Oorspronkelijk geplaatst door Beta
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers-topic III
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenGXP is eigenlijk de Shimano hollowtech van SRAM, dacht ik. Denk dat die dingen kwalitatief wat gelijk zijn aan mekaar.
Ik was niet zeker over de kwaliteit van die GXP's. Speling is er al een tijdje en het is nu niet dat ik zo veel of zo zwaar mountainbike, de laatste jaren. Mijn Taurine heeft zelfs nog nooit veel modder gezien. Ik denk dat ik de afgelopen jaren nog off road geweest ben als er echt modder lag. Biken is voor mij echt iets voor als het mooi weer is (OK, dan heb je stof natuurlijk) of als het hard gevroren ligt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenIdd. GXP is gewoon een andere "standaard". Shimano en GXP zijn dan ook niet wisselbaar (geen Shimano-lagers met GXP-crankstel dus).
Ik was niet zeker over de kwaliteit van die GXP's. Speling is er al een tijdje en het is nu niet dat ik zo veel of zo zwaar mountainbike, de laatste jaren. Mijn Taurine heeft zelfs nog nooit veel modder gezien. Ik denk dat ik de afgelopen jaren nog off road geweest ben als er echt modder lag. Biken is voor mij echt iets voor als het mooi weer is (OK, dan heb je stof natuurlijk) of als het hard gevroren ligt.
Comment
-
Naast de 26 en 29 heb ik morgen ook een 650b ,het is ook een granville geworden,het kader en de afwerking spraken me enorm aan ,echt een prachtige bike!! Alles XO en RS revelation foers,ben benieuwd of ik met deze bike zo snel kan gaan als met de 29er
Een woordje van dank aan J-velo voor de super service !!
Comment
-
Vandaag de nieuwe banden geleverd gekregen (Race King 26 x 2.2"). Morgen de fiets gaan afhalen bij de fietsenmaker. De Fox kreeg zijn onderhoud en de speling aan de trapas zou verholpen moeten zijn. Benieuwd of de fietsenmaker nu nieuwe lagers gemonteerd heeft of niet. De fiets is al twee dagen klaar, maar ben hem nog niet gaan halen.
Comment
-
Ik ben geen GPX fan. Ik vind dat de lagers minder lang meegaan als shimano lagers en ik denk niet dat het iets te maken heeft met de kwaliteit van lagers want ik heb ook al shimano lagers gebruikt in combinatie met een GPX crank (gewerkt met vulbussen van Hope).
Ik denk dat het te maken heeft met de manier van monteren, bij GPX monteer je het hele crank door de twee armen redelijk hard tegen elkaar te trekken, volgens mij blijft op die manier de lager constant onder spanning staan en die lagers zijn daar niet voor gemaakt of je moet axiaal lagers hebben. Bij Shimano trek je de armen ook naar elkaar toe om de speling eraf te halen maar het aanhaal moment is veel kleiner.
Ik rijd nu met een axiaal lager voorzien van hope vulbussen op een GPX crank (Controltech Dubble carbon) en dat lijkt beter te gaan.
Ik heb al iets meer kilometers als met de originele lagers en er zit minder snel speling op, al is dat allemaal moeilijk te vergelijken, misschien heb ik de laatse maanden minder kracht gezet of minder door de modder gereden,....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk BerichtenIk ben geen GPX fan. Ik vind dat de lagers minder lang meegaan als shimano lagers en ik denk niet dat het iets te maken heeft met de kwaliteit van lagers want ik heb ook al shimano lagers gebruikt in combinatie met een GPX crank (gewerkt met vulbussen van Hope).
Ik denk dat het te maken heeft met de manier van monteren, bij GPX monteer je het hele crank door de twee armen redelijk hard tegen elkaar te trekken, volgens mij blijft op die manier de lager constant onder spanning staan en die lagers zijn daar niet voor gemaakt of je moet axiaal lagers hebben. Bij Shimano trek je de armen ook naar elkaar toe om de speling eraf te halen maar het aanhaal moment is veel kleiner.
Ik rijd nu met een axiaal lager voorzien van hope vulbussen op een GPX crank (Controltech Dubble carbon) en dat lijkt beter te gaan.
Ik heb al iets meer kilometers als met de originele lagers en er zit minder snel speling op, al is dat allemaal moeilijk te vergelijken, misschien heb ik de laatse maanden minder kracht gezet of minder door de modder gereden,....
BTW, het is GXP, niet GPX.
Comment
-
Onderhoud vork + nieuwe lagers voor trapas: 139 €. Ik had mij eraan verwacht.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenDe speling was idd wel vrij snel. Ik had aan mijn fietsenmaker al eens gevraagd of hij een switch naar een Deore XT-crankstel met bijhorende lagers beter vindt, maar dat is niet echt nodig volgens hem.
BTW, het is GXP, niet GPX.
correct GPX is dat formaat van de GPS
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichtencorrect GPX is dat formaat van de GPS
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenOnderhoud vork + nieuwe lagers voor trapas: 139 €. Ik had mij eraan verwacht.
De Caffeine is trouwens net verkocht. Vaarwel fatty tijdperk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenFatty steken, moet je niet onderhouden.
De Caffeine is trouwens net verkocht. Vaarwel fatty tijdperk.
Waarom heb je de Caffeine niet vroeger verkocht?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenNiet onderhouden ... Deed ik bij de Super V destijds ook niet, maar om nu te zeggen dat die vork nog 100 % werkte zoals bij aankoop ...
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenWaarom heb je de Caffeine niet vroeger verkocht?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenDie van mij wel. Heeft op die dikke 5 jaar wel twee keer plat gestaan en is dus ook twee keer (deels) uit mekaar geweest.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenTwee keer plat op vijf jaar, en dat vind jij OK? Dan liever een Fox die goed werkt en die ik om de zoveel jaar eens binnen steek (mijn Taurine is 4,5 jaar nu).
Een fox is zeker geen slechtere vork dan een fatty, maar op een cannondale hoort gewoon een Headshok vering.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenEuhm... gezien het gebruik vind ik dat zelfs meer dan OK. Ik denk, ben er vrij zeker van trouwens, dat ik mijn fietsen net iets meer en 'harder' dan u gebruik beste beta. De caffeine had minimaal een 15.000 km op de teller, inclusief wedstrijden, ardennentoestanden, alpenritten,... .
Een fox is zeker geen slechtere vork dan een fatty, maar op een cannondale hoort gewoon een Headshok vering.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenVan een Fox wordt gezegd dat het een betere vork is dan een Headshok, vooral qua werking dan. Mijn ervaring sluit daar volledig bij aan. Enig voordeel van een Fatty is de stijfheid.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenEr wordt zoveel gezegd. Vooral op internetfora.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten...Zo zijn naar 't schijnt ZTR wieltjes ook superieur aan al de rest...
Volgens mij zijn ze eerder van alufolie gemaakt.
Ik zou dat nooit zeggen. Trouwens, komt nog bij dat Fox-vorken niet superlicht zijn. Die wielen wel, veronderstel ik? Appels en peren en zo ...
Comment
Comment