Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Tijd voor een nieuwe bibshort.
Had een Santini Pro Gel broek, heel tevreden van. Maar echt wel versleten. Er beginnen kleine gaatjes inzitten.
Waarmee rijden jullie?
M'n budget is zowat 60-90 euro. Dus geen top-end spul, maar prijs-kwaliteit.
heb ook een Castelli Ergo trek (denk ik-. Dat was een 70 euro en ben daar ook content van.
Tegenwoordig heb je veel keuze. Als de zeem in orde is dan speelt het merk niet zo'n rol, voor mij toch niet. Ik rij sinds kort ook met Moozes kledij (van de club), de pasvorm van de shirts is niet super, maar de broeken zijn wel oké.
Dit week-end gemerkt dat de achtervelg van mijn Pinarello (DT RR 1.1) aan een tweetal nippelgaatjes aan beide zijden een licht scheurtje vertoont. De naaf van het voorwiel was ook al een tijdje kapot (DT 240): de flens was kapot gesprongen door twee spaken die in tegenovergestelde richting trokken (gekruist per drie). Jammer. Goede componenten, maar ik heb de indruk dat die wielen mss nooit echt goed gespaakt geweest zijn.
Nu kan ik van mijn vader een paar DT RR 1600-wielen overnemen. Blijkbaar zijn dat tubeless wielen (dus géén tubewielen!), maar mijn vader gebruikt gewone bandjes en binnenbandjes. Ze zijn amper een jaar gebruikt. Daarna niet meer, want toen kocht mijn pa een volledig nieuwe fiets (zijn carbon Pina-frame was gescheurd). Terug een Pina. Maar die extra wielset heeft hij niet nodig, vandaar dat ik die wil overnemen. Nieuwe wielen kopen als hij er op overschot staan heeft, is een beetje onnozel, vind ik.
Dit week-end gemerkt dat de achtervelg van mijn Pinarello (DT RR 1.1) aan een tweetal nippelgaatjes aan beide zijden een licht scheurtje vertoont. De naaf van het voorwiel was ook al een tijdje kapot (DT 240): de flens was kapot gesprongen door twee spaken die in tegenovergestelde richting trokken (gekruist per drie). Jammer. Goede componenten, maar ik heb de indruk dat die wielen mss nooit echt goed gespaakt geweest zijn.
Nu kan ik van mijn vader een paar DT RR 1600-wielen overnemen. Blijkbaar zijn dat tubeless wielen (dus géén tubewielen!), maar mijn vader gebruikt gewone bandjes en binnenbandjes. Ze zijn amper een jaar gebruikt. Daarna niet meer, want toen kocht mijn pa een volledig nieuwe fiets (zijn carbon Pina-frame was gescheurd). Terug een Pina. Maar die extra wielset heeft hij niet nodig, vandaar dat ik die wil overnemen. Nieuwe wielen kopen als hij er op overschot staan heeft, is een beetje onnozel, vind ik.
Zo zie je maar dat alles kapot kan, niet alleen Mavics.
Ondertussen zijn de Vision wieltjes gemonteerd (ter vervanging van de gescheurde cosmic carbon). De set weegt precies 50 gr. minder dan de cosmics. Strak en mooi afgewerkt. De rode 't42' stickers heb ik ondertussen wel al verwijderd, net iets teveel rood voor de rest van de fiets, vind (...vond) ik toch. Ook meteen een nieuwe cassette en ketting gestoken, was dringend nodig.
Hoe zie je eigenlijk of je cassettes versleten zijn?
Ik heb de fiets 5j maar heb 2j stil gelegen en doe niet heel veel kilometers... Een 7/8000tal zal mijne Veloce-groep dus wel hebben...
Hoe zie je eigenlijk of je cassettes versleten zijn?
Ik heb de fiets 5j maar heb 2j stil gelegen en doe niet heel veel kilometers... Een 7/8000tal zal mijne Veloce-groep dus wel hebben...
Als je begint door te trappen is ze echt wel versleten.
Als je licht ziet tussen uw voortandwiel en de ketting (uw ketting is eigenlijk te lang geworden om mooi op uw tandwiel te passen), dan begint uw ketting te verslijten. Hoe meer uw ketting verslijt, op hoe minder tanden de krachten verdeeld worden. Hoe sneller ook uw tandwielen verslijten. Uw cassette dien je eigenlijk meestal mee te vervangen met de ketting. Want een nieuwe ketting op een versleten cassette = doortrappen. De voortandwielen gaan meestal een ketting of twee à drie mee. Hoe snel kettingen en tandwielen verslijten? Daar kan je geen exact getal op kleven. Hangt af van soort gebruik, onderhoud, omstandigheden, kwaliteit tandwielen en ketting,... . Op m'n koersfiets vervang ik ongeveer om de 6 à 7.000 km ketting en cassette. Op de MTB tussen de 3 à 4.000 km.
Comment