Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wegfietsers-topic II

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door nickotje Bekijk Berichten
    http://www.kapaza.be/nl/race-en-koer...d-84422520.htm

Zou deze goed zijn voor mij? Zoek iets om regelmatig 30+km mee te bollen op verharde wegen. Af en toe ook wat bospaden erbij.
    Of toch naar iets goedkopers zoeken?

Deze heb ik nog gehad maar model van 10j geleden, reed ook echt goed tov de fiets die ik nu heb.. Zou zoiets geschikt zijn om lange afstanden mee te rijden?

http://www.kapaza.be/nl/mountainbike...m-84887278.htm
    Ik heb de 2014 versie van die Specialized Sirrus, en ben daar zeer tevreden over.
    Maar meer dan een verhard bospad kan je er wel niet mee doen. Is toch meer een baanfiets.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
      Ik heb de 2014 versie van die Specialized Sirrus, en ben daar zeer tevreden over.
      Maar meer dan een verhard bospad kan je er wel niet mee doen. Is toch meer een baanfiets.
      Thx voor de tip! Eens bekijken straks.

Comment

• Ik heb deze (maar dan zonder de schijfremmen): Merida Crossway 500. Ook eerder baan-georienteerd, maar een occasioneel crosske kan die gerust wel aan.
        merida crossway.jpg
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

• Vroeg vaderdagcadeautje.
          Had ik veel vroeger moeten kopen. Een plezier om fiets te kuisen/af te stellen/...

Trivio Expert heet het ding.

Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

• Da's inderdaad wel iets handig. Heb de mijne in m'n werkhuis altijd aan koorden hangen, nadeel is wel dat ie dan nog beweegt natuurlijk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
              Vroeg vaderdagcadeautje.
              Had ik veel vroeger moeten kopen. Een plezier om op te fietsen.

Trivio Expert heet het ding.

Dan rij ik liever op rollen...heb een beetje hoogte vrees.
              den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Da's inderdaad wel iets handig. Heb de mijne in m'n werkhuis altijd aan koorden hangen, nadeel is wel dat ie dan nog beweegt natuurlijk.

Ik heb al zo een 10 tal jaar ene van Tacx en ben nu naar een systeem aan het kijken voor hem ook in de garage eens te kunnen ophangen.
                Voor kleine dingen doe ik mij de moeite niet om de staander open te zetten en vraag de dochter om hem eens vast te houden.
                Of ik laat hem aan zijn haak hangen en probeer het dan zo te doen.
                den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                  Ik heb al zo een 10 tal jaar ene van Tacx en ben nu naar een systeem aan het kijken voor hem ook in de garage eens te kunnen ophangen.
                  Voor kleine dingen doe ik mij de moeite niet om de staander open te zetten en vraag de dochter om hem eens vast te houden.
                  Of ik laat hem aan zijn haak hangen en probeer het dan zo te doen.
                  Ik heb een steunbalk voor het dak in 't midden van m'n werkhuis staan. Op ongeveer 2m hoogte, ideaal om de fiets aan op te hangen. En uw dochter gaat dat nu nog willen doen, die fiets vasthouden. Maar als die ouder wordt dan is dat zo van: "Moet dat nu echt pa"? ... Ik kan er van meespreken.

Comment

• M'n schuurtje/tuinhuis is te klein om deftig aan de fiets t ekunnen werken. En in de garage die ik huur is het dak ca. 4 meter hoog.
                    Vroeger moest ik hem ofwel op z'n kop zetten, of als het voorwiel eruit moest met z'n vork op het gras of stenen. Dit kostte iets van 70 euro en is heel stevig.

Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                    Dan rij ik liever op rollen...heb een beetje hoogte vrees.
                    Wel heel de tijd bergaf natuurlijk !
                    "Een plezier om mee te werken" moest dat natuurlijk zijn...
                    Last edited by Hayes; 02/06/2014, 19:27.
                    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

• Jan, jij zegt gewoon dat je alles kan compenseren. Ik zeg dat je dan afwijkt van het ideaal. Als jij dat wil, moet je dat maar doen hé. En dat jouw fiets dan onbestuurbaar zou zijn, heb ik nooit gezegd.
                      Wat dat muggeziften over 3 mm betreft (het waren er eigenlijk 5, maar bon), er stond ook een smiley achter. Wat kan mij dat nu schelen? Mijn part koop jij een maat 48 met een stuurpen van 150 mm. Kan je nog altijd beweren dat je goed op je fiets zit. Het is alleen nog iets minder ideaal.
                      Ik ben het gewoon niet eens met uw manier van doen, maar het stoort mij niet. Zolang mijn fietsen goed zijn qua maat, ben ik tevreden. En hopelijk geef je geen fout advies aan anderen, want met een dergelijke mentaliteit ben je ertoe in staat.
                      120d Hatch Edition Sport

Comment

In plaats van uw op te boeien zou je beter eens reageren op mijn vraag.
                        Een XL voor iemand van 185-190 cm, is alleszins niet te klein. Hoewel ik denk dat een deftige fietsenmaker je mss eerder een L zal aanraden, maar veel hangt af van de fiets en de persoon in kwestie natuurlijk. Let wel op dat Jakkel je geen M aanraadt, want dat zou toch te klein zijn.
                        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                          Jan, jij zegt gewoon dat je alles kan compenseren.
                          Voor de 10.000ste keer, heb ik NOOIT gezegd.

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                          Ik zeg dat je dan afwijkt van het ideaal. Als jij dat wil, moet je dat maar doen hé.
                          Ook voor de 10.000ste keer. Weet jij wat het ideale voor mij is? NEEN! Dus hou dat 'ideale' achterwege. Een fiets wordt zodanig samengesteld met onderdelen dat ie voor de gemiddelde mens goed zit. Als je uw redenering toepast mag niemand een aanpassing doen aan z'n fiets onder de vorm van een ander stuurpennetje, zadelstand,.. . Zeg dit tegen iemand die nog maar een beetje thuis is in het fietswereldje, en die lacht u vierkant uit. Uw fiets is trouwens ook niet 'ideaal'. Je hebt een zadelpen met een naar uw 'ideale normen' korte offset. Bewijs? Je zit even ver als mij met een bovenbuis die 3 cm langer is. Of worden alle die 56 pina's vanuit de fabriek met thomson 16mm zadelpennen en 120mm stuurpennen geleverd misschien? Ik zal het zeggen. NEEN!

En dat jouw fiets dan onbestuurbaar zou zijn, heb ik nooit gezegd.
                          Wat is dan het probleem van een ander stuurpenneke ofzo? Zeg het nu eens.

Wat dat muggeziften over 3 mm betreft (het waren er eigenlijk 5, maar bon), er stond ook een smiley achter.
                          Met ne smiley werkt ge u er niet meer uit man. Het blijken er uiteindelijk 577 te zijn en ik had 580 gezegd. 3 mm dus.

Wat kan mij dat nu schelen? Mijn part koop jij een maat 48 met een stuurpen van 150 mm. Kan je nog altijd beweren dat je goed op je fiets zit. Het is alleen nog iets minder ideaal.
                          Ook voor de 10.000ste keer. Die dingen heb ik nooit gezegd. Ik heb het over lichte afwijkingen. Twee tot maximum drie opeenvolgende maten. In mijn geval gaat het over amper 10 mm bovenbuis verschil. Lees toch eens wat er al tot vervelens toe gezegd is. Jij zegt elke keer opnieuw dingen die ik NOOIT gezegd heb.

Ik ben het gewoon niet eens met uw manier van doen, maar het stoort mij niet.
                          Gezien UW zienswijze en redeneringen op gans het maatgebeuren zal het mij écht wel worst wezen dat JIJ 't niet met me eens bent, beste beta.

Zolang mijn fietsen goed zijn qua maat, ben ik tevreden. En hopelijk geef je geen fout advies aan anderen, want met een dergelijke mentaliteit ben je ertoe in staat.
                          Deze is goed! Je keek in de spiegel zeker terwijl je dit neerpende? Ja, jij geeft juiste adviezen, dat weten we ondertussen allemaal!

Iemand die bvb 1m80 is zet jij zonder pardon op een 56. Je moet die mens zelfs niet gezien hebben, z'n lichaamsverhoudingen niet te kennen,... .. En bijkomend geef je als advies mee zeker geen andere stuurpen te monteren dan zoals die uit de winkel komt, en absoluut de zadelstand NIET te wijzigen. Want dan wijk je af van het 'ideale' en wijzig je de 'rij-eigenschappen'. Al die coureurs met hun gespeel met zadelpennen enzomeer. Ze moeten dringend eens naar beta gaan luisteren. Beta en z'n adviezen, yeah right.

Comment

• Wat heb jij met die offset? Ken je er werkelijk niets van dan? Ik kan mijn zadel nog naar voor én naar achter schuiven, net zoals jij. En mijn zadel staat goed. Wat maakt het dan uit hoeveel offset ik heb?

Eerst zei je 580 mm, daarna 575. 5 mm dus. En dat was om te zeveren, want op 5 mm verschil meten, gaat het niet echt aankomen hé.

En nee, ik zou niet iedereen van 180 cm op een 56 zetten, maar toch zeker niet op een 52. En ik ken er genoeg die erover denken zoals ik.
                            Trouwens, als je toch zo overtuigd bent: geef eens een vb. van een profwielrenner van jouw grootte die met een 52 rijdt.
                            Tuurlijk is speling mogelijk. Een 54 bv. Maar een 52 ... En dat is dan geen vreemd gemeten maat, want je zegt zelf dat je bovenbuis 535 mm is, wat zéker korter is dan ideaal. Ga je het heel hard voelen? Mits compensatie niet, maar ideaal is het zeker niet.
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Mannekes!

350 euro, koopje of niet?

Of toch beter een echte baanfiets? Rij graag eens door modderige paden maar grootste deel is op verharde grond en fietspaden..

Comment

Mannekes!

Of toch beter een echte baanfiets? Rij graag eens door modderige paden maar grootste deel is op verharde grond en fietspaden..
                                Kunnen we samen in de bossen crossen

BMW X5 45e

Comment

Wat heb jij met die offset? Ken je er werkelijk niets van dan? Ik kan mijn zadel nog naar voor én naar achter schuiven, net zoals jij. En mijn zadel staat goed. Wat maakt het dan uit hoeveel offset ik heb?
                                  Je snapt het niet hé? Enfin, is dat wel 'ideaal', die zadelstand van u?? Volgens mij heb je net iets te weinig saddle setback om van het ideale te spreken. Hoeveel is die saddle setback van u eigenlijk? En dan bedoel ik de afstand voorkant zadel tot center bracket? Horizontaal gemeten uiteraard. Vermits je even ver zit als mij op je 56 en toch dezelfde stuurpen hebt, maar dan toch weer een bovenbuis hebt die 25 of 30 mm langer is, dan kan ik daar alleen uit afleiden dat je een eerder abnormaal naar voren gepositioneerd zadel hebt. Is dat met een bedoeling? Moet dat zo bij pina's om 'ideaal' te zitten ofzo? Ik maak er helemaal geen drama rond hoor. Maar jij doet dat altijd wel met uw 'idealen', dus ik kaats de bal gewoon even terug hé. Ik ben benieuwd!

Eerst zei je 580 mm, daarna 575. 5 mm dus. En dat was om te zeveren, want op 5 mm verschil meten, gaat het niet echt aankomen hé.
                                  5 mm niet, maar een bovenbuis die 10mm korter is... olalala, da's een drama hoor! Jongen toch... .

En nee, ik zou niet iedereen van 180 cm op een 56 zetten, maar toch zeker niet op een 52. En ik ken er genoeg die erover denken zoals ik.
                                  Trouwens, als je toch zo overtuigd bent: geef eens een vb. van een profwielrenner van jouw grootte die met een 52 rijdt.
                                  Tuurlijk is speling mogelijk. Een 54 bv. Maar een 52 ... En dat is dan geen vreemd gemeten maat, want je zegt zelf dat je bovenbuis 535 mm is, wat zéker korter is dan ideaal.
                                  Nog eens, waarom is dat niet 'ideaal'? Gij met uw ideaal altijd, man toch. Ter info (voor de 10.000ste keer btw), de 54 heeft een bovenbuis die amper 10 mm langer is.

En een voorbeeld?
                                  Sagan is 1m84 (6cm groter dan mij) en die rijdt met een 54. Wel met een aangepaste bovenbuis (10 mm korter dan een EVO maatje 60!) omdat die héél gestrekt wil zitten en wel heel korte benen heeft. Zijn zadel staat 30 mm(!) verder naar achteren dan het mijne! 95 mm tegenover 65 bij mij (afstand center bracket tot voorkant zadel)! Dus een extreme zadelstand zoals ons betaatje ook al eens liet uitschijnen is bij mij ook al niet van toepassing. Voorts is de afstand center bracket tot top zadel bij de heer Sagan 750 mm. Bij mij 735 mm. Die zijn benen zijn in theorie dus amper 15 mm langer dan de mijne, ook al is ie 6 cm groter. Zo'n extreem rare lichaamsbouw heb ik dus nog niet hé. Enfin, mijn zadel in de 52 komt een 5 mm hoger uit de zitbuis (moesten we hetzelfde zadel hebben). Ideaal die 52 van me dus. Stuurpen is ook bij Sagan een 120 mm exemplaar. Als Sagan even ver zou willen zitten op een gewone EVO 54, dan had ie een extreem lange stuurpen van 155 mm moeten steken. Daarom die aanpassing van die bovenbuis uiteraard. Maar vermits ik niet zo'n extreme zit als Sagan nastreef is die 52 ideaal. Zadeluitsteeklengte is nagenoeg net hetzelfde als bij 'de echten'. Zitpositie (reikwijdte even ver als jij op je 56 btw!) is bekomen met heel normale onderdelen in heel normale posities. En net dit laatste gegeven zorgt ervoor dat die 52 ideaal voor me is. Zowel naar handling als looks toe. Dat kan je niet ontkennen. Trouwens bij een twijfel tussen twee maten kies je 't beste voor de kleinste maat van de twee, zeker als zoals in dit geval de bovenbuis van de grotere maat amper 10 mm langer is. Waarom je over die 10 mm blijft vallen, dat kan ik écht niet vatten hoor. 5 mm is uiteindelijk verwaarloosbaar, maar die 10 mm is dan plots een megadrama. Komaan man, dat is toch om te gieren.

Ga je het heel hard voelen? Mits compensatie niet, maar ideaal is het zeker niet.
                                  Wat voor u niet ideaal is is voor mij misschien wel ideaal. Hou op over dat ideaal, want dat duidt op NIETS en is puur persoonlijk. Standaard afgemonteerde fietsen zijn zelden ideaal voor iemand. Ik heb de originele stuurpen van m'n F29 die -15° 100 mm lang was ook vervangen door een -20° 110 mm exemplaar. Dat is voor MIJ veel idealer dan de originele setup, dus hou daar aub over op.

Comment

Mannekes!

Jij was die kerel van 185-190 cm, right? Dan lijkt een XL mij iets te groot om eerlijk te zijn. Ik ben zelf 180 cm en rijd met een M. Ik zat op het randje M/L, maar heb toch voor de iets kleinere maat gekozen. En ja, ik heb een iets langere stuurpen gemonteerd. Een 120 mm ipv een 100 mm. De bovenbuislengte is iets meer dan 590 mm. Jij zal het wel kunnen rooien met een 610 mm bovenbuis, maar nog langer, lijkt mij toch echt te lang.

Je kan ook googlen op de juiste fietsmaat en je binnenbeenlengte, totale lengte e.d.m. ingeven.

Wat de prijs betreft: is mss aanvaardbaar, al heb ik niet gecheckt hoeveel hij nieuw gekost heeft. De afmontage is nu wel niet echt je dat. Niets om wekelijks mee in vuil weer te rijden.
                                    120d Hatch Edition Sport

Comment

Mannekes!

Als het is om je fiets overal wat te gebruiken, dan zou ik opteren voor een MTB. Daar de fietspaden in Vlaanderen niet altijd even comfortabel zijn is een MTB ideaal. Ik neem altijd de MTB als ik ergens naartoe moet waar de wegen en fietspaden slecht zijn. Ook rustige trainingen na een nachtshift ofzo doe ik nagenoeg altijd met de MTB.

Comment

Jij was die kerel van 185-190 cm, right? Dan lijkt een XL mij iets te groot om eerlijk te zijn. Ik ben zelf 180 cm en rijd met een M. Ik zat op het randje M/L, maar heb toch voor de iets kleinere maat gekozen. En ja, ik heb een iets langere stuurpen gemonteerd. Een 120 mm ipv een 100 mm. De bovenbuislengte is iets meer dan 590 mm. Jij zal het wel kunnen rooien met een 610 mm bovenbuis, maar nog langer, lijkt mij toch echt te lang.
                                        Aiaiai, een 20 mm langere stuurpen??? Nu heb je de rij-eigenschappen die de fabrikant vooropgesteld had gewijzigd, dat is écht niet ideaal hoor. Ik had toch de L gekozen hoor, die fiets is echt te klein voor u!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                          Aiaiai, een 20 mm langere stuurpen??? Nu heb je de rij-eigenschappen die de fabrikant vooropgesteld had gewijzigd, dat is écht niet ideaal hoor. Ik had toch de L gekozen hoor, die fiets is echt te klein voor u!

Ik wist wel dat je zo zou reageren. Ik wou u uit uw kot lokken.
                                          Feit is dat 535 mm + 120 mm te kort is voor iemand van uw lengte.
                                          Ik ben amper 2 cm groter dan u en ik heb 560 + 120 mm. En een 56 is heel gebruikelijk voor iemand van mijn grootte. En die stuurpenlengte is ook heel normaal voor een 56.
                                          Ik heb nooit gezegd dat een 120 mm te lang is, wel dat jij rare toeren uithaalt om aan 580 mm aan zadel-voorkant stuur te komen. Maar ja, jij hebt dan ook een grote off set op je zadelpen.
                                          Komt nog eens bij dat voor iemand van 180 cm een MTB in maat M heel gebruikelijk is. Jij rijdt toch ook met die maat hé.

BTW: http://forum.4bikers.be/index.php?topic=7164.0

Die hebben het daar ook over een 54/56 voor 178 cm en een 54 voor iemand van 172 cm. Dat zijn daar allemaal zotten die te grote maten nemen zeker?
                                          120d Hatch Edition Sport

Comment

Working...
                                          X