Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    De Jokke hier gaat het graag horen!

    Enfin, ik ken ook iemand met een F29 die nog niks problemen heeft gehad. De mijne zal op ne maandag ineen gestoken zijn zeker?
    En ik moet zeggen dat het de laatste ritjes gedaan is met kraken, m'n 'vetbehandelingen' beginnen blijkbaar hun vruchten af te werpen.

    of mss rijd je gewoon te hard !

    ik moet natuurlijk ook wel zien dat materiaal wat gesmeerd blijft anders kraakt er ook vanalles op mijne 29.

    Comment


    • ik smeer niks. Zelfs mijn ketting is enkel behandelt met White Lightning. Van een krakske of piepje moet je niet wakker liggen hoor

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
        ik smeer niks. Zelfs mijn ketting is enkel behandelt met White Lightning. Van een krakske of piepje moet je niet wakker liggen hoor
        Ik kan dus geen kraakjes op piepjes verdragen hé. Ik begin daar op te luisteren en word daar gek van.
        Onlangs het balhoofd van de koersfiets ook, kraken bij het en danseuse rijden. Thuis onmiddellijk de boel uiteen, gereinigd en terug ingevet. Een kameraad van me rijdt al weken rond met een balhoofd dat kraakt tegen de sterren op en die stoort daar zich dus niet aan hé.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
          Om de iphone onderweg te kunnen bedienen?
          Mijne samsung GSM van 7 jaar oud kan je ook zonder die handschoenen bedienen.

          Comment


          • ... al mijn balhoofden zijn chris king. Punt aan de lijn

            Comment


            • Oké, ge wint.

              Geperste lagers... 'k ben er geen fan van.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Bijna 2.000 km op de F29. Prachtige fiets, beste 'krosmasjien' da'k ooit gehad heb. 26" komt er bij mij niet meer in. Maar, wreed onderhoudsgevoelig blijkbaar. De lagers van die nieuwe hybrid Lefty dien ik toch elke 500 km's te resetten, niet veel werk, maar toch. Ook al vreemde tik- en kraakgeluidjes in het balhoofd gehad. Blijkbaar eigen aan de nieuwe OPI stuurpennen van Cannondale. Ik heb de boel al gans moeten demonteren en terug moeten invetten. Ook het aanhaalmoment van de stuurbuis in de stuurpen lijkt heel belangrijk te zijn om kraakjes en piepjes te vermijden. En dan die BB30 lagers, die durven bij aanzetten ook al wel eens kraken. Al enkele keren moeten bij regelen en invetten. En die remmen (SRAM Avid Elixir 9) vertonen héél gemakkelijk piep- en schuurgeluiden. Nooit geweten bij m'n Shimano LX schijfremmen op de vorige MTB. Enfin, momenteel is de fiets piep- en kraakvrij, hoop dat het even blijft zo. Eén ding is zeker, fragiele boel!
                Problemen die ik allemaal herken maar zijn niet eigen aan een 29" hoor
                - nieuwe OPI heb ik 2 weken gebruikt en daarna terug de oude erin gezet... invetten helpt maar paar kilometer en dan komt het terug.
                - Avid remmen ,... kan ik niet veel goeds over vertellen. Goede degelijke XT remmen kosten tegenwoordig bijna niets meer in duitsland ...
                - BB30, daar zijn al boeken over geschreven. Op de Sandman heb ik een set gehad die in de winter al aan het kraken was na 50 km ik denk dat de grote van de lager hier veel mee te maken heeft. Bij een simpel shimano crank zijn de lagers 'verstopt' achter de crankarm waardoor er sowieso minder rotzooi aankan. De BB30 lagers liggen zo goed als bloot (op wat dichtingen na)

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                  Problemen die ik allemaal herken maar zijn niet eigen aan een 29" hoor
                  - nieuwe OPI heb ik 2 weken gebruikt en daarna terug de oude erin gezet... invetten helpt maar paar kilometer en dan komt het terug.
                  Ik weet het dat die dingen niet eigen zijn aan de 29'. Die OPI heb je namelijk ook in de 26", maar ik heb nu eenmaal een 29'er hé.
                  Ik heb nu de stuurbuis iets minder strak aangedraaid, toch al ongeveer een 200 km's kraakvrij. Teflon op de draad van de stuurpen wikkelen zou naar 't schijnt (blijvend) het probleem kunnen verhelpen.




                  Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                  - Avid remmen ,... kan ik niet veel goeds over vertellen. Goede degelijke XT remmen kosten tegenwoordig bijna niets meer in duitsland ...
                  Ik heb van een competitie MTB'er net hetzelfde gehoord. Die raadt mij ook aan de boel te wisselen voor Shimano XT's. Nu, ik ga nog even afwachten. Momenteel heb ik ze zo kunnen afstellen dat ze haast niet meer piepen. Soms vooraan nog. En ze remmen ook goed. Maar ik mis mijn oude Shimano LX remmetjes echt wel.




                  Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                  - BB30, daar zijn al boeken over geschreven. Op de Sandman heb ik een set gehad die in de winter al aan het kraken was na 50 km ik denk dat de grote van de lager hier veel mee te maken heeft. Bij een simpel shimano crank zijn de lagers 'verstopt' achter de crankarm waardoor er sowieso minder rotzooi aankan. De BB30 lagers liggen zo goed als bloot (op wat dichtingen na)
                  Ik denk dat het vooral ligt aan het feit dat BB30 lagers geperst in het frame zitten. Cups worden erin gedraaid, met een beetje loctite eraan zit die boel compleet vast en spelingsvrij. Als de BB30's terug beginnen te kraken ga ik ze eens demonteren en terug monteren met wat loctite aan. Dan kunnen ze minder 'bewegen'.

                  Edit: op de koersfiets heb ik ook BB30. Moet toegeven dat ik daar nog nooit problemen mee gehad heb. Fiets heeft ongeveer een 9.000 km op de teller.
                  Last edited by Jakkel; 07/05/2013, 19:43.

                  Comment


                  • Bij BB30 zijn er maar 2 zaken van prioritair belang en dat zijn de juiste lagers en deze ook op de juiste manier monteren. In heel veel fietsen zitten af fabriek zitten lagers die wij op de zaak aankopen voor minder dan een euro het stuk ( wij kopen wel rechtstreeks bij producenten ) , dus veel kwaliteit moet je niet verwachten... Sinds ik een fiets met BB30 heb monteer ik altijd RVS SMB lagers met speciale dichtingen ( lichtlopende ) ontworpen voor sneldraaiende verpakkingsmachines, die lagers zijn niet direct van de goedkoopste, mijn kostprijs zit op net geen 30 euro/stuk ( excl btw) maar daar kan geen enkel C bear of ander keramisch zwaar overpriced ding tegen op. Tweede belangrijk punt is de manier waarop je die gaat monteren, een hamer is uit den boze, zelfs een rubberen... Lagers duw of trek je op hun plaats en rekening houdende op een zodanige manier dat je steeds de kogels niet belast ( dus op ofwel de binnen of buitenring ) . De tools zijn hiervoor zeer simpel zelf te maken of laten maken als je iemand kent met een eenvoudige draaibank. Verder gebruik ik altijd loctite 641 om lagers te monteren, geen gekraak, perfecte opvulling van de tolleranties en belangrijk geen corrosievorming ts alu/staal/rvs . Ik heb op mijn fiets nog steeds dezelfde 2 lagers in mijn BB zitten van toen ik het frame kocht, ik heb met die fiets intussen een kleine 6000km gereden en daar is nog niks mis aan ( wel al een keertje opnieuw ingevet, steeds met Kluber kogelspindelvet specifiek voor freesmachines, waterbestendig dus). In al mijn wielen steek ik op dezelfde manier SMB lagertjes.

                    Comment


                    • Piepende remmen zorgen ervoor dat je geen bel behoeft.. elk nadeel hep zijn voordeel

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                        Bij BB30 zijn er maar 2 zaken van prioritair belang en dat zijn de juiste lagers en deze ook op de juiste manier monteren. In heel veel fietsen zitten af fabriek zitten lagers die wij op de zaak aankopen voor minder dan een euro het stuk ( wij kopen wel rechtstreeks bij producenten ) , dus veel kwaliteit moet je niet verwachten... Sinds ik een fiets met BB30 heb monteer ik altijd RVS SMB lagers met speciale dichtingen ( lichtlopende ) ontworpen voor sneldraaiende verpakkingsmachines, die lagers zijn niet direct van de goedkoopste, mijn kostprijs zit op net geen 30 euro/stuk ( excl btw) maar daar kan geen enkel C bear of ander keramisch zwaar overpriced ding tegen op. Tweede belangrijk punt is de manier waarop je die gaat monteren, een hamer is uit den boze, zelfs een rubberen... Lagers duw of trek je op hun plaats en rekening houdende op een zodanige manier dat je steeds de kogels niet belast ( dus op ofwel de binnen of buitenring ) . De tools zijn hiervoor zeer simpel zelf te maken of laten maken als je iemand kent met een eenvoudige draaibank. Verder gebruik ik altijd loctite 641 om lagers te monteren, geen gekraak, perfecte opvulling van de tolleranties en belangrijk geen corrosievorming ts alu/staal/rvs . Ik heb op mijn fiets nog steeds dezelfde 2 lagers in mijn BB zitten van toen ik het frame kocht, ik heb met die fiets intussen een kleine 6000km gereden en daar is nog niks mis aan ( wel al een keertje opnieuw ingevet, steeds met Kluber kogelspindelvet specifiek voor freesmachines, waterbestendig dus). In al mijn wielen steek ik op dezelfde manier SMB lagertjes.
                        Da's nog eens een nuttige post! Thx Audidriver.

                        Comment


                        • -bb30 is fijn stijf etc, maar ik blijf erbij dat ze sneller slijten als standaard hollowtech lagers omdat de lagers 'bloot' liggen in plaats van verstopt achter een crank arm.
                          zelf rijd ik met BOR en E13 cranks, BB30 lagers in een cup dus eigenlijk. Aan een foute montage kan het bijna niet liggen. Meestal rijd ik de originele lagers gewoon op en steek ik daarna SKF 2rs lagers erin. Cbear etc blijf ik zowieso vanaf met hun "ceramische" lagers. Die SMB lagers ga ik ook eens proberen. Bedankt voor de tip.

                          - Avid remmen, in de zomer gaat het nog, goed afstellen en de juiste remblokken en dan valt alles nog mee (goedkope kevlar remblokken van superstar components heb ik zeer goede ervaring mee !) Maar eens er modder bij komt kijken.... zuigers die vast zitten, lekkende hendels,....
                          XT erop komt op jaarbasis goedkoper uit aan onderhoud

                          - De OPI stem is volgens mij ENORM gevoelig aan speling op de balhoofdlagers. Als het begint te kraken en je steekt nieuwe lagers is het meestal opgelost. Die teflon tape heb ik ook gelezen en dat lost het probleem tijdelijk op. Waarschijnlijk tot er weer iets meer speling is op de lagers. Op mijn 26 had ik snel terug mijn oude pen erop gezet.
                          op een 29 met die Leonardi pen is dat natuurlijk een andere zaak....

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                            -bb30 is fijn stijf etc, maar ik blijf erbij dat ze sneller slijten als standaard hollowtech lagers omdat de lagers 'bloot' liggen in plaats van verstopt achter een crank arm.
                            zelf rijd ik met BOR en E13 cranks, BB30 lagers in een cup dus eigenlijk. Aan een foute montage kan het bijna niet liggen. Meestal rijd ik de originele lagers gewoon op en steek ik daarna SKF 2rs lagers erin. Cbear etc blijf ik zowieso vanaf met hun "ceramische" lagers. Die SMB lagers ga ik ook eens proberen. Bedankt voor de tip.
                            Hollowtechs worden niet compleet bedekt door de crankarm. Is dan misschien wel minder blootgesteld aan vuil dan BB30, maar het kan er toch ook in hoor. Volgens mij is de belangrijkste oorzaak van de meeste kraakjes in BB30 crankstellen, de lager(s) die bij belasting een fractie kunnen bewegen in het frame. Een dun laagje loctite 641 voor montage kan al veel doen, denk ik, hoop ik,... .




                            Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                            - Avid remmen, in de zomer gaat het nog, goed afstellen en de juiste remblokken en dan valt alles nog mee (goedkope kevlar remblokken van superstar components heb ik zeer goede ervaring mee !) Maar eens er modder bij komt kijken.... zuigers die vast zitten, lekkende hendels,....
                            XT erop komt op jaarbasis goedkoper uit aan onderhoud
                            Ga het bekijken tot volgende winter. Indien nog zever met die elixir rommel, die ShitRAM eraf.



                            Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                            - De OPI stem is volgens mij ENORM gevoelig aan speling op de balhoofdlagers. Als het begint te kraken en je steekt nieuwe lagers is het meestal opgelost. Die teflon tape heb ik ook gelezen en dat lost het probleem tijdelijk op. Waarschijnlijk tot er weer iets meer speling is op de lagers. Op mijn 26 had ik snel terug mijn oude pen erop gezet.
                            op een 29 met die Leonardi pen is dat natuurlijk een andere zaak....
                            Zoiets moet op te lossen zijn, 'k ga er wel iets op vinden. Oude OPI pen is inderdaad geen optie voor mij.

                            Comment


                            • Daarstraks Conti Speed King 2.2 besteld. De gewone kevlars. 19,95 €/stuk bij Bike Components.
                              Vraag mij nu wel af of ze beter gaan bollen dan mijn Speed Kings. Ik denk dat ik die voorlopig wel nog even ga laten zitten. De achterband is zo goed als semislick geworden, maar dat stoort momenteel niet echt. Het ligt toch echt droog.
                              Nu de Taurine nog eens binnen doen bij de fietsenmaker voor een onderhoud van de Fox F32 en voor nieuwe lagers voor de trapas (er zit speling op, die ik er zelf niet uit krijg). Het gaat trouwens om GXP's. Zijn die van mindere kwaliteit dan Shimano's? Crankstel is uiteraard ook GXP. Zou een XT-crankstel met XT-lagers een betere optie zijn?
                              120d Hatch Edition Sport

                              Comment


                              • Dit zat in m'n mailbox



                                een nieuwe online shop

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                  Dit zat in m'n mailbox



                                  een nieuwe online shop
                                  Leuk! Fietsen configureren.
                                  120d Hatch Edition Sport

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                    Leuk! Fietsen configureren.

                                    Ja maar bij mij wordt dat snel duur !

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                      Daarstraks Conti Speed King 2.2 besteld. De gewone kevlars. 19,95 €/stuk bij Bike Components.
                                      Vraag mij nu wel af of ze beter gaan bollen dan mijn Speed Kings. Ik denk dat ik die voorlopig wel nog even ga laten zitten. De achterband is zo goed als semislick geworden, maar dat stoort momenteel niet echt. Het ligt toch echt droog.
                                      Nu de Taurine nog eens binnen doen bij de fietsenmaker voor een onderhoud van de Fox F32 en voor nieuwe lagers voor de trapas (er zit speling op, die ik er zelf niet uit krijg). Het gaat trouwens om GXP's. Zijn die van mindere kwaliteit dan Shimano's? Crankstel is uiteraard ook GXP. Zou een XT-crankstel met XT-lagers een betere optie zijn?
                                      Ik denk dat XT nooit een verkeerde keuze is.

                                      Comment


                                      • Dubbel

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                          Ik denk dat XT nooit een verkeerde keuze is.
                                          Nee, tuurlijk niet. Maar als die GXP's goed genoeg zijn, houd ik het daarbij hoor.

                                          En Adri: ja, ik weet dat Chris King ook GXP-lagers maakt, maar het zullen toch gewone worden.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X