Oorspronkelijk geplaatst door fujin
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers-topic III
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichtenyep. Al jaren. Ik ken M
als je volgende keer ne vlaamse twintiger op ne lapierre ziet meerijden dan moede u zelf maar kenbaar maken eh :-)
morgen tochtje in aarschot met hen btw.
btw weet je waar ik voor exact model van lapierre (raid 329 van 2013) een derailleur hanger kan kopen online? ben beginner en vind niet direct hoe ik het exacte model kan vinden, er zijn er zoveel.
op mountainbike.be op beginnersforum ook gevraagd maar geen reactie
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 123GT Bekijk Berichten20% korting en nog een set pedalen gekregen.
SRAM: ik kom ook van een SLX, en heb dezelfde ervaring; schakelt véél directer en bijgevolg ook veel sneller. Het schakelen met de duim went snel, vind ik.
Nu, die kleine duimschakelaar bij SRAM (om van tandwiel te verkleinen dus), heeft wel als nadeel dat ik die heel af en toe per ongeluk bedien. Het ware beter geweest als ik de schakelaar onafhankelijk van de rem kon verschuiven op mijn stuur. In principe kan dat wel, ware het niet dat het expansievat van mijn Avids dat amper toelaat. Ik zou mijn remgrepen ook al naar binnen moeten schuiven, maar die staan uitstekend.
Comment
-
Zelf een fiets opbouwen vanaf frame, is dat voordeliger dan een standaard bike kopen met dezelfde onderdelen? Of moet je het voor de goedkoop niet doen ?
Het zou me wel interesseren om zelf eens iets op te bouwen, in de eerste plaats omdat de techniek me ook wel interesseert… Als ik een procentje kan besparen is dat natuurlijk ook welkom. Iemand ervaring mee…?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk BerichtenZelf een fiets opbouwen vanaf frame, is dat voordeliger dan een standaard bike kopen met dezelfde onderdelen? Of moet je het voor de goedkoop niet doen ?
Het zou me wel interesseren om zelf eens iets op te bouwen, in de eerste plaats omdat de techniek me ook wel interesseert… Als ik een procentje kan besparen is dat natuurlijk ook welkom. Iemand ervaring mee…?
Als je de prijzen van een frame, groep en bvb een fox eens bekijkt.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Al mijn fietsen zijn volledig zelf opgebouwd ( op de wielen na dan ), niet direct voor de prijs maar wel omdat je dan 100% zelf alles kan beslissen wat je er op wil hebben. Los daarvan speur ik op het net zeker en vast wel naar tweedehands spullen die soms zo goed als nieuw ( en zelfs nieuw ) worden aangeboden waardoor de prijs soms wel aardig kan meevallen. De grootste reden waarom ik dit zelf doe is ook puur liefhebberij, het plezier om zelf alles ineen te steken. Een complete fiets ineen steken is trouwens ook niet echt een enorm werk, in een namiddag is het best mogelijk om dit geklaard te krijgen hoor. Hou er wel rekening mee dat je toch soms wel wat specifiek materiaal van doen hebt ( lagers persen enzo ), ik maak die specifieke tools voor lagers uit te trekken of in te duwen trouwens allemaal zelf aangezien ik zelf beschikking heb over alle frees/draaibanken. Zo heb ik specifieke tooltjes gemaakt voor verschillende soorten wielnaven ( DT240 , Industry Nine) om specifiek op de juiste plaatsen te kunnen persen/trekken naargelang het type naaf.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk BerichtenAl mijn fietsen zijn volledig zelf opgebouwd ( op de wielen na dan ), niet direct voor de prijs maar wel omdat je dan 100% zelf alles kan beslissen wat je er op wil hebben. Los daarvan speur ik op het net zeker en vast wel naar tweedehands spullen die soms zo goed als nieuw ( en zelfs nieuw ) worden aangeboden waardoor de prijs soms wel aardig kan meevallen. De grootste reden waarom ik dit zelf doe is ook puur liefhebberij, het plezier om zelf alles ineen te steken. Een complete fiets ineen steken is trouwens ook niet echt een enorm werk, in een namiddag is het best mogelijk om dit geklaard te krijgen hoor. Hou er wel rekening mee dat je toch soms wel wat specifiek materiaal van doen hebt ( lagers persen enzo ), ik maak die specifieke tools voor lagers uit te trekken of in te duwen trouwens allemaal zelf aangezien ik zelf beschikking heb over alle frees/draaibanken. Zo heb ik specifieke tooltjes gemaakt voor verschillende soorten wielnaven ( DT240 , Industry Nine) om specifiek op de juiste plaatsen te kunnen persen/trekken naargelang het type naaf.
Comment
-
Hoe duurder het materiaal, hoe meer je kan besparen door zelf op te bouwen. Op een fiets van 2000 €, zal het mogelijks duurder uitkomen alles apart te kopen. Jong tweedehands kan idd wel helpen.
Wat is je budget juist?
Edit:
Vergeet niet dat je nu ook wel serieus voordeel kan doen op modellen van 2013.
Of je kan ook op een andere manier voordeel doen op oude modellen nu: een maat van mij kocht onlangs een testfiets van BMC met pakweg 1000 km op de teller voor 2000 € ipv 4000 €. 50 % korting dus. Ik denk niet dat je aan zo'n voordeel geraakt door zelf samen te stellen.
BTW, mijn racefiets heb ik destijds ook wel zelf samengesteld. Alles nieuw, maar wel veel korting kunnen krijgen.Last edited by Beta; 09/11/2013, 02:41.
Comment
-
Een fiets zelf samenstellen komt nagenoeg altijd (veel) duurder uit. Ik heb mijn ganse racefiets met de duurste SRAM groep erop, wielen van 400 euro, stuur, zadel,... 100 euro meer betaald dan dat ik het frame los zou gekocht hebben. Nu, 'k moet wel toegeven dat ik een serieuze korting heb gekregen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenEen fiets zelf samenstellen komt nagenoeg altijd (veel) duurder uit. Ik heb mijn ganse racefiets met de duurste SRAM groep erop, wielen van 400 euro, stuur, zadel,... 100 euro meer betaald dan dat ik het frame los zou gekocht hebben. Nu, 'k moet wel toegeven dat ik een serieuze korting heb gekregen.
Comment
-
Valt te zien met wat je tevreden bent natuurlijk, zelf een fiets samen stellen met nieuwe onderdelen lijkt me weinig intressant te zijn, als je echter tevreden bent met minder "nieuw/laatste snufjes" materiaal kun je tegenwoordig tweedehands zaakjes doen hoor. Aan mijn mountainbike hangen heel veel zaken die ik tweedehands kocht, zelfs het frame heb ik niet nieuw gekocht. Enkele jaren terug kocht ik in november een Speci S works frame die een productiedatum had van mei... ik heb dat frame samen gekocht met een carbon S works crankstel met nagenoeg splinternieuwe kettingbladen ( nieuwprijs +/-900 euro ) en een speci S90 brain voorvork ( ook +/- 1000 euro nieuw ) , een headset en een s works carbon zadelpen. Voor dit hele setje heb ik 1500 euro betaald toen. Dan volledig afgebouwd met XTR materiaal en Magura MT8 remmen ( die laatste wel nieuw gekocht bij Salden voor 399 toen ). Daarna een setje carbon Roval wielen gevonden die ik 550 euro betaalde ( nieuwprijs bijna 1500 ofzo..). Als je dan op het eind van de rit de rekening maakt tegenover een nieuwe fiets dan heb je eigenlijk heel veel voor relatief weinig centjes... Maar je hebt niet het allernieuwste en dat is voor velen een pijnpunt, niet voor mij, die fiets is nu 3 jaar oud en wat mij betreft gaat ie nog 10 jaar mee, ik heb geen enkele behoefte om iets nieuws te kopen... dit jaar bijna 6500 km probleemloos gebold met dat ding, enige wat ik deze winter eens ga vernieuwen zijn de kabels en kabelgeleiders meer niet.
Comment
-
Als je een grote korting krijgt op een volledige fiets, is dat ook omdat er verouderde onderdelen op zitten. Dat blijft dus een beetje hetzelfde.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenAls je alles apart koopt, kan je ook een grote korting krijgen hoor. Deed ik met mijn Pina ook (frame en wielen had ik beiden aan halve prijs omdat het modellen van het jaar voordien waren, al de rest was actueel en ook tegen de goedkoopste prijzen gekocht). Dat zelf samenstellen duurder is, klopt dus niet. Maar nogmaals: als je een budget hebt van max 2000 € zal je al hard moeten zoeken om goedkoper uit te komen. Bij hogere budgetten ligt dat anders.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk ga er natuurlijk wel vanuit dat je geen verouderde onderdelen en een overjaars frame koopt ofzo hé. En dan kom je nagenoeg altijd goedkoper uit met een fabrieks gemonteerde fiets.
Trouwens, het geldt ook binnen hetzelfde merk hoor: hoe duurder het model, hoe groter de kans dat alles apart kopen voordeliger is.
Je hoeft trouwens geen verouderde onderdelen te kopen om korting te hebben. Je kan makkelijk de goedkoopste online shop kiezen voor (bij wijze van spreken) elk onderdeel apart. Geen idee wat de adviesprijs is van een Dura Ace of een Record, maar op zulke zaken alleen al, kan je allicht een paar honderd euro besparen. Idem met wielen en alle andere onderdelen.
Wat mijn eigen ervaring betreft: zowel mijn vorige racefiets (Cannondale CAAD3 met Ultegra als de huidige Pinarello Prince met Dura Ace) heb ik volledig zelf samengesteld. En in beide gevallen is dat voordelig tot heel voordelig uitgekomen. En die Cannondale was dan nog niet eens een dure fiets. En de onderdelen heb ik toen ook allemaal gewoon bij dezelfde lokale fietsenmaker gekocht. Geen goedkope online shops dus (is wel 15 jaar geleden).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenZoals ik reeds zei: hangt af van de prijsklasse. Een Cannondale van 1500 € zal zeker goedkoper uitkomen als je die als volledige fiets koopt. Bij een Pinarello of Colnago van 5000 € is dat toch wel anders. Ik heb vroeger die vergelijking eens gemaakt. Wel lang geleden, maar het loont mss de moeite het na te gaan. Allicht hetzelfde principe als bij auto's ook: hoe duurder het model, hoe groter de winstmarge van de fabrikant.
Trouwens, het geldt ook binnen hetzelfde merk hoor: hoe duurder het model, hoe groter de kans dat alles apart kopen voordeliger is.
Je hoeft trouwens geen verouderde onderdelen te kopen om korting te hebben. Je kan makkelijk de goedkoopste online shop kiezen voor (bij wijze van spreken) elk onderdeel apart. Geen idee wat de adviesprijs is van een Dura Ace of een Record, maar op zulke zaken alleen al, kan je allicht een paar honderd euro besparen. Idem met wielen en alle andere onderdelen.
Wat mijn eigen ervaring betreft: zowel mijn vorige racefiets (Cannondale CAAD3 met Ultegra als de huidige Pinarello Prince met Dura Ace) heb ik volledig zelf samengesteld. En in beide gevallen is dat voordelig tot heel voordelig uitgekomen. En die Cannondale was dan nog niet eens een dure fiets. En de onderdelen heb ik toen ook allemaal gewoon bij dezelfde lokale fietsenmaker gekocht. Geen goedkope online shops dus (is wel 15 jaar geleden).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenHet was meer een reactie op uw eigen voorbeeld, met uw overjaars frame en wielen. Dat er meer winst op duurdere fietsen gemaakt wordt is de evidentie zelf. Echter, ook bij duurdere fietsen kom je nagenoeg altijd goedkoper uit met een fabrieks gemonteerde fiets (uitzonderingen daar gelaten). Nog maar eens m'n eigen voorbeeldje, een SS EVO frameset kost tussen de 3.000 en 3.600 euro, naargelang de korting. M'n SS EVO SRAM Red kwam met de normale 10% korting op 4.200 euro. Koop het frame los en een Red groep los, dan kom je al minstens aan 4.500 euro. En dan heb je nog geen wielen, stuur, zadel,... . En da's niet alleen bij Cannondale zo.
Edit:
Ik spreek u niet tegen in het geval van uw fiets, maar zonder het zelf uit te zoeken, kan je het niet weten. Ik zou het dus nagaan als ik een nieuwe fiets zou kopen. Of het nu gaat over overjaarse onderdelen of niet.Last edited by Beta; 14/11/2013, 04:51.
Comment
-
Ik spreek u ook niet tegen hoor. Ik vind het alleen nogal een raar gegeven, al zeker als je bij premium merken gaat shoppen. Over welke Cannondale van u spreek je? Want het is net Cannondale dat bekend staat voor z'n bealachelijk hoge prijzen wat betreft losse frames.
Comment
Comment