Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Hangt er dan toch van af hoe je op je fiets wil zitten. Voor een racefiets, zit ik goed, vind ik. Niet te kort. Ik kan nog best wat "liggen" op mijn fiets. Handig als het tempo omhoog gaat.
Mijn MTB is een maat M. Bovenbuis 59 cm met origineel een 100 mm stuurpen, maar die heb ik vervangen door een 120 mm. Vroeger hadden veel MTB's stuurpennen van 135 mm, dus dat valt best mee. Anyway, op deze fiets zit ik toch een stuk meer rechtop. Maar bon, het is geen tempofiets als een racefiets natuurlijk. Een MTB moét wat wendbaar zijn.
Als je korter wil zitten, een 54 cm, tot daaraan toe, maar een 52 bij 178 cm grootte, lijkt me te klein hoor.
Dat is geen theorie hé, Jan. Dat is gevoel. Of zoals ik zei: een MTB moet wendbaar zijn, op een racefiets wil ik liever iets gestrekter zitten. Ieder zijn smaak.
Dat is geen theorie hé, Jan. Dat is gevoel. Of zoals ik zei: een MTB moet wendbaar zijn, op een racefiets wil ik liever iets gestrekter zitten. Ieder zijn smaak.
Ik zit even 'gestrekt' op mijn 52 dan op een gemiddeld standaard afgemonteerde 56.
Ik zit even 'gestrekt' op mijn 52 dan op een gemiddeld standaard afgemonteerde 56.
Je kan ook een 48 kopen en er een 140 mm stuurpen op monteren natuurlijk. Of een 58 en een 80 mm. En dan nog geloven dat dat hetzelfde is, want je zit is even gestrekt ...
Je kan ook een 48 kopen en er een 140 mm stuurpen op monteren natuurlijk. Of een 58 en een 80 mm. En dan nog geloven dat dat hetzelfde is, want je zit is even gestrekt ...
Je moet niet gaan overdrijven hé. Trouwens de meerderheid van de profs rijden met lange stuurpennen. 140 mm is verre van een uitzondering in het profpeloton hoor.
Enfin, vertel me beter eens welke verschillen die verschillende 'opstellingen' in de praktijk teweeg brengen.
Je moet niet gaan overdrijven hé. Trouwens de meerderheid van de profs rijden met lange stuurpennen. 140 mm is verre van een uitzondering in het profpeloton hoor.
Enfin, vertel me beter eens welke verschillen die verschillende 'opstellingen' in de praktijk teweeg brengen.
Profs rijden niet met een 52 bij jouw grootte. Als je op een lange stuurpen op pakweg een 55 monteert, is dat niet om te compenseren, maar om nog iets gestrekter te kunnen zitten. En ik weet wel dat profs regelmatig langere stuurpennen monteren hoor. Dat doen ze al 15 jaar. Daarvoor zag je dat quasi niet. Ik geloof dat Musseeuw destijds ook al met een 130 of 140 reed.
Ooit al eens gedaan? Dat rijdt lichtjes anders. En i.c.m. een te korte bovenbuis: nee, dank u.
Ik heb zelf ook wel wat ervaring met lange stuurpennen i.c.m. iets te korte bovenbuizen.
Profs rijden niet met een 52 bij jouw grootte. Als je op een lange stuurpen op pakweg een 55 monteert, is dat niet om te compenseren, maar om nog iets gestrekter te kunnen zitten.
Oké, dus ik zit 'gewoon' op m'n 52 met lange stuurpen. Want mijn stuurpen compenseert de iets kortere bovenbuis. What's the problem?
En ik weet wel dat profs regelmatig langere stuurpennen monteren hoor. Dat doen ze al 15 jaar. Daarvoor zag je dat quasi niet. Ik geloof dat Musseeuw destijds ook al met een 130 of 140 reed.
Dus als die met 140 pennen 'kunnen' rijden zal ik het ook wel redden met een 120 zeker?
Ah zo, en waarom niet? Ik neem mijn bochten en colafdalingen nochtans tegen dezelfde snelheden hoor, nu ik rij met een 'te korte' bovenbuis hoor. Ik merk een iets nerveuzer, directer stuurgedrag op, maar dat went bijzonder snel. Ik vind het zelfs iets prettiger rijden.
Wat het gevolg was? Heb je zelf net gezegd. Nerveuzer, minder stabiliteit. Blij dat we het eens zijn.
Een racefiets is op zich nerveus genoeg. Vroeger waren MTB's dat ook (kortere bovenbuizen en standaard langere stuurpennen). Nu rijden die fietsen iets stabieler, maar monteren ze wel bredere sturen. Resultaat: stabieler rechtdoor, maar toch wendbaar in bochten.
Allemaal eigen ervaring hoor. Geen boekjespraat.
Wat het gevolg was? Heb je zelf net gezegd. Nerveuzer, minder stabiliteit. Blij dat we het eens zijn.
Ik denk niet dat we het eens zijn. Lees voorgaande posts nog eens. Of je kan misschien gewoon eens de simpele vragen die ik aan u stel beantwoorden. Zou ook eens interessant zijn.
Enfin... die lange stuurpennen, minder stabiliteit, nerveuzer. Dat verklaart die talloze valpartijen in het profpeloton dus!
Een racefiets is op zich nerveus genoeg. Vroeger waren MTB's dat ook (kortere bovenbuizen en standaard langere stuurpennen). Nu rijden die fietsen iets stabieler, maar monteren ze wel bredere sturen. Resultaat: stabieler rechtdoor, maar toch wendbaar in bochten.
Allemaal eigen ervaring hoor. Geen boekjespraat.
Die F1 uit 2010 die ik hier onlangs had staan, had nochtans een 58 cm breed stuur. Net hetzelfde als m’n F1000 uit 1999, net hetzelfde als de 4SL uit 2007. Stuurpenlengte op een cm’ke na misschien even lang. De F600SL Sobe replica uit 2004 die hier in m’n hal staat, ook… net hetzelfde. M’n 29’er, da’s een ander verhaal. Maar da’s dan ook een 29’er.
Nu, stel dat de bovenbuislengte van de 56 de juiste lengte zou zijn voor mij. Dan moet ik m'n zadelpen 4 cm dieper steken! Heb jij al iemand zien rijden met een zadelpen die er enkele cm's uitsteekt? Ik niet. Met een 56 geraak ik zelfs niet aan m'n gewenste drop. Die balhoofdbuis is te lang. Zelfs bij de 54 moet ik alle spacers er tussen uit gooien en m'n vork bijgevolg maximaal inkorten. No way back dus, niet voor mezelf en naar herverkoop toe ook niet interessant. Die 52 heeft een bovenbuis die amper 1 cm korter is dan de 54, en daar zit jij dan over te leuteren. De 52 is me ideaal, het is geen fiets geplukt uit de showroom omdat er per toeval een 52 stond. Deze heb ik besteld. Het is een wel doordachte keuze gebaseerd op m'n eigen voorkeuren en ervaringen (12.000 km/jaar). En hij ziet er, naar mijn mening, strakker uit dan dat het een 54 zou zijn. Als looks het rendement niet verknoeien, dan doe ik mee! Bij een twijfel tussen twee maten, kies je de kleinste maat van de twee. Optisch het meest geslaagd en nog lichter op de koop toe.
De belangrijkste afstanden bij een fiets zijn de volgende: De juiste reikwijdte (afstand zadel/stuur), juiste drop (hoogteverschil bovenkant stuur tot bovenkant zadel) en de zadelhoogte. Vooral die eerste twee gegevens staan in functie van hoe je op je fiets wilt zitten. Wil je een comfortabele houding (weinig tot geen drop en een korte reikwijdte) of een eerder race houding (veel drop en verdere reikwijdte). Een fiets die een fractie nerveuzer stuurt omdat ie een cm korter is met een iets te lange (niet standaard) stuurpen, miniem spelen met de setback van de zadelpen en/of zadel verschuiven in de zadelrails,,… allemaal futiliteiten en details. Weet jij bijvoorbeeld wat je ideale zithoek is? Ik niet hoor. Welke setback van zadelpen dien ik te kiezen? Een raadsel voor mij. Dus als je niet toekomt met uw stuurpen om de juiste reikwijdte te bereiken. Verschuif uw zadel naar achteren. In de zadelrails en/of monteer een zadelpen met grotere setback. Omgekeerd, zadelpen met 0 mm setback, korte stuurpen.
Ik zeg het, allemaal leuk om aan den toog uw cijferkes, hoeken en mm's met veel show te verkopen. Maar daar stopt het dan ook hoor.
Conclusie: eigenlijk doet het allemaal geen bal die enkele centimetertjes verschil in afmetingen tussen twee/drie opeenvolgende framematen. En zo komen we terug bij het begin. Over die zware theoretische praat met veel poeha enzomeer.
Dus jij zegt dat uitmeten complete onzin is en dat je net zo goed een frame te klein koopt en er een langere stuurpen op monteert en het zadel helemaal naar achteren monteert.
Kan je daar mee fietsen? Tuurlijk kan je dat. Met een lowrider cruiser (fiets) kan je ook rijden. Ideaal kracht zetten? Iets minder. En dat heb je met een te korte fiets. Al rechtstaand heb je geen effect van te ver naar achter gemonteerd zadel.
Trouwens, ik zeg niet dat uitmeten voor iedereen moet, maar ik heb wel pakken ervaring, aangezien ik al 25 jaar fiets en ik als tiener ook op fietsen gezeten heb die verre van ideaal afgesteld waren. Voorts: ik heb nog mijn oude SE2000 in de garage staan. Die is ook een maat te klein voor mij. En dat fietst idd wat vreemd. Die fiets was destijds één van mijn absolute droomfietsen, maar ik ben er nog nooit off-road mee gegaan. Dat ding is gewoon te klein. Op straat merk ik dat al. En zelfs met een 150 mm stuurpen (heb ik trouwens nog gehad op een fiets met een bovenbuislengte identiek aan die van die oude SE2000) gaat dat ding compleet anders rijden dan mijn Taurine met langere bovenbuis en kortere stuurpen.
Tuurlijk is de afstand naar het stuur belangrijk op zich, maar om te zeggen dat de verhouding tussen bovenbuislengte en stuurpenlengte er niet toe doet ...
Om mijn punt nog wat meer duidelijk te maken: vroeger hadden mountainbikes kortere bovenbuislengtes en langere stuurpennen. Tot ene Gary Fisher dacht dat dat anders kon en nog beter zou zijn ook. Guess what: elke fabrikant is hem gevolgd. Je ziet geen mountainbikes in 18" met een 57 cm bovenbuis en 135 mm stuurpen meer. Zou er dan toch een reden achter zitten???? En nee, toen Fisher ermee begon, was er nog geen sprake van sturen van meer dan 600 mm op XC-fietsen.
Ik begrijp best dat jij liever een kleiner frame hebt, maar zeggen dat een kleiner frame met een langere stuurpen en een zadel meer naar achter gemonteerd (in verhouding) hetzelfde fietst?
Dat is als bij hoog en bij laag beweren dat 26" mountainbikes even snel zijn als 29" exemplaren, als zwart op wit bewezen is dat het omgekeerd het geval is.
Oh, wacht, dat deed je ook effectief!
Waarmee ik overigens niet gezegd heb dat 26" geen voordelen heeft tegenover 29"! Tuurlijk wel.
Dus jij zegt dat uitmeten complete onzin is en dat je net zo goed een frame te klein koopt en er een langere stuurpen op monteert en het zadel helemaal naar achteren monteert.
Ik heb nooit gezegd dat uitmeten onzin is. Kleine verschillen kunnen inderdaad perfect opgevangen worden. Heb ik al uitgebreid uitgelegd.
Kan je daar mee fietsen? Tuurlijk kan je dat. Met een lowrider cruiser (fiets) kan je ook rijden. Ideaal kracht zetten? Iets minder. En dat heb je met een te korte fiets.
Da's compleet uit de context gerukt. Nog eens, minieme verschillen...
Trouwens, ik zeg niet dat uitmeten voor iedereen moet, maar ik heb wel pakken ervaring, aangezien ik al 25 jaar fiets en ik als tiener ook op fietsen gezeten heb die verre van ideaal afgesteld waren. Voorts: ik heb nog mijn oude SE2000 in de garage staan. Die is ook een maat te klein voor mij. En dat fietst idd wat vreemd. Die fiets was destijds één van mijn absolute droomfietsen, maar ik ben er nog nooit off-road mee gegaan. Dat ding is gewoon te klein. Op straat merk ik dat al. En zelfs met een 150 mm stuurpen (heb ik trouwens nog gehad op een fiets met een bovenbuislengte identiek aan die van die oude SE2000) gaat dat ding compleet anders rijden dan mijn Taurine met langere bovenbuis en kortere stuurpen.
Tuurlijk is de afstand naar het stuur belangrijk op zich, maar om te zeggen dat de verhouding tussen bovenbuislengte en stuurpenlengte er niet toe doet ...
Tussen twee/drie opeenvolgende maten eigenlijk niet. Nog eens, omdat die verschillen miniem zijn...
Om mijn punt nog wat meer duidelijk te maken: vroeger hadden mountainbikes kortere bovenbuislengtes en langere stuurpennen. Tot ene Gary Fisher dacht dat dat anders kon en nog beter zou zijn ook. Guess what: elke fabrikant is hem gevolgd. Je ziet geen mountainbikes in 18" met een 57 cm bovenbuis en 135 mm stuurpen meer. Zou er dan toch een reden achter zitten???? En nee, toen Fisher ermee begon, was er nog geen sprake van sturen van meer dan 600 mm op XC-fietsen.
Ik begrijp best dat jij liever een kleiner frame hebt, maar zeggen dat een kleiner frame met een langere stuurpen en een zadel meer naar achter gemonteerd (in verhouding) hetzelfde fietst?
Dat gaat net iets anders fietsen. Maar naar rendement en comfort toe gaat dat in de praktijk haast niet doen. Duizenden km's ervaring mee hoor. Gegarandeerd een heleboel km's meer dan u ook.
Dat is als bij hoog en bij laag beweren dat 26" mountainbikes even snel zijn als 29" exemplaren, als zwart op wit bewezen is dat het omgekeerd het geval is.
Oh, wacht, dat deed je ook effectief!
Waarmee ik overigens niet gezegd heb dat 26" geen voordelen heeft tegenover 29"! Tuurlijk wel.
Wat begin jij er nu weer bij te halen??? Da's een totaal andere discussie en een compleet manke vergelijking. Maar ja, als 't moeilijk wordt is dat één van je favoriete trukjes natuurlijk. Btw, over die 29'er heb ik toegegeven dat m'n scepticisme tegenover het 29'er concept enigszins verkeerd was. Ik heb geen problemen om zulke dingen toe te geven hoor. Bij anderen ligt dat dikwijls net iets moeilijker.
Wat is een te ver naar achter gemonteerd zadel? In dit geval verder naar achter dan de norm. Ik ben er nl. van overtuigd dat de stand van een zadel wel degelijk van belang is. Waarom? Heb ik in mijn vorige post uitgelegd.
Ik weet trouwens ook niet hoe ver jouw zadel staat, maar een zadel quasi helemaal naar achter schuiven als je al een zadelpen met ruime setback hebt, is er alleszins over. Ik weet hoe een te ver naar achter geplaatst zadel rijdt.
Te veel naar voor is ook niet ideaal uiteraard. Toch niet om gewoon te fietsen. Bij tijdritfietsen ligt dat natuurlijk anders. Geometrie moet streven naar een evenwicht. Het is niet allemaal hetzelfde.
Ik ben er trouwens van overtuigd dat alles vanaf de trapas en naar achter er veel toe doet. Hoe ver het zadel naar achter gemonteerd is, hoort daar dus zeker bij. De lengte van de fiets en bovenbuis hangt af van het gebruik. Vooral bij mountainbikes heb je dan grote verschillen (XC, trial, DH, DS, freeride).
Onder racefietsen heb je ook comfortmodellen. Daar zit je meer rechtop op. Ongetwijfeld comfortabeler, maar ook minder prestatiegericht.
De discussie over 29" is een andere discussie die ik hier zeker niet ga voeren (ik denk trouwens niet dat we op dat vlak van mening verschillen), maar ze is wel degelijk analoog.
Ik weet trouwens ook niet hoe ver jouw zadel staat, maar een zadel quasi helemaal naar achter schuiven als je al een zadelpen met ruime setback hebt, is er alleszins over.
Wie heeft het hier over een zadel quasi helemaal naar achteren schuiven in een zadelpen met flinke backset???
De discussie over 29" is een andere discussie die ik hier zeker niet ga voeren (ik denk trouwens niet dat we op dat vlak van mening verschillen), maar ze is wel degelijk analoog.
Heeft er geen zak mee te maken! Eneuh... ik spreek twee maal uit ervaring. 29'er en stuurpennekes. En gij?
Komaan, Jan, jij vraagt mij hoe ver je zadel juist naar achter moet. Hoe moet ik daar nu cijfers op plakken. Je weet net zo goed als ik dat de zitbuishoek, de setback en het ontwerp van het zadel ook meespelen.
Wat uw fiets betreft: de verhoudingen kloppen, maar jij moet toch vrij compact zitten. Je bent amper kleiner dan ik en ik zou behoorlijk compact op die fiets zitten. Zowel in de hoogte als in de lengte. Of heb je zo'n lang hoofd en een lange nek dat je lichaam zo klein is?
Edit:
Je stuurbocht lijkt vrij ver naar voor uit te wijken. Mss daarom dat de standaard stuurpen korter was. Je lijkt alleszins vrij ver over je voorwiel te zitten.
Wat zie jij eigenlijk als je je handen op je remgrepen legt en recht naar beneden kijkt? Waar is je gezichtsveld dan gepositioneerd. Ik ben gewoon benieuwd.
Ik heb trouwens miserie om nieuwe bandje ste lggen op m'n Campagnolo Scirocco wielen.
Ik krijg op de plaats van de supappe de buitenband niet meer tussen binnenband en de velgrand.
Any ideas? Ik ga morgen eens langs de FM passeren voor meer uitleg, want ik kan moeilijk elke keer naar hem gaan om een binnebandje te wisselen.
Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Begin gewoon al eens met te zeggen wat UW ideale zadelstand, zithoek is. Want het kan blijkbaar al niet dat je je zadel een centimetertje horizontaal verplaatst zonder zware gevolgen.
Wat uw fiets betreft: de verhoudingen kloppen, maar jij moet toch vrij compact zitten. Je bent amper kleiner dan ik en ik zou behoorlijk compact op die fiets zitten. Zowel in de hoogte als in de lengte. Of heb je zo'n lang hoofd en een lange nek dat je lichaam zo klein is?
Wat is uw afstand voorkant zadel tot voorkant stuur (aan de stuurpen)? Wat is uw drop?
Edit:
Je stuurbocht lijkt vrij ver naar voor uit te wijken. Mss daarom dat de standaard stuurpen korter was. Je lijkt alleszins vrij ver over je voorwiel te zitten.
Aha, het stuur doet ook al mee. Wist je dat zelfs de stand van de remgrepen en het merk ervan ook een rol spelen? Comfy of racy houding,... . Je gaat het nog snappen hoor. Dat het allemaal maar wat om kleine cijfertjes gaat.
Wat zie jij eigenlijk als je je handen op je remgrepen legt en recht naar beneden kijkt? Waar is je gezichtsveld dan gepositioneerd. Ik ben gewoon benieuwd.
Geen benul van. Ik kijk altijd vooruit. Toch zeker al meer dan honderd duizend km.
Ik heb trouwens miserie om nieuwe bandje ste lggen op m'n Campagnolo Scirocco wielen.
Ik krijg op de plaats van de supappe de buitenband niet meer tussen binnenband en de velgrand.
Any ideas? Ik ga morgen eens langs de FM passeren voor meer uitleg, want ik kan moeilijk elke keer naar hem gaan om een binnebandje te wisselen.
Jan, mijn zadelstand? Geen idee. Wil jij hem komen opmeten? Het klopt. De kleine cijfertjes zijn zuiver gevoel (hoeveel keer heb ik dat nu al niet gezegd?).
En tuurlijk maken ook de remgrepen verschil. En de stand ervan.
Jij zegt dat ik het ga snappen. Jij begint gewoon weer te geven wat ik al de hele tijd zeg. Dat elk onderdeel van belang is en dat je daarom geen pasklare cijfers kan geven.
Wat uiteraard niet wil zeggen dat je NIETS kan zeggen. Zoals ik nu zie dat uw zadel vrij normaal gepositioneerd is, maar dat je vrij ver over je voorwiel lijkt te zitten. Enfin, zo lijkt het toch op die foto.
Wel raar dat jij altijd zo onrespectvol moet doen en met argumenten moet komen aandraven die zowat hetzelfde zeggen als wat uw gesprekspartner zegt die je koste wat het kost wil tegenspreken. En dat doe je keer op keer. Met om het even wie.
Jan, mijn zadelstand? Geen idee. Wil jij hem komen opmeten? Het klopt. De kleine cijfertjes zijn zuiver gevoel (hoeveel keer heb ik dat nu al niet gezegd?).
En tuurlijk maken ook de remgrepen verschil. En de stand ervan.
Jij zegt dat ik het ga snappen. Jij begint gewoon weer te geven wat ik al de hele tijd zeg. Dat elk onderdeel van belang is en dat je daarom geen pasklare cijfers kan geven.
Wat uiteraard niet wil zeggen dat je NIETS kan zeggen. Zoals ik nu zie dat uw zadel vrij normaal gepositioneerd is, maar dat je vrij ver over je voorwiel lijkt te zitten. Enfin, zo lijkt het toch op die foto.
Wel raar dat jij altijd zo onrespectvol moet doen en met argumenten moet komen aandraven die zowat hetzelfde zeggen als wat uw gesprekspartner zegt die je koste wat het kost wil tegenspreken. En dat doe je keer op keer. Met om het even wie.
Eindelijk. Je geeft toe (ook al is het met een kleine omweg) dat je eigenlijk compleet mis zat. Het siert je. Tot de volgende 'gepeperde' discussie hé beta!
Comment