Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wegfietsers-topic II

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
    En toch geen meter vooruit geraken. Man man man, snap niet dat Beta er zelfs moeite in blijft steken.
    Begrijp ik ook niet.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door nickotje Bekijk Berichten
      quote-topic van het jaar zoveel dedication, nauwelijks gezien hier op 't forum!

Gelukkig fiets je nu ook of je had dat hier allemaal gemist.
      den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
        Wat is eigenlijk de bedoeling? Wat probeer je te bereiken. Ons interesseert het echt niet en jullie zullen nooit of te nooit de ander gelijk geven.

What's the frikkin' point??
        Ik zou het toch graag weten...
        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
          Ik zou het toch graag weten...
          Oké, 't is een nogal... euhm... lang verhaal geworden. En één iemand vergeet maar al te vaak wat hij zelf of de andere, twee posts terug gezegd heeft en verzint van tijd wel eens wat citaten. Maar toch is maatbepaling bij fietsen en de afstelling ervan uiteindelijk toch een vrij interessant onderwerp... vind ik toch.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Oké, 't is een nogal... euhm... lang verhaal geworden. En één iemand vergeet maar al te vaak wat hij zelf of de andere, twee posts terug gezegd heeft en verzint van tijd wel eens wat citaten. Maar toch is maatbepaling bij fietsen en de afstelling ervan uiteindelijk toch een vrij interessant onderwerp... vind ik toch.
            Nu doe je het weer, als er iemand hier het vuur weer aan de lont steekt of uitdaagt ben jij het toch hoor met dit soort opmerkingen.
            Niemand zit daar nog op te wachten.
            Precies twee klein mannen...
            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Na 15 jaar zelf gekoerst te hebben , denk ik dat ik hier ook even iets mag posten ,ondanks het hevige tegenwerk van je collega forummers, vind ik ook dat je groot gelijk hebt , een te grote fiets is een luie fiets, das zoals je zelf 1m70 bent en je wilt een vrouw neuken van 1m90 wilde die een tong draaien dan moeten die eerst beklimmen dat duurt te lang .
              maar dan is er nog een ander aspekt , en dat is als de mensen die een grotere kader prefereren, meer op luxe , rust , relax fietsen gesteld zijn , kan ik hun hier wel in volgen, niet iedereen gaat langs het kanaal in Wommelgem tegen 45 trainen.
              @ jakkel om je toch even te verduidelijken wat ik bedoelde met 15 jaar koers, heb de jaren met rolupo allemaal mee gemaakt vermits je van die kanten bent zul je wel kunnen volgen .
              mvg
              Mijn alter ego Willy met ne Toyota

Comment

Dan zijn we inderdaad rond. En vermits die 'norm' zo uw 'dada' is. Een fiets met normale onderdelen erop, in normale standen gemonteerd is een fiets die voldoet aan 'de norm'. Normaal, norm. Heb je 'm? En per toeval heeft Jakkel een fiets die aan al die voorwaarden voldoet.
                En ik had u nochtans net uitgelegd waarom dat niet zo is ... Nogmaals, niet dat het mij iets kan schelen, maar een 52 voor iemand van 178 cm is niet de norm. Dat tegenspreken is gewoon dom. Maar nogmaals, ieder doet wat hij wil.
                120d Hatch Edition Sport

Comment

Vind ik ook interessant en geen enkel probleem met afwijkende maten op zich, maar ik zeg al jaren hetzelfde. Nog nooit afgeweken van mijn punt. Het enige wat ik veranderd heb is dat ik zei dat jouw frame klein is, i.p.v. té klein. Komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer. Klein - norm - groot. Snap je?
                  120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Inventief Bekijk Berichten
                    Na 15 jaar zelf gekoerst te hebben , denk ik dat ik hier ook even iets mag posten ,ondanks het hevige tegenwerk van je collega forummers, vind ik ook dat je groot gelijk hebt , een te grote fiets is een luie fiets, das zoals je zelf 1m70 bent en je wilt een vrouw neuken van 1m90 wilde die een tong draaien dan moeten die eerst beklimmen dat duurt te lang .
                    maar dan is er nog een ander aspekt , en dat is als de mensen die een grotere kader prefereren, meer op luxe , rust , relax fietsen gesteld zijn , kan ik hun hier wel in volgen, niet iedereen gaat langs het kanaal in Wommelgem tegen 45 trainen.
                    @ jakkel om je toch even te verduidelijken wat ik bedoelde met 15 jaar koers, heb de jaren met rolupo allemaal mee gemaakt vermits je van die kanten bent zul je wel kunnen volgen .
                    mvg
                    Dat een kleinere fiets levendiger is, heb ik nooit tegengesproken, maar een racefiets moet nog eens beetje stabiel zijn, vind ik. Hoe groot ben jij en op welke maat reed/rijd jij het liefst dan?
                    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Bon, ik ben ook eens gaan Googlen. De eerste de beste renner waar elke Vlaming meteen op komt:

Even analyseren.
                      Boonen is 1m92.
                      Zijn fiets heeft de bovenbuislengte van een fiets in maat 61, maar de balhoofdbuis is wel korter dan van een gewone maat 61.
                      Dat illustreert perfect wat ik al jaren zeg: dat de bovenbuis de maatstaf is. En Boonen wil toch laag kunnen zitten, dus werd er een frame op maat voor hem gemaakt. Anderen willen laag kunnen zitten en kopen gewoon een kleinere (kortere) fiets. Minder ideaal, maar bon.
                      Oh, Boonen zijn stuurpen op die fiets is een 140 mm. Lang, akkoord, maar Boonen is geen kleine man. En die stuurpen dient klaarblijkelijk niet om de lange bovenbuis te compenseren.
                      Tegelijkertijd illustreert dit voorbeeld ook dat een "kleine" fiets van een profrenner niet altijd dezelfde korte bovenbuislengte heeft. Ofte, dat je niet op foto's van fietsen kan afgaan.
                      Ik begrijp perfect dat iemand liever een kleinere fiets ziet, maar naar bovenbuislengte kan dat gevolgen hebben. De zitbuislengte beïnvloedt het rijgedrag van de fiets hoegenaamd niet, de bovenbuislengte wel. En dan moet je aan het compenseren slaan natuurlijk als je geen fiets op maat kan krijgen.
                      Oh, wat die fiets van Boonen ook best wel eens zou kúnnen illustreren: heeft Tom niet een relatief lang bovenlichaam en relatief korte benen? Ik ben niet zeker, maar ik dacht het. Dan is het de logica zelve dat een lager frame (zitbuislengte, balhoofdbuislengte) een langere bovenbuis krijgt.
                      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Inventief Bekijk Berichten
                        mvg
                        Inderdaad, als iemand voor een kleiner frame opteert zal die fiets in z'n geheel heel licht nerveuzer en directer sturen dan dat diezelfde mens een groter frame gekozen zou hebben. Alhoewel sommige grotere maten een scherpere balhoofdhoek hebben dan het kleinere frame ervan, dan wordt dat effect van het directer en nerveuzer sturen hierdoor weer tenietgedaan bij de kleinere frames. En of die er uiteindelijk sneller of trager mee zal rijden, dat laat ik in het midden. Een reden om voor een kleiner frame te kiezen is dat je een grotere drop kunt bekomen (verticale afstand stuur tot zadel), omdat de balhoofdbuis van een kleiner frame ook kleiner is. Ben persoonlijk geen fan om de vorkbuis maximaal in te korten, dus moest ik wel voor een 52 gaan. Enkel het balhoofdkapje steekt nog onder m'n stuurpen. Bij een 54 zou ik de vork maximaal moeten inkorten, bij een 56 zou het niet gaan, of ik zou een negatieve stuurpen op een maximaal ingekorte buis moeten monteren. Wil je graag comfortabel rijden dan kies je inderdaad het beste voor een groter frame, of je moet op het kleine frame een cm of 5 aan spacers onder de stuurpen steken.

Vanaf Oelegem tot Wijnegem op 't jaagpad is 45 en meer inderdaad geen uitzondering. Soms ook al een heel eind ervoor.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                          En ik had u nochtans net uitgelegd waarom dat niet zo is ... Nogmaals, niet dat het mij iets kan schelen, maar een 52 voor iemand van 178 cm is niet de norm. Dat tegenspreken is gewoon dom. Maar nogmaals, ieder doet wat hij wil.
                          Nogmaals, mijn lijf is ook niet volgens de norm, dus 52 ==> juist.

Comment

Vind ik ook interessant en geen enkel probleem met afwijkende maten op zich, maar ik zeg al jaren hetzelfde. Nog nooit afgeweken van mijn punt. Het enige wat ik veranderd heb is dat ik zei dat jouw frame klein is, i.p.v. té klein. Komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer. Klein - norm - groot. Snap je?
                            Neen. Te klein, of klein is een HEEL groot verschil in betekenis.

Comment

Dat een kleinere fiets levendiger is, heb ik nooit tegengesproken, maar een racefiets moet nog eens beetje stabiel zijn, vind ik.
                              Vind jij. Proficiat. Als je 't in de praktijk al voelt... .

Comment

Bon, ik ben ook eens gaan Googlen. De eerste de beste renner waar elke Vlaming meteen op komt:

Even analyseren.
                                Boonen is 1m92.
                                Zijn fiets heeft de bovenbuislengte van een fiets in maat 61, maar de balhoofdbuis is wel korter dan van een gewone maat 61.
                                Dat illustreert perfect wat ik al jaren zeg: dat de bovenbuis de maatstaf is. En Boonen wil toch laag kunnen zitten, dus werd er een frame op maat voor hem gemaakt. Anderen willen laag kunnen zitten en kopen gewoon een kleinere (kortere) fiets. Minder ideaal, maar bon.
                                Oh, Boonen zijn stuurpen op die fiets is een 140 mm. Lang, akkoord, maar Boonen is geen kleine man. En die stuurpen dient klaarblijkelijk niet om de lange bovenbuis te compenseren.
                                Tegelijkertijd illustreert dit voorbeeld ook dat een "kleine" fiets van een profrenner niet altijd dezelfde korte bovenbuislengte heeft. Ofte, dat je niet op foto's van fietsen kan afgaan.
                                Ik begrijp perfect dat iemand liever een kleinere fiets ziet, maar naar bovenbuislengte kan dat gevolgen hebben. De zitbuislengte beïnvloedt het rijgedrag van de fiets hoegenaamd niet, de bovenbuislengte wel. En dan moet je aan het compenseren slaan natuurlijk als je geen fiets op maat kan krijgen.
                                Oh, wat die fiets van Boonen ook best wel eens zou kúnnen illustreren: heeft Tom niet een relatief lang bovenlichaam en relatief korte benen? Ik ben niet zeker, maar ik dacht het. Dan is het de logica zelve dat een lager frame (zitbuislengte, balhoofdbuislengte) een langere bovenbuis krijgt.
                                Boonen is een topcoureur. Voor topcoureus worden frames op maat gemaakt. Ook Sagan rijdt met de zitbuis van een 54 en de bovenbuis van een 58. Daarenboven rijdt ie ook nog met een stuurpen van 130 mm. Profs zitten graag diep en dikwijls heel gestrekt. Voor mensen als een Boonen en een Sagan, die korte beentjes en een lang lijf hebben, moet je haast wel een frame op maat maken, om een grote drop te kunnen bekomen én gestrekt te kunnen zitten. Anders moet je ze een stuurpen van 160 mm gaan geven ofzo. De mindere goden doen het met de productieframes en passen die aan met onderdelen naar hun voorkeur, net als ik en alle andere wielertoeristen en gewone coureus dat doen. Kijk naar Viviani, 1m78 en die rijdt op een gewone 52 EVO met een stuurpen van 140 mm.

Comment

• Nog even verder gekeken wat mijn zoekopdracht op Google over Boonen opleverde.

Dit:
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Ik kan eigenlijk alleen maar akkoord gaan met hetgene je schrijft.

Maar waar het hier allemaal om gaat is dat de grootte van een frame voor een bepaald iemand nog steeds in de eerste plaats bepaald wordt door de binnenbeenlengte van die persoon. Bij MTB frames ligt dat soms nogal moeilijk, omdat die nogal modegevoelig zijn wat de norm voor een bepaalde periode is wat betreft de uitsteeklengte van de zadelpen. Maar als we een bepaalde tijdstendens volgen, dan worden die framegroottes ook bepaald naar de binnenbeenlengte. Merken als Specialized, Cube, Trek,... duiden de groottes van hun frames nog steeds aan in inches, die inches bepalen de effectieve lengte van de zitbuis. Ook Cannondale dat S,M,L,... gebruikt koppelen de grotte van hun frames ook nog aan het aantal inches van de zitbuis. Mijn Medium Caffeine is precies een 17" als we de zitbuis meten. En dat is iets wat onze vriend beta niet kan en wil vatten. Hij komt nog steeds aandraven met dat gedoe over die oh zo belangrijke bovenbuislengtes.

Kijk, een praktisch voorbeeld. Tom Boonen is ne grote gast, toch is de verhouding lengte romp tot z'n binnenbeenlengte niet helemaal zoals het zou moeten horen voor de gemiddelde 1m 92 metende mens. Hij heeft namelijk een lange romp en relatief korte benen voor z'n lichaamslengte. Dat wordt heel simpel opgelost ==> langere stuurpen en/of offset zadelpen aanpassen en/of zadelrails verschuiven in zadelpen.

Zie hier tweemaal de Merckx van Boonen. Let op de relatief lange stuurpen, de zadelpen met offset en de zadelrails die nagenoeg op hun einde zitten. Grootte frame niks bepaald op bovenbuis dus.

Ik kan mezelf ook als voorbeeld nemen. Ik ben 1m 78 en heb een 54 (=54 cm, lengte zitbuis) als frame, toch heeft de gemiddelde 1m 78 metende mens een 55 of 56 als framemaat. Een iets langere stuurpen en een andere zadelpen of zadelstand wijzigen is de oplossing. Al meer dan 20 jaar doe ik dat zo, en dat zal niet zo gauw wijzigen.
                                  Een quote van Jakkel uit het M'n fietsen-topic. Eentje van een tijdje geleden.
                                  Boonen zou dus idd een lang bovenlichaam hebben en relatief korte benen. Ik ga er even van uit dat Jakkel hierboven de waarheid vertelt.
                                  Voorts blijkt dat zijn post helemaal niet klopt in die zin dat Boonen zijn korte bovenbuis helemaal niet compenseert met een lange stuurpen, maar dat hij én een langere bovenbuis heeft én een lange stuurpen. Makes perfect sense.
                                  Kers op de taart: volgens onze vriend is een 55/56 eerder normaal voor iemand van 178 cm. Normaal als in "de norm" ...
                                  Nogmaals, ik begrijp perfect dat Jan toch liever één maatje kleiner neemt. Twee maten kleiner vind ik gewoon wat raar.

Bron:
                                  120d Hatch Edition Sport

Comment

Boonen is een topcoureur. Voor topcoureus worden frames op maat gemaakt. Ook Sagan rijdt met de zitbuis van een 54 en de bovenbuis van een 58. Daarenboven rijdt ie ook nog met een stuurpen van 130 mm. Profs zitten graag diep en dikwijls heel gestrekt. Voor mensen als een Boonen en een Sagan, die korte beentjes en een lang lijf hebben, moet je haast wel een frame op maat maken, om een grote drop te kunnen bekomen én gestrekt te kunnen zitten. Anders moet je ze een stuurpen van 160 mm gaan geven ofzo. De mindere goden doen het met de productieframes en passen die aan met onderdelen naar hun voorkeur, net als ik en alle andere wielertoeristen en gewone coureus dat doen. Kijk naar Viviani, 1m78 en die rijdt op een gewone 52 EVO met een stuurpen van 140 mm.
                                    Allez, kerel. Waar zitten wij dan al jaren over te discussiëren? Had jij niet gezegd dat Sagan op een standaardmaat rondbolde? Nu schrijf je doodleuk dat zijn bovenbuis een stuk langer is. En dan ben ik diegene die van mening verander.
                                    Voor mij is de kous hier echt af. Je mening wijkt amper van de mijne af ...
                                    120d Hatch Edition Sport

Comment

Nog even verder gekeken wat mijn zoekopdracht op Google over Boonen opleverde.

Dit:

Een quote van Jakkel uit het M'n fietsen-topic. Eentje van een tijdje geleden.
                                      Boonen zou dus idd een lang bovenlichaam hebben en relatief korte benen. Ik ga er even van uit dat Jakkel hierboven de waarheid vertelt.
                                      Voorts blijkt dat zijn post helemaal niet klopt in die zin dat Boonen zijn korte bovenbuis helemaal niet compenseert met een lange stuurpen, maar dat hij én een langere bovenbuis heeft én een lange stuurpen. Makes perfect sense.
                                      Kers op de taart: volgens onze vriend is een 55/56 eerder normaal voor iemand van 178 cm. Normaal als in "de norm" ...
                                      Nogmaals, ik begrijp perfect dat Jan toch liever één maatje kleiner neemt. Twee maten kleiner vind ik gewoon wat raar.

Bron:
                                      http://www.autoforum.be/showthread.p...part-II/page40
                                      Ik zeg toch net hetzelfde dan wat ik toen zei? Eneuh, klein verschil, ik heb geen lijf volgens de NORM. En Boonen heeft een langere stuurpen dan ik hoor. Wat wil je nu zeggen?

Edit: nergens wordt ook gezegd dat die Merckx van op de foto een op maat gemaakt frame is. Of jij zou een bron moeten hebben die kan bevestigen dat het wel zo is???
                                      Last edited by Jakkel; 28/06/2014, 13:32.

Comment

Allez, kerel. Waar zitten wij dan al jaren over te discussiëren? Had jij niet gezegd dat Sagan op een standaardmaat rondbolde? Nu schrijf je doodleuk dat zijn bovenbuis een stuk langer is. En dan ben ik diegene die van mening verander.
                                        Voor mij is de kous hier echt af. Je mening wijkt amper van de mijne af ...
                                        Voilà, weeral weet je niet meer wat er ooit gezegd is geweest. Waar heb ik gezegd dat Sagan met een standaard frame rijdt???

Viviani doet dat, heb ik hier enkele weken geleden als eens gepost. Maar omdat uw geheugen een zeef is.

De spurter van Cannondale, Viviani, 1m78 en een 52 EVO. Net hetzelfde frame dat jij en ik bij de dealer kunnen kopen. Net hetzelfde frame dat ik heb dus. Enkel de groten uit het wielrennen met afwijkende lichaamsmaten hebben recht op een op maat gemaakt frame, de rest niet hoor!

Comment

• Dit frame van Boonen is echt niet op maat gemaakt hoor, beta! Die zadelrails zijn gans naar achteren geschoven in een zadelpen met fameuse offset, en die rijdt met een megalange stuurpen. En toch won ie er koersen mee hé!!?

Comment

Working...
                                          X