en mensen van de universiteit van Freiburg ism met Scott engineers) mogen meemaken en inkijken. Het filmpje blijft nog wat op de vlakte maar de resultaten waren duidelijk. De enige problemen van de 650B en waarom het wat tijd zal vragen om degelijk in de markt te komen zijn:
1. Eigenlijk is hij nergens het "snelst" , maar wel gemiddeld het snelst. Het vraagt tijd om deze niet zwart/wit situatie te "aanvaarden". Wij hebben nu eenmaal graag, als mens, alles in zwart of wit. Een gemiddelde is dat niet.
2. Beschikbaarheid componenten.
Vooruitzichten verkoop in de markt of fietsen boven 1500 euro in 2014: 70% 650B / 30% 29".
Het filmpje geeft een bondige samenvatting.
http://www.scott-sports.com/us/en/vi...TT_Swisspower/
Kijk, ik stond zeer sceptisch tegenover 29". Maar ik moet bekennen dat ik fout zat, en dat ik eigenlijk heel snel gewoon was aan die grote wielen. Ondertussen staan er al 600 km's (+/- 400 offroad) op de 29'er, en 't is elke keer weer dikke fun. Ik heb vandaag nog m'n favoriete slingerende hard bevrozen single-tracks gaan rijden, met veel accelereer- en remwerk tussen de bomen door. Het traject waar een 29'er theoretisch wat in het nadeel zou moeten zijn tegenover een 26". Maar, ik heb echt niet het gevoel daar trager te zijn dan met de 26". Je gooit en smijt dat net hetzelfde als de 26" naar mijn gevoel. Ik denk mits een aangepaste juiste geometrie (korte wielbasis, scherpere balhoofdhoek,...) een 29'er even snel kan zijn dan een 26", ook al is 't op een terrein waar de 29'er in theorie in z'n nadeel zou zijn. Ik vraag mij persoonlijk dan ook echt af wat een 650B mij dan meer kan bieden in de praktijk. Ik kan mij maar één nadeel bedenken bij de 29'er, het gewicht, van vooral de wielen dan. Als dat gewichtsnadeel al zou doorwegen op de betere afrol en grip van de grotere 29' wielen. En, kleinere personen die hun stuur niet laag genoeg krijgen bij de 29'er (alhoewel dat je met negatieve stuurpennen en korte balhoofdbuizen al veel kunt op dat vlak) zullen misschien ook beter voor een 650B opteren.
Nu, ik geef het nog eens mee, dat is allemaal mijn persoonlijk gevoel en ervaring hé!
Comment
-
Die perceptie wordt dan ook het probleem hé, het "beste" gemiddelde is een mooilijk omvatbaar begrip. Al ben ik vrij zeker dat voor een aantal mensen in de lage landen een 29"er, als het op snelheid aankomt, hen ook iets beter zal afgaan. Vandaar dat wij inschatten dat de verhouding 70/30 gaat zijn.
Ikzelf kan niet wennen aan een 29'er, ik vind dat te veel een rechtdoor fiets qua rijgevoel al geef ik grif toe dat op de meeste trajecten in België de 29'er sneller gaat zijn.
Voor mij speelt esthetiek ook wat mee en een 650B is een fiets waarbij de verhoudingen "kloppen". Is een beetje zoals bij een Luipaard je ziet dat de "verhoudingen" van zo een dier gewoon kloppen.
Misschien onnozele vergelijking maar je begrijpt wat ik bedoel.
Het verhaal 26" is over, dat is een feit. (Wel interessant voor kinderen.....of echt kleine mensen).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk BerichtenDie perceptie wordt dan ook het probleem hé, het "beste" gemiddelde is een mooilijk omvatbaar begrip. Al ben ik vrij zeker dat voor een aantal mensen in de lage landen een 29"er, als het op snelheid aankomt, hen ook iets beter zal afgaan. Vandaar dat wij inschatten dat de verhouding 70/30 gaat zijn.
Ikzelf kan niet wennen aan een 29'er, ik vind dat te veel een rechtdoor fiets qua rijgevoel al geef ik grif toe dat op de meeste trajecten in België de 29'er sneller gaat zijn.
Voor mij speelt esthetiek ook wat mee en een 650B is een fiets waarbij de verhoudingen "kloppen". Is een beetje zoals bij een Luipaard je ziet dat de "verhoudingen" van zo een dier gewoon kloppen.
Misschien onnozele vergelijking maar je begrijpt wat ik bedoel.
Het verhaal 26" is over, dat is een feit. (Wel interessant voor kinderen.....of echt kleine mensen).
En inderdaad, 26" is bijna dood, zeker vanaf het middensegment. Vooral een spijtige zaak voor al diegenen die nu hun vrij recente (dure) 26" nog willen slijten op de tweedehandsmarkt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenHet is een mooie promofilm, in die aard dat elk merk zijn ding komt verheerlijken (niet verkeerd opvatten hé, want ik weet dat je nogal gevoelig bent voor zulke opmerkingen!).
Kijk, ik stond zeer sceptisch tegenover 29". Maar ik moet bekennen dat ik fout zat, en dat ik eigenlijk heel snel gewoon was aan die grote wielen. Ondertussen staan er al 600 km's (+/- 400 offroad) op de 29'er, en 't is elke keer weer dikke fun. Ik heb vandaag nog m'n favoriete slingerende hard bevrozen single-tracks gaan rijden, met veel accelereer- en remwerk tussen de bomen door. Het traject waar een 29'er theoretisch wat in het nadeel zou moeten zijn tegenover een 26". Maar, ik heb echt niet het gevoel daar trager te zijn dan met de 26". Je gooit en smijt dat net hetzelfde als de 26" naar mijn gevoel. Ik denk mits een aangepaste juiste geometrie (korte wielbasis, scherpere balhoofdhoek,...) een 29'er even snel kan zijn dan een 26", ook al is 't op een terrein waar de 29'er in theorie in z'n nadeel zou zijn. Ik vraag mij persoonlijk dan ook echt af wat een 650B mij dan meer kan bieden in de praktijk. Ik kan mij maar één nadeel bedenken bij de 29'er, het gewicht, van vooral de wielen dan. Als dat gewichtsnadeel al zou doorwegen op de betere afrol en grip van de grotere 29' wielen. En, kleinere personen die hun stuur niet laag genoeg krijgen bij de 29'er (alhoewel dat je met negatieve stuurpennen en korte balhoofdbuizen al veel kunt op dat vlak) zullen misschien ook beter voor een 650B opteren.
Nu, ik geef het nog eens mee, dat is allemaal mijn persoonlijk gevoel en ervaring hé!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenKleine opmerking: een scherpere balhoofdhoek zorgt voor meer stabiliteit, maar niet voor meer wendbaarheid. Integendeel. Het is kiezen tussen stabiliteit en wendbaarheid op dit vlak.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenInderdaad klopt. Ik zat even met de manier van balhoofd hoekmeting bij motorfietsen in m'n hoofd, daar wordt de balhoofdhoek gemeten vanaf de verticale loodlijn, tegenover bij fietsen is dat de horizontale.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenOh dear, the page you have chosen to display doesn't exist.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 2AB97 Bekijk Berichtenmijn klassieke voorvork van een onbekend merk heeft het een respectabelen 37000 km uitgehouden
Het laatste jaar wel niets van vering meer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenKrista Park met een 26' met een 29'er voorwiel en bar-ends op een breed stuur.
http://www.cyclingnews.com/news/phot...arizona/253626den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenBij mij bestaat ze wel.
Comment
Comment