Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wegfietsers-topic II

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik zal wel eens naar ne winkel gaan, met al die millimetermacho's hier

Toch bedankt voor de uitleg!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door nickotje Bekijk Berichten
      Mannekes!

350 euro, koopje of niet?

Of toch beter een echte baanfiets? Rij graag eens door modderige paden maar grootste deel is op verharde grond en fietspaden..

Geen echt super koopje.
      De afmontage is gene vette.
      Het enige positieve is dat de kader van Specialized is.
      Moet er wel bij vertellen dat ik de modellen onder de stumpjumper niet volg en dus niet weet wat het doel van deze fiets is.
      Maar als je zo groot bent en ook zo een 85 kg weegt en dan maar een altus en acera hebt is dat een beetje om problemen vragen.
      En ik rijd ook maar met een L hoor met mijn 185 cm.
      den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Ik zal wel eens naar ne winkel gaan, met al die millimetermacho's hier

Tja, het verschil tss een L en een XL bedraagt maar 20 mm hoor. Je kan gerust Jakkel zijn manier van doen volgen en kopen wat je wil en beginnen smossen met stuurpenlengte en afstelling van het zadel.
        In dat geval heb ik helemaal niets gezegd over de maat van die fiets.
        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
          Ik wist wel dat je zo zou reageren. Ik wou u uit uw kot lokken.
          Proficiat. Maar door dat te zeggen gaat gans uw theorie ineens wel compleet op in rook.

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
          Feit is dat 535 mm + 120 mm te kort is voor iemand van uw lengte.
          En waar staat dat geschreven? En nog eens, lichaamslengte is niet alles. Jij beschouwt het ganse maatgebeuren als een exacte wetenschap en baseert je enkel op lichaamslengte om iemand een maat aan te bevelen. Dat is uitleg van een fietsnoob.

Ik ben amper 2 cm groter dan u en ik heb 560 + 120 mm. En een 56 is heel gebruikelijk voor iemand van mijn grootte. En die stuurpenlengte is ook heel normaal voor een 56.
          Maar dat je even ver zit dan mij laat je wel even achterwege.

Ik heb nooit gezegd dat een 120 mm te lang is, wel dat jij rare toeren uithaalt om aan 580 mm aan zadel-voorkant stuur te komen. Maar ja, jij hebt dan ook een grote off set op je zadelpen.
          Wat is daar grappig aan?? En welke rare toeren haal ik uit???

Komt nog eens bij dat voor iemand van 180 cm een MTB in maat M heel gebruikelijk is. Jij rijdt toch ook met die maat hé.
          Ja. Ik maak dan ook geen drama over mm'kes hé. Jij daarentegen... .

BTW: http://forum.4bikers.be/index.php?topic=7164.0

Die hebben het daar ook over een 54/56 voor 178 cm en een 54 voor iemand van 172 cm. Dat zijn daar allemaal zotten die te grote maten nemen zeker?
          Iemand die een normale lichaamsbouw heeft kan die adviezen inderdaad volgen. Ik heb die niet. Hoe dikwijls moet ik dat nu nog zeggen?? Bij een 56 zou de zadelpen amper uit de zitbuis komen (die valt al sowieso af dus) en bij een 54 is de bovenbuis amper 1 cm langer dan bij de 52. Wat is er dan mis met die 52 in mijn geval. Geef me liever een antwoord ipv linkjes naar een forum te posten waar ze enkel hetgene neerschrijven wat voor de gemiddelde mens van toepassing is.

Comment

Tja, het verschil tss een L en een XL bedraagt maar 20 mm hoor. Je kan gerust Jakkel zijn manier van doen volgen en kopen wat je wil en beginnen smossen met stuurpenlengte en afstelling van het zadel.
            In dat geval heb ik helemaal niets gezegd over de maat van die fiets.
            Zoals je zelf ook doet met je MTB dus, 120 ipv 100 mm. De pot verwijt de ketel... .

Comment

Kostelijk fietsje geweest.
              Van het laagste niveau naar de top.😄
              Weet wel niet van welk jaar hij is en wat ze nog waard zijn maar er zijn er hier die het wel zullen weten.
              den borre

Int3x0r

Comment

• Goed uitkijken bij die 26" MTB's is de boodschap. De prijzen zijn gekelderd sinds de komst van de 29'ers. Die Specialized ziet er echt wel goed uit, en heeft ook heel goed materiaal. Maar op enkel foto's kan je niet echt verder gaan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Niko80 Bekijk Berichten
                  Ik zou een 357 pakken

E30SHOP.be
                  - Alles voor uw BMW E30.
                  Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                  En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Ik zal wel eens naar ne winkel gaan, met al die millimetermacho's hier

Groot gelijk, doe even een testrit met verschillende framematen en pak wat voor jou het beste gevoel geeft.
                    Mijn racefietske is een XL en ik ben koud gemeten 1.89m.

Comment

Met wat rijd je juist?
                      Een stuurlint monteren is niet zo moeilijk hoor. Gewoon even een tutorial opzoeken als het je eerste keer is. En het lint goed aanspannen.
                      Ik zou het zelf wel kunnen maar mijn fiets moet toch binnen om de lagers te vervangen, en dan laat ik het stuurlint maar ineens mee doen.
                      Die lagers zal ook wel lukken maar dan moet ik wel het juiste materiaal hebben. De fm heeft het materiaal en de kennis.

Comment

• Is er veel verschil tussen een hardrock en een stumpjumper?

Ja sorry, ben nogal een amateur qua fietsen
                        Vorige fiets was een hardrock en altijd content van geweest. Weet niet of een stumpjumper echt zoveel beter zal rijden op lange stukken beton.

Stumpjumper zou wel 2dehands zijn, hardrock nieuw, budget +/- 650 euro

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BobV Bekijk Berichten
                          Groot gelijk, doe even een testrit met verschillende framematen en pak wat voor jou het beste gevoel geeft.
                          Mijn racefietske is een XL en ik ben koud gemeten 1.89m.
                          Thx, ga idd eens langsgaan bij ne verkoper om eens te testen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            Proficiat. Maar door dat te zeggen gaat gans uw theorie ineens wel compleet op in rook.

En waar staat dat geschreven? En nog eens, lichaamslengte is niet alles. Jij beschouwt het ganse maatgebeuren als een exacte wetenschap en baseert je enkel op lichaamslengte om iemand een maat aan te bevelen. Dat is uitleg van een fietsnoob.

Maar dat je even ver zit dan mij laat je wel even achterwege.

Wat is daar grappig aan?? En welke rare toeren haal ik uit???

Ja. Ik maak dan ook geen drama over mm'kes hé. Jij daarentegen... .

BTW: http://forum.4bikers.be/index.php?topic=7164.0

Iemand die een normale lichaamsbouw heeft kan die adviezen inderdaad volgen. Ik heb die niet. Hoe dikwijls moet ik dat nu nog zeggen?? Bij een 56 zou de zadelpen amper uit de zitbuis komen (die valt al sowieso af dus) en bij een 54 is de bovenbuis amper 1 cm langer dan bij de 52. Wat is er dan mis met die 52 in mijn geval. Geef me liever een antwoord ipv linkjes naar een forum te posten waar ze enkel hetgene neerschrijven wat voor de gemiddelde mens van toepassing is.

Allez, dan ben ik een fietsnoob die al meer dan 23 jaar fietsen bestudeert. En dat is geen rekenfout.

En ik laat helemaal niet achterwege dat je even ver van je stuur zit, maar het geeft wel aan dat je zadel meer naar achter staat. Lijkt niet zo op de foto, maar de cijfers geven het toch aan als je ze vergelijkt met de mijne. Simpele wiskunde. Geen zuivere wetenschap, want zoals ik al zei: zadels hebben niet allemaal dezelfde vorm, dus je zit niet op elk zadel even ver naar voor of naar achter, maar toch.

OK, je hebt korte benen. Maar dan wel een langer bovenlichaam dan iemand anders van 178 cm, maar je zit korter dan een even grote medewielrenner omdat je bovenbuis korter is. Stuurpennen zijn meestal 120 mm rond maat 56, dus dat is ongeveer een constante. Het is echt niet zo moeilijk hoor, Jan. En dat is meteen wat ik al jaren zeg: kortere of langere benen kan je compenseren door te spelen met zadelhoogte en stuurhoogte. Met de bovenbuislengte kan niet gespeeld worden, dus die heb je beter meteen goed. En tuurlijk kan je pakweg 20 mm met een stuurpen spelen, maar dat is lichtjes anders (hoewel ik bv. een 120 mm toch niet snel zou vervangen door een 140 mm). Een 52 is gewoon klein voor iemand van jouw grootte, maar je doet maar hé.
                            En welke maat had je Colnago? En je oude Cannondales? Ik vermoed dat die allemaal minstens een 54 waren.

Maak ik daar een drama van? Tuurlijk niet. Ik zeg alleen niet dat je pakweg drie maten per lichaamslengte kan kiezen. Jouw normen lopen nogal ver uit elkaar.

Of nog anders: sommige mensen van 190 cm hebben even lange benen als anderen van 180 cm. Het bovenlichaam is dan ongeveer 10 cm langer. Zou jij die dan allemaal dezelfde fietsmaat aanraden? Een 54 bv. Nogal klein voor iemand van 190 cm hé. Maar volgens uw beweringen wel de aangewezen maat bij die beenlengte. Je kan dan een stuurpen van 3-4 cm langer monteren ...

Trouwens, ik heb nergens gezegd dat jij een 56 moet hebben hé. Tuurlijk is er een beetje ruimte tot speling.

Mijn vader is trouwens ook 178 cm en het lengteverschil zit ook in de benen. Vroeger reed hij met een 56, nu met een 54. Stuurpennen op alle fietsen: 120 mm.
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Zoals je zelf ook doet met je MTB dus, 120 ipv 100 mm. De pot verwijt de ketel... .
                              Bovenbuislengte is meer dan 59 cm. Kort is dat sowieso niet.

Mijn vorige Cannondale was trouwens een L. Die had een even lange bovenbuis. 61 cm (huidige L) is best lang. Meer stabiliteit, iets minder wendbaarheid.

Nogmaals, wat jij doet, zal me worst wezen, maar feit is dat enkel binnenbeenlengte bij minder gemiddelde mensen nogal eens tot vreemde resultaten zou kunnen leiden. De ene zou een grote fiets met korte stuurpen moeten hebben, de andere een kleine met lange stuurpen. Bepaald uniform kan je zoiets niet noemen.
                              En ik heb het uiteraard over gelijk gebruik. Zoals bij racefietsen. In het MTB moet je immers geen XC met freeride, trial of DS beginnen vergelijken qua geometrie.
                              120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BobV Bekijk Berichten
                                Ik zou het zelf wel kunnen maar mijn fiets moet toch binnen om de lagers te vervangen, en dan laat ik het stuurlint maar ineens mee doen.
                                Die lagers zal ook wel lukken maar dan moet ik wel het juiste materiaal hebben. De fm heeft het materiaal en de kennis.
                                Als je niet het juiste materiaal en de kennis hebt, laat je lagers idd best vervangen door een FM. Stuurlint kan je dan idd evt. direct mee laten vervangen.
                                120d Hatch Edition Sport

Comment

Is er veel verschil tussen een hardrock en een stumpjumper?

Ja sorry, ben nogal een amateur qua fietsen
                                  Vorige fiets was een hardrock en altijd content van geweest. Weet niet of een stumpjumper echt zoveel beter zal rijden op lange stukken beton.

Stumpjumper zou wel 2dehands zijn, hardrock nieuw, budget +/- 650 euro
                                  SJ is uit een andere legering gemaakt die lichter is.
                                  De fiets is makkelijker te besturen op single tracks, gaat sneller vooruit als je op de pedalen duwt.
                                  Het kost allemaal een beetje minder moeite.

Welke afmontage heb je bij een nieuwe hardrock van 650€?
                                  den borre

Int3x0r

Comment

Allez, dan ben ik een fietsnoob die al meer dan 23 jaar fietsen bestudeert. En dat is geen rekenfout.
                                    Als je uw redeneringen volgt kan je dat er spijtig enkel maar uit concluderen ja. Wijzig geen stuurpennen enzomeer... want rij-eigenschappen... niet ideaal... enzomeer. Enfin, je weet wel wat ik bedoel.

En ik laat helemaal niet achterwege dat je even ver van je stuur zit, maar het geeft wel aan dat je zadel meer naar achter staat.
                                    Dat is inderdaad zo. Maar, nog eens, het staat helemaal niet abnormaal gepositioneerd, noch heeft de zadelpen een abnormale setback. 25 mm, wat origineel en doodnormaal is. Mijn zadelsetback = 65 mm (Sagan = 95 mm!). Een heel normale afstand dus! Jij zit naar mijn inziens eerder wat dichter boven je bracket dan de gemiddelde mens. Niets mis mee, maar hou dan aub op over dat ideale. Want dat is zelfs bij uzelf niet van toepassing. Voor mij geen probleem, maar als jij je eigen redeneringen bij jezelf toepast. Dan moet je tegen jezelf gaan zeggen dat je misschien wel verkeerd zit.

Lijkt niet zo op de foto, maar de cijfers geven het toch aan als je ze vergelijkt met de mijne. Simpele wiskunde. Geen zuivere wetenschap, want zoals ik al zei: zadels hebben niet allemaal dezelfde vorm, dus je zit niet op elk zadel even ver naar voor of naar achter, maar toch.
                                    Voilà, geen zuivere wetenschap. Je gaat het nog gaan snappen.

OK, je hebt korte benen. Maar dan wel een langer bovenlichaam dan iemand anders van 178 cm, maar je zit korter dan een even grote medewielrenner omdat je bovenbuis korter is.
                                    Nog eens. Neen, ik zit NIET korter. Je bent 2 cm groter dan mij en je zit even ver als mij. Trouwens, je weet nog geeneens hoe ik eruit zie. Dan kan je daar onmogelijk exacte uitspraken over plegen.

Stuurpennen zijn meestal 120 mm rond maat 56, dus dat is ongeveer een constante. Het is echt niet zo moeilijk hoor, Jan. En dat is meteen wat ik al jaren zeg: kortere of langere benen kan je compenseren door te spelen met zadelhoogte en stuurhoogte. Met de bovenbuislengte kan niet gespeeld worden, dus die heb je beter meteen goed. En tuurlijk kan je pakweg 20 mm met een stuurpen spelen, maar dat is lichtjes anders (hoewel ik bv. een 120 mm toch niet snel zou vervangen door een 140 mm). Een 52 is gewoon klein voor iemand van jouw grootte, maar je doet maar hé.
                                    We zijn er bijna, je gaat het ooit nog gaan begrijpen. Je zegt het zelf al, het frame is eerder klein te noemen voor iemand van mijn grootte maar niet TE klein. Iets wat je tot nu toe wel altijd beweerd hebt.

En welke maat had je Colnago? En je oude Cannondales? Ik vermoed dat die allemaal minstens een 54 waren.

Maak ik daar een drama van? Tuurlijk niet. Ik zeg alleen niet dat je pakweg drie maten per lichaamslengte kan kiezen. Jouw normen lopen nogal ver uit elkaar.
                                    Hangt van de lichaamsverhoudingen af. Lichte afwijkingen enzomeer... . Mijn Cannondale en Colnago waren inderdaad 54. Maar... op de Colnago ben ik tot de beseffing gekomen dat ik graag dieper wilde zitten. Vorkbuis op de Colnago tot het maximum ingekort en alle spacers eronder uit. En nog vond ik dat ik wat te hoog zat. Nu heb ik een drop van 95 mm. Bekomen door nog enkel het balhoofdkapje te laten steken (spacertje van 5mm dient om de afwijkende stack van de stuurpen op te vangen, 35mm ipv de gangbare 40). Bij een 54 had ik zelfs het balhoofdkapje moeten verwijderen om mijn gewenste drop te bekomen. Met een maximale inkorting van de vorkbuis als gevolg. Vind ik naar een eventuele herverkoop toe in de toekomst niet aangewezen omdat het een onomkeerbare situatie. Plus... de zadelpen komt nu twee cm verder uit de zitbuis als bij de 54. Naar de looks toe ook interessanter (ja looks mogen als die niks invloed hebben op het rendement!) en de uitsteeklengte is ook normaler en modieuzer te noemen naar hedendaagse normen. Of mag dat niet? En toen ik ook nog eens constateerde dat de 52 een bovenbuis heeft die slechts 10(!) mm korter is dan de 54, was de keuze wel heel snel gemaakt! Ander stuurpennetje en klaar is kees. En daar maak jij al pagina's lang een drama van, over die 10 belachelijke millimetertjes.

Of nog anders: sommige mensen van 190 cm hebben even lange benen als anderen van 180 cm. Het bovenlichaam is dan ongeveer 10 cm langer. Zou jij die dan allemaal dezelfde fietsmaat aanraden? Een 54 bv. Nogal klein voor iemand van 190 cm hé. Maar volgens uw beweringen wel de aangewezen maat bij die beenlengte. Je kan dan een stuurpen van 3-4 cm langer monteren ...
                                    Sorry, maar dit is echt wel een extreem en onrealistisch voorbeeld hoor. Iemand van 1m80 op een 54 heeft al relatief korte benen. Een normaal gebouwde 1m80 metende mens heeft doorgaans een 55/56, kijk naar uzelf. Kan mij reëel niemand inbeelden van 1m90 die de beenlengte heeft van iemand die een 54 heeft. Enfin, moest er zo iemand bestaan, je kan 'm moeilijk op een 60 gaan zetten hé. Dan zit z'n zadelpen nagenoeg helemaal in de zitbuis. Nu, dit is een compleet manke opmerking eigenlijk. Ik heb het altijd over lichte afwijkingen gehad.

Trouwens, ik heb nergens gezegd dat jij een 56 moet hebben hé. Tuurlijk is er een beetje ruimte tot speling.
                                    Nee, dat heb je niet gezegd, da's waar. Wel die 54... met z'n 10(!) mm langere bovenbuis dan die van de 52. Daar maak jij een drama van. Naar mijn inziens is dat ook maar 'een beetje ruimte tot speling' die 10 mm. Maar voor u helemaal niet dus. Sorry, maar voor iemand die beweert al 23 jaar fietsen te 'bestuderen', vind ik dat een ongelooflijk beschamende opmerking.

Comment

Bovenbuislengte is meer dan 59 cm. Kort is dat sowieso niet.

Mijn vorige Cannondale was trouwens een L. Die had een even lange bovenbuis. 61 cm (huidige L) is best lang. Meer stabiliteit, iets minder wendbaarheid.

Nogmaals, wat jij doet, zal me worst wezen, maar feit is dat enkel binnenbeenlengte bij minder gemiddelde mensen nogal eens tot vreemde resultaten zou kunnen leiden. De ene zou een grote fiets met korte stuurpen moeten hebben, de andere een kleine met lange stuurpen. Bepaald uniform kan je zoiets niet noemen.
                                      En dat hoeft ook niet uniform te zijn. Alleen fietsnoobs beschouwen die dingen als uniform en plakken overal exacte cijfertjes op zonder iemand te kennen enzomeer. En ja toch is het nog steeds zo dat binnenbeenlengte als voornaamste(!) factor in een maatbepaling geldt, zeker bij lichte afwijkingen. Ik heb nog nooit iemand met een lang bovenlichaam op een fiets zien zitten waarvan de zadelpen amper uit de zitbuis komt. Pas je uw theorie toe, dan zou dat nochtans zo moeten zijn. Ah ja, want die oh zo belangrijke bovenbuis! Om die (licht) afwijkende lichaamsverhoudingen op te vangen bestaan nu eenmaal verschillende stuurpennen enzomeer. Ik ken een collega wielertoerist die 1m76 is en een 56 heeft. Stuurpen eentje van 80 mm, omdat die een kort bovenlichaam heeft. Hij heeft de 'rij-eigenschappen' gewijzigd en is van het 'ideale' van wat de fabrikant had voorgeschreven afgeweken. Maar hij kan verdomd hard rijden hoor.

Comment

• Jullie zijn iets te veel aan het bekvechten om nog het inhoudelijke te kunnen volgen
                                        Maar ik heb zo het gevoel dat Jakkel het toch bij het rechte eind heeft... voor zover ik lees, is er niks vreemds aan het vinden van een goeie afstelling, desnoods met een langere zadelpen/stuurpen.

Aangezien ik -door een medische aandoening- liever met een rechtere rug op de fiets zit (niet rechtop zittend, maar gewoon met minder kort op het stuur) zoek ik een nieuwe fiets met een grotere reach, en misschien passen we de stuurpen daarvoor ook aan, als de reach niet groot genoeg is.

Comment

Working...
                                        X