Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Zoals ik zei: hij zal er niet van breken. Zou nogal erg zijn ...
Sent from my HTC Radar.
Dat hoorde je ook vroeger wel vaker, dat het niet goed was voor een frame om in de rollen te monteren. Nu heb ik dat altijd al een broodje aap gevonden, maar je weet natuurlijk maar nooit
Investeren in rollen blijft natuurlijk altijd een pak goedkoper dan een extra fiets bijkopen om je mooie ros van zout te vrijwaren. Meer dan het zout - fietsje afspoelen bij aankomst en we spreken er niet meer over - vind ik het eigenlijk gewoon gevaarlijk om met bandjes van 23mm in deze gladde/vieze weersomstandigheden te gaan fietsen.
Mijn Scatto Mistral 2.0 van 2010 wordt vanavond wellicht afgehaald door de nieuwe eigenaar.
De opvolger zal wellicht een Kuota Kharma worden met Mavic Cosmic Elite wielen. Qua maat zal ik een 58 nodig hebben (momenteel rijd ik met een 60 en is iets te groot voor mij).
Enig twijfelpunt dat ik nog heb is de stijfheid van het kader. Ik heb al meermaals gehoord dat (goedkopere) carbon frames in relatief grote kaders minder stevig zijn en dus makkelijker kraken of in het ergste geval breken. Klopt dit of is het een fabeltje?
afgelopen weekend de kans gehad om redelijk wat met Jurgen Falke te kunnen praten en discuteren. Enorm veel bijgeleerd en weet nu ook waarom een super six breekt, enorm varierende stijfheidswaardes heeft.
Mijn Scatto Mistral 2.0 van 2010 wordt vanavond wellicht afgehaald door de nieuwe eigenaar.
De opvolger zal wellicht een Kuota Kharma worden met Mavic Cosmic Elite wielen. Qua maat zal ik een 58 nodig hebben (momenteel rijd ik met een 60 en is iets te groot voor mij).
Enig twijfelpunt dat ik nog heb is de stijfheid van het kader. Ik heb al meermaals gehoord dat (goedkopere) carbon frames in relatief grote kaders minder stevig zijn en dus makkelijker kraken of in het ergste geval breken. Klopt dit of is het een fabeltje?
Er wordt zoveel geluld. Gewoon eens eentje testen als het mogelijk is. Dat is de enige manier om te weten te komen hoe de vork werkelijk in de steel zit. Het ene frame is het andere niet. Het is wel zo dat grote frames slapper zijn dan kleinere frames, da's ook logisch natuurlijk.
afgelopen weekend de kans gehad om redelijk wat met Jurgen Falke te kunnen praten en discuteren. Enorm veel bijgeleerd en weet nu ook waarom een super six breekt, enorm varierende stijfheidswaardes heeft.
Verklaar dat eens duidelijk. Van deze zinnetjes begrijp ik niet veel hoor.
Verklaar dat eens duidelijk. Van deze zinnetjes begrijp ik niet veel hoor.
komt erop neer dat de fabrikanten prepreg carbon gebruiken en de kwaliteit van deze carbon is moeilijk op eenzelfde niveau te houden omdat dit handwerk is.
In de fabrieken waar het gemaakt wordt is het een komen en gaan van goedkope arbeiders. Skilled arbeiders opleiden en behouden is zeer moeilijk.
Meeste firma's laten enkele frame's maken door getrainde carbon specialisten en die frames worden gebruikt om de stijfheidstesten etc op te doen, of voor de team rijders.
De kwaliteit van de frames daarna hangt vooral af van het kunnen van de arbeiders.
Beste voorbeeld hiervan is de scott addict die in 2007 geintroduceerd werd en de jaren erna enkel zwaarder en minder stijf werd.
wel was hij ervan overtuigd dat Cervelo en Cannondale bij de beste merken waren qua licht/stijf/duurzaamheid verhouding.
Hij vond het zelf ook nutteloos om zo'n lichte frame's te maken aangezien de UCI lichte fietsen toch niet toelaat. Hij zag liever een iets zwaarder en sterker frame waar ruimte was om comfort in te bouwen. Maar aangezien de markt enkel lichter en lichter wil...
komt erop neer dat de fabrikanten prepreg carbon gebruiken en de kwaliteit van deze carbon is moeilijk op eenzelfde niveau te houden omdat dit handwerk is.
In de fabrieken waar het gemaakt wordt is het een komen en gaan van goedkope arbeiders. Skilled arbeiders opleiden en behouden is zeer moeilijk.
Meeste firma's laten enkele frame's maken door getrainde carbon specialisten en die frames worden gebruikt om de stijfheidstesten etc op te doen, of voor de team rijders.
De kwaliteit van de frames daarna hangt vooral af van het kunnen van de arbeiders.
Beste voorbeeld hiervan is de scott addict die in 2007 geintroduceerd werd en de jaren erna enkel zwaarder en minder stijf werd.
wel was hij ervan overtuigd dat Cervelo en Cannondale bij de beste merken waren qua licht/stijf/duurzaamheid verhouding.
Hij vond het zelf ook nutteloos om zo'n lichte frame's te maken aangezien de UCI lichte fietsen toch niet toelaat. Hij zag liever een iets zwaarder en sterker frame waar ruimte was om comfort in te bouwen. Maar aangezien de markt enkel lichter en lichter wil...
Interessant. En inderdaad, het is nutteloos die frames altijd maar lichter te maken. Die van liquigas steken een staal/teflon gewicht in de zitbuis, om net boven de 6,8 kg te komen.
Gisteren in de specs list van de S6 Evo nog zien staan dat de Evo Red, de instapper, zelfs geen volledige Red groep is. Ketting en cassette zijn van de Force groep.
Die powerdome cassettes van Red zien er trouwens bijzonder vreemd uit. Dat is blijkbaar uit 1 stuk en volledig hol binnenin ? http://www.sram.com/sram/road/produc...-1090-cassette
Zou wel een heel lichte cassette zijn..Ik vind het er in ieder geval vreemd uitzien. Iemand ervaring mee ?
Een Shimano DA7900 in 11-28 weegt overigens 190 gram, amper 50 gram minder dan de Sram OG-1070(Force) 11-28 bij 240 gram. Niet echt de moeite dus om veel geld aan uit te geven om gewicht te besparen.
Voor een slijtig onderdeel dan nog.
Gisteren in de specs list van de S6 Evo nog zien staan dat de Evo Red, de instapper, zelfs geen volledige Red groep is. Ketting en cassette zijn van de Force groep.
Die powerdome cassettes van Red zien er trouwens bijzonder vreemd uit. Dat is blijkbaar uit 1 stuk en volledig hol binnenin ? http://www.sram.com/sram/road/produc...-1090-cassette
Zou wel een heel lichte cassette zijn..Ik vind het er in ieder geval vreemd uitzien. Iemand ervaring mee ?
Een Shimano DA7900 in 11-28 weegt overigens 190 gram, amper 50 gram minder dan de Sram OG-1070(Force) 11-28 bij 240 gram. Niet echt de moeite dus om veel geld aan uit te geven om gewicht te besparen.
Voor een slijtig onderdeel dan nog.
Die gewichtsbesparing blijft tenminste op je fiets aanwezig, en de enige slijtage is remblokjes
Ik heb die zero gravity remmen op de Colnago. Remmen voldoen, ook bij extremer gebruik (afdalen van alpencols bijvoorbeeld). Maar je moet wel letterlijk meer kracht op de remhendels zetten dan bij zwaardere remhoeven van de bekende merken. Ook is de klemming (met het vijsje) van de remkabel niet ideaal. Er is geen uitsparing voorzien waar je kabel mooi in ligt en het vijsje met rondelle is echt wel klein. Heel voorzichtig zijn met het aandraaien van het vijsje, remkabel begint heel snel te splijten.
Geen ervaring met die SRAM 1090. Ik heb op de EVO inderdaad de 1070. Het is inderdaad een slijtage onderdeel zoals je zegt, daar ga ik echt geen massa centen aan uitgeven. De 1070 (12-26) is al vrij licht.
Dat hangt van frame tot frame af. Slap zijn en snel kraken horen meestal niet echt samen. Een stijf frame breekt meestal iets eerder, terwijl een slap frame in principe eerst zal buigen.
Google eens reviews van de Kharma.
wel was hij ervan overtuigd dat Cervelo en Cannondale bij de beste merken waren qua licht/stijf/duurzaamheid verhouding.
Hij vond het zelf ook nutteloos om zo'n lichte frame's te maken aangezien de UCI lichte fietsen toch niet toelaat. Hij zag liever een iets zwaarder en sterker frame waar ruimte was om comfort in te bouwen. Maar aangezien de markt enkel lichter en lichter wil...
Men maakt idd wat de klant wil, hoe belachelijk ook. Jammer.
Comment