Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wegfietsers-topic II

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten

Oh, je hebt al een paar keer gezegd dat je normaal een 54 hebt, maar dat je met opzet een KLEINERE maat gekozen hebt. Het woordje "te" stond er niet bij, maar je gaf wel héél duidelijk aan dat je niet voor je aanbevolen maat geopteerd hebt.
    Ik heb nu naar de lengte van de bovenbuis gekeken in het bepalen van de maat. Is daar iets mis mee? Dat was toch dé belangrijkste maatstaf in het bepalen van de grootte van een frame, niet?

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Kan mij dat iets schelen? Natuurlijk niet!!! Maar kom niet verkondigen dat "de juiste maat" bullshit is, want dat is het NIET. Mijn part koop jij een maat 48 als racefiets met een stuurpen van 160 mm erop (ja, dat bestaat: Cannondale was zelfs de fabrikant van die dingen) en een mountainbike in de maat XL met een stuurpen van 40 mm, maar ga niet beweren dat die dingen exact hetzelfde rijden als een fiets die de aangewezen maat heeft. Als je dat beweert, mankeert er iets.
    Ik denk écht dat jij een probleem hebt met begrijpend lezen hoor. En dan blijf ik nog heel vriendelijk. Dat zeg jij nu elke keer opnieuw. Nochtans heb ik zoiets nooit gezegd en dat zal ik ook nooit zeggen!

Ik ga u een paar vragen stellen. Gelieve te quoten en direct te beantwoorden zonder rond te pot te draaien. Misschien lukt dat. Anders geef ik het op.

1. Welke maat had ik volgens u moeten kiezen, en waarom?
    2. Waarom is dat 52 frame te klein voor mij?
    3. Mogen er wijzigingen uitgevoerd worden aan een standaard afgemonteerde fiets (die dus zo uit de winkel komt) om de zitpositie te verbeteren/optimaliseren? Ik heb het dan bijvoorbeeld over een langere stuurpen, drop wijzigen, eventueel zadeltje licht aanpassen,... . En ik heb het dan over normale aanpassingen hé! Geen stuurpennen van 160 mm, geen zadel dat tot amper 2 cm boven de zitbuis komt,... . Enfin, normale onderdelen in normale posities.
    4. Aansluitend op de vorige vraag. Een fiets met andere (normale) onderdelen er op gemonteerd dan die vanuit de fabriek. Gaat die nog op een veilige en normale manier te besturen zijn? Enfin, kort samengevat, is dat 'verkeerd' te noemen?

Bedankt alvast.

Comment

• Zijn jullie hier nu echt al 5 jaar aan het kibbelen over dezelfde zever?

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
      cc

Comment

• Zonder heel de discussie gevolgd te hebben, wordt heel dat gepas en gemeet zeer zwaar overdreven volgens mij.

Ik doe zo'n 4.000 km per jaar, dus ben een gematigde wielertoerist zou ik zeggen. Mijn tochtjes gaan tegen 26-27 gemiddeld, en zelden of nooit in een groot peleton.
        Heb nu zo'n 3 fietsen gehad en eentje ervan was op mijn maat gemeten. Daar zat ik dus het slechtste op van allemaal, omdat hij te "racy" afgesteld was. Het was ook nog eens de duurste van de 3.
        Ik rij nu net even snel op een voor veel mensen "comfort" fiets met recht stuur.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
          Zonder heel de discussie gevolgd te hebben, wordt heel dat gepas en gemeet zeer zwaar overdreven volgens mij.

Ik doe zo'n 4.000 km per jaar, dus ben een gematigde wielertoerist zou ik zeggen. Mijn tochtjes gaan tegen 26-27 gemiddeld, en zelden of nooit in een groot peleton.
          Heb nu zo'n 3 fietsen gehad en eentje ervan was op mijn maat gemeten. Daar zat ik dus het slechtste op van allemaal, omdat hij te "racy" afgesteld was. Het was ook nog eens de duurste van de 3.
          Ik rij nu net even snel op een voor veel mensen "comfort" fiets met recht stuur.
          Een uitmeting kan toch z'n nut hebben hoor. Zeker voor iemand die begint met fietsen en totaal geen benul heeft hoe je eigenlijk op een fiets hoort te zitten. Wat de 'uitmeter' wel moet weten is wat de voorkeur van de fietser is. En dat varieert van een echt comfortabele zit tot een heel diepe gestrekte full racehouding. En over snel of niet snel rijden. Hoe meer racy zithouding, hoe sneller je toch gaat rijden hoor. Voor zover je lichaam (rug, armen,...) het toelaat natuurlijk.

Maar inderdaad, er wordt soms heel zwaar overdreven in die dingen, je leest het hier ook. Eindeloos gelul over een bovenbuis die een cm te kort zou zijn enzomeer.

Comment

• Ben ook aan mijn 8 ste fiets toe en overal hebben ze mij opgemeten.
            De ene met de paal, de andere met een laser, je kent het wel.
            Elke keer ben ik na een tijdje mijn zadel beginnen aanpassen, zowel in hoogte als in de lengte tot ik mij er goed op voelde.
            Zelfde met de stuurpen.

Bij mijn laatste fiets (ik heb het hier al eens verteld) heeft die kerel die fiets volledig aan mij aangepast.
            Allerlei stuurpennen geprobeerd, afstellingen en dergelijke.
            Dit heeft enkele uurtjes geduurd en aan deze fiets moet ik niks aanpassen.
            Hij zit gewoon perfect en hij vermoeid mij niet.
            Dus een goede uitmeting heeft zeker zijn nut.
            den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              Ik heb nu naar de lengte van de bovenbuis gekeken in het bepalen van de maat. Is daar iets mis mee? Dat was toch dé belangrijkste maatstaf in het bepalen van de grootte van een frame, niet? ;

Ik denk écht dat jij een probleem hebt met begrijpend lezen hoor. En dan blijf ik nog heel vriendelijk. Dat zeg jij nu elke keer opnieuw. Nochtans heb ik zoiets nooit gezegd en dat zal ik ook nooit zeggen!

Ik ga u een paar vragen stellen. Gelieve te quoten en direct te beantwoorden zonder rond te pot te draaien. Misschien lukt dat. Anders geef ik het op.

3. Mogen er wijzigingen uitgevoerd worden aan een standaard afgemonteerde fiets (die dus zo uit de winkel komt) om de zitpositie te verbeteren/optimaliseren? Ik heb het dan bijvoorbeeld over een langere stuurpen, drop wijzigen, eventueel zadeltje licht aanpassen,... . En ik heb het dan over normale aanpassingen hé! Geen stuurpennen van 160 mm, geen zadel dat tot amper 2 cm boven de zitbuis komt,... . Enfin, normale onderdelen in normale posities.
              4. Aansluitend op de vorige vraag. Een fiets met andere (normale) onderdelen er op gemonteerd dan die vanuit de fabriek. Gaat die nog op een veilige en normale manier te besturen zijn? Enfin, kort samengevat, is dat 'verkeerd' te noemen?

Bedankt alvast.
              En dan moet ik leren lezen ...
              Alle antwoorden op al die vragen, heb ik al gegeven. De meeste expliciet, andere heel makkelijk af te leiden uit wat ik schrijf.
              Ik vrees dat jij je eigen tekortkomingen op mij projecteert, beste vriend.
              Vanmorgen eens deze discussie over uw te kleine 52 besproken met een maat ook. Niets op voorhand verteld. Hij is even groot als jij en meent ook dat een 56 of mss 54 (zeker voor een Cannondale) de goeie maat is. Dan heel uw uitleg aan hem gedaan. Die kerel verklaart u even zot als ik.
              Oh, die kerel heeft in de fietsindustrie gewerkt en reed competitie. En ik ken er nog een paar die competitie reden en ongeveer uw grootte hebben. Die reden en rijden ook met maten 54-56.
              Trouwens, daar reed jij vroeger zelf ook mee. Je zou beter moeten weten, kerel.
              120d Hatch Edition Sport

Comment

• Deze week bij twee verschillende DT-achterwielen gemerkt dat die Zwitsers hun freewheelbody's niet vast maken met een bout. En mijn DT240's heb ik nochtans al vrij lang. Als je gewoon hard genoeg aan je cassette trekt, trek je de body er zo af. Het andere achterwiel kwam trouwens van een DT RR1600-set waar ik nu mee rond bol. Bij de eerste wielset schrok ik mij rot toen ik aan de cassette trok en ik de hele body mee had.
                Gelukkig even makkelijk terug in elkaar te zetten.
                120d Hatch Edition Sport

Comment

En dan moet ik leren lezen ...
                  Alle antwoorden op al die vragen, heb ik al gegeven. De meeste expliciet, andere heel makkelijk af te leiden uit wat ik schrijf.
                  Ik vrees dat jij je eigen tekortkomingen op mij projecteert, beste vriend.
                  Vanmorgen eens deze discussie over uw te kleine 52 besproken met een maat ook. Niets op voorhand verteld. Hij is even groot als jij en meent ook dat een 56 of mss 54 (zeker voor een Cannondale) de goeie maat is. Dan heel uw uitleg aan hem gedaan. Die kerel verklaart u even zot als ik.
                  Oh, die kerel heeft in de fietsindustrie gewerkt en reed competitie. En ik ken er nog een paar die competitie reden en ongeveer uw grootte hebben. Die reden en rijden ook met maten 54-56.
                  Trouwens, daar reed jij vroeger zelf ook mee. Je zou beter moeten weten, kerel.
                  Jaja, nu kan je veel komen vertellen over een maat. Ik denk meer dat het een maat uit een soort van wishful thinking droom was. En je hebt aan je ingebeelde 'maat' toch ook verteld dat ik even ver zit dan jij op je 56? Hij weet ook hoe mijn fiets eruit ziet? Hij kent mijn lichaamsverhoudingen? Alle onderdelen, onderlinge afstanden, drop,....enz? Kom beta, wakker worden man.

Raar dat je zelfs nog niet de moeite doet om op héél simpele vragen kort en bondig te antwoorden. Nochtans zijn ellenlange reply's ook helemaal jouw ding. Maar ja, 't is dan ook altijd ellenlang naast de kwestie, ontwijkt maar al te frequent duidelijke vragen of je sleurt je er dingen bij die niks met de discussie te maken hebben. Enfin, dit zegt meer dan voldoende beste beta. Compleet de mist ingaan zeggen ze bij ons.

Comment

Jaja, nu kan je veel komen vertellen over een maat. Ik denk meer dat het een maat uit een soort van wishful thinking droom was. En je hebt aan je ingebeelde 'maat' toch ook verteld dat ik even ver zit dan jij op je 56? Hij weet ook hoe mijn fiets eruit ziet? Hij kent mijn lichaamsverhoudingen? Alle onderdelen, onderlinge afstanden, drop,....enz? Kom beta, wakker worden man.

Raar dat je zelfs nog niet de moeite doet om op héél simpele vragen kort en bondig te antwoorden. Nochtans zijn ellenlange reply's ook helemaal jouw ding. Maar ja, 't is dan ook altijd ellenlang naast de kwestie, ontwijkt maar al te frequent duidelijke vragen of je sleurt je er dingen bij die niks met de discussie te maken hebben. Enfin, dit zegt meer dan voldoende beste beta. Compleet de mist ingaan zeggen ze bij ons.
                    Geloof me, ik heb die kerel alles perfect uitgelegd. Incl. lengtes van zadels, van punt zadel tot voorkant stuur enz. En ja, ik ken nog al die cijfertjes uit het hoofd, want ik ben nu eenmaal goed met cijfertjes. Laat dat toevallig één van mijn talenten zijn.
                    Ik heb u alle antwoorden al lang gegeven. Lees ze gewoon. Wat jij nu doet, is serieus onder de gordel gaan, niet lezen wat ik zeg en nog een behoorlijk dikke nek op zetten ook.
                    Voorts: ik heb u al héél sterke argumenten gegeven, maar zolang ze jou geen gelijk geven, sla je alles in de wind. En je blijft jezelf maar herhalen.
                    Trouwens, wat die afstand zadel voorkant stuur betreft: zou bij jou een halve cm langer zijn dan bij mij, bij een langer zadel en een kortere bovenbuislengte. Drie mogelijkheden: Jakkeltje hanteert een veel te slappe lintmeter (ik gebruik een vouwmeter), Jakkeltje kan niet meten, of Jakkeltje heeft een zadel dat effectief ver naar achter staat om zijn te kleine frame te verdoezelen (ook al lijkt het niet zo op die foto, maar hey, het is dan ook maar een foto). Of wou je mij soms wijs maken dat 2 + 2 gelijk is aan 5? Het lijkt er soms heel sterk op bij jou.
                    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Beta, hou op met raaskallen man.

Comment

• En moest je toch nog eens zin hebben...

Comment

• Mooie fiets!

Comment

• Jakkel is zot aan het worden, denk ik ...
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

Jakkel is zot aan het worden, denk ik ...
                              Ook een manier om u er vanaf te werken natuurlijk.

Comment

Ook een manier om u er vanaf te werken natuurlijk.
                                Tja, ik blijf mezelf niet herhalen hé, Jan. Best...
                                120d Hatch Edition Sport

Comment

Tja, ik blijf mezelf niet herhalen hé, Jan. Best...
                                  Je kan ook niets herhalen, want je hebt nog nooit geantwoord op die vier vraagjes.

Comment

Je kan ook niets herhalen, want je hebt nog nooit geantwoord op die vier vraagjes.
                                    Gij zijt echt ongelofelijk hé.
                                    120d Hatch Edition Sport

Comment

Gij zijt echt ongelofelijk hé.
                                      Ja, lach maar. Maar ik weet maar al te goed waarom je pertinent weigert te antwoorden.

Comment

Ja, lach maar. Maar ik weet maar al te goed waarom je pertinent weigert te antwoorden.
                                        Alleen jammer dat ik al overal het antwoord op gegeven heb dan. Damn, dan heb ik mijn mond voorbij gepraat.
                                        120d Hatch Edition Sport

Comment

Alleen jammer dat ik al overal het antwoord op gegeven heb dan. Damn, dan heb ik mijn mond voorbij gepraat.
                                          Zeven reply's van u sinds ik de eerste maal die simpele vier vraagjes stelde, de ene post van u al wat langer dan de andere. Had je nu onmiddellijk geantwoord en nog eens één keer herhaald had wat je volgens u al tot vervelens toe al gezegd zou hebben. Dat waren zes reply's minder en een hoop tijd gespaard.

Comment

Working...
                                          X