Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Zadels, dat is iets vrij persoonlijk natuurlijk, alsook de stand ervan. Ik rij momenteel met Fizik, zowel op de MTB als op de koersfiets. Ik moet niets anders meer hebben. Vlak zadel en comfortabel, zelden nog zadelpijn.
Specifiek gezocht en daarbij uitgekomen, of kwam de fiets afgemonteerd met dat zadel?
Vind het al straf dat niet alle zadels een uitsparing hebben, zo zie je maar hoe verschillend we zijn.
Ik hoop in de juiste richting te zitten qua vorm en breedte, anders heb ik schrik dat ik subiet meer zadels dan schoenen heb.
Bij mij ook standaard afgemonteerd, op zowel MTB als koersfiets.
Ik heb zelden zadelpijn. Als 't lente wordt en ik begin terug met langere ritten van rond de drie uur, dan heb ik in 't begin wel wat last. Maar na enkele van die ritten is dat weg, een zitvlak kan je ook 'trainen'.
Goh, ik denk dat het vooral een kwestie van trainen is.
Op m'n eerste fiets had ik ook een basic zadel en best wat last. Toen gaf de fietsboer me een zadel met een langere punt en dat hielp.
Op de Wilier zit momenteel ook het standaard zadel en heb daar geen beetje last op. Het is een Selle Italia met Wilier opschrift. Natuurlijk, als je drie uur op de fiets zit, voel je altijd wel iets, maar het mag geen constante pijn zijn.
Gisteren ook m'n eerste 63km van 2015 gedaan. Heerlijk zonnig weer, net het tegenovergestelde van wat ik nu buiten zie.
Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Zijn er hier nog die gewichtstrainingen fitness/ kracht combineren met fietsen?
Zelf doe ik gemiddeld 3x per week krachttraining, ongeveer een uur intensief.
Combinatie met fietsen is niet altijd even simpel, vooral de beentrainingen hakt er stevig in.
Toch is het nodig om mijn conditie te onderhouden.
Probeer mijn hartslag tijdens fietsen te beperken tot max. 130 en vooral te richten op km's malen.
Toch steeds de neiging om ook hier een training in anderhalf uur af te werken, wat niet de beste methode is om conditie te trainen. In feite altijd die drang om kort en intensief te trainen.
Ik begrijp wat jullie bedoelen, maar dat is -no offence- een veel te simplistische benadering, en ook geen gezonde. Eén zadel voor jan en alleman bestaat niet. Ik moet niet op een 130mm smal zadel gaan zitten, want m’n zitvlak zal eerder rond de 15cm nodig hebben (ben dan ook groter dan gemiddeld, 1m95). Bedenk dat wanneer het zitvlak niet de ondersteuning krijgt die nodig is, uw gewicht op een andere zone komt te liggen (urineleider/prostaat), en dat is een heel ander soort zadelpijn hoor. Het is overbodige lectuur als je prima op je zadel zit, maar ik vond nu net deze link waar ze enkele issues duidelijk schetsen: http://biketestreviews.com/saddles-part-1/
Issue #1, te smal zadel.
Issue #2, ik ben flexibel en kantel m’n bekken meer… dat smeekt om een uitsparing.
Combinatie met fietsen is niet altijd even simpel, vooral de beentrainingen hakt er stevig in.
Probeer mijn hartslag tijdens fietsen te beperken tot max. 130 en vooral te richten op km's malen.
Toch steeds de neiging om ook hier een training in anderhalf uur af te werken, wat niet de beste methode is om conditie te trainen. In feite altijd die drang om kort en intensief te trainen.
Hoezo niet de beste methode om conditie te trainen?
I'm no expert (ben nog maar enkele weken aan het studeren... dus ik kan me vergissen). Maar als je op die manier blijft fietsen is dat toch een contraire handeling? De meest efficiënte trainingsvormen zijn net de kortere intensieve interval trainingen. De hartslagzones worden berekend in functie van uw maximale hartslag, dat weet je allicht al, maar aan max 130 hartslag doe je vooral aan vetverbranding, niet aan conditietraining. Als je vervolgens de duurtijd blijft verlengen aan die lage hartslag, ga je meer verbranden dan alleen maar vet, zelfs uw spiermassa gaat afnemen. Dus ik weet niet wat je tracht te bereiken?
Ik begrijp wat jullie bedoelen, maar dat is -no offence- een veel te simplistische benadering, en ook geen gezonde.
We zeggen: "Het is VOORAL een zaak van uw zitvlak te trainen." Ik weet ook wel dat verschillende zadels een ander gevoel en comfort kunnen geven en dat zoiets een ongelooflijk persoonlijk iets is. Ik rij jaarlijks een 12.000 km en heb al hopen zadels versleten. Ik vind persoonlijk die zadels met een uitsparing niet goed. Het lichaamsgewicht wordt over minder zadeloppervlakte verdeeld en dat resulteert sneller in een pijnlijk zitvlak. Ik heb geen problemen met gevoelloosheid, toch zit ik vrij diep en bijgevolg ver voorover. Maar zoals je ook al wist te zeggen, iedereen is anders gebouwd, rijdt anders,... . Ik heb op de MTB de Fizik Tundra2. Een perfect zadel voor me, groot oppervalk en een licht aflopende neus.
Om buiten de benen de rest van m'n lijf wat in orde te houden las ik af en toe een lange MTB training in. 2,5 tot 3 uur over slingerende singletracks, korte hellingen, boomwortels,... . Ideaal om arm- en buikspieren wat op niveau te houden.
Doel is geen vetverbranding. Dat zit nog snor.
Maar conditie is verre van goed, heb gemerkt dat bij trainingen met hogere hartslag dan 130-135 mijn recuperatie (te) lang duurt. Kracht samen met cardio, 4 keer per week intensief, is blijkbaar teveel om op tijd te kunnen recupereren.
Vroeger was dit geen probleem, nu met die euh... gezegende leeftijd wel.
Ik vermoed dat ik de intensiteit van de trainingen zal moeten varieren ( L-H-H-L bv. ) ofwel een tijd moet periodiseren ttz een tijd meer cardio gaan trainen ten koste van kracht.
Ofwel meer lange duur fietsen aan lagere intensiteit maar dan is de trainingshartslag idd wel erg laag.
Ik ben ver van een kenner ter zake, maar vergeet ook niet dat rust even belangrijk is als de training zelf.
Ik ga naast het fietsen 1 à 2 maal per week 5 tot 10 km lopen en doe daarnaast nog 1 à 2 maal per weel een 30-minuten crosstraing in combinatie met wat simpele buispieroefeningen en wat gewichtjes heffen. Allemaal op gevoel.
Maar dus ook zeker 1 (heel soms 2) dagen niets.
En een goeie Westmalle of een Karmeliet helpt ook
Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Mijn zadel is een prologo. In het begin had ik weleens last van een gevoelloos spel, wat schrikken is als het de eerste keer voorkomt.
Meerdere kilometers en de punt een klein beetje laten zakken heeft al veel opgelost.
Ik ben ver van een kenner ter zake, maar vergeet ook niet dat rust even belangrijk is als de training zelf.
Ik ga naast het fietsen 1 à 2 maal per week 5 tot 10 km lopen en doe daarnaast nog 1 à 2 maal per weel een 30-minuten crosstraing in combinatie met wat simpele buispieroefeningen en wat gewichtjes heffen. Allemaal op gevoel.
Maar dus ook zeker 1 (heel soms 2) dagen niets.
En een goeie Westmalle of een Karmeliet helpt ook
Ik ben zeker van dezelfde mening.
En bijtijds jezelf iets gunnen, bij mij wordt het dan een chouffe.
Doel is geen vetverbranding. Dat zit nog snor.
Maar conditie is verre van goed, heb gemerkt dat bij trainingen met hogere hartslag dan 130-135 mijn recuperatie (te) lang duurt. Kracht samen met cardio, 4 keer per week intensief, is blijkbaar teveel om op tijd te kunnen recupereren.
Vroeger was dit geen probleem, nu met die euh... gezegende leeftijd wel.
Ik vermoed dat ik de intensiteit van de trainingen zal moeten varieren ( L-H-H-L bv. ) ofwel een tijd moet periodiseren ttz een tijd meer cardio gaan trainen ten koste van kracht.
Ofwel meer lange duur fietsen aan lagere intensiteit maar dan is de trainingshartslag idd wel erg laag.
Ik sluit me aan bij wat er al gezegd is, een beetje variatie en rust in uw trainingen inlassen hé.
Hier nog wat info: http://doefiets.nl/training/basispri.../hartslagzones
Je begeeft je momenteel in de zone van een hersteltraining (of op het randje van duurtraining)... daarmee verleg je geen enkele grens (behalve als je wil trainen op de lange afstand).
Om je basisconditie te verbeteren moet je zeker geen marathontrainingen op de fiets doen, eerder lekker onnozel gaan "spinnen", iets wat uw hartslag de hoogte injaagt.
Wat eigenlijk neerkomt op een veel kortere maar intensievere training (veel effectiever ook, om uw conditie te verbeteren).
Ik denk dat je minstens 1 keer in de week een intensievere training moet doen, hartslag >160.
Daags nadien een hersteltraining, waarin je de hartslag beperkt zoals je nu doet (maak er geen marathon training van).
Eventueel nog een dagje rust of hersteltraining inlassen.
En dan een korte intensieve intervaltraining (is lastig, maar gelukkig kort).
Daags nadien een kalme hersteltraining om de benen los te gooien.
...
En zo de pieken afwisselen met rust én een goeie Westmalle inderdaad.
(al blijf ik wel van de drank af, maar zondig ik liever met een goeie friet met stoofvlees)
Mijn zadel is een prologo. In het begin had ik weleens last van een gevoelloos spel, wat schrikken is als het de eerste keer voorkomt.
Meerdere kilometers en de punt een klein beetje laten zakken heeft al veel opgelost.
Toch eentje met uitsparing. Ik volg wel wat Jakkel zegt, met uitsparing verlies je beetje steun, maar 't is een must in mijn geval.
Heb de punt ook laten zakken, bijna zoals op de productfoto die je postte eigenlijk... (verhoogt dan weer druk op armen)
Ik gebruik geen hartslagmeter (meer) en volg geen trainingsprogramma's. Ik train gewoon naar m'n gevoel en luister vooral naar m'n lichaam. Als je het hoogst mogelijke rendement nastreeft uit je trainingen dan hebben trainingsprogramma's enzomeer zeker hun nut. Maar bij mij is het vooral om het plezier te doen, de kilo's wat in toom te houden en me fit te houden.
Van deze uitsparing heb ik weinig last. Op mijn mtb zit een zadel van merida zelf en daar heb ik nooit last op, natuurlijk omdat mijn positie volledig anders is dan op mijn racefietske.
Bij vrouwen komt dit ongemak ook weleens voor en luid de gouden raad; 'wrijft er maar eens goed over dan wordt het wel wakker!'.
Comment