Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
'Onze va' zit nu ook in de Alpen. Omdat het nog niet zwaar genoeg is neemt mijnheer met z'n 63 lentes nog ne volle rugzak mee ook.
En die 'klakskesdracht' heb ik blijkbaar van hem. Met het enige verschil dat ik soms toch nog ne helm draag en hij nooit... want hij heeft er gene!
Is die de laatste tien jaar nog nooit gevallen? Ik heb al gemerkt dat veel iets oudere mensen minder de reflax hebben hun handen te zetten als ze vallen. Bij mijn vader, zie ik dat ook. Hij is 58.
Is die de laatste tien jaar nog nooit gevallen? Ik heb al gemerkt dat veel iets oudere mensen minder de reflax hebben hun handen te zetten als ze vallen. Bij mijn vader, zie ik dat ook. Hij is 58.
Die rijdt al een dikke 40 jaar met de koersfiets rond en hij is bij mijn weten nog nooit serieus gevallen. Hij is wel een serieus defensief rijdende fietser hoor (net als ik trouwens).
Woensdagavond 62,3 km/u gereden.... op een vlakke weg, wel in 't wiel van mijne maat. Tempo ging als maar de hoogte in op een stuk met stevige rugwind, eerst 52, dan overgenomen en 54-55 km/u waarop ik afgelost werd aan 57 km/u en het tempo nog steeg tot 60 km/u met blijkbaar een piekje tot 62 km/u (gps). Was wel ff kicken (en afzien)
Is toch maar de eerste keer > 60 km/u op tempo, ondanks het feit dat er hier geregeld eens 6 Beaufort staat. Een sprintje aan 60 is wel al eerder gelukt (met veel rugwind welteverstaan).
Woensdagavond 62,3 km/u gereden.... op een vlakke weg, wel in 't wiel van mijne maat. Tempo ging als maar de hoogte in op een stuk met stevige rugwind, eerst 52, dan overgenomen en 54-55 km/u waarop ik afgelost werd aan 57 km/u en het tempo nog steeg tot 60 km/u met blijkbaar een piekje tot 62 km/u (gps). Was wel ff kicken (en afzien)
Is toch maar de eerste keer > 60 km/u op tempo, ondanks het feit dat er hier geregeld eens 6 Beaufort staat. Een sprintje aan 60 is wel al eerder gelukt (met veel rugwind welteverstaan).
Woensdagavond 62,3 km/u gereden.... op een vlakke weg, wel in 't wiel van mijne maat. Tempo ging als maar de hoogte in op een stuk met stevige rugwind, eerst 52, dan overgenomen en 54-55 km/u waarop ik afgelost werd aan 57 km/u en het tempo nog steeg tot 60 km/u met blijkbaar een piekje tot 62 km/u (gps). Was wel ff kicken (en afzien)
Is toch maar de eerste keer > 60 km/u op tempo, ondanks het feit dat er hier geregeld eens 6 Beaufort staat. Een sprintje aan 60 is wel al eerder gelukt (met veel rugwind welteverstaan).
Gisteren onze eerste training voor de ploegentijdrit in september gereden. Met zes man begonnen, maar al snel bleven we maar met vier meer over. Stevige wind langs het kanaal, met momenten rondjes draaien tegen 37/38 per uur met een stevige wind pal op kop, wind af constant rond de 50, op den duur werd de snelheid stilletejs aan opgedreven naar eind de 50, maar toen was het voor iedereen al snel over. Ik had 58,2 maximum op m'n teller, het was wel zot trappen met m'n compact verzetje (50-12), maar inderdaad, da's echt wel kicken zulke snelheden!
Ik rij ook met een 50/12, zelfs aan 60 heb ik niet het gevoel dat ik een 11 wil... op hogere snelheden (> 40) rij ik doorgaans boven de 100 omwentelingen.
Wij rijden elke woensdagavond een rit waar we gedurende 40 à 45 km hard doorrijden. Als het zo hard waait als woensdag hebben we doorgaans "maar" 37-38 gemiddeld (constant open terrein in de polders), maar nu woensdag haalden we toch 39,5 ook al reden we maar met 2 op kop (in 't begin nog 8 man in ons wiel, uiteindelijk aangekomen met nog 1tje, de rest was er afgewaaid). Als er weinig wind staat halen we > 41 maar dan kan iedereen volgen. Er is eigenlijk maar 1 truc om te volgen bij keiharde wind, en dat is vooraan zitten en eventueel zelfs meedraaien (of beresterk zijn).
Ik rij ook met een 50/12, zelfs aan 60 heb ik niet het gevoel dat ik een 11 wil... op hogere snelheden (> 40) rij ik doorgaans boven de 100 omwentelingen.
Wij rijden elke woensdagavond een rit waar we gedurende 40 à 45 km hard doorrijden. Als het zo hard waait als woensdag hebben we doorgaans "maar" 37-38 gemiddeld (constant open terrein in de polders), maar nu woensdag haalden we toch 39,5 ook al reden we maar met 2 op kop (in 't begin nog 8 man in ons wiel, uiteindelijk aangekomen met nog 1tje, de rest was er afgewaaid). Als er weinig wind staat halen we > 41 maar dan kan iedereen volgen. Er is eigenlijk maar 1 truc om te volgen bij keiharde wind, en dat is vooraan zitten en eventueel zelfs meedraaien (of beresterk zijn).
Maar toch rij ik liever bergop
Ik kan moeilijk tegen hoge omwentelingen rijden. Da's een 'slechte' gewoonte van me, gekweekt in de loop der jaren. Mijn trainingsritten alleen zijn ook altijd op de 50 - 17/16/15, en dat zijn dan snelheden tussen de 30 en de 36/37. Geen ideale toestanden dus, maar hé, ik ben dan ook geen competitierijder die het onderste uit de kan hoeft te halen natuurlijk. Ik rij wel graag hard op het vlakke en het is ook iets waar ik beter voor gemaakt ben, en het gaat ook beter dan lang en steil bergop te rijden. Maar ook al kan ik haast geen meter klimmen, ik doe het wel bijzonder graag.
Trapfrequentie is idd een kwestie van gewoonte en training, ik reed heel vroeger altijd op 52/17 aan bvb 30 km/u. Nu meestal op 50/19-18-17 als je het hebt over snelheden van 30 tot 36 km/u.
Trapfrequentie is idd een kwestie van gewoonte en training, ik reed heel vroeger altijd op 52/17 aan bvb 30 km/u. Nu meestal op 50/19-18-17 als je het hebt over snelheden van 30 tot 36 km/u.
Ik vrees dat ik nu te oud ben of het af te leren. Enfin, speelt geen rol eigenlijk.
Ik kan moeilijk tegen hoge omwentelingen rijden. Da's een 'slechte' gewoonte van me, gekweekt in de loop der jaren. Mijn trainingsritten alleen zijn ook altijd op de 50 - 17/16/15, en dat zijn dan snelheden tussen de 30 en de 36/37. Geen ideale toestanden dus, maar hé, ik ben dan ook geen competitierijder die het onderste uit de kan hoeft te halen natuurlijk. Ik rij wel graag hard op het vlakke en het is ook iets waar ik beter voor gemaakt ben, en het gaat ook beter dan lang en steil bergop te rijden. Maar ook al kan ik haast geen meter klimmen, ik doe het wel bijzonder graag.
Dat gevoel heb ik eigenlijk ook... Een licht verzet is niks voor mij, naarmate de snelheid hoger en hoger ligt maakt me dat niet veel uit... Maar ik zie veel mensen tegen 25 fietsen en zich zot trappen.
Hetzelfde gevoel heb ik qua klimmen... Ik kan het voor gene meter maar doe het wel graag.
Afgelopen zaterdag tijdens de sean kelly classic, de eerste helling: "gvd kutberg, wanneer ben ik boven..."
vanaf de 3de berg had ik er al veel meer zin, en op het einde was het eigenlijk genieten... Niet dat ik het goed kan, want ze steken mij langs alle kanten voorbij, maar toch leuk
Ene col was wel bijzonder leuk, dat was de enigste col dat ik Jupke achter mij kon houden, ik vond dat ik redelijk goed naar boven aan het rijden was, maar ik kon nog iets (maar nieveel) harder.
ene kerel steekt mij - hard - voorbij en ik hoor 'm al een raar geluid maken... 10 meter verder stopt ie en begint te kotsen
ne andere kerel achter mij roept "ik sterf hier in uw wiel" - ik als reactie "ik kan nochtans niet klimmen"
Dat gevoel heb ik eigenlijk ook... Een licht verzet is niks voor mij, naarmate de snelheid hoger en hoger ligt maakt me dat niet veel uit... Maar ik zie veel mensen tegen 25 fietsen en zich zot trappen.
Hetzelfde gevoel heb ik qua klimmen... Ik kan het voor gene meter maar doe het wel graag.
Afgelopen zaterdag tijdens de sean kelly classic, de eerste helling: "gvd kutberg, wanneer ben ik boven..."
vanaf de 3de berg had ik er al veel meer zin, en op het einde was het eigenlijk genieten... Niet dat ik het goed kan, want ze steken mij langs alle kanten voorbij, maar toch leuk
Ene col was wel bijzonder leuk, dat was de enigste col dat ik Jupke achter mij kon houden, ik vond dat ik redelijk goed naar boven aan het rijden was, maar ik kon nog iets (maar nieveel) harder.
ene kerel steekt mij - hard - voorbij en ik hoor 'm al een raar geluid maken... 10 meter verder stopt ie en begint te kotsen
ne andere kerel achter mij roept "ik sterf hier in uw wiel" - ik als reactie "ik kan nochtans niet klimmen"
Met klimmen bedoel ik wel van die 10% toestanden over ne km of 15 ofzo hoor (het hooggeberte dus).
Die korte steile klimmetjes in de Ardennen kan ik best wel goed verteren, dat zijn van die dingen die je op power naar boven kunt vlammen. En de lange klims (vb: Eupen - Baraque Michel) dat zijn van die dingen die 13/14 km klimmen zijn, maar met percentages van 3% enzo, dat gaat ook heel goed. Alle lange klims die niet over de +/- 5% gaan zijn dingen die ik nog heel goed aankan. Vanaf dan gaat bij elke percent extra de snelheid desastreus naar beneden. En... toch doe ik die kutcols graag.
Daar is al wat te doen over geweest
Eerst dat het ongezond zou zijn wat niet is in beperkte mate en daarna was hoofdsponsor van de Enecotour kwaad, Primus De reden is wel duidelijk zeker?
Ik vrees dat ik nu te oud ben of het af te leren. Enfin, speelt geen rol eigenlijk.
Nooit te oud daarvoor. Niet dat ik zelf zo klein kan trappen, maar heel soms doe ik het wel. Vooral in de winter.
Als je het niet gewoon bent, ga je er wel effectief trager door rijden. In feite ideaal om te trainen als je een tragere rit doet (bv. met iemand die minder in vorm is dan jij).
Pas op, ik zeg niet dat je 110-120 rpm moet trappen. 20 rpm meer dan gewoonlijk, is al meer dan goed genoeg, lijkt mij.
Comment