Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wegfietsers-topic II

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Die breken niet zo snel , maar ze zullen gewoon opstuiken dan.
    Wel een scary verzameling van filmkes en foto's op die blog

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
      carbon..
      dorpeltje genomen.
      Heb ook dit frame gehad (2006-2009).

Je moet eens goed naar het frame kijken ter hoogte van het balhoofd, je ziet heel goed dat er een zeer zwaar frontaal impact is geweest. Misschien dat een alu frame niet direct breekt (maar dat de berijder dan hard over het voorwiel wordt gekatapulteerd).

"Dorpeltje genomen" : maak daar maar "volle bak tegen een hoge borduur gereden" van...

Comment

• Vandaag vroeger gestopt met werken om te gaan fietsen. Nu moest ik achteraan de Pina nog een nieuwe buitenband monteren (ik had gezien dat het loopvlak van mijn Pro² Race achteraan hier en daar iets te veel versleten was). Nu had ik nog zo'n nieuwe Michelin liggen. Toch niet de makkelijkste band om te monteren. Ik moest mijn (plastic) bandenlichters gebruiken, niet alleen om de band te monteren, maar ook om de binnenband binnen te houden. Eens de buitenband erop goed gecheckt of de binnenband er effectief nergens meer tussen zat. Niet dus. Begon ik te pompen, moet er blijkbaar toch ergens een sneetje in geraakt zijn, want ik zat duidelijk met een lek. Ik had geen zin om weer te beginnen prutsen. Ben dan maar op de MTB gesprongen om nog eens de MBO-route in Oudenaarde te gaan bollen (licht andere versie van één van de Bloso-routes hier, maar de MBO-aanduiding is overal verdwenen). Het was het weer om te MTB-en. En het deed deugd ook.
        Overigens nog een probje met het achterwiel van mijn Pina (DT240 / DT Comp / DT RR 1.1): één van de spaken blijft loskomen. Naar de doe-het-zelf-winkel om ... (ik kan er even niet meer opkomen)?
        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Ofwel plooit het frame (of breekt in geval van carbon), ofwel breekt de stuurbuis van de voorvork als je hard tegen een hoge borduur aanfietst.
          Dat is er met dit frame gebeurd.

Ik heb zo ook nog ergens een foto gevonden van een gast die z'n verende voorvork breekt aan de vorkpoten bij impact. De olie spuit er uit.
          Bijgevoegde Bestanden

Comment

• pff was begin dit jaar begonnen met fietsen, maar door veel klachten aan men knie is heel men motivatie weg geraakt, nu had ik vandaag zo wat op internet liggen rondkijken en blijkbaar komen veel knieklachten voort van slecht afgestelde schoenplaatjes, maar natuurlijk is zoiets bijna niet zelf af te stellen ?

nu is men vraag of het eigenlijk de moeite is om 300 euro te spenderen aan een fietspositionering bij energylab bv
            of kan der iemand miss een goeie uitleg doen om dat eventueel zelf fantsoenlijk af te stellen ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mr Syphon Bekijk Berichten
              pff was begin dit jaar begonnen met fietsen, maar door veel klachten aan men knie is heel men motivatie weg geraakt, nu had ik vandaag zo wat op internet liggen rondkijken en blijkbaar komen veel knieklachten voort van slecht afgestelde schoenplaatjes, maar natuurlijk is zoiets bijna niet zelf af te stellen ?

nu is men vraag of het eigenlijk de moeite is om 300 euro te spenderen aan een fietspositionering bij energylab bv
              of kan der iemand miss een goeie uitleg doen om dat eventueel zelf fantsoenlijk af te stellen ?
              Tussen zelf afstellen en 300€ betalen zit een groot gat. Er zijn zoveel adressen waarbij je voor de afstelling mss 45€ zal betalen (zadel, stuurpen en schoenen afstellen) en veel kans dat alles perfect opgelost is. Wil je echt elke Watt benutten en ritten doen van 10h dan zou ik wel een gedetailleerde test doen (zoviso nooit bij EL).
              Er is natuurlijk ook nog meer dan enkel voetplaatjes, kan ook een puur fysiek probleem zijn dat voort komt uit het fietsen zelf...Ik hoop dat je er snel vanaf bent, want ben zelf ook een goeie 6 maanden op de sukkel geweest.

Comment

• ik had vroeger ook redelijk wat knie klachten na een zware valpartij.
                ik heb 2 dingen gedaan om dat op te lossen.
                - Zadel iets hoger zetten zodat de knie bijna compleet gestrekt is, ik zat vroeger altijd te laag.
                - Andere klikpedalen met wat meer bewegingsvrijheid voor de knieen.

ik heb de indruk dat vooral dit laatste een groot verschil gemaakt heeft

Comment

• ja heb ook al gehoord dat spd klikpedalen niet voor iedereen even goed is,
                  ik hoop echt dat het aan zoiets gaat liggen want zag dat fietsen echt wel zitten

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mr Syphon Bekijk Berichten
                    ja heb ook al gehoord dat spd klikpedalen niet voor iedereen even goed is,
                    ik hoop echt dat het aan zoiets gaat liggen want zag dat fietsen echt wel zitten
                    Heeft niks met SPD te maken. Het SPD systeem is het kliksysteem dat al het langste bestaat voor de MTB en cyclo cross (ik denk al ongeveer een 20 jaar). Aan het concept is sinds de lancering eigenlijk niks gewijzigd. Het bewijs dat van in het begin de juiste keuzes gemaakt zijn. Tot op heden is het nog altijd het syteem dat het meeste gebruikt wordt in de MTB en de cyclo cross (alle groten rijden ermee). Het SPD systeem biedt voldoende speling zodat je voet dus niet potvast zit. Je moet gewoon al rijdende voelen hoe je voeten het beste op de pedalen staan en zo je plaatjes afstellen. Ik rij al 15 jaar met SPD (ook op de koersfiets), ik heb nog nooit last van m'n knieën gehad en ik doe jaarlijks toch ongeveer een 10.000 km.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                      Vandaag vroeger gestopt met werken om te gaan fietsen. Nu moest ik achteraan de Pina nog een nieuwe buitenband monteren (ik had gezien dat het loopvlak van mijn Pro² Race achteraan hier en daar iets te veel versleten was). Nu had ik nog zo'n nieuwe Michelin liggen. Toch niet de makkelijkste band om te monteren. Ik moest mijn (plastic) bandenlichters gebruiken, niet alleen om de band te monteren, maar ook om de binnenband binnen te houden. Eens de buitenband erop goed gecheckt of de binnenband er effectief nergens meer tussen zat. Niet dus. Begon ik te pompen, moet er blijkbaar toch ergens een sneetje in geraakt zijn, want ik zat duidelijk met een lek. Ik had geen zin om weer te beginnen prutsen. Ben dan maar op de MTB gesprongen om nog eens de MBO-route in Oudenaarde te gaan bollen (licht andere versie van één van de Bloso-routes hier, maar de MBO-aanduiding is overal verdwenen). Het was het weer om te MTB-en. En het deed deugd ook.
                      Overigens nog een probje met het achterwiel van mijn Pina (DT240 / DT Comp / DT RR 1.1): één van de spaken blijft loskomen. Naar de doe-het-zelf-winkel om ... (ik kan er even niet meer opkomen)?
                      Nooit banden opleggen met bandenlichters ....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                        Inderdaad...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Heeft niks met SPD te maken. Het SPD systeem is het kliksysteem dat al het langste bestaat voor de MTB en cyclo cross (ik denk al ongeveer een 20 jaar). Aan het concept is sinds de lancering eigenlijk niks gewijzigd. Het bewijs dat van in het begin de juiste keuzes gemaakt zijn. Tot op heden is het nog altijd het syteem dat het meeste gebruikt wordt in de MTB en de cyclo cross (alle groten rijden ermee). Het SPD systeem biedt voldoende speling zodat je voet dus niet potvast zit. Je moet gewoon al rijdende voelen hoe je voeten het beste op de pedalen staan en zo je plaatjes afstellen. Ik rij al 15 jaar met SPD (ook op de koersfiets), ik heb nog nooit last van m'n knieën gehad en ik doe jaarlijks toch ongeveer een 10.000 km.
                          maarja als totale amateur voel ik toch niet aan hoe men voet best staat ? kheb ni echt gevoel van zo zou men voet beter staan

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            niet iedereen heeft dezelfde knieen, bij mij waren er 2 oorzaken dat ik zwakkere knieen heb.
                            Toen ik 2 jaar was heb ik mijn rechterbeen gebroken en dat heeft toen enkele weken in de gips gezeten, omdat ik toen volop in de groei was is dat been in het gips enkele mm korter en staan mijn knieen dus niet 100% recht, in de toekomst ga ik ook vooral last gaan krijgen van mijn bekken maar dat is zorg voor later.
                            En ten 2de ben ik rond mijn 15 eens ten val gekomen en is in mijn rechterknie een deel kraakbeen verdwenen.

Dat SPD een schoon systeem is twijfel ik niet aan. Maar het is idd niet voor iedereen.

Comment

• Uw voet zoekt lateraal zelf de beste positie, spd laat heel wat beweging toe lateraal.
                              De positie voor-achter: hier vertrek ik meestal van de centrale positie en de punt van mijn plaatje wijst naar de punt van de schoen .
                              In principe zit het drukpunt juist onder de bal van je voet. Ik heb geluk want ik heb nog nooit m'n plaatjes moeten verschuiven.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                Het is niet van mijn gewoonte, maar die Michelin buitenband kreeg ik er zonder helemaal niet op. De band was zo stijf als wat. Ligt trouwens al lang bij mijn fietsgerief ook. Mss had ik hem niet in zijn verpakking moeten laten.
                                Nu weet ik wel niet van wat de binnenband lek is. Zonder bandenlichters ging die sowieso op meerdere plaatsen tussen die strakke buitenband en de velg geraakt zijn. Aangezien ik geduwd heb met een stompe plastieken kant, vermoed ik zelfs dat het lek niet door die dingen veroorzaakt geweest is.
                                De ene kant van de band heb ik er met moeite op gekregen, maar de tweede kant lukte niet.
                                Ik rijd trouwens al jaren met Michelin, maar het is wel de eerste keer dat ik een lekke binnenband heb na montage.
                                Nu ja, niet erg, want die binnenband was ook al niet meer van de jongste. Ik denk dat die er al een paar jaar moet ingezeten hebben. Het is werkelijk al héél lang geleden dat ik met de Pina nog lek gereden ben.
                                120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                                  niet iedereen heeft dezelfde knieen, bij mij waren er 2 oorzaken dat ik zwakkere knieen heb.
                                  Toen ik 2 jaar was heb ik mijn rechterbeen gebroken en dat heeft toen enkele weken in de gips gezeten, omdat ik toen volop in de groei was is dat been in het gips enkele mm korter en staan mijn knieen dus niet 100% recht, in de toekomst ga ik ook vooral last gaan krijgen van mijn bekken maar dat is zorg voor later.
                                  En ten 2de ben ik rond mijn 15 eens ten val gekomen en is in mijn rechterknie een deel kraakbeen verdwenen.

Dat SPD een schoon systeem is twijfel ik niet aan. Maar het is idd niet voor iedereen.
                                  Vertel er dan ineens maar eens bij wat er beter is aan een ander kliksysteem voor uw knieën. Zo kunnen we ook wat wijzer worden.

Comment

Uw voet zoekt lateraal zelf de beste positie, spd laat heel wat beweging toe lateraal.
                                    Voilà, zo is dat.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                      Het is niet van mijn gewoonte, maar die Michelin buitenband kreeg ik er zonder helemaal niet op. De band was zo stijf als wat. Ligt trouwens al lang bij mijn fietsgerief ook. Mss had ik hem niet in zijn verpakking moeten laten.
                                      Nu weet ik wel niet van wat de binnenband lek is. Zonder bandenlichters ging die sowieso op meerdere plaatsen tussen die strakke buitenband en de velg geraakt zijn. Aangezien ik geduwd heb met een stompe plastieken kant, vermoed ik zelfs dat het lek niet door die dingen veroorzaakt geweest is.
                                      De ene kant van de band heb ik er met moeite op gekregen, maar de tweede kant lukte niet.
                                      Ik rijd trouwens al jaren met Michelin, maar het is wel de eerste keer dat ik een lekke binnenband heb na montage.
                                      Nu ja, niet erg, want die binnenband was ook al niet meer van de jongste. Ik denk dat die er al een paar jaar moet ingezeten hebben. Het is werkelijk al héél lang geleden dat ik met de Pina nog lek gereden ben.
                                      Wat ik meestal doe, nadat de band gemonteerd is, is hem een klein beetje oppompen, en dan de volledige band afchecken of de biba er nergens door komt. Op dat moment is hij nog niet geplet.
                                      Sommigen zeggen van de binnenband weg te gooien als je een nieuwe buitenband steekt. Hangt ervan af hoelang hij er al inzit vermoed ik. Als je regelmatig fietst moet je op een wegfiets toch 1 keer per jaar de buitenbanden vervangen.

Comment

Wat ik meestal doe, nadat de band gemonteerd is, is hem een klein beetje oppompen, en dan de volledige band afchecken of de biba er nergens door komt. Op dat moment is hij nog niet geplet.
                                        Heel lichtjes oppompen. Waar de binnenband nog zichtbaar is de buitenband wat 'masseren', uiteindelijk gaat hij niet meer zichtbaar zijn en dus ook niet meer geklemd geraken tussen buitenband en velg.

Comment

• Kanshebbertje voor volgend seizoen...!

Comment

Working...
                                          X