Kan er iemand mij vertellen hoe ik een wiel moet spaken. Of misschien iemand die tijd wil maken om het mij te leren? regio zuid Antwerpen Want had zoon wiel gekocht bij decathlon cassette overgezet. Wiel zou volgens de verkoper rijklaar zijn. U moet enkel uw tandwielen overzetten en in de fiets steken en u kan vertrekken. Dat was totaal niet zo geen enkele spaak stond vast dus kan ik al beginnen centeren vorige velg was ingesleten door het remmen en had ook al 2 spaken over. dus dacht ik koop me een nieuw wiel ma das dus niet goed. Dus nu wil ik mijn oude naaf terug gebruiken maar dan moet ik spaken en dat kan ik niet. alvast bedankt
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Onderhoud en reparaties aan je fiets.
Collapse
X
-
Zelf wielen spaken zonder enige ervaring is helemaal niet makkelijk ( als je ze deftig wil spaken natuurlijk ), je hebt er ook wel wat specifiek gereedschap voor nodig… Ik doe alles aan m’n fiets zelf, tot reviseren van vork toe maar spaken daar blijf ik van af… ik heb nogthans alles liggen wat ik nodig heb ( spaakspanningsmeters, het zijn wel oude beestjes maar ze doen het nog, een stand met comparatoren enz…) aangezien m’n grootvader zaliger nog een echte “fietsenmaker” was ( hij laste dus zelf nog fietsen ineen, wielen spaken enz… hij heeft trouwens ook nog gekoerst , z’n zelf gebouwde koersfiets staat bij m’n ouders thuis, en die heeft zelfs nog velgen in hout ! ). Ik heb enkele jaren terug ook zelf wat zitten klooien met spaken van wielen maar ik moet eerlijk toegeven dat ik dit door een goede fietsenmaker laat doen, ik kreeg soms een wiel op het eerste zicht perfect goed, maar na ieder ritje was er wel iets mee, slagje, spaak los, spaak gebroken…
Mijn conclusie zou dus zijn, naar een goede fietsenmaker er mee. Hoeft ook niet direct heel veel te kosten bij de betere fietsenzaak, onlangs in de Eifel in Duitsland 3 spaken van m'n carbonnen Roval's in stukken door een steen en ook natuurlijk ne goeie slag in het wiel , ik heb het wiel binnengestoken bij Dupont in Kortrijk, voor amper 15 euro was alles gefixed.Last edited by Audidriver; 25/07/2014, 09:16.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door J_o_n_a_s_ Bekijk BerichtenKan er iemand mij vertellen hoe ik een wiel moet spaken. Of misschien iemand die tijd wil maken om het mij te leren? regio zuid Antwerpen Want had zoon wiel gekocht bij decathlon cassette overgezet. Wiel zou volgens de verkoper rijklaar zijn. U moet enkel uw tandwielen overzetten en in de fiets steken en u kan vertrekken. Dat was totaal niet zo geen enkele spaak stond vast dus kan ik al beginnen centeren vorige velg was ingesleten door het remmen en had ook al 2 spaken over. dus dacht ik koop me een nieuw wiel ma das dus niet goed. Dus nu wil ik mijn oude naaf terug gebruiken maar dan moet ik spaken en dat kan ik niet. alvast bedankt
ik heb 1keer een wiel herspaakt en begin er niet meer aan. dat wiel had al 4gebroken spaken en wou ze gewoon allemaal vervangen door nieuwe. om geen spaken te missen, had ik het wiel eerst volledig gedemonteerd en dan pas nieuwe gaan inbouwen. heb er uren aan bezig geweest voor het centreren/slagvrij krijgen.
hoelang gaat een ketting zoal mee op een fiets? mijn daily woon-werk verkeer fiets is volgens mij spek versleten nu.
de voorbladen hebben geen tanden meer, alleen spitse topjes, ketting kan ik meer dan 1cm van de tandwielen wegtrekken, achtertandwielen ook op... en die fiets heeft slechts 7000km gereden en zit de 2de ketting op.
op mijn MTB werd aangeraden mijn ketting sneller te vervangen omdat MTB meer afziet dan straatfiets. daar vervang ik ze elke 2500km. zit aan mijn 4de ketting nu en voorste tandwielen hebben geen slijtage
men straatfiets heeft zoveel km's niet, en zoals je kan zien, ligt men ketting niet half meer op men blad
puntjes van de tandwielen
inbus 8mm tussen tandwiel en blad en heb nog ruimte over
2de vraag: ik zou een verende voorvork willen steken op men straatfiets. deze staat altijd aan station of in de fietsenstalling. dus ik zoek iets die geen onderhoud vergt en altijd in weer en wind mag doorbrengen. om diefstal te vermijden moet de fiets zo goedkoop mogelijk blijven. enige tips? was bij molecule al eens gaan vragen, maar die verkopen geen losse vorken, die willen enkel als ze zelf monteren (dan moet ik de fiets naar huis krijgen van leuven, en dat zie ik niet zitten)
Comment
-
Ik koop het meeste gerief bij decathlon en nog nooit zo iets voorgehad. En ja elke spak van dat wiel dat ik net gekocht heb staat los echt rommel dus. En de reden dat ik niet meer naar een fietse winkel ga is omdat ik bij 2 fietsen winkels hier in de buurt niet tevreden ben van de bediening. Ik doe mijn fiets binnen met de vraag om dat na te kijken of te doen. En als je de fiets gaat afhalen is alles gedaan behalve wat je gevraagt hebt. Want ze zeggen dan ooh ma daar kunt ge nog wat kmtjes mee doen hoor. Niet dus binnen de 100 km's kapot. Dus probeer zo veel mogelijk zelf te doen.
En spaken niet aan beginnen zonder ervaring. Je moet er toch ooit een aan beginen anders krijg je nooit ervaring he.
@fcapri bij mijn daily fiets doe ik dat tussen de 5000 en de 7000 of anders vertaalt elk jaar na de winter en dan is dat nog niet echt nodig. Maar rij er mee door weet en wind en vooral in de winter met het zout zie ik dat alles rapper slijt. Maar als je fiets altijd in weer en wind staat aan een station dan zo ik rijden zonder vering. Het rijd misschien harder maar heeft het minste onderhoud nodig. Ik zij zelf zonder vering. Omdat ik dat personlijk toffer vind rijden.
Verstuurd vanaf mijn HTC Desire 601 met TapatalkRIP Den borre!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
2de vraag: ik zou een verende voorvork willen steken op men straatfiets. deze staat altijd aan station of in de fietsenstalling. dus ik zoek iets die geen onderhoud vergt en altijd in weer en wind mag doorbrengen. om diefstal te vermijden moet de fiets zo goedkoop mogelijk blijven. enige tips? was bij molecule al eens gaan vragen, maar die verkopen geen losse vorken, die willen enkel als ze zelf monteren (dan moet ik de fiets naar huis krijgen van leuven, en dat zie ik niet zitten)
Zo goed als alles wat ik nodig heb haal ik daar, bestellen voor de middag is meestal s'anderendaags aan je deur afgeleverd.
Comment
-
Tandwiel is idd versleten. Over de ketting kan ik niet zo goed oordelen. Het enige wat me opvalt is dat er echt wel veel vuiligheid aanhangt, en daardoor gaan ketting en tandwiel sneller slijten.
Hoeveel km je er mee doet hangt ook een beetje af van de groep die er op zit (en de prijs ervan).Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
ik ben vorige week bij een fietsenzaak geweest om eens te gaan vragen voor de tandwielen. ze hebben er gene tijd voor. ik vroeg dan om enkel de stukken aan te kopen en ging ze zelf monteren.
volgens hen kan dit niet omdat er 100den soorten cranksets bestaan met verschillende afmeting (afstand tandwielen tov de kader) en ze enkel kunnen bestellen als ze mijn stukken kunnen opmeten. de diepte van de bladen zou ook verschil maken. als ik namelijk een verkeerde maat heb, zou men ketting schuin lopen, of zou de pedaal arm tegen mijn kader kunnen aanlopen. klopt dit verhaal?
ik heb dus een vierkante crankas, de crankset bestaat uit 3bladen en de middelste + grootste zijn 34 en 42tanden (ik wil groter gaan, want eens boven de 35km/h draai ik me suf). als ik op die website kijk zie ik niet dat er bepaalde afmetingen bijstaan http://www.bike-discount.de/en/shop/cranksets-6863
ik zie daar enkel de tandwielmaten staan en de lengte van de pedaalarm
ik zocht ff op internet en vond daar welke bepaalde informatie die tot hogere kettingslijtage lijd. namelijk de tandwielverhouding. als die te klein is, maak je meer omwentelingen en slijt de ketting sneller. die kan ik best begrijpen en zou ook de slijtage verklaren bij deze fiets. ik moet veel toeren draaien bij deze fiets, ook al heeft deze de grote wielen. ik kom dus ook nergens tandwielsets tegen waar de grootste een 42T is. enkel bij de MTB zijn er een paar (meeste toch ook 44T)
ik dacht er zo een aan 36-52 of een 34-50 te nemen. naar het werk toe is overwegend bergop, naar huis toe meer bergaf. ik rij regelmatig snel. 30-35km/h vlakke baan en tot +50km/h in bergaf (heb echt moeite om 50km/h aan te houden door de hoge omwentelsnelheid van de pedalen, mijn top staat op 61km/h en ik kan harder moest ik zwaardere versnellingen hebben).
ik rij bijna altijd op de 42T vooraan en achteraan het 2de kleinste (die begint nu al over te springen, zelf de spitse topjes zijn al afgesleten).
ik heb alle materiaal om zelf te vervangen, alleen geen enkele winkel wil me de onderdelen los verkopen. de fiets staat in leuven, en ik woon in kortrijk. ff de fiets komen halen om in kortrijk binnen te doen is geen optie (kost me 23€ aan vervoerskosten per dag dat ik de auto moet nemen. 1dag ophalen, 1dag terugbrengen en dan de dagen dat de fiets binnen is, kost me meer dan de waarde van de fiets. dan koop ik beter een nieuwe fiets in leuven).
Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk BerichtenHet enige wat me opvalt is dat er echt wel veel vuiligheid aanhangt, en daardoor gaan ketting en tandwiel sneller slijten.
met men MTB reed ik vroeger 5000km /jaar zwaar terrein en daar heb ik elke 6maand tot 1jaar de ketting te wisselen en men bladen voorraan nog nooit vervangen. hebben ook amper slijtage
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
tja, in weer in wind langs veldbanen. als het 1dag regent, zien mijn kettingbladen er dus zo uit. ik doe er elke week minstens 1x olie op. ik schat dat men fiets nu rond de 8000km zit. 2de ketting al, 2de voorwiel, 2de achterwiel, originele derailleurs. op dit tempo heb ik elke 6maand een ketting te vervangen en elk jaar de volledige groep te vervangen.
met men MTB reed ik vroeger 5000km /jaar zwaar terrein en daar heb ik elke 6maand tot 1jaar de ketting te wisselen en men bladen voorraan nog nooit vervangen. hebben ook amper slijtage
Er elke week wat olie opkappen zonder te kuisen heeft ook totaal geen zin, op den duur creëert ge gewoon ééne koek vuil.
Comment
-
Ik heb een probleem met mijne fiets. De 'arm' van de pedaal lost altijd, na 10m staat die terug compleet los. Moet dat op een of andere speciale manier vast gezet worden of is dat vanbinnen naar de zak mischien?
2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold
1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold
2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold
2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!
Comment
-
Heb al een paar maand dat die los voelde, heel klein beetje. En nu op eens is die compleet los gekomen.2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold
1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold
2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold
2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!
Comment
-
Niets horen kraken? Kan de crank zijn ook ( de trapas)
Comment
-
Ja die kraakt wel super hard als ge daar mee rijdt. Scheelt vanalles aan maar het is gwn mijne fiets om mee in Gent rond te crossen dus zolang dat rijdt is dat genoeg.2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold
1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold
2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold
2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!
Comment
-
Oei geen idee, ga sebiet de fiets in de koffer steken en thuis is bezien. Denk wel dat die zonder tools eraf kan.2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold
1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold
2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold
2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!
Comment
-
Niet duidelijke foto's maar nergens een barst of scheurtje te zien. Zou ik die boulon niet kunnen vastzetten met loctite?2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold
1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold
2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold
2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door IbifaHo Bekijk Berichten
Niet duidelijke foto's maar nergens een barst of scheurtje te zien. Zou ik die boulon niet kunnen vastzetten met loctite?
Comment
Comment