Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Voor m'n vrouw haar e-bike heb ik een nieuwe batterij moeten kopen, de originele heeft het 13.000 km uitgehouden. Nu gekozen voor een 500 Wh exemplaar ipv de originele 288 Wh.
13000km is toch ok, vind je niet?
goed getrapt ook al van uw madamme in feite
pas nu weer met de fiets beginnen rijden...en gemerkt dat ik de batt in de winter toch beter moet soigneren...stilstaan is in mijn geval achteruitgaan en hoewel ik er voor gewaarschuwd was heb ik die raad in de wind geslagen...je zou alle 4 weken minimum eens moeten fietsen én je mag ze niet plat laten staan
ik heb de fiets mss wel 16 weken laten staan en dan eens gefietst tot een 20% capaciteit...maar in de maand erna is de batt eigenlijk leeggekomen en dat lijk ik toch te merken nu al is het zeker niet overdreven
13000 is een flinke afstand, maar gesteld dat een volle batterij je ca 40 km ver brengt is dat dus een dikke 300 keer opladen. Dat is dan weer niet zo goed.
die norta noem je zwaar, maar die is evt ook geschikt om 45 per uur te kunnen rijden...dat geeft echt op onze fietspaden ferme patatten, veel lichter moet een 45 per uur niet worden, en bij 25 heb je dan ruim overschot
13000 is een flinke afstand, maar gesteld dat een volle batterij je ca 40 km ver brengt is dat dus een dikke 300 keer opladen. Dat is dan weer niet zo goed.
40 km? Ik heb een 25km/u e-bike met Bosch motor en 500 Wh batterij. In de stand ’tour’ (middelste stand) haal ik zonder enig probleem meer dan 100 km op 1 lading.
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVERBekijk Berichten
40 km? Ik heb een 25km/u e-bike met Bosch motor en 500 Wh batterij. In de stand ’tour’ (middelste stand) haal ik zonder enig probleem meer dan 100 km op 1 lading.
Dit is een 288Wh batterij, dus die haalt al zeker gaan 100km.
ik rij met een 45 per uur fiets ongeveer 55 a 60 km maximaal op vol vermogen met een 1 kwh batterij
snelheid doet veel zeker op een fiets die erg slecht gestroomlijnd is
maar ik trek me met de fiets niet veel aan kwa verbruik, de batt moet maar groot genoeg zijn om dagelijkse behoefte te dekken
Energiekost voor een electrische fiets is echt peanuts. Een 500Wh batterij van 0-100% kost nog geen 15ct.
Mijn vrouw heeft een 10 jaar oude ebike van Giant met 300 Wh batterij. Gisteren een rustig toertje gedaan van 25km op eco aan 18-20 kmh, en er was nog 60% over.
Die heeft een voorwielmotor, en is zeker niet de efficienste. Zonder ondersteuning valt daar gewoon niet mee te rijden.
Vorig jaar was de eerste batterij versleten, maar dat ligt ook mee aan het feit dat die in de winter in het tuinhuis lag. Dat gaan we niet meer doen.
knappe pic jakkel, valt dat een beetje mee zo aan 25 fietsen, niet te traag of te snel voor u?
Haar fiets gaat reëel max. zo'n 24,5 km/h. Dat is voor mij net iets te traag. Comfortabel vlot rijden is voor mij ongeveer een 27 gemiddeld in normale omstandigheden. Als ik alleen ga fietsen is dat tussen de 30 en 33 gemiddeld, maar dat is dan ook doorrijden natuurlijk.
Met de nieuwe 500Wh batterij op volledige ondersteuning heeft ie nu een rijbereik tussen de 80 en 90 km.
Haar fiets gaat reëel max. zo'n 24,5 km/h. Dat is voor mij net iets te traag. Comfortabel vlot rijden is voor mij ongeveer een 27 gemiddeld in normale omstandigheden. Als ik alleen ga fietsen is dat tussen de 30 en 33 gemiddeld, maar dat is dan ook doorrijden natuurlijk.
Met de nieuwe 500Wh batterij op volledige ondersteuning heeft ie nu een rijbereik tussen de 80 en 90 km.
Ligt aan de snelheid. Ik heb er een chipje in. Bosch 500 batterij en een performance cx motor, die heeft nog wat meer koppel dan een Bosch speed Pedelec.
Als ik 20kmu rij haal ik zeker 100km (nooit geprobeerd), als ik 30-35km/u rij op tour stand, wat ik altijd doe woonwerk, ongeveer 55km, als ik 40-45 rij op turbo, haal ik 35km.
Bij hogere snelheid stijgt het verbruik exponentieel. Mijn verbruik komt precies overeen met dat van Bobo, die Dan Wel een zwaardere batterij heeft.
Dan haal ik, afhankelijk van de wind, tussen de (bij bft5 wind tegen) 35 en de 42 km. Woonwerk is 40, dat haal ik dan vaak net niet. Rond de 38 of zo, maar een beetje meer wind kan al veel schelen (langs het kanaal waait het vaak hard).
Ik heb de Norta B3040 besteld.
Heb nog wat andere fietsen vergeleken, en die wegen allemaal hetzelfde.
Met riemaandrijving, 500Wh batterij in tube, Bosch Performance Line en een traploze enviolo lijkt me deze fiets wel een goede deal.
Nu nog een weekje (of 2) wachten, maar ik wil die echt zo snel mogelijk gaan gebruiken.
Er is trouwens nog één trucje om een paar km/h sneller te rijden. Koop de dikste en grootste band, en stel dan de omtrek zo klein mogelijk in op de boordcomputer.
Als ik dat met mijn fiets zou doen, dan zou die net 27km/h gaan ipv 25....
Echt tunen zou moeilijk zijn bij de nieuwste Bosch motoren, maar dat ben ik niet van plan.
Er is trouwens nog één trucje om een paar km/h sneller te rijden. Koop de dikste en grootste band, en stel dan de omtrek zo klein mogelijk in op de boordcomputer.
Als ik dat met mijn fiets zou doen, dan zou die net 27km/h gaan ipv 25....
hooligan
goeie keuze, norta is een degelijk merk, én belgisch én winkel vlakbij
Ik heb net mijn eerste 2 ritjes gedaan met mijn nieuwe Norta B3040.
Door de Corona heb ik die niet kunnen testen voor ik bestelde.
Ik ben echt wel tevreden. Frame is stabiel, stuurt heel makkelijk en stabiel. De maat 60 is prima voor mij met mijn 195cm.
De brede banden doen het goed op de weg, maar ook op bospaadjes.
De motor is ruim krachtig, heel stil, en de bekrachtiging valt rustig weg tussen 25 en 26 km/h. Je kan sneller, en dan voel je niet echt weerstand, je voelt wel dat de fiets zijn gewicht heeft. Ik ben zeker te spreken over de bouwkwaliteit met de batterij mooi achter een kapje.
De gates riem doet gewoon zijn werk, geen piepjes, geen kraakjes en loopt soepel.
De ondersteuning komt na het vertrekken rustig op, en daarna zit je zo aan 25 kmh. De Bosch Performance Line is echt een zalige motor, en doet nu al lekker wat ik wil.
Het inschakelen van de motor is niet te dynamisch of bruut, harmonisch is het juiste woord. Je voelt dat dit niet een eerste generatie product is, maar mooi uitgewerkt.
De Enviolo werkt soepel, maar als je de verhouding wil verstellen terwijl de motor volop kracht geeft, dan heb je wel wat kracht nodig om aan het hendeltje te draaien. Als je de kracht op de pedalen even vermindert, dan gaat het makkelijk. Je vindt wel heel makkelijk de juiste verhouding, en je kan makkelijk een tikje zwaarder of lichter schakelen.
De remmen zijn mooi progressief en zeer doseerbaar.
Tja, voorlopig kan ik weinig kritiekpunten vinden, en in vergelijking met de Giant van mijn vrouw die bijna 10 jaar oud is merk je wel dat er wat evolutie is geweest.
We zullen dit weekend eens een batterij leeg rijden, en dan weet ik meer.
Fietstoer van 79 km gereden, samen met m'n vrouw met haar e-fiets. De nieuwe batterij doet het goed, constant op volle ondersteuning en tegen de 25 km/h. Ze kon nog 6 km doen bij thuiskomst. Toch wel zalig zo'n wat sterkere batterij. Vroeger was 't rond de 50 km altijd wel op.
Comment