Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Bam, zalige rit achter de rug gisteren... Heb er toch een serieus tempo op nagehouden, want 29km/u gemiddeld alleen... Ben tevreden! Zijn toch serieus wat kilometers aan 30km/u+
Bam, zalige rit achter de rug gisteren... Heb er toch een serieus tempo op nagehouden, want 29km/u gemiddeld alleen... Ben tevreden! Zijn toch serieus wat kilometers aan 30km/u+
Pffffffff, net 5 km gedaan
Denk 't zo op te bouwen, om de dag 5 km en dan in 't weekend een lange toer van 40 km + en zo stillekes aan opbouwen.
Precies wel goede wegen daar hé?
Pffffffff, net 5 km gedaan
Denk 't zo op te bouwen, om de dag 5 km en dan in 't weekend een lange toer van 40 km + en zo stillekes aan opbouwen.
Precies wel goede wegen daar hé?
Zal het u morgen weten zeggen.
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Ik heb nergens gezegd dat een 54 mij iets idealer zou zijn. Dat maak jij er elke keer van. In dit specifiek geval is de 52 mij 'idealer'. Ik ga nog één keer zeggen waarom.
1. Bovenbuis 52 is amper 10 mm korter dan de 54. Mijn persoonlijke ideale afstand stuur zadel heb ik kunnen bekomen met normale onderdelen in normale posities. Niks, niet ideaal dus. Alles volgens de... 'uw' norm.
2. Om mijn persoonlijk geprefereerde drop te bekomen moest ik bij een 54 de vorkbuis maximaal inkorten. Geen fan van. Waarom? Al meerdere keren gezegd.
3. Uitsteeklengte zadelpen is naar looks toe mooier bij de 52 dan bij de 54. Mooi meegenomen.
Als iemand een bepaalde lichaamslengte heeft, dan plak jij er een bepaalde maat op. Afwijken met een maatje mag, al de rest is TE klein of TE groot, zonder discussie. Jij maakt er een exacte wetenschap van en legt alle argumenten die duidelijk maken dat het frame niet TE klein en TE kort is naast u neer. Enerzijds klopt dat niet omdat jij geen rekening houdt met de beenlengte, enkel met de totale lichaamslengte. En ja, hoe je 't ook draait of keert, de beenlengte is nog steeds de voornaamste maatstaf om een bepaalde framemaat voor iemand te kiezen, dat jij niet akkoord bent met die theorie, da's uw probleem. Raadpleeg één of andere online maatconfigurator of bekijk een maattabel van een bepaald merk, ze zijn allemaal gebaseerd op die beenlengte. Bovendien leven we niet meer in den tijd dat Eddy Merckx nog koerste. Nu gelden er andere tendensen en wordt er gewerkt met lange(re) stuurpennen, ver uitstekende zadelpennen, grotere drops enzomeer... . Rijdt dat licht anders? Ja! Rijdt dat slechter, minder rendement,... ? Neen! Bewijs? Heel veel profs rijden met kleinere frames, en volgen de heersende tendens. En dan nog iets, je hebt het altijd over die bovenbuis, die oh zo belangrijk is. Ik heb u al zo dikwijls meegegeven dat die bovenbuis van de 52 zo belachelijk weinig korter is dan die van de 54, 10 mm meer bepaald. Maar elke keer opnieuw negeer je dat voor u zeer belangrijke gegeven. 10 mm kortere bovenbuis en het frame is plots TE klein. Mijn vorige Colnago was een 50 slooping, 54 traditionele maat. Die had een bovenbuis van 540 mm. Dat is amper 5 mm langer dan de 52 EVO van nu. Ik heb u nooit horen zeggen dat die Colnago te klein voor me was. Het wordt keer op keer bevestigd. Jij maakt drama's over millimeterkes! Muggenzifterij van de bovenste plank noem ik dat! Je probeert uw 'te kleine frame' theorie keer op keer te bevestigen met uitspraken als: niet volgens 'de norm', profs van uw grootte rijden niet met een 52, je kan niet meten, je hebt gefoefeld met je zadelstand, alleen looks tellen voor u, 535 mm bovenbuis + 120 mm stuurpen is te kort voor iemand van 1m78... en nog een hoop andere complete nonsens en onzin! Gebaseerd op... niets. AL uw beweringen heb ik weerlegd met gefundeerde argumenten, cijfers en bewijzen, zwart op wit. Probeer die koppige bekrompen geest eens even opzij te zetten en bekijk de zaak eens op een nuchtere, objectieve manier, je zal (hopelijk) inzien dat je uit je nek kletst.
Al wat hier staat, is dat je niets onthouden hebt van al wat ik gezegd heb. Noch van de bewijzen die ik heb aangebracht.
Nogmaals: een 54 is al best kort als je zegt dat je benen relatief kort zijn en je bovenlichaam logischerwijs relatief lang. Dus dan is de lengte (niet de hoogte, maar de lengte!) van een 56 mogelijks nog beter. Zit je op dat vlak dan een afwijking van één maat? Nee, met eentje van twee maten. En ik maak hier gewoon mijn punt duidelijk. En ja, je kan afwijken en een kleinere maat met langere stuurpen nemen, maar dat rijdt anders. Daar zijn we akkoord over.
Echter, je moet niet zeggen dat ik uit mijn nek lul, want ik heb al legio argumenten (incl. bewijzen) van mijn stellingen aangebracht. En dan heb ik nog niet eens hard gezocht. Feit is, dat als ik al google, ik hopen sites vind die mijn stelling bevestigen. Sites die algemene stellingen poneren. Wat jij vindt, zijn individuele voorbeelden van renners die jouw stelling bevestigen. Ik wil niet tegenspreken dat er een trend is naar kleinere maten, maar je moet niet overdrijven. Moet ik nu écht wéér gaan uitleggen waarom? Neem een uurtje of twee en lees het nog eens op je gemak. Echt lezen, bedoel ik.
Voorts: met jou valt niet te discussiëren. Jij leest alleen wat je zelf zegt en hebt totaal geen oog voor wat een ander zegt. Ik ben op nog geen enkel forum zo'n type als jij tegengekomen. Feit is dat jij echt wel kinderachtig wordt elke keer (echt élke keer) iemand het niét met je eens is. Want Jakkel denkt dat hij het evangelie heeft uitgevonden. Grappig!
En voor de twintigste keer (letterlijk voor de twintigste keer!): nee, het kan mij geen reet schelen of jij nu op een 52, dan wel een 58 of mijn part zelfs een 50 fietst. Ik heb gewoon mijn stelling geponeerd. En allicht weet je nog altijd niet welke dat is.
Ik zit zelf ook met het probleem van kortere benen en langer bovenlichaam. Sommigen hebben een 56 aangeraden, omdat dat beter zou fietsen, maar ik heb uiteindelijk een 58 gekozen. Ok, het zadel staat misschien wat lager (nog lang niet minimaal), maar het verschil in hoogte tussen zadel en stuur is bij een groter frame ook minder groot, wat ik persoonlijk wel beter vind.
Qua afstelling is het alleen nog niet niet helemaal ideaal, dus ik ga binnenkort maar eens kijken voor een andere stuurpen.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Wat een tochtje van 50 km ging zijn is uitgedraaid op 65 km wel kapot, kwam boven en direct plat op de grond met de ventilator op mij we geraken er wel!
Comment