GETEST: onze expert fietst met de Strömer ST3 Pinion: “Een raket die alle verkeer te snel en te slim af is”
Strömer is marktleider bij de speedpedelecs in België. Het Zwitserse merk zet keihard in op sportieve fietsen die 45 km/u halen en de markt veroveren met hun strakke looks, performante motor en grote actieradius. Reden genoeg voor een eerste test van de ST3 Pinion door onze mobiliteitsexpert Arno Jaspers: “Strömer is met recht en reden de gouden standaard onder de speedpedelecs en daarvoor hoef je zeker niet naar de duurste modellen te grijpen.” Arno Jaspers 16-03-23, 09:30 Laatste update: 09:55 Wat doet deze Strömer ST3 pinion goed?
Strömer gaat prat op een krachtige, maar vooral ook heel soepele aandrijfbron. Daarbij is het schakelmechanisme zo belangrijk dat de Zwitsers kiezen voor een aparte Pinion uitvoering die vlotter trapt en schakelt dan ooit tevoren. Je accelereert in geen tijd naar snelheden boven de 30 km/u, en naast het gebruiks- en onderhoudsgemak van een Pinion schakelsysteem met riem is er het bijkomend voordeel dat je in stilstand kan terugschakelen.
Lees ook
PREMIUM
GETEST. “Voor bijna 3.000 euro mocht de uitrusting wel wat rijkelijker”: onze expert reed met de nieuwe e-bike van Yamaha
Dankzij de handige app Omni en een klein display met touchscreen in de bovenbuis kan je ongeveer elke parameter van de motor en het versnellingsapparaat helemaal op jouw wensen afstellen. Een ander pluspunt is dat de afwerking van de fiets op een erg hoog niveau speelt met niets dan kwaliteitscomponenten die degelijk gemonteerd zijn. Op dat vlak is het simpelweg onmogelijk om de Strömer op fouten te betrappen.
© rv Zijn er nog andere pluspunten?
Hoewel het aanbod aan speedpedelecs nog niet ontploft is zoals bij de e-bikes die tot 25 km/u rijden, is het wel duidelijk dat er grote kwaliteitsverschillen zitten tussen de aanbieders. Strömer speelt wat dat betreft op het allerhoogste niveau, waarbij er ook een glansrol is weggelegd voor de uitneembare 814 wH batterij die je tot 180 km ver kan brengen. Toegegeven, die actieradius op papier valt in realiteit meestal een tikkeltje lager uit, maar toch. Je beschikt niet enkel over een tweewieler om vlot door de stad te geraken, nee, dit is echt een vervoermiddel dat op dagelijkse basis flinke pendelritten aankan. Dat je ondertussen nog eens aan je eigen conditie werkt, is een leuke extra. Zorg enkel dat je wat budget overhoudt voor een degelijk regenpak.
De grote batterij laat overigens ook raden dat er lange laadtijden aan verbonden zijn - tot maximaal 4 uur en 45 minuten. Het credo ‘ABC, Always Be Charging’ geldt dus nog steeds. ’s Nachts of op het werk de stekker inpluggen en je komt nooit in de problemen.
© rv Wat is er minder?
Toegegeven, voor de vanafprijs van 8.258 euro mag je het neusje van de zalm verwachten, en Strömer levert dat in grote mate. Het is erg moeilijk om kritiek te geven op de 3ST Pinion zonder kritiek te geven op het concept van een sportieve fiets of zelfs op het idee van een snelle speedpedelec in zijn geheel. Dat de bromfiets ooit als ‘levensgevaarlijk’ in de ban werd geslagen, zou net zo goed van toepassing kunnen zijn op deze Strömer, al ligt dat in mijn ogen vaker aan de belabberde Vlaamse fietspaden en onduidelijkheid bij de keuze tussen fietspad of rijbaan. En uiteraard bij de rijder zelf, want met zo’n vlotte fiets in de hand betrapte ik mezelf toch regelmatig op een erg liberale interpretatie van de verkeerswetten. Verdere conclusies over 16-jarige bromfietsers of werknemers op hun leasefiets met snelheid van 45 km/u mag je gerust zelf trekken.
Tot slot noteer ik ook nog wel dat Strömers optionele ABS-remsysteem een optie is die ik zelf niet zou aanvinken omdat het remgevoel zo een beetje sponzig wordt bij harde remmanoeuvres. Al ben ik nu aan het muggenziften.
© rv Een beetje meer comfort aub…
Maar om terug te komen op de ST3 Pinion an sich: het is niet voor niets dat Strömer veel geveerde zadelpennen verkoopt, want qua comfort mocht het allemaal wel net iets meer zijn. De krachtige motor en grote accu zijn aanwezig, dus waarom zou het niet mogelijk zijn om iets meer comfort te voorzien in de vorm van een meer rechtop rijhouding met een hoger stuur. Ook een model met handig doorstapframe zou volgens mij hoge ogen gooien bij de minder getrainde fietser die wel aan ‘Tour de France’-tempo wil pendelen.
© rv Voor wie is de Strömer ST3 Pinion?
De Strömer ST3 Pinion is gemaakt op maat van sportievelingen met een stevig pendeltraject, of simpelweg mensen die de file- en parkeerstress helemaal beu zijn. Ik twijfel er geen seconde aan dat deze speedpedelec een waardig alternatief voor de wagen is en dat wordt enkel maar kracht bijgezet door de fiscale voordelen. Maar naast al het rekenwerk met fietsvergoedingen of belastingvoordeel blijft het vooral belangrijk dat je graag fietst. Als dat het geval is, haal je met de ST3 Pinion een raket in huis die quasi alle verkeer te snel en te slim af is. Kenmerken
© rv
• Motor: YNO Drive II
• Batterij: 814 Wh
• Oplaadduur: 4 u 45 min
• Actieradius: 150 km
• Framemaat: 178 - 188 cm
• Basisprijs: 8.258 euro
Strömer is marktleider bij de speedpedelecs in België. Het Zwitserse merk zet keihard in op sportieve fietsen die 45 km/u halen en de markt veroveren met hun strakke looks, performante motor en grote actieradius. Reden genoeg voor een eerste test van de ST3 Pinion door onze mobiliteitsexpert Arno Jaspers: “Strömer is met recht en reden de gouden standaard onder de speedpedelecs en daarvoor hoef je zeker niet naar de duurste modellen te grijpen.” Arno Jaspers 16-03-23, 09:30 Laatste update: 09:55 Wat doet deze Strömer ST3 pinion goed?
Strömer gaat prat op een krachtige, maar vooral ook heel soepele aandrijfbron. Daarbij is het schakelmechanisme zo belangrijk dat de Zwitsers kiezen voor een aparte Pinion uitvoering die vlotter trapt en schakelt dan ooit tevoren. Je accelereert in geen tijd naar snelheden boven de 30 km/u, en naast het gebruiks- en onderhoudsgemak van een Pinion schakelsysteem met riem is er het bijkomend voordeel dat je in stilstand kan terugschakelen.
Lees ook
PREMIUM
GETEST. “Voor bijna 3.000 euro mocht de uitrusting wel wat rijkelijker”: onze expert reed met de nieuwe e-bike van Yamaha
PREMIUM
“Voor een leasing die een particulier 121 euro per maand zou kosten, betaalt een werknemer netto niet eens 60 euro”: dit moet je weten over fietsleasing
Dankzij de handige app Omni en een klein display met touchscreen in de bovenbuis kan je ongeveer elke parameter van de motor en het versnellingsapparaat helemaal op jouw wensen afstellen. Een ander pluspunt is dat de afwerking van de fiets op een erg hoog niveau speelt met niets dan kwaliteitscomponenten die degelijk gemonteerd zijn. Op dat vlak is het simpelweg onmogelijk om de Strömer op fouten te betrappen.
© rv Zijn er nog andere pluspunten?
Hoewel het aanbod aan speedpedelecs nog niet ontploft is zoals bij de e-bikes die tot 25 km/u rijden, is het wel duidelijk dat er grote kwaliteitsverschillen zitten tussen de aanbieders. Strömer speelt wat dat betreft op het allerhoogste niveau, waarbij er ook een glansrol is weggelegd voor de uitneembare 814 wH batterij die je tot 180 km ver kan brengen. Toegegeven, die actieradius op papier valt in realiteit meestal een tikkeltje lager uit, maar toch. Je beschikt niet enkel over een tweewieler om vlot door de stad te geraken, nee, dit is echt een vervoermiddel dat op dagelijkse basis flinke pendelritten aankan. Dat je ondertussen nog eens aan je eigen conditie werkt, is een leuke extra. Zorg enkel dat je wat budget overhoudt voor een degelijk regenpak.
De grote batterij laat overigens ook raden dat er lange laadtijden aan verbonden zijn - tot maximaal 4 uur en 45 minuten. Het credo ‘ABC, Always Be Charging’ geldt dus nog steeds. ’s Nachts of op het werk de stekker inpluggen en je komt nooit in de problemen.
© rv Wat is er minder?
Toegegeven, voor de vanafprijs van 8.258 euro mag je het neusje van de zalm verwachten, en Strömer levert dat in grote mate. Het is erg moeilijk om kritiek te geven op de 3ST Pinion zonder kritiek te geven op het concept van een sportieve fiets of zelfs op het idee van een snelle speedpedelec in zijn geheel. Dat de bromfiets ooit als ‘levensgevaarlijk’ in de ban werd geslagen, zou net zo goed van toepassing kunnen zijn op deze Strömer, al ligt dat in mijn ogen vaker aan de belabberde Vlaamse fietspaden en onduidelijkheid bij de keuze tussen fietspad of rijbaan. En uiteraard bij de rijder zelf, want met zo’n vlotte fiets in de hand betrapte ik mezelf toch regelmatig op een erg liberale interpretatie van de verkeerswetten. Verdere conclusies over 16-jarige bromfietsers of werknemers op hun leasefiets met snelheid van 45 km/u mag je gerust zelf trekken.
Tot slot noteer ik ook nog wel dat Strömers optionele ABS-remsysteem een optie is die ik zelf niet zou aanvinken omdat het remgevoel zo een beetje sponzig wordt bij harde remmanoeuvres. Al ben ik nu aan het muggenziften.
© rv Een beetje meer comfort aub…
Maar om terug te komen op de ST3 Pinion an sich: het is niet voor niets dat Strömer veel geveerde zadelpennen verkoopt, want qua comfort mocht het allemaal wel net iets meer zijn. De krachtige motor en grote accu zijn aanwezig, dus waarom zou het niet mogelijk zijn om iets meer comfort te voorzien in de vorm van een meer rechtop rijhouding met een hoger stuur. Ook een model met handig doorstapframe zou volgens mij hoge ogen gooien bij de minder getrainde fietser die wel aan ‘Tour de France’-tempo wil pendelen.
© rv Voor wie is de Strömer ST3 Pinion?
De Strömer ST3 Pinion is gemaakt op maat van sportievelingen met een stevig pendeltraject, of simpelweg mensen die de file- en parkeerstress helemaal beu zijn. Ik twijfel er geen seconde aan dat deze speedpedelec een waardig alternatief voor de wagen is en dat wordt enkel maar kracht bijgezet door de fiscale voordelen. Maar naast al het rekenwerk met fietsvergoedingen of belastingvoordeel blijft het vooral belangrijk dat je graag fietst. Als dat het geval is, haal je met de ST3 Pinion een raket in huis die quasi alle verkeer te snel en te slim af is. Kenmerken
© rv
• Motor: YNO Drive II
• Batterij: 814 Wh
• Oplaadduur: 4 u 45 min
• Actieradius: 150 km
• Framemaat: 178 - 188 cm
• Basisprijs: 8.258 euro
Comment