Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Onderhoud en reparaties aan je fiets.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Over overdrijven gesproken. Na elke rit je ketting moet kuisen, ontvetten en terug insmeren, denk ik dat je meer geld aan onderhoud gaat spenderen dan aan voortijdig versleten kettingen. Ik kuis mijn ketting alleen als ik mijn fiets kuis (dus als hij vuil is). Zeker niet na elke rit.
    Welke MTB ritjes doen jullie dan?
    Als je nu echt gaat MTB'en, dan hangt je MTB toch VOL modder/vettigheid?

Wat grindpaadjes doen etc. noem ik niet MTB'en. Ik had er expliciet na elke MTB rit erbij gezet. Daarmee bedoel ik dus 30-100 km gaan rijden in Ardennen/vlaamse ardennen/bloso routes/clubtochten/...
    Woon-werk gefiets etc., jah dan moet je dat natuurlijk niet gaan doen.
    Last edited by jan.van.gent; 25/01/2013, 16:39.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan.van.gent Bekijk Berichten

Wat grindpaadjes doen etc. noem ik niet MTB'en. Ik had er expliciet na elke MTB rit erbij gezet. Daarmee bedoel ik dus 30-100 km gaan rijden in Ardennen/vlaamse ardennen/bloso routes/clubtochten/...
      Waarom niet? Ik ga elke dag per fiets werken en ik doe wekelijks tussen de 50-100KM toertochtjes...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kevinenjess Bekijk Berichten
        Waarom niet? Ik ga elke dag per fiets werken en ik doe wekelijks tussen de 50-100KM toertochtjes...
        Ik begrijp niet goed wat je wilt zeggen.

Comment

Ik heb daarstraks nog 60 km's gereden in 't bos. Met dat vriezen blijft je fiets kraakproper hoor. Enkel ijs en sneeuw nu.

Ik kuis m'n ketting gewoon droog met een vod. Nadien één kettingomwenteling, zowel binnen- als buitenkant, lichtjes inspuiten met kettingspray en klaar is kees. Ik gebruik nu al ankele jaren die van Liqui Moly, vind ik persoonlijk een goede olie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Ik heb daarstraks nog 60 km's gereden in 't bos. Met dat vriezen nu blijft je fiets kraakproper hoor. Enkel ijs en sneeuw nu.

Ik kuis m'n ketting gewoon droog met een vod. Nadien één kettingomwenteling, zowel binnen- als buitenkant, lichtjes inspuiten met kettingspray en klaar is kees. Ik gebruik nu al ankele jaren die van Liqui Moly, vind ik persoonlijk een goede olie.

Idd als het nog vriest en de ondergrond ligt hard dan zit je goed, dan heb je weinig kuiswerk. Het is modder/zand dat dodelijk is voor een ketting/derailleur/...

Comment

Het is modder/zand dat dodelijk is voor een ketting/derailleur/...
              ...Dan gebruik ik bovenstaande kuismethode.

Comment

Idd als het nog vriest en de ondergrond ligt hard dan zit je goed, dan heb je weinig kuiswerk. Het is modder/zand dat dodelijk is voor een ketting/derailleur/...
                Dodelijk is wel wat overdreven, niet? Gewoon goed kuisen met water is ook al goed. Tuurlijk moet je af en toe alles invetten, maar niet na elke rit. Zelfs de ketting zou ik niet na elke rit doen. Eerder als ik merk dat er wat vet op mag.
                Niet elke rit met de MTB zorgt ook voor een fiets vol modder, tenzij je het echt gaat zoeken. Zelf heb ik, net zoals veel anderen, een voorkeur voor dorge ritten. Dus als het echt vettig ligt, zie je me niet snel off road.
                120d Hatch Edition Sport

Comment

Ik heb het wel graag modderig

Comment

Ik heb het wel graag modderig
                    En daar rij jij met de fiets door?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      En daar rij jij met de fiets door?
                      Toen was ik nu met de moto op stap, maar ja zulke dingen heb ik met de fiets ook al gedaan vroeger.
                      Mits het correcte onderhoud en bescherming is dat geen enkel probleem. OK je hebt wat kuis/onderhoud werk achteraf, maar zolang het leuk was, is het dat waard.

Comment

Toen was ik nu met de moto op stap, maar ja zulke dingen heb ik met de fiets ook al gedaan vroeger.
                        Mits het correcte onderhoud en bescherming is dat geen enkel probleem. OK je hebt wat kuis/onderhoud werk achteraf, maar zolang het leuk was, is het dat waard.
                        Ik deed dat vroeger ook ooit, vooral tijdens wedstrijdjes als je 'r niet onderuit kon. En dat is inderdaad geen probleem voor je materiaal, alleen slijt het wel 10 keer zo snel als bij normalere toestanden. Ik vind er ook niks aan, zeker niet bij koudere temperaturen en/of langere afstanden (ritten vanaf een uur of drie). Ik doe zo'n dingen nooit meer. Wedstrijden met zulke omlopen, dan geef ik forfait, ik verdien er tenslotte mijnen boterham niet mee. Fietsen moet voor mij leuk zijn, en in die omstandigheden is er (voor mij) niks leuk aan. Enfin, iedereen zo zijn hobby hé.

Comment

Ik begrijp niet goed wat je wilt zeggen.
                          Gewoon, je mag nu toch fietsen, zo vuil wordt je fiets niet omdat de ondergrond zeer hard is...
                          En je zegt dat je nu niet moet van en naar het werk fietsen, ik vroeg me af waarom niet, ik rijd bijna elke dag per fiets naar het werk, vandaar...

Ketting blijft inderdaad kritiek punt en kent verhoogde slijtage, goed reinigen met ontvetter is de boodschap, laat de mijne alle weken wijken in zo een spul...

Comment

Gewoon, je mag nu toch fietsen, zo vuil wordt je fiets niet omdat de ondergrond zeer hard is...
                            En ik je zegt dat je nu niet moet van en naar het fiets rijden, ik vroeg me af waarom niet, ik rijd bijna elke dag per fiets naar het werk, vandaar...
                            Uh van deze zin begrijp ik ook niet veel (en ik je zegt?? naar het fiets rijden??), maar ik denk te weten wat je bedoelt.

Die DAT slaat op elke keer uw ketting volledig kuisen. Niet op het feit of je al dan niet naar je werk mag fietsen.
                            Het enige wat ik wou zeggen dat de ketting echt grondig kuisen inderdaad lang niet altijd nodig is, wat ik in mijn aller eerste post misschien wel had laten blijken.

Comment

Uh van deze zin begrijp ik ook niet veel (en ik je zegt?? naar het fiets rijden??), maar ik denk te weten wat je bedoelt.

[/COLOR]Die DAT slaat op elke keer uw ketting volledig kuisen. Niet op het feit of je al dan niet naar je werk mag fietsen.
                              Het enige wat ik wou zeggen dat de ketting echt grondig kuisen inderdaad lang niet altijd nodig is, wat ik in mijn aller eerste post misschien wel had laten blijken.
                              Door die autosave, waren er wat fouten in mijn zinsbouw gekropen, heb dit aangepast. Ik kuis mijn ketting elke week met een ontvetter, laat het hierbij een paar uur weken in een badje, nadien alles klein beetje invetten met wet lube van Motorex, tot nu toe geen problemen. Ketting poetsen is toch belangrijk, vooral voor verhoogde slijtage te vermijden, al is dat moeilijk in de omstandigheden van de afgelopen 2 weken. Eigenlijk blijft MTB een zomersport, maar in de winter kan het ook heel plezant zijn.

Comment

Ik kuis mijn ketting elke week met een ontvetter, laat het hierbij een paar uur weken in een badje, nadien alles klein beetje invetten met wet lube van Motorex,
                                Jep zo zou ik het ook doen. Al vind ik zo'n tool van opp de vorige pagina wel handig, omdat je dan niet telkens de ketting hoeft te breken.

Comment

Eigenlijk blijft MTB een zomersport, maar in de winter kan het ook heel plezant zijn.
                                  Inderdaad, op sneeuw en ijs, dikke fun. Vanaf zondag is de fun voor mij gedaan.

Comment

Bij dit weer is het vooral het zout op de weg dat niet zo goed is voor de fiets. In principe wordt aangeraden elke keer je fiets af te spoelen na een ritje als er gestrooid is, al is dat niet altijd slim als het vriest natuurlijk.

De ketting elke keer 100% ontvetten is overigens ook niet zo goed.

Comment

Naast de ketting zijn er natuurlijk nog andere zaken.

Derailleur scharnier punten af en toe wat olie op doen.
                                      Fork seals na kijken.
                                      Lagers nakijken, zeker als je eens in diepe plas hebt gezeten waarbij de naaf onder water zat. As uit halen en terug in vetten etc.

Klinkt allemaal veel, maar als je af en toe iets doen en dat een beetje bij houdt valt dat allemaal mee. Als je alles uitstelt en kapot laat gaan heb je plots 1 keer veel werk en veel kosten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WDS001 Bekijk Berichten
                                        Bij dit weer is het vooral het zout op de weg dat niet zo goed is voor de fiets. In principe wordt aangeraden elke keer je fiets af te spoelen na een ritje als er gestrooid is, al is dat niet altijd slim als het vriest natuurlijk.

De ketting elke keer 100% ontvetten is overigens ook niet zo goed.
                                        Ik spuit WD40 op de onderdelen vooraleer de zoutritjes aan te vatten. Achteraf spoel ik de fiets grondig af met koud water, probeer zoveel mogelijk water eraf te 'schudden' en hang de fiets aan de haak in de garage (daar is het met dit weer ongeveer een 10°C).

Comment

Ketting kuisen! Ik heb dat hier nog maar 1 keer zien passeren.
                                          Heb ook zo'n apparaatje. is best wel handig. maar ik gebruik dat elke 3-4 weken eens. Voor de rest spoel ik fiets heel goed af. Ergste zand en modder met een borsteltje verwijderen. Ketting afdrogen en half uurtje later weer insmeren.

Op de koersfiets doe ik dat ook zowat eens per maand.
                                          Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Working...
                                          X