Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wegfietsers-topic II

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Pfff...
    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
      Pfff...
      Lol...

Tapatalk Pro
      den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
        Lol...

Tapatalk Pro
        Inderdaad, ne fameuze lol. Straf dat mensen kunnen zeggen, zonder u te kennen en zonder te weten wat de onderlinge afstanden tussen de essentiële onderdelen zijn (stuur/zadel/trapas), dat je met een te kleine fiets rijdt. Daarenboven is rijden met een (nog bijlange niet abnormaal) langere stuurpen absoluut not done, want dat rijdt... 'anders'. Ocharme al die coureurs met hun +120 mm stuurpennen.

Enfin, ik heb er net weer 110 km's opzitten... .

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          Eindelijk. Je geeft toe (ook al is het met een kleine omweg) dat je eigenlijk compleet mis zat. Het siert je. Tot de volgende 'gepeperde' discussie hé beta!
          Het enige dat ik toegeef, is dat je zadel vrij normaal gepositioneerd staat. De discussie ging echter over het feit of je al dan niet de juiste framegrootte moet hebben. Ik zeg ja. Jij koopt gewoon een kleinere maat om achteraf aanpassingen te doen. Bij een racefiets heb ik het daar moeilijk mee. Toch als je hem gebruikt waarvoor hij dient. Maar bon, jij gaat iets meer dan anderen af op uiterlijk natuurlijk.
          En dan zeggen dat ik zou toegegeven hebben dat jij gelijk hebt? Sorry, het wordt weer écht kinderachtig, Jantje. Ik ben een paar dagen niet op het forum geweest, maar ik ga er echt niet nog eens op ingaan, want ik heb alles wat ik wou zeggen al een paar keer gezegd, en dan nóg blijf jij discussiëren. Go ahead, maar ik blijf bij mijn standpunt en reageer bijgevolg niet meer op uw nonsens.
          120d Hatch Edition Sport

Comment

• Iets anders: heb nog eens een paar andere wielen in mijn Pinarello gestoken. Het was nodig. De achtervelg (DT RR 1.1) begon aan sommige nippels heel kleine haarscheurtjes te vertonen. Niets zorgwekkends, en misschien zaten ze er al een jaar in. Ik controleer dat niet zo en mijn fiets wassen, doe ik ook niet veel. Temeer daar ik met de Pina niet buiten kom bij vuil weer.
            Anyway, mijn vader had nog een paar DT RR 1600-wielen die hij de laatste tijd alleen op zijn rollen gebruikte. Ik heb die wielen dus kunnen overnemen en hij mag met mijn oude verder doen op de rollen. :-)
            Nog niet getest evenwel. Benieuwd wat het gaat geven. De RR 1600's zijn wel iets zwaarder dan mijn oude wielen (DT RR 1.1 met DT 240). Allicht ook wel iets stijver.
            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
              Het enige dat ik toegeef, is dat je zadel vrij normaal gepositioneerd staat. De discussie ging echter over het feit of je al dan niet de juiste framegrootte moet hebben. Ik zeg ja. Jij koopt gewoon een kleinere maat om achteraf aanpassingen te doen. Bij een racefiets heb ik het daar moeilijk mee. Toch als je hem gebruikt waarvoor hij dient. Maar bon, jij gaat iets meer dan anderen af op uiterlijk natuurlijk.
              En dan zeggen dat ik zou toegegeven hebben dat jij gelijk hebt? Sorry, het wordt weer écht kinderachtig, Jantje. Ik ben een paar dagen niet op het forum geweest, maar ik ga er echt niet nog eens op ingaan, want ik heb alles wat ik wou zeggen al een paar keer gezegd, en dan nóg blijf jij discussiëren. Go ahead, maar ik blijf bij mijn standpunt en reageer bijgevolg niet meer op uw nonsens.
              Paar vraagjes aan u.

1. Wat is de afstand op uw racefiets van voorkant zadel tot voorkant stuur (gemeten aan de stuurpen uiteraard)?
              2. Wat is de reden dat uw zadelpen een backset heeft van 16 mm in plaats van de meer gangbare 25 mm?
              3. Waarom heb ik volgens u een te klein frame?

Bedankt alvast.

Comment

• De "norm" voor zadel setback is knee cap boven pedaalas als het voorste pedaal op 3uur staat.

Meer naar achter en je trapt meer vanuit de onderrug, meer naar voor en je trapt meer vanuit de bovenbenen. Uiteraard ook afhankelijk van de zitbuishoek.

Mijn 2 cent: Jakkel heeft relatief korte benen voor zijn lichaamslengte, of hij heeft zijn zadel erg laag staan omdat zijn hamstrings te kort zijn ;-) De zitbuislengte/zadelpen verhouding van zijn 52cm ziet er perfect uit. Ik ben even groot (1m7 en heb bij een 55cm evenveel zadelpen boven het kader, dus relatief moeten mijn benen een stuk langer zijn.

Soit, verder zal ik mij niet moeien :-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mint Sauce Bekijk Berichten
                  De "norm" voor zadel setback is knee cap boven pedaalas als het voorste pedaal op 3uur staat.

Meer naar achter en je trapt meer vanuit de onderrug, meer naar voor en je trapt meer vanuit de bovenbenen. Uiteraard ook afhankelijk van de zitbuishoek.

Mijn 2 cent: Jakkel heeft relatief korte benen voor zijn lichaamslengte, of hij heeft zijn zadel erg laag staan omdat zijn hamstrings te kort zijn ;-) De zitbuislengte/zadelpen verhouding van zijn 52cm ziet er perfect uit. Ik ben even groot (1m7 en heb bij een 55cm evenveel zadelpen boven het kader, dus relatief moeten mijn benen een stuk langer zijn.

Soit, verder zal ik mij niet moeien :-)
                  Inderdaad, ik heb relatief korte benen voor m'n lichaamslengte. Zadelhoogte is echt niet te laag hoor. Mijn maat is normaal een 54, toch heb ik geopteerd voor een 52. Enerzijds om met de drop van 95 mm nog de balhoofdkap onder de stuurpen te krijgen, bij een 54 zou ik alles er onderuit moeten halen. Niet interessant naar herverkoop toe en het is ook een onomkeerbare situatie (door de vorkbuis die dan maximaal ingekort dient te worden). Anderzijds omdat het optisch mooier staat (zadelpen steekt verder uit de zitbuis). Als de looks de zitpositie niet nadelig beïnvloeden zie ik daar geen probleem in. Voorts is de bovenbuis van de 52 slechts 1 cm(!) korter dan die van de 54, verwaarloosbaar en perfect op te vangen door de montage van een langere stuurpen. En net over dit laatste gegeven, deze futiliteit en een detail, maakt onze vriend beta een megadrama. Al een geluk dat ie z'n nickname enkele jaren terug heeft laten wijzigen.

Comment

Paar vraagjes aan u.

1. Wat is de afstand op uw racefiets van voorkant zadel tot voorkant stuur (gemeten aan de stuurpen uiteraard)?
                    2. Wat is de reden dat uw zadelpen een backset heeft van 16 mm in plaats van de meer gangbare 25 mm?
                    3. Waarom heb ik volgens u een te klein frame?

Bedankt alvast.
                    1. Tot aan voorkant stuur? Of center?
                    2. Is mijn zadelpen er eentje met 16 mm setback? Heb je het nu over de Thomson Elite (versie met setback)? Geen flauw idee hoeveel setback die heeft hoor.
                    3. Uw frame lijkt mij te klein wegens te kort. Je bent amper kleiner dan ik. En al de rest heb ik al gezegd. Maar het ging mij vooral ook over het feit dat jij enkel naar de beenlengte kijkt bij het bepalen van de maat. Als enige maatstaf, is die behoorlijk fout. En die discussie hebben we al een paar keer gevoerd, dus begin niet terug. Mijn standpunten zijn nog steeds dezelfde.
                    120d Hatch Edition Sport

Comment

Inderdaad, ik heb relatief korte benen voor m'n lichaamslengte. Zadelhoogte is echt niet te laag hoor. Mijn maat is normaal een 54, toch heb ik geopteerd voor een 52. Enerzijds om met de drop van 95 mm nog de balhoofdkap onder de stuurpen te krijgen, bij een 54 zou ik alles er onderuit moeten halen. Niet interessant naar herverkoop toe en het is ook een onomkeerbare situatie (door de vorkbuis die dan maximaal ingekort dient te worden). Anderzijds omdat het optisch mooier staat (zadelpen steekt verder uit de zitbuis). Als de looks de zitpositie niet nadelig beïnvloeden zie ik daar geen probleem in. Voorts is de bovenbuis van de 52 slechts 1 cm(!) korter dan die van de 54, verwaarloosbaar en perfect op te vangen door de montage van een langere stuurpen. En net over dit laatste gegeven, deze futiliteit en een detail, maakt onze vriend beta een megadrama. Al een geluk dat ie z'n nickname enkele jaren terug heeft laten wijzigen.
                      Hola, dus nu geef je toe dat je bewust een maat te klein gekozen hebt. Zeg dat dan meteen.
                      Naar het einde toe wordt het weer behoorlijk kinderachtig. Je doet maar, Jantje.
                      120d Hatch Edition Sport

Comment

1. Tot aan voorkant stuur? Of center?
                        Staat er nochtans heel duidelijk. Voorkant stuur dus...

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                        2. Is mijn zadelpen er eentje met 16 mm setback? Heb je het nu over de Thomson Elite (versie met setback)? Geen flauw idee hoeveel setback die heeft hoor.
                        Ja, de Thompson. Nog eens, waarom een 16 mm en geen meer gangbare 25 mm? Vermits je graag over millimetertjes enzomeer struikelt en onmiddellijk op 't zicht weet dat een bepaald frame voor iemand te klein is, deze vraag aan u.

3. Uw frame lijkt mij te klein wegens te kort. Je bent amper kleiner dan ik. En al de rest heb ik al gezegd. Maar het ging mij vooral ook over het feit dat jij enkel naar de beenlengte kijkt bij het bepalen van de maat. Als enige maatstaf, is die behoorlijk fout. En die discussie hebben we al een paar keer gevoerd, dus begin niet terug. Mijn standpunten zijn nog steeds dezelfde.
                        Niet te klein. Waarom? Omdat de volgens u oh zo belangrijke bovenbuis slechts 1 cm(!) korter is dan de 54. Zadelstand, zadelpen en stuurpen zijn allen in proportie, geen abnormale zadelpen backset, geen zadelrails tot achteraan geschoven, geen overdreven lange stuurpen en visueel klopt het plaatje compleet.

Comment

Hola, dus nu geef je toe dat je bewust een maat te klein gekozen hebt. Zeg dat dan meteen.
                          Naar het einde toe wordt het weer behoorlijk kinderachtig. Je doet maar, Jantje.
                          Waar heb ik gezegd dat ik een maat te klein heb gekozen?? Ik heb een 52 genomen omdat die oh zo belangrijke bovenbuis van u slechts 1 cm(!) korter is dan die bij de 54. Bij het bepalen van de ideale maat kijk je toch niet naar die zitbuislengte hé, is het niet?? Wie is hier het kinderachtige manneke aan 't uithangen... kareltje? Volgens mij 't manneke dat zaagt over een cm'ke verschil in de bovenbuis.

Comment

• Een jaloers dik ventje peins 'k.

Comment

Uit zijn kraam halen en een rammelingske geven.

Tapatalk Pro
                              den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                                Uit zijn kraam halen en een rammelingske geven.

Tapatalk Pro
                                Het probleem is dat je die er niet kan uitsleuren. Als je ze vriendelijk duidelijk maakt om eens te praten geven die altijd gas bij.

Comment

Staat er nochtans heel duidelijk. Voorkant stuur dus...
                                  Ik stelde die vraag omdat ik dat een nogal vreemde manier van meten vind. Center stuurpen leek mij logischer, maar hey, al die manieren van meten die op zich niet vermeld staan bij de geometrie van een frame, zijn mij wat vreemd. Ik ben toch niet de cijfertjes man die jij denkt dat ik ben.
                                  Anyway, 575 mm. Hoeveel is het bij jou dan?

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Ja, de Thompson. Nog eens, waarom een 16 mm en geen meer gangbare 25 mm? Vermits je graag over millimetertjes enzomeer struikelt en onmiddellijk op 't zicht weet dat een bepaald frame voor iemand te klein is, deze vraag aan u.
                                  Euhm, ik wou een Thomson (Thompson is trouwens een ander merk, eentje dat fietsen produceert) en als jij die onderdelen kent, weet je dat die zadelpen alleen beschikbaar is als versie zonder setback en als eentje met setback. En de klem voor de zadelrails is bij een Thomson best lang uitgevallen, dus met de versie zonder setback vermoed ik dat het zadel mss net niet genoeg naar achter had gekund. De versie met setback geeft dus toch iets meer speling om het zadel af te stellen. En die setback is ruim voldoende. Waarom zou ik dan in godsnaam een zadelpen willen met nog meer setback? Ik snap het niet hoor. Echt niet.

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Niet te klein. Waarom? Omdat de volgens u oh zo belangrijke bovenbuis slechts 1 cm(!) korter is dan de 54. Zadelstand, zadelpen en stuurpen zijn allen in proportie, geen abnormale zadelpen backset, geen zadelrails tot achteraan geschoven, geen overdreven lange stuurpen en visueel klopt het plaatje compleet.
                                  Uw framemaat: je doet maar, maar je geeft toe dat je bewust een iets te kleine maat gekozen hebt en dat hebt willen compenseren. End of story, zou ik zeggen. Ieder doet wat hij/zij wil. Het lijkt mij alleen idealer wel de juiste maat te kiezen.
                                  En btw, heb jij dan relatief gezien zulke korte beentjes? Je zadelpen is genoeg uitgeschoven tegenover je frame, maar is wel laag voor iemand die zegt 1m78 te meten. Lijkt mij dat je met de 120 mm stuurpen nog steeds relatief compact moet zitten dan.
                                  120d Hatch Edition Sport

Comment

Ik stelde die vraag omdat ik dat een nogal vreemde manier van meten vind. Center stuurpen leek mij logischer, maar hey, al die manieren van meten die op zich niet vermeld staan bij de geometrie van een frame, zijn mij wat vreemd. Ik ben toch niet de cijfertjes man die jij denkt dat ik ben.
                                    Anyway, 575 mm. Hoeveel is het bij jou dan?
                                    Deze is eigenlijk wel heel grappig! Ik 580 mm!

En wat zat ik volgens u?? ==>
                                    Wat uw fiets betreft: de verhoudingen kloppen, maar jij moet toch vrij compact zitten. Je bent amper kleiner dan ik en ik zou behoorlijk compact op die fiets zitten.

Euhm, ik wou een Thomson (Thompson is trouwens een ander merk, eentje dat fietsen produceert) en als jij die onderdelen kent, weet je dat die zadelpen alleen beschikbaar is als versie zonder setback en als eentje met setback. En de klem voor de zadelrails is bij een Thomson best lang uitgevallen, dus met de versie zonder setback vermoed ik dat het zadel mss net niet genoeg naar achter had gekund. De versie met setback geeft dus toch iets meer speling om het zadel af te stellen. En die setback is ruim voldoende. Waarom zou ik dan in godsnaam een zadelpen willen met nog meer setback? Ik snap het niet hoor. Echt niet.
                                    Sorry voor die Thompson. Ik heb gisteren op training nog naast een wielrenster gereden die een Thompson als clubfiets bij had. Vandaar de verwarring.

Enfin, on topic. Waarom is die minder gangbare 16 mm setback voldoende voor u? Op wat baseer je u? Laten uitmeten misschien? Licht afwijkende zitbuishoek die opgevangen dient te worden? ...? Je bent een millimeter manneke, valt over een cm bovenbuis enzomeer... vandaar m'n vraag.

Uw framemaat: je doet maar, maar je geeft toe dat je bewust een iets te kleine maat gekozen hebt en dat hebt willen compenseren. End of story, zou ik zeggen. Ieder doet wat hij/zij wil. Het lijkt mij alleen idealer wel de juiste maat te kiezen.
                                    Euhm... waarom zou ik niet de juiste maat gekozen hebben? Ik heb gekeken naar uw zalige bovenbuis. Die 52 (52, wat linkt naar de lengte van de zitbuis). Daar kijken we niet naar, nee, we kijken naar de bovenbuis! Daarom dat maten van fietsen nog steeds worden weergegeven naar de lengte van de zitbuis waarschijnlijk. Omdat die van ondergeschikt belang is hé.

En btw, heb jij dan relatief gezien zulke korte beentjes? Je zadelpen is genoeg uitgeschoven tegenover je frame, maar is wel laag voor iemand die zegt 1m78 te meten. Lijkt mij dat je met de 120 mm stuurpen nog steeds relatief compact moet zitten dan.
                                    Zucht... . Hoeveel keer heb ik al gezegd eerder korte benen te hebben (afstand center trapas tot bovenkant zadel is 735 mm). Nog eens, 580 mm, een halve cm meer reikwijdte dan u beste beta. Gij, die groter bent, 5 mm minder ver reikt en beweert toch gestrekter te zitten. Waar zit ge nu met uw theoriekes???

Om een conclusie te formuleren ga ik even mee in uw denkwereld en visie. En baseer mij net als u bijgevolg op de grootte van de mens om te beoordelen wat voor die bepaalde mens de ideale maat is. Met mezelf als referentie uiteraard.

Conclusie:
                                    Ik zit eigenlijk even gestrekt als u. Door de grotere drop bij mij zelfs nog een fractie aerodynamischer. Lees: meer rendement!
                                    Alle verhoudingen kloppen. Een gemiddelde zadelpen setback, zadelrails normaal gepositioneerd, geen abnormaal lange stuurpen en zadelpen steekt naar hedendaagse normen perfect uit de zitbuis.
                                    Kort samengevat, een Cannondale SS EVO in de maat 52 is dé juiste maat voor mij.

Comment

• Wat ben jij toch een kinderachtig ventje. Zo met cijfertjes je gelijk willen halen, maar al wat je eigenlijk zegt is dat je heel erg die bovenbuislengte compenseert.
                                      Trouwens, dat cijfer over die lengte zegt in feite heel weinig. Hangt ook af van de vorm van je zadel (je kan op een bepaald zadel meer naar voor of naar achter zitten door de vorm van dat zadel). En hoe lang dat zadel is.
                                      En dit kan ook niet anders, want je bovenbuis is 3 cm korter dan de mijne (ik meet 56,5 cm) en je stuurpen is even lang. En zo ver lijkt je zadel niet naar achter te staan. Kort zadeltje? Vertekend beeld op de foto? Of heb je fout gemeten?
                                      De iets grotere drop kan er iets mee te maken hebben, maar aangezien je niet verticaal meet, zal dat ook niet veel meer van een halve centimeter verschil maken.
                                      Wat bazel jij ook altijd over die setback? Of ik nu 16 mm setback heb of 30 mm of 5 mm, maakt allemaal niet uit. Mijn zadel staat naar gevoel goed afgesteld en ik heb nog ruimte over om het nog naar voor of naar achter te schuiven. Had ik 0 mm setback gehad, dan zou mijn zadel helemaal naar achter geschoven staan en dan zou het mss 2 mm meer naar voor gepositioneerd zijn dan nu.
                                      Trouwens over dat zadel gesproken: het mijne is een Selle San Marco Concor Light. 260 mm lang. En de kromming maakt dat je bepaald niet ver naar voor zit, integendeel.
                                      120d Hatch Edition Sport

Comment

Wat ben jij toch een kinderachtig ventje. Zo met cijfertjes je gelijk willen halen, maar al wat je eigenlijk zegt is dat je heel erg die bovenbuislengte compenseert.
                                        Trouwens, dat cijfer over die lengte zegt in feite heel weinig. Hangt ook af van de vorm van je zadel (je kan op een bepaald zadel meer naar voor of naar achter zitten door de vorm van dat zadel). En hoe lang dat zadel is.
                                        En dit kan ook niet anders, want je bovenbuis is 3 cm korter dan de mijne (ik meet 56,5 cm) en je stuurpen is even lang. En zo ver lijkt je zadel niet naar achter te staan. Kort zadeltje? Vertekend beeld op de foto? Of heb je fout gemeten?
                                        De iets grotere drop kan er iets mee te maken hebben, maar aangezien je niet verticaal meet, zal dat ook niet veel meer van een halve centimeter verschil maken.
                                        Wat bazel jij ook altijd over die setback? Of ik nu 16 mm setback heb of 30 mm of 5 mm, maakt allemaal niet uit. Mijn zadel staat naar gevoel goed afgesteld en ik heb nog ruimte over om het nog naar voor of naar achter te schuiven. Had ik 0 mm setback gehad, dan zou mijn zadel helemaal naar achter geschoven staan en dan zou het mss 2 mm meer naar voor gepositioneerd zijn dan nu.
                                        Trouwens over dat zadel gesproken: het mijne is een Selle San Marco Concor Light. 260 mm lang. En de kromming maakt dat je bepaald niet ver naar voor zit, integendeel.
                                        Conclusie blijft nog steeds hetzelfde. Eneuh, die cijfertjes. Ik moet die er wel bijhalen. Jij bent er immers over begonnen, met dat centimertje van die bovenbuis, en het bewijs is uiteindelijk geleverd dat ik NIET compacter zit dan u. Iets dat jij initieel wel beweerde! Zonder te weten welke drop ik heb en hoever de werkelijke afstand zadel stuur nu wel is. Een stelling waar je nu dus compleet de mist mee ingaat. En dat allemaal met normale onderdelen en standen. En die setback van uw zadelpen interesseert mij geen bal, maar vermits jij het graag over setbacks en stuurpenlengtes hebt die het rijgedrag anders, nadelig kunnen beïnvloeden enzomeer, haal ik dat er even bij. Zo zie je maar dat met kleine NORMALE aanpassingen in stuurpennen en zadelstanden een licht afwijkende bovenbuislengte perfect kan opgevangen worden. En daar gaat gans deze discussie over. Belangrijkste maatstaf in de bepaling van de grootte van een frame blijft de zitbuislengte, daarom dat framematen nog steeds weergegeven worden door cijfers die linken naar die zitbuislengte. Dat jij zegt dat ik die zitbuis als ENIGE maatstaf zou beschouwen is iets wat ik nooit beweerd heb. Maar het blijft wel de belangrijkste. Eneuh, ik heb juist gemeten en mijn zadel is niet kort. Het meet zelfs 10 mm MEER dan uw zadel en staat tevens ook perfect waterpas.

Comment

• Edit: sorry, dacht dat ik in het humortopic zat!

Comment

Working...
                                          X