Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen met fietsendragers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik gebruik het ook een paar keer per jaar.
    Ik zorg er voor dat de lak perfect proper is onder de voetjes, anders heb je zeker wrijfkrasjes.
    Het is een oud ding, met riemen, van Decathlon.
    Fietsen er ophangen is omslachtig. De lichten van de auto zitten deels achter de wielen, met 1 fiets valt dat nog mee, met twee is het al fishy, met drie is het helemaal om zeep.
    Ik heb nu recent een dakdrager gekregen van forumlid @kristofm.
    Dan kunnen we met vier op stap (of twee achter, eentje boven).
    Het is verre van ideaal, maar voor die paar keer dat ik dat gebruik.
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

    Comment


    • Dan zou ik toch kiezen voor een trekhaak en een rek om daarop te bevestigen?
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

      Comment


      • Als je die twee keer per jaar zou gebruiken, en max 4 jaar met een auto rijdt, en de trekhaak OEM moet zijn van de leasemeneren, en je die helemaal uit eigen zak moet betalen... zou je dan nog altijd kiezen voor een trekhaak?
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

        Comment


        • Dat, of geen fietsen vervoeren, want ik vertrouw die rekken om op de kofferklep te plaatsen totaal niet.
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

          Comment


          • Saris heeft van dit Bones rek nu 1 miljoen exemplaren verkocht.
            Ik vermoed dat het best veilig is...

            Een trekhaak is ook geen optie want 700 euro + rek brengt me boven de 1000 euro.
            Een dakdrager brengt de hoogte van mijn auto rond de 2,8 meter of zo. En dat is hoog!

            Als ik hier lokaal m'n fiets wil vervoeren gaat die gewoon rechtopstaand de koffer in. Maar ik wil hem voraal meenemen op "grote vakantie" en dan zit de auto echt vol.
            Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

            Comment


            • Als je dat dan toch maar een paar keer nodig hebt.

              Wat mag je daar max aanhangen want dat steunt ook op de bumper.
              den borre


              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


              Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

              Comment


              • Per fiets ongeveer 16kg. Dus een rek voor 2 fietsen 32 kg.
                Denk dat het gewicht evenredig verdeeld wordt over de bumper en het kofferdeksel.

                Een elektrische fiets zou ik er niet aanhangen.
                Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                Comment


                • Vroeger veel gedaan met zo'n rek op de kofferklep, nooit geen miserie gehad eigenlijk. Voor één of twee fietsen.

                  Voor mezelf nu wel trekhaak en thule fietsendrager. Madam rijdt met zo'n retro fiets, past blijkbaar niet op alle fietsendragers.. Vrouwen...
                  VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

                  Comment


                  • Als ik dit topic even nieuw leven mag inblazen...

                    de kids worden wat groter en hun “fietsjes” zijn nu “fietsen” geworden en passen niet meer in de koffer.

                    Ik heb fijne ervaringen met een 2-fietsdrager voor op de trekhaak (Cykell paar keer geleend) en overweeg nu een “3+1”-trekhaakdrager. Ik bedoel daarmee een fietsdrager voor 3 fietsen waar dmv een extra goot een 4de fiets op kan worden gemonteerd.

                    Van zowel Thule als Cykell (al heten die nu anders dacht ik...) bestaan er dergelijke modellen.

                    maar omdat zo’n drager algauw 500-800€ kost wil ik me toch even informeren of het rijden met 4 fietsen achterop een goed idee is.

                    Betreft 1x “vintage” (lees “25 kg-zware”) damesfiets, 2x MTB van 10-15 kg en een 20” kinderfiets.

                    Alsvast bedankt voor jullie feedback!

                    Jors Troelie.

                    Comment


                    • Zolang je onder de maximale last van de bol blijft mag dat toch geen probleem zijn?
                      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                      Comment


                      • Max gewicht die op de bol en op het rek mag respecteren.
                        Het mijne mocht 75 kg dragen dacht ik.
                        den borre


                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                        Int3x0r
                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                        Comment


                        • Bij Thule kom je dan op deze uit voor 4 fietsen : https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-...gon-4-_-970805

                          Comment


                          • Wel maar max 15 kg per fiets.

                            Denk dat je voor het gewicht van de elektrische al naar een rek moet gaan voor elektrische fietsen en dat deze niet bestaan voor 4 fietsen.
                            De zwaarste dichtst bij de auto zetten / hangen en niet over het max gewicht gaan.
                            den borre


                            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                            Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                            Comment


                            • Al de andere minder wegen is er toch geen probleem?
                              Moet lukken volgens mij hoor.
                              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                              Comment


                              • Gooi maar op, geen enkel probleem !

                                Comment


                                • Zelf heb ik al ruim 10 jaar een Thule voor 4 fietsen, op de trekhaak. (http://www.wigglestatic.com/images/thule-902.jpg)

                                  Is heel betrouwbaar met 4 niet-electrische fietsen erop. Als ik electrische meeneem, dan is het er ofwel slechts één, het dichtste bij de trekhaak, ofwel maximum twee (en in dat laatste geval ook hoogstens een derde fiets erbij, geen vier). Dit werkt al jaren uitstekend. Al een paar duizend kilometer mee afgelegd op deze manier, op verschillende soorten wegen.


                                  Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                  Zolang je onder de maximale last van de bol blijft mag dat toch geen probleem zijn?
                                  Maximale last "op" de bol is het gemakkelijke deel: als de auto stil staat en er dus door bv. vluchtheuvels, bochten, edm. geen extra kracht op de combinatie trekhaak-fietsendrager komt, dan heb je niet meer druk op de bol dan bij bv. een aanhangwagen.

                                  Als je combinatie met 3 à 4 fietsen 80 kg weegt, dan wordt de druk op trekhaak/chassis en fietsendrager heel wat groter dan 80 kg als je tegen 60 km/u over een pittige vluchtheuvel gaat.
                                  Die fietsendragers zijn gebouwd om flexibel met die schommelingen van krachten om te gaan, en de fietsendrager/fietsen zie je dus ook bewegen tijdens het rijden. Als het een strak onbeweeglijk ding was, dan zou het niet lang duren voor er ergens wat breekt (zelfde principe als vliegtuigvleugels).

                                  Beetje verstand gebruiken dus en niet een rally parcours willen afleggen met 4 fietsen achteraan. Anders krijg je echt wel alles kapot.


                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door K2 Bekijk Berichten
                                    Maximale last "op" de bol is het gemakkelijke deel: als de auto stil staat en er dus door bv. vluchtheuvels, bochten, edm. geen extra kracht op de combinatie trekhaak-fietsendrager komt, dan heb je niet meer druk op de bol dan bij bv. een aanhangwagen.

                                    Als je combinatie met 3 à 4 fietsen 80 kg weegt, dan wordt de druk op trekhaak/chassis en fietsendrager heel wat groter dan 80 kg als je tegen 60 km/u over een pittige vluchtheuvel gaat.
                                    Dat is met een aanhangwagen toch niet anders?
                                    Ik kan me moeilijk voorstellen dat daar bij het bepalen van de maximale (statische) belasting geen rekening mee gehouden werd/wordt.

                                    Oorspronkelijk geplaatst door K2 Bekijk Berichten
                                    Beetje verstand gebruiken dus en niet een rally parcours willen afleggen met 4 fietsen achteraan. Anders krijg je echt wel alles kapot.
                                    Eigen ervaring?
                                    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                      Dat is met een aanhangwagen toch niet anders?
                                      Ik kan me moeilijk voorstellen dat daar bij het bepalen van de maximale (statische) belasting geen rekening mee gehouden werd/wordt.
                                      Ik denk dat dat toch wat anders ligt. Een aanhangwagen steunt vooral op zijn eigen wielen, en krachten op de trekhaal zijn vooral zijdelings denk ik, niet vertikaal.


                                      Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                      Eigen ervaring?
                                      Nee, gelukkig niet. Maar ik ben er wel zeker van dat 4 elektrische fietsen op mijn drager in combinatie met een paar stevige vluchtheuvels tot stevige brokken leidt. Heb je al een keer met zo'n fietsendrager achteraan gereden ? Normaal gezien voel je meteen aan welke impact je rijgedrag op wegligging van de auto en op de drager achteraan heeft (en hoe hard die dus op en neer schommelt tijdens het rijden).

                                      Comment


                                      • Ik heb uiteindelijk een tweedehands thule op de kop getikt en al veel gebruikt. Tevreden over, alleen het systeem om bovenaan de kofferklep vat te pakken is ver van perfect en het is wat prutsen met tot wel wat krasjes als gevolg.



                                        Met de bestelling van de Dacia ga ik ook op zoeken moeten naar een nieuw rek.
                                        Ik kom terug bij de Saris Bones, maar ik heb twijfels over het stuk dat tegen de achterruit steunt.

                                        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                                          Ik heb uiteindelijk een tweedehands thule op de kop getikt en al veel gebruikt. Tevreden over, alleen het systeem om bovenaan de kofferklep vat te pakken is ver van perfect en het is wat prutsen met tot wel wat krasjes als gevolg.



                                          Met de bestelling van de Dacia ga ik ook op zoeken moeten naar een nieuw rek.
                                          Ik kom terug bij de Saris Bones, maar ik heb twijfels over het stuk dat tegen de achterruit steunt.
                                          Met een lichte racefiets is dat nog doenbaar, maar denk er aub niet aan om op zo'n rek ebikes te gaan transporteren.

                                          Bij mij is het simpel, max 2 ebikes op een goede drager (Uebler, Thule) op de trekhaak. Als je er meer moet transporteren, dan heb je een aanhanger nodig.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X