Omdat er hier op het forum (bij mijn weten) nog geen topic over is, leek het mij interessant om een topic op te richten waar de fietsliefhebbers van op ons forum vragen kunnen stellen over het onderhoud, de reparaties, upgrades.... aan hun fiets. Alle info is welkom.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Onderhoud en reparaties aan je fiets.
Collapse
X
-
-
Hoe onderhouden jullie je fiets ? Om de hoeveel tijd wassen jullie hem, ketting smeren enz.... Men oude fiets heeft eig nooit veel onderhoud gekregen, werd maar 1 keer per jaar (na de winter) gewassen, de rest van het vuil spoelde eraf door in de regen te rijden. Smeren gebeurde 1x om de 2 weken. Het gebrekkige onderhoud heeft natuurlijk zijn sporen nagelaten. Nu ik een nieuwe fiets zal hebben wil ik mij voornemen om er wat beter voor te zorgen. Wat raden jullie aan om te doen. Ik rij tussen de 100 en 150 km per week, met MTB ritjes bij. Om de hoeveel tijd moet ik hem kuisen en hoe ? Wanneer best de ketting smeren en met wat. Nu gebruik ik de afgedraaide olie van de mercedes, kan dat kwaad ? En dan een laatste mysterie : wat moet je doen met de derailleurs ?
Comment
-
Onderhoud doe ik enkel indien nodig. Als de fiets vuil is. Smeermiddel op de ketting als ze droog is. Hangt er ook van af of je veel in vuil of regen rijdt. Idem voor derailleurs. Kuisen indien vuil en een klein beetje smeermiddel aan, doch zeker niet na elke wasbeurt. En nadruk op een klein beetje.
Sent from my HTC Radar.
Comment
-
Weet iemand hier hoe je best een voorderailleur kan afstellen/regelen ? Als ik (bij mijn oude fiets) op de buitenste tandwielen vanachter rij dan sleept de ketting tegen de derailleur, iets wat er vroeger niet was. Nu de nieuwe fiets er is kan ik beginnen de oude opt gemakske in orde te zetten, zou deze nog willen gebruiken voor door het zout te rijden of andere extreme weersomstandigheden. Op termijn zouden ook de V-brakes vervangen moeten worden, iemand een idee voor redelijk goed tegen een schappelijke prijs ?
Comment
-
Wat de derailleur betreft: kijk eerst na of de kabel niet te los hangt. Dus op het kleine blad schakelen. Als de kabel los hangt, losmaken met de bout aan de derailleur, aantrekken en terug vastmaken. Indien niet te los, op het grote blad schakelen en het bereik van de derailleur regelen met het buitenste schroefje op de derrie zelf.
Wat de remmen betreft: Shimano Deore of SLX is goed genoeg. Hangt ook van het gebruik af.
Sent from my HTC Radar.
Comment
-
als ge wilt dat uw ketting + tandwielen lang meegaan zou ik in uw geval toch zeker elke week die ketting goed zuiver maken ( of toch zeker na een mountainbike rit ) en dan inspuiten met kettingspray ( dus geen olie van uw mercedes die heeft wss niet de eigenschappen die een kettingspray heeft ), tis ook niet de bedoeling dat uw ketting druipt van de olie ofzo want dan blijft er ook weer veel stof en zand op plakken, wat dan weer extra slijtage geeft.
het zijn dan eigenlijk ook gewoon die rollekes in de schakels die goed gesmeerd moeten zijn.
@beta, na een wasbeurt kunt toch maar beter uw ketting goed afdrogen en die terug inspuiten, anders geeft ge uw ketting de kans om te gaan roesten + veertjes en bewegende onderdelen van de derailleurs inspuiten met kruipolie bevorderd ook het schakelen
Comment
-
Op mijn 12 jaar heb ik voor mijn communie ne nieuwe Norta gekregen deze heeft na 1 jaar 1ne keer een onderhoud gekregen bij de fietsenboer sindsdien nooit meer iets gedaan en nooit meer gewassen>> staat ondertussen al stil sinds mijn 18de in de garage me platte banden . Wat koning auto bij mij teweeg heeft gebrachtBenzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mr Syphon Bekijk Berichten@beta, na een wasbeurt kunt toch maar beter uw ketting goed afdrogen en die terug inspuiten, anders geeft ge uw ketting de kans om te gaan roesten + veertjes en bewegende onderdelen van de derailleurs inspuiten met kruipolie bevorderd ook het schakelen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sky Bekijk BerichtenHoe kun je de stickers met een mooi resultaat verwijderen?
Comment
-
Yep, met haardroger de lijm warm maken. Of dat nog goed lukt met stickers die er al jaren opzitten...?
Waar ik m'n moto liet onderhouden had die een soort "dremel" apparaatje met een zachte ronde kop waarmee hij die stickers kan weg"dremelen" zonder de lak te beschadigen.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
smeren en onderhoud
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenJe hebt me verkeerd begrepen. Dat ging over de derailleurs. De ketting reinig je natuurlijk elke keer mee en die smeer je ook elke keer weer in, maar een derailleur hoeft niet om de twee weken ingevet te worden.
Comment
-
Ketting kuisen! Ik heb dat hier nog maar 1 keer zien passeren.
Zo iets kopen om ketting te kuisen. Daar is een product bij en samen met die borstels kuist dat dan uw ketting. Dat moet je eigenlijk na elke mtb rit gaan doen.
Dan goed afdrogen, en dan opnieuw inoliën met kettingspray. Laten intrekken en dan de buitekant terug afdrogen. Want je wilt dat je geschakels gesmeerd zijn, maar de buitenkant wil je droog want anders trek je letterlijk stof/vuiligheid aan.
Een goede fiets is duur, dus steek wat tijd in het onderhoud of je mag elk jaar een nieuwe kopen als je wat gaat MTB'en.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ovlov Bekijk BerichtenSmeer alles (ketting, derailleur, assen, alle chrome onderdelen , ijzeren delen etc) regelmatig in met Fluid Film (fluidfilm.be).Dit is echt fantastisch op een fiets en motorfiets; het kruipvermogen is enorm , de olie blijft veel langer dan andere middelen zitten en geeft zo smering, beschermt bovendien volledig tegen roest en .... is milieuvriendelijk en gaat ophoping van vuil tegen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jan.van.gent Bekijk BerichtenKetting kuisen! Ik heb dat hier nog maar 1 keer zien passeren.
Zo iets kopen om ketting te kuisen. Daar is een product bij en samen met die borstels kuist dat dan uw ketting. Dat moet je eigenlijk na elke mtb rit gaan doen.
Dan goed afdrogen, en dan opnieuw inoliën met kettingspray. Laten intrekken en dan de buitekant terug afdrogen. Want je wilt dat je geschakels gesmeerd zijn, maar de buitenkant wil je droog want anders trek je letterlijk stof/vuiligheid aan.
Een goede fiets is duur, dus steek wat tijd in het onderhoud of je mag elk jaar een nieuwe kopen als je wat gaat MTB'en.
Comment
Comment